automoto.ee foorumid
Nii mõndagi huvitavat Moskvitšite detailide erinevustest - Printerisõbralik versioon

+- automoto.ee foorumid (https://forum.automoto.ee)
+-- Foorum: Eesti Vanatehnika Ajaloo ja Teadmiste Kogumik (https://forum.automoto.ee/forumdisplay.php?fid=108)
+--- Foorum: Nõukogude Liidu autotööstuse pärand (https://forum.automoto.ee/forumdisplay.php?fid=26)
+--- Teema: Nii mõndagi huvitavat Moskvitšite detailide erinevustest (/showthread.php?tid=20693)

Lehed: 1 2 3 4


Nii mõndagi huvitavat Moskvitšite detailide erinevustest - taruvaras - 27-06-2007

   Paneksin siia teemasse üles mõningad huvipakkuvamad Moskvitsite detailide erinevused aegade jooksul nii sõnas kui pildis.

Esimeseks võtaks vaatluse alla M 403/408/412 väliselt täiesti sarnased suunatuled PF-122, mida paigaldati ümaralaternalistele Moskvitsidele. Pildil on valik suunatulesid läbi aegade, 9 tk., ja nende evulutsioon vanuselises järjekorras vasakult paremale. 1) 1964.a. M403E pealt 2) M408/412 kollase klaasiga, korpusesse löödud valmistamise kuu ja aasta V-69 3) M408/412 IV-68 4) M412 III-72 5) M412 II-73 6) M-412 VIII-75 7) M-412 V-76 8) M-412 06-81 9) M412 03-83
Ehkki Moskva tehas alates 1970 hakkas tootma uuenenud esiotsaga, kandilise laternatega mossesid, jätkas Iž tehas samade suunakate paigaldamist kuni 1981. aastani mil ka nende mossede "feiss" muutus.
[attachment=26112]
Esimesel M403 tulel on otsas täisvalu, milles keere, mille külge kinnitub vahetükk (pildil tule kõrval) üleminekuks iluvõre liistule. Ka annaks 403 puhul kasutada replikana tulesid 2-5, millel mingilmääral valutükk küljes, kuhu saks keerme sisse ajada, 6-9 valu puudub.
1-7 kinnitub lambisokkel kruvidega, 8-9 valatud.
Lambil 5 on paigaldatud sellel ajal harvaesinev tekstiilist juhtmerüüs, mida kasutati 50-ndatel.,ülejäänul ikka üldlevind plastist.
[attachment=26113]
Nüüd, teisel pildil kui lampe eestpoolt vaadata, näeme, et klaasidel oleva luubi suurus on erinev. Vanematel tuledel 1-5 on luup suur, 6-7 keskmise suurusega, 8-9 pisike. Siinkohal ka valik klaase
[attachment=26114]
Kuuel esimesel siis suur luup, seitsmendal ka suur, kuid eelnevaist tiba väiksem, järgnevad kolm keskmise suurusega ja viimased kolm kõige tillema silmaga, vanuseliselt siis kõige hilisemad.
Siin pildil aga eraldi võetuna kollase klaasiga latern
[attachment=26115]
Sellist tuld kasutati aastail 1968-70 peamiselt eksporditavalneljalaternalisel, harvem ka kahelaternalisel mossel, eeldusel, et põhilatern (import!- SDV) omaks ka gabariidipirnikest, kuna kollasel tulel väljub pesast ainult üks juhe (kollane) suunatule tarvis ja soklisse käib üheniidiline 21W pirn. Kõigil ülejäänul 1,3-9 aga väljub tulest kaks juhet, kollane ja pruun, nii suuna- kui ka gabariiditule jaoks, hõõglambid kahe niidiga 21/5W

Niipalju siis suunatuledest, mis olid kasutuses 1963-81.


RE: Nii mõndagi huvitavat Moskvitšite detailide erinevustest - 41Degree - 27-06-2007

Taruvaras on teinud ära igati eesrindliku ning tänuväärt uurimustöö! Tuleks vastavasse komiteesse teha avaldus ordeni väljaandmiseksSmile


RE: Nii mõndagi huvitavat Moskvitšite detailide erinevustest - villis1 - 29-06-2007

[quote=taruvaras]
   Paneksin siia teemasse üles mõningad huvipakkuvamad Moskvitsite detailide erinevused aegade jooksul nii sõnas kui pildis.

Kindlasti tehti n-liidus palju nn kolhooside abi tootmistes ja eks sealt need erinevad versioonidgi


RE: Nii mõndagi huvitavat Moskvitšite detailide erinevustest - taruvaras - 01-08-2007

villis1 Kirjutas:[quote=taruvaras]
   Paneksin siia teemasse üles mõningad huvipakkuvamad Moskvitsite detailide erinevused aegade jooksul nii sõnas kui pildis.

Kindlasti tehti n-liidus palju nn kolhooside abi tootmistes ja eks sealt need erinevad versioonidgi
Antud rida tulesid on kõik originaalid ja nende klaasid omavad lisaks detailinumbrile ka NL suurima autotulede ja auto plastdetailide tootja, tehase "K" (ringi või ovaali sees) embleemi. Oman ka mõnda nende tulede tänapäeva mõistes nn. B- varuosa klaasi ehk siis "kolhoosi" variante, kuid nende plasti koostis ja defektidega valu on kvaliteedilt alla 0.  


RE: Nii mõndagi huvitavat Moskvitšite detailide erinevustest - taruvaras - 01-08-2007

Teema järgnevaks arenduseks võtaksin ette ühtse kerega  M 402/407/403 tagatuled, mida on jällegi võimalik ilma midagi ringitegemata üksteisega vahetada.
[attachment=26409]
Kõige vasakpoolsem sattus mu kätte hiljuti ja seda loeksin siinsest rivist kõige haruldasemaks, samas suht hästi säilinud. Arvatavalt kuulub see M 402 kõige varajasematele isenditele (1956). Haruldlaseks teeb selle tule kollase ehk suunatule klaasi asetus keskel ja punase ehk pidurituleklaasi koht üleval. Enne seda leidu isegi arvasin, et ajakirja "Za Ruljom" kuulus kunstnik Zaharov on tagatulede värvi asukohaga eksinud neil piltidel:[attachment=26406][attachment=26407]
Ka siin on keskosa tagatuledel kollane. Ise päriselt sellise lahendusega tagatuledega 402-te ei ole kohanud, küll aga üldlevinult sellise tulega, kus kollane suunatuli üleval ja punane pidurituli keskel nagu ülemisel pildil vasakult teine, mis samuti kuulub 402-le ja varajastele 407-le (1958-59).
Ka kolmas tuli kuulub 407-le alates 1960.a. ja paigaldati samuti ka kõikidele NL siseriiklikus tarbimisks toodetavaile 403-dele. Lisaks eelmistest erinevale klaasihajuti mustritele on sel klaasid vaid kaheosalised ja gabariiditulega on klaasile ühitatud ka helkur. Et ettekujutust anda milliseks päike pleegitas kollase värvi suunatule klaasil, ongi tulede kohal vasemal uus pleekimata varuosaklaas ja kõrval tavaliselt autode küljes juba ilmastiku poolt "valgendatu".  
Neljas, selline volgalik tuli kuulub aga 403 eksportvariandile ehk M 403E-le, tule kohal varuosa klaasid, mis punased nii suunatulel kui piduritulel. Selle tagatule korpus on silumiinist ja pildilolev ka kroomitud, ehkki korpus oli tavaliselt värvitud kere värvi nagu siin
[attachment=26408]. Sellise komplektse tule kaal on 1,8 kg !!!, samas 402/407 tuli kaalub kõigest 750 g.


RE: Nii mõndagi huvitavat Moskvitšite detailide erinevustest - taruvaras - 15-09-2007

Siin on 402/407 pagasiluugi käepide, mis on ühtlasi ka numbrivalgustiks
[attachment=26718]
Sama aga mudelil 403
[attachment=26719]


RE: Nii mõndagi huvitavat Moskvitšite detailide erinevustest - taruvaras - 03-04-2008

Kindalaeka kaane embleemid Moskvitðidel 408 ja 412

[attachment=27826]
1. Kiri 408- varajastel 1964-66 kahelaternalistel Moskva tehase autodel
2. Venekeelne kiri Moskvits- Moskva tehase kõigil k.a.eksporditavatel neljalaternalistel kuni 1967 lõpuni ja alates 1965-66 ka kahelaternalistel kuni keremudelivahetuseni 1970 ja on ka harvemini kasutatud uuendatud kerega siseriiklikuks tarbimiseks toodetud autodel 1970-73, peale mida plekkarmatuur kadus tootmisest.
3. Ladinakirjas Moskvich- eeskätt eksporditavatel neljalaternalistel 408/412 alates 1968-69 ja jätkus ka kandilise laternaga autodel 1970-73
4. Ka venekeelne kiri Moskvits, aga Iþevski tehase autodelt. Kasutati nii vanema kuni 1969 kui uuema keretüübiga 1970-73. Kuigi plekkarmatuuri tehti kuni 1975 lõpuni, ei kasutatud enam embleemi.


Pagasniku luugi embleemid

[attachment=27827]
1. Venekeelne Moskvits kiri- paigaldati ainult kõigile eksporditavaile neljalaternalistele 408-tele alates tootmise algusest kuni 1967 lõpuni (ka birkadel ei esitletud mudeli numbrit 408 vaid lihtsalt Moskvits, väidetavalt olevat Peugeot 400-nda seeria mudelinumbrid nagu 402, 403 jne. patendeerinud).
2. Ladinakeelne Moskvich - kasutusel neljalaternalistel ja kandilise laternalistel 1968-75.
3. Venekeelne Moskvits 408 kõigil sisetarbimiseks mõeldud kahelaternalistel alates mudeli tootmise algusest 1964.
4. Venekeelne Moskvits 412 alates 1967
Sildid 3 ja 4 olid harvem kasutuses peale 1970-ndat, mil pea enamusel kasutati kirja 2
1-4 kirjad on MZMA, AZLK tehase autodel.
5. Venekeelne Moskvits 412 kiri- see on "rasvasema" tegumoega ja kasutuses Iþevski autodel algusest kuni 1974. a keskpaigani, kui tuli uuenenud embleem.
6. Venekeelne kiri Moskvits (ka selline "rasvane", ilmselt IZ toodang)- oli kasutuses universaalide ja furgoonide luukidel, kirjale järgnes iseseisev silumiinist numbrikombinatsioon, kas 433, 434, 426, 427. Neist ümaralaternalist triibulise kuudiga 434 toodedi ka Iþevskis, selle vahetas 1972 välja Iþ 2715 mille algusaastate furgooni parempoolse tagaluugi ülemisel kolmandikul oli hoopis selline embleem, mida enamus ehk ei mäletagi enam.
[attachment=27828] See on varajane Iþ-2715[attachment=27829]

*Daatumid vaidlustatavad, kuid ligilähedased kirjeldatule ja piirnevad minu enda tähelepanekutele.


RE: Nii mõndagi huvitavat Moskvitšite detailide erinevustest - eberhard - 03-04-2008

taruvaras Kirjutas:NL suurima autotulede ja auto plastdetailide tootja, tehase "K" (ringi või ovaali sees) embleemi.

Kas "K" -tähega embleem tähistas Орехово-Зуево tehast "Karbolit"


RE: Nii mõndagi huvitavat Moskvitšite detailide erinevustest - taruvaras - 04-04-2008

Ilmsel küll. Olen ise juurelnud selle üle, et kas "K" ovaalis või ringis on ükssama tehas, ilmselt jah. þavod "Karbolit", mis valmistas nii armatuuriplasti, kui plastklaasidega tulesid.


RE: Nii mõndagi huvitavat Moskvitšite detailide erinevustest - taruvaras - 04-04-2008

Seekord võtame varasema ajastu M 403/408/412 roolid ja nende keskosa embleemid käsile.
[attachment=27834]

1. kollaseks värvitud silumiinalusel ja kirjaga MZMA kuulub kollasest plastist roolile, mille jäänused on pildi parempool ülal ja kogu see krempel on pärit üleminekumudelilt 403
2. sama aga mustaks värvitud silumiinalusel ja on kõige varajasemalt mudelilt 408 1964-65. Väga harva esinev.
3. 408 kiri- kahelaternalistel 408 mudelitel 1965-66. Harvaesinev. Oli kasutuses koos kindaluugikaane kirjega 1 (vt. 3 postitus tagasi)
4 MZMA kiri- kõigil 4-laternalistel ja 2-laternalistel alates 1966-keremudeli lõpuni 1970 408/412. Üldlevinud.
5.AZLK kiri - paigaldati juba uuenenud, ehk kandiliste tuledega Moskvitsidele 1970 408/412. Harvaesinev. Juba 1971 tuli kasutusele "turvalisem" pehme keskosaga roolikate.
2.-4. rooli keskosa sildid on Moskva tehase toodangule kuuluvad.
6. punase taustaga Iþ kiri- Iþevski tehase varajase s.o. nagu408 keremudeliga M-412 toodetud autode roolidel ja vähestel uuenenud keremudeliga autodel kuni 1971. Väga harva esinev.
7. sama sinisel taustal- alates 1971 uuenenud keremudeliga autodel kuni 1974 I poolaasta. Rohkemalt levinud. II poolaastal tuli ka Iþevski autodele lõpuks pehme "turvalisem" Iþ kirjaga rooli keskosa kate
2.-7. roolidekeskosa sildid kuulusid mustast plastist roolidele, pildil alumine.


*Daatumid vaidlustatavad, kuid ligilähedased kirjeldatule ja piirnevad minu enda tähelepanekutele.


RE: Nii mõndagi huvitavat Moskvitšite detailide erinevustest - eberhard - 04-04-2008

Tõeline entsüklopeedia-lase samas vaimus edasi! Juba tükk aega ei ole midagi nii kosutavat lugenud! Et saaksid asja veel detailsemaks ajada mõned vihjed-on olemas Mosse 402 või 403 varuosakataloog, kus ka detailide valmistajatehased kirjas, ja on olemas rohelisekaaneline Mosseraamat 70-datest kus kuupäevalise täpsusega ühe mudeli tulek teise minek- pole kahjuks mõlemat teost praegu käepärast, et anda täpsemad viited.
Minu teada tulid vene masinate plastosad peale tehase "Karbolit" ka ühest Riia tehasest. Suunatuleklaasid aga samuti mingist Läti klaasitehasest.


RE: Nii mõndagi huvitavat Moskvitšite detailide erinevustest - PETSS - 04-04-2008

Loodan,et õigesti mäletan.Soomest tulnud Mossedel oli tagapanelil kiri ELITE,2141 aga luugiserval Aleko.Kunagi 70 Mustamäel elades oli meil maja ees üks punane ,kollane muhk .Kõik nagu teistelgi vaid porilapakad kirjaga JALTA.Palun parandage kui eksisin.


RE: Nii mõndagi huvitavat Moskvitšite detailide erinevustest - taruvaras - 08-04-2008

Soomest tulnud vana keretüübiga 408/ 412, millel taga püstjad tuled, oli tagapaneelil tõesti Elite kiri + vastavalt masina aastakäigule veel Konela poolt lisatud ilupudinaid.
[attachment=27860]


Olen ka ise aasataid tagasi paar kuud sõitnud ka 1,6 l konega Aleko 2141-ga, mis Soomest tagasi tulnud.


Jalta porilapakaid ei ole kohanud, aga siin ühe muhu taguots.[attachment=27861]


RE: Nii mõndagi huvitavat Moskvitšite detailide erinevustest - taruvaras - 08-04-2008

Moskvits 408/412 radiaatorivõre embleemid.

[attachment=27863]

Moskva tehase embleemid:
1. MZMA kirjaga -olid kasutuses enne 1970 ehk vanema keremudeliga 2- või 4-ümaralaternalise iluvõrel.
[attachment=27864]
2. AZLK kirjaga- 1970-75 ehk uuenenud keremudeliga, millel kandilised laternad.
[attachment=27868]

IZ tehase 408/412 embleemid
3. vanem logo- harva esinev oli kasutuses 1969.-ndal ja varem sama tüüpi iluvõrel, nagu 1. embleemi tutvustaval pildil.
[attachment=27865]
Sama saturnikujuline embleem aga ilma triibulise aluseta, leidis kasutust mõnda aega uuenenud kerele üleminekuajal 1969-1970. See oli kinnitatud veel 4. embleemi jaoks valmistatud kandilise pesaga võrele.
[attachment=27869]
4. Uuem IZ logo - mis kuulub siis eelneva pildiga võrega kokku. Kasutuses 1970-82, mil IZ 412 ninakuju läbis muudatuse. 4.embleemi kõrval olev raam on poole madalam, mis oli kasutamisel hilisemal ajal, vast 78-79 kuni 82. Siin see kandiline embleem harvaesineval Iþevski kandiliselaternalisel autol.
[attachment=27870]

*Daatumid vaidlustatavad, kuid ligilähedased kirjeldatule ja piirnevad minu enda tähelepanekutele.


RE: Nii mõndagi huvitavat Moskvit�ite detailide erinevustest - null - 20-04-2008

Mis Moskvitðile selline kiri kuulus:
http://img389.imageshack.us/img389/2340/p4207148pe8.jpg


RE: Nii mõndagi huvitavat Moskvitšite detailide erinevustest - hanno51 - 20-04-2008

See on 400-401 kapoti kiri

H.


RE: Nii mõndagi huvitavat Moskvitšite detailide erinevustest - Urmash - 23-04-2008

Mis aastatel selliseid uksepolstreid paigaldati ?


RE: Nii mõndagi huvitavat Moskvitšite detailide erinevustest - Urmash - 23-04-2008

Minu autol peal selline rool mis pildil nr6 aga auto aastast 71a


RE: Nii mõndagi huvitavat Moskvitšite detailide erinevustest - taruvaras - 26-04-2008

ladybird Kirjutas:Minu autol peal selline rool mis pildil nr6 aga auto aastast 71a
See on tänuväärne lisa, tegemaks parandusi rooli keskosasi käsitlevas postis. Mul on ka olnud "nokkida" 1971. a. Iþ-412, millel juba sinine rooliembleem. Ilmselt masin siis kuudes noorem kui Sinu oma. Huvi pärast võiks isegi kuu tuvastada, mida oleks võimalik maha lugeda näiteks jagaja andmesildikeselt või relee kaanelt, näit. III-71 ehk märts 71.

ladybird Kirjutas:Mis aastatel selliseid uksepolstreid paigaldati ?
Sellise tegumoega ja niitõmblustega polstrid olid kasutuses ainult Iþ autodel ja seda tootmise algusest ja minu andmeil vahetus 1972. aastal sulatustehnikas polstrite vastu. Millal aga ilmus tagaukse polstrisse tuhatoos, täpselt ei tea aga 69 a. veel see puudus. Seega jääb kusagile ajavahemikku 69-71. Tähelepanuväärne on pildil ka vanemat tüüpi paljukirutud isehävinevast mustast plastist alusel käepide, millega Iþ-i toodang varustati 1974 aastani mil ?-kuust komplekteeriti üldlevinud masiivsete pehmete käepidemetega kuni mudeli "surmani" 1992.
Iþ ja MZMA/AZLK autode sulatatud joontega polstrid olid aga jällegi kardinaalselt erineva sulatusjoonestikuga. Seda tahaks kästleda juba lähitulevikus.


TO ladybird
Paar spetsiifilist küsimust. Kuna auto nii vana siis peaks rattaste ilukapslid olema need vähelevinud kaheastmelise välisrandiga? Kas veljeavad on veel kitsad nagu 408.
Ka tagarataste porikummid peaks veel olema harvaesinevad vanematüübilised ülalt trapetsiks "lõigatud" nurkadega, triibulise taustaga, mille keskel ringi sees asetsev Iþ kiri, sarnane varasele saturnikujulisele logole?
Kas ka karburaator on säilinud see vanem tüüp, mille segusiibrite kulissüsteem on veel kinnine ehk plekikaanega suletud?
Kas õhupuhasti on vanem, märg tüüpi ehk õlivanniga? Kui selline, siis ka sellise filtri keskosale on tembeldatud hõbevärviga daatum, näit IV-71. Seda muidugi juhul, kui filtrit pole üle pinseldatud.
Kas seisupidurihoob on vanaviisi rooli kõrval nagu 408-l?


RE: Nii mõndagi huvitavat Moskvitšite detailide erinevustest - miniest - 26-04-2008

Kuna sellise lahendusega tagumine luuk oli kasutusel universaal kerega Moskvichil(hea oleks ka mudeli nimi)?