automoto.ee foorumid

Täisversioon: FSC Žuk "Põrnikas"
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Lehti: 1 2 3
Teen oma "punase raamatu" (siinse foorumi tsitaat) sõiduriistast ka väikese projektipäeviku.
FSC Žuk, toodetud Poolas aastatel 1959-1998. Nii Žuk kui ka Nysa baseeruvad suuresti FSO Warszawa sõiduautol, mis omakorda baseerub Pobedal.

Konkreetne kastiga žuk millest järgnev jutt ja pildid tulevad on mu pere valduses olnud umbkaudu 20 aastat. Üritan lähiajal leida täpse aasta mil masin õuele veeres. 
Aastaid tagasi ostes oli tehtud kapitaalremont sealhulgas kena kollane ning pruunide laikudega värv peale pandud. Raam oli pruunikas punaseks värvitud - taha oli ehitatud puukast. Väidetavalt oli eelmine omanik teinud lükke kus ta lõikas kaubiku/väikebussi osa tagant ära ja ehitas selle ümber väikeveokiks. Kuna ainuke teine žuk mida ise oma silmaga olen näinud on Järva-Jaanis ja sealse järgi võrreldes ei suutnud aru saada kas pooleks lõikamise väide on õige või mitte.
Mu pere käes tegi too masin tavalisi talutöid umbkaudu 5 aastat kuni jäi seisma kohvimasinaks muutunud mootori tõttu. 

1996 aastal nägi masin välja järgmine:
[Pilt: z1.jpg] [Pilt: z2.jpg] 
[Pilt: z3.jpg] [Pilt: z4.jpg]
- Väikemees viljakuhjas olen muideks mina.

Järgnevad aastad seisis masin aianurgas. Aja jooksul mädanes puidust kast ja ka raam sai lähedal oleva jõe üleujutuste tõttu veekahjustusi. Mingihetk rändas masin traktori järgi külas elava sugulase poole kes üritas seda sõidukorda jälle saada, kuid ajapuuduse tõttu ta suurt sellega midagi teha ei jõudnud. Nii taheti masin mingihetk vanarauda saata.
Endal hakkas masinast kahju, mäletades aegu kus sai väikese põnnina põllupeal tolle masina kastis sõidetud ja heina tambitud. Kõik kartulivõtud ja muu sarnane tuli meelde. Samuti see hirm kui kabiinis polnud mootorikatet peal ja vahel mootor tagasi lõi ja õhupuhasti toru lahti lendas pauguga.

Mis ikka, mõeldud tehtud. Masin rändas traktori järgi uuesti aeda kus too aastaid tagasi viimati oli. 
Kahjuks ei mõistnud teha pilte sellest milline ta välja nägi kui ta aias uuesti tagasi oli. Masina ninaosa eelnevast traktori järgi vedamisest (ja pidurite puudusest) sisse sõidetud, raam roostes ja mootor vett ja muud kaheldava väärtusega vedelat ja tahket täis.
Üks põhjus miks üldse masinaga möllama hakkasin oli see, et garaažinurgas seisab aastaid juba üks kapitaalremonditud ja pea et uuevääriline žuki mootor mis aga tähendas vana mootor eemaldamist. 

[Pilt: Raam_mootor.jpg]

Originaalis vahetatakse mootorit tõstes raami ülesse ja lastes mootori kõhualt välja. Kuna oli vaja ka kere korda teha ja uus värv peale panna. Tõstsin kere ning mootori raamilt maha ning alustasin parendustöödega.

Kõik töövõtted mida kasutan ei ole võibolla kõigile meelepärased ja ilmselt saab kisa kuulda miks seda või toda nii tegin. 
Paljuski miks töövõtted sellised - on töövahendite nappus. Aga oma silmis saab asjad aetud - siiski hobimasin mis ilmselt kunagi teedel sõitma ei hakka vaid näeb põlde ja kohalikke metsasi oma uue elu teises järgus.

Algselt raami uurides ei märganud, et raami põhi nii mädanenud on. Eelmine omanik oli 20 aastat tagasi Keevitanud raami alla metallist ribad. Need ainult täppinud kahest otsast kinni keevisega - nii, et vesi ja niiskus metalli vahele sattus ning raami õhukeseks tegi. See aga ilmnes alles metalliribade eemaldamisel. Vana mädanenud metall sai ära lõigatud ja uued sobivamad asemele keevitatud. Vana kõdu ära lõikamisel leidsin, et raami sisse olid hiired pesa teinud ja tuli välja paras hulk pähklikoori ja muud sarnast.

Samuti avastasin, et tagusilla lehtvedru kinnituskohad on mädad ja sai sinnagi lisametalli ja paikamistööd lisatud.
[Pilt: ZUK_Raam.jpg] [Pilt: ZUK_RAAM2.jpg]
[Pilt: ZUK_raam3.jpg] [Pilt: ZUK_RAAM4.jpg]

Parareelselt raami tegemisega tegelesin ka kabiini korrastamisega. Hea mugav oli mahatõstetud kerega tegeleda. Põhi sai roostest puhtaks tehtud ja keevitust ei vajanudki. Kogu Kabiin oli mu imestuseks üsna heas korras, ootasin hullemat.
[Pilt: ZUK_Kabiin1.jpg]
Leidsin eelmise omaniku kapitaalremondi jälgi. Tundub, et kogu kabiin/kere on paljudes erinevatest osadest kokku pandud. Kogu põhi on nagu lapitekk ja kabiini välisküljed olid paljudest kohtadest pahtliall. Mitte midagi hullu, pahteldatud oli nimelt mõningaid mõlke mida välja ei olnud saadud.
Eelnevalt mainisin ka hädalist esiotsa mis oli kõveraks sõidetud trantspordi käigus. See sai hüdraulilise tungrauaga ja mõningase tagumise järel likvideeritud. Kahjuks esiotsa grill võret täiesti sirgeks ei saanud, plekk on nii välja veninud, et seda oli pea võimatu sirgeks saada. Aga andsin endast parima. 

Vana värv maha, pind puhtaks ning paar kihti ilmselt ilmasõja aegset (pingutan üle) militaarrohelist nõukogude värvi mis mõeldud soomusmasinate ja veokite värvimiseks. 

[Pilt: Kere.jpg] [Pilt: kere3.jpg] [Pilt: kere2.jpg][Pilt: kere4.jpg] [Pilt: kere6.jpg] [Pilt: Kere5.jpg]
[Pilt: kere7.jpg] [Pilt: kere8.jpg] [Pilt: kere9.jpg] [Pilt: kere10.jpg]

Ja praeguseks hetkeks ongi masin selline nagu kujutatud viimastel piltidel. Raam ootab uue mootori pealetõstmist, mis juhtub nüüd paari päeva jooksul. 

Pildid on kõikuva kvaliteediga - tehtud nii telefoni kui spordikaameraga segamini, enamasti laiskus ei viitsi peegelkaamerat välja tuua. 

Kellegil midagi põnevat lisada, soovitusi, kiidusõnu, kriitikat või niisama sõimu. Andke minna!

Parimat! 
Väga kahju kui see tänavapilti rikastama ei tule, Žuke ei ole viimasel ajal just üleliia palju liikvel. Eriti kui veel nii põhjalik korrastamine on ette võetud.
Ilmselt leiaks originaal dokumendid pika otsimise peale ülesse. Küll aga jääks palju asju mis vajaka selle masina registreerimiseks. Silma järgi tundub enamvähem kõik sirge olevat, aga vaevalt sillad ja muu vastab praeguse aja tehnilise ülevaatuse läbimisele. 

Kui Järva-Jaanis aasta- mõne pärast mu masinale vastav killavoor tulemas on - siis võimalik, et veab sinnagi.


Ilmselgelt kogu tegevus on lihtsalt nostalgia taastamiseks ja säilitamiseks. Las masin näeb veel tulevasi põlvkondasi ja tulevased põlvkonnad masinat.
(07-09-2016, 19:24 PM)corpy Kirjutas: [ -> ]Ilmselt leiaks originaal dokumendid pika otsimise peale ülesse. Küll aga jääks palju asju mis vajaka selle masina registreerimiseks. Silma järgi tundub enamvähem kõik sirge olevat, aga vaevalt sillad ja muu vastab praeguse aja tehnilise ülevaatuse läbimisele. 

Kui Järva-Jaanis aasta- mõne pärast mu masinale vastav killavoor tulemas on - siis võimalik, et veab sinnagi.


Ilmselgelt kogu tegevus on lihtsalt nostalgia taastamiseks ja säilitamiseks. Las masin näeb veel tulevasi põlvkondasi ja tulevased põlvkonnad masinat.
Oota-n'd-oota!

Otsi vanad dokustaadid välja, marsi MNTsse, kirjuta seletamiskiri ja võta kindlasti arvele! Muidu on ju nii, et kõige suurem mõnu ehk siis sõidumõnu (antud juhul tuleks vist kuhugi jutumärgid ka panna) jääb puhta olemata. Ülivaatlusega on nii, et kui sellel apastraadil on olemas kõik asjad, mis tal tehasest on ette nähtud, ja need enam-vähem toimetavad, siis ei ole miskist häda. Pidurid, tuled korras, veermik enam-vähem, gaasid ka ja olemas ta ongi Smile Põhikriteerium on tehasenõuded, muud eimiskit.

Statistikat MNT andmetel siis nii palju, et üks Sukk on sõiduautona arvel ja võib-olla ka ülivaadeldud (vähemalt reg.kanne ei ole peatatud) ja veel tosin Sukka on suurveokina arvel, mille reg.kande kohta ei ole lisateavet saada. Empiiriliselt ütleks, et hea, kui neist kolmandikki ühes tükis on. Vaadates pilte, siis säänse Sukaga ei tohiks küll häbi olla poest piima võtma sõita Wink
Hmm,peris äge omal ka seisab mälestuseks üks ZUK millega sai ammuammu ikka kõvasti ringi vuratud.Igaksjuhuks hoian teist,et vbl.kui lööb äkki mingi piss pähe,saaks teise ehk taastatud.Olemas enmv.korralik raam,millel on tegelt tehase poolt keevitatud lapid pea terves pikkuses,need ikka pandud sinna tugevduseks.Mootorit vist korra sai ka vahetatud,selleks lõikasin katusele nö.luugi ja plokikaan tuli vist eemaldada muidu ei mahtunud alla kanalisse keerama.Selle kasutamisest võiks kohe pika traktaadi kirjutada kuda sellega kala veeti ja Nõmme turul mehukatit müüdud 90 ndatel.jne Wink
Väga lahe, kui vana zukki võõbatakse ajastukohase vana värviga, paremini ei saagi! Smile

Aga kui juba jutuks tuli mehukatti, mida rüübati selle auto toimekal noorustööajal, siis tuli kapiotsast alla ka selline meenutus:
[attachment=59408]
(07-09-2016, 23:46 PM)TeeTL Kirjutas: [ -> ]Väga lahe, kui vana zukki võõbatakse ajastukohase vana värviga, paremini ei saagi! Smile

Aga kui juba jutuks tuli mehukatti, mida rüübati selle auto toimekal noorustööajal, siis tuli kapiotsast alla ka selline meenutus:

Siis hakkavad meenuma Laponiad jne.... Big Grin
(08-09-2016, 22:29 PM)Veskioja Kirjutas: [ -> ]Mingiaeg isegi hakkas peas kummitama,et kas võiks ühe veel muretseda,see alumisel pildil,et teeks kabiiniosa veits pikemaks ja taga siis väike kasti jupike.

Selliseid pikema kabiiniga varjante on netis piltide järgi otsustades küll liikvel.
[Pilt: dsc01998.jpg] [Pilt: dsc02000.jpg]

Päris aus olla siis žuk just välimusega väga ei hiilga, suht kole elukas. Aga tal on oma võlu, nagu teema postitustest võib lugeda - nostalgia. 
Ma ise vaevu mäletan mehukattit, küll aga mäletan et nende mehude pudelitest sai hea viljakühvli. Olin tol ajal alles väike marakratt.
Sednd küll jh,aga tu aeg ei teadnud rohkem kui nägid omma silmaga,esimene mobla mis oli, kui telliskivi.NMT juhtmega toru,üs.kaasaskantav lauatel. Wink
Mis sa tast põrnikaks nimetad,see ikka oopis teine teema,kuigi jh tegelt sama kole,või isegi veel koledam...seda ägedam
Põrnikaks just seepärast, et justament seda too "Žuk" poola keeles tähendabki.
Sukaomanikekeskis nimetatakse asja lihtsalt sukaks. Nagu sukk võinii. Maakeeli on käibel ka tähekombinatsioon kapukas.
Vahepeal olen mootori endaga tegelenud ning selle ka raamile tõstnud. Kontrollisin ja õlitasin üle seisnud mootori saaled - mootor ise käib ringi üsna vaevaliselt. Käsitsi ei jõua keerata tundub olevat aga normaalne mootorile mis on kapitaalremondi saanud. Kui vändaga keerata siis liigub aga sujuvalt ja mingeid kinnijäämisi ei ole. Roostes metallpinnad said selga värvi.
Vajab veel ühte korralikku pesu väljaspoolt - seisnud aastakümneid garaažinurgas. Peale tõstetud ka käigukast ning tagusild kardaaniga ära ühendatud. 

[Pilt: IMG_20160912_193314.jpg] [Pilt: IMG_20160915_152229.jpg] [Pilt: IMG_20160915_152342.jpg]
[Pilt: IMG_20160914_160223.jpg] [Pilt: IMG_20160914_160231.jpg]
[Pilt: IMG_20160915_152307.jpg] [Pilt: IMG_20160915_152333.jpg]

Sattus ka varuosadeks selline kena paar uusi uksi kabiini jaoks. Külgedel olevad Norma tehase markeeringud on ka põnevad muidugi. 

[Pilt: IMG_20160915_185417.jpg] [Pilt: IMG_20160915_185449.jpg]
Vahepeal jälle "sukaga" nikerdatud. 
 - Veetud uued piduritorud, 
 - Summuti ära keevitatud, 
 - Sidurihoovastik ära remonditud (vana oli puruks murdunud, vajas keevitust.)
 - Kere raamile peale tõstetud.
Viimane oli muidugi omamoodi komejant. Kere tõstsin pukkide peale nii kõrgele, et raami saaks alla lükata. Seejärel kere vaikselt alla raami peale. Kerepadjad sai kenasti käsitsi hiljem alla panna ja kerepukid poltidega raami külge kinni tõmmata.

[Pilt: IMG_20160924_190952_HDR.jpg] [Pilt: IMG_20160924_191117.jpg] 

Probleemne avastus tuli kui rool sai roolikarbiga ühendatud. Niikaua kuni esisilla hoovastik roolikarbi küljes pole toimib kõik kenasti. Küll aga kui keerata hoovastik roolikarbile külge suudan ma ainult rooli paremale keerata - vasakule keerates hakkab kogu krembel eest "krääksuma" ja mitte ei taha keerata. Roolikarp sai seest eelnevalt muidugi korda tehtud ja nüüd uuesti maha võttes avastasin aga hoopistükkis, et ülemine nuudiots mis rooli külge läheb loksub nii mis hirmus. Ülesse alla loksu sain pea täielikult välja reguleerimiskeermega aga probleemne külgedele loksumine jäi ikka.
Tundub, et ülemine nuudipoolne laager on kutu. Ilmselt alternatiivi väga sinna ei leia peale uue roolikarbi. 
Kolades netis ringi siis näivad üsna sarnased olevat (kui vanemaid vendasi nysa jm mitte arvestada) Pobeda, GAZ69, UAZ469 roolikarbid. Peab uurima veidi mida sellega peale hakata - ehk on siin mehi kes on sarnase probleemiga kokku puutunud. Vahepeal uurin kas kuskilt mõne teise masina roolikarpi peale sobitamine on võimalik.
Keegi on olnud hädas GAZ 69 roolikarbi panekul "põrnikale". Ilmselt sama laagri ja ka kardaaniristi viga tal. rohkelt pilte kitsaskohtadest.
 http://oldbusclub.ru/viewtopic.php?t=1192
Подытоживая: уазовский редуктор от 469-го встаёт на Жука без переделок и переходных пластин, но обязательно "старого образца", в котором осталось старое крепёжное отверстие. Сошки разные, но их шлицы одинаковые. Шлицы рулевого вала разные, нужно произвести обратимую переделку - заменить вилку кардана на уазовскую. "Переходником" служит крестовина, которая типовая, одинаковая на Жуке и УАЗе.
See on lühikokkuvõte.
Enne mu eelmise postituse tegemist veits tegingi eeluurimist ja avastasin ka ise selle foorumilingi. Homme loobin kogu süsteemi molekulideks lauale laiali ja vaatan mida teha sellega annab.
Viimane on kahe otsaga asi. UAZ'i vedav esisild täitsa olemas ja ehitamise ajal korra oli mõte ka. Internetis leiab, et on ka varem tehtud neljakäpukil roomavaid sukke UAZ'i vahekasti, käigukasti ja esisillaga. 
Küll aga meeldib mulle väga sõltumatu vedrustus mis tal ees olemas juba on. Ei raatsi seda laiali lüüa, las ta veel olla - kui midagi totaalselt laiali läheb, mõtlen selle peale uuesti. 

[Pilt: zuk4x4.jpg]
4x4
(24-09-2016, 20:41 PM)corpy Kirjutas: [ -> ]...
Tundub, et ülemine nuudipoolne laager on kutu. Ilmselt alternatiivi väga sinna ei leia peale uue roolikarbi. 
...
Vahepeal uurin kas kuskilt mõne teise masina roolikarpi peale sobitamine on võimalik.

Keelatud tegevus. Kui avastatakse, eksole. Aga ära siis mine säärasesse ülevaatuspunkti, kus sukateadlane kanalis kükitab... Toungue

Nii vihjena: MB võimendusega roolikarp on päris tummine, kinnitub samuti kolme poldiga läbi tala ja näeb üleüldse üsna "normaalne" välja. Cool Mõtiskle, neid kandilisi mersusid vedeleb praegu igal teisel hoovil...
Lihtsalt vahemärkusena: eelmisel nädalal nägin ühte isendit Viimsi suunas liikumas. Ilmselt oli tegu mingi Poola endise päästeameti sõidukiga. Punast värvi ja valge triibuga. Eesti numbrimärkidega.
Leidsingi nüüd eile-täna endal riiulist kui ka tuttavate ja sõprade käest paraja posu erinevate masinate(452, pobi ..)  roolikarpe - mingist tundmatust mittetoimivast (teen pilti kui meeles, tahaks teada mille oma on) roolikarbist sain sobiva laagri ning sain ka originaal roolikarbi kokku. Loks kadus ära ja pärast uut kokkupanekut tundus karp töötavat, käsitsi sai kerida ja mingeid muid hädasi ei tundunud olevat.
Kruvisin selle ka masinale külge suures lootuses asi toimima saada. Ikkagi hakkas kuidagi kinni pooma, mõlemas suunas nüüd suudab küll keerata aga ikka poob miski. Tõstsin suka nina ülesse ja rattad õhku ja sellisel kujul üritasin teda edasi tagasi kerida hakkas nagu poolikult tööle. Võibolla vajab sissekulumist või mingit kolmandat trikki mida ma ei mõista.

(25-09-2016, 10:29 AM)v6sa Kirjutas: [ -> ]Keelatud tegevus. Kui avastatakse, eksole. Aga ära siis mine säärasesse ülevaatuspunkti, kus sukateadlane kanalis kükitab... [Pilt: tongue.gif] 

Nii vihjena: MB võimendusega roolikarp on päris tummine, kinnitub samuti kolme poldiga läbi tala ja näeb üleüldse üsna "normaalne" välja. Cool Mõtiskle, neid kandilisi mersusid vedeleb praegu igal teisel hoovil...
Hetkel veel plaani masinat taasregistreerida plaanis ei ole - seega ülevaatuse peale ei pea mõtlema ... veel.
Vaadates mis sukal seal all toimub oleks talle hea lihtne teha hüdro peale see roolimine ümber. Aga need mõtted jäägu sinnapaika kus masin sõidukorras juba on.

(26-09-2016, 16:28 PM)kalju1 Kirjutas: [ -> ]Lihtsalt vahemärkusena: eelmisel nädalal nägin ühte isendit Viimsi suunas liikumas. Ilmselt oli tegu mingi Poola endise päästeameti sõidukiga. Punast värvi ja valge triibuga. Eesti numbrimärkidega.
Kolades poola FSC/FSO sukafänni-foorumis siis sealse järgi kasutati poolas sukkasi pea, et igalpool erinevate modifikatsioonidega tuletõrjes. 

[Pilt: zuk_tule1.jpg] [Pilt: zuktule2.jpg]
(26-09-2016, 16:28 PM)kalju1 Kirjutas: [ -> ]Lihtsalt vahemärkusena: eelmisel nädalal nägin ühte isendit Viimsi suunas liikumas. Ilmselt oli tegu mingi Poola endise päästeameti sõidukiga. Punast värvi ja valge triibuga. Eesti numbrimärkidega.

Toosamane punane Sukk toodi eelmisel suvel Poolast espetsiaalselt Uunikute Talveralli tarbeks, kus teda ka näha sai. Olematu läbisõiduga masin, aga remontijad-teadjamehed ütlesid, et ikkagi pidi täielik must auk olema, millesse lõputa hulgal ressurssi kulub.
Lehti: 1 2 3