automoto.ee foorumid
Kuidas saada salongipuhurile mitu kiirust? - Printerisõbralik versioon

+- automoto.ee foorumid (https://forum.automoto.ee)
+-- Foorum: Eesti Vanatehnika Ajaloo ja Teadmiste Kogumik (https://forum.automoto.ee/forumdisplay.php?fid=108)
+--- Foorum: Vanem Rasketehnika (https://forum.automoto.ee/forumdisplay.php?fid=47)
+--- Teema: Kuidas saada salongipuhurile mitu kiirust? (/showthread.php?tid=53046)

Lehed: 1 2


Kuidas saada salongipuhurile mitu kiirust? - Romka - 06-09-2015

Aretasin Gaz veoautole originaal salongipuhuri asemele Mitsubishi puhuri. Sellel kahjuks vaid üks kiirus (2 juhet, + ja -). Nüüd puhub umbes 10x paremini. Kasutan Gazi lüliti esimest asendit, aga võiks olla lisaks ka üks või mitu aeglasemat kiirust. 
Originaalil mootor kahe kiirusega, lülitil ka kaks asendit. Kasu muidugi sellest suurt polnud, rohkem urises kui puhus. Teises asendis võis vaid aimata, et mingi õhk liigub vist, esimesest rääkimata.  Talvel pidi jalgadele mineva ava ja akna keskmise ning parempoolse pilu kinni toppima, et mingigi hädine õhk juhi vaatevälja akent sulatama/kuivatama jõuaks. 
Kuidas nüüd saada sellele japsi puhurile vaiksemaid tuure? Ainult mõnest sõiduauto soojenduse lülitist vist ei piisa? Ideaalis oleks muidugi sujuv pöörete reguleerimine. 
Kellegi ideid?

[attachment=54634]

 


RE: Kuidas saada salongi puhurile mitu kiirust? - Jossu - 06-09-2015

tal salongis reostaadiga lüliti,nupp. Mõne vana pilli armatuurist kakud nupu ära. Sinna lähebki vooluahel vahele ning vastavalt nupu asendile on kiirus. Mul sapakale mitsu soojendus pandud ja toimis sama nupuga


RE: Kuidas saada salongi puhurile mitu kiirust? - diesel - 06-09-2015

neil masinail, millega mina sel sajandil olen kokku puutunud, on regull käinud takistitega.
edit: näedsa, jossu teab täpsemini. vagi asjadel on takistijunn ventika juures kopsiku sees ja ilusti sellesama õhuvoolu jahutada.


RE: Kuidas saada salongi puhurile mitu kiirust? - h2rra - 06-09-2015

See, et Sa külma õhu läbivoolu läbi GAZ´i hõreda radika suurendad, ei lähe see väike kabiin mitte soojemaks. 


RE: Kuidas saada salongi puhurile mitu kiirust? - 2715 - 06-09-2015

Poest/lammutusest selline asi võtta ja lasta üks kiirus läbi selle viguri.
http://www.carsmart.eu/soendus-jahutus/1267.A9-B/Sooj.mootori+takisti.html
Väga kasulik on see süvistada sinnasamasse soojendusmootori juurde õhuvoolu jahutada.
Kaval on ka panna siis juba lüliti, mis toetaks 4 kiirust.


RE: Kuidas saada salongi puhurile mitu kiirust? - Wiki432 - 06-09-2015

(06-09-2015, 21:09 PM)diesel Kirjutas:  neil masinail, millega mina sel sajandil olen kokku puutunud, on regull käinud takistitega.
edit: näedsa, jossu teab täpsemini. vagi asjadel on takistijunn ventika juures kopsiku sees ja ilusti sellesama õhuvoolu jahutada.

Neil masinatel, mida mina olen näppinud, on samuti kõigil kiiruste astmed takistitega lahendatud olnud. Sujuvat muutmist ei mäleta  et oleks kohanud. Astmelist elektroonilist + ja - nuppude korduva litsumisega, on voolu piiravaks detailiks elektroonika järel ikkagi labane takisti.
Takistijunn ei ole mitte ainult VAG grupi masinatel ventika kopsiku sees, vaid lausa kõigil masinatel paigaldatud tuulekanalisse. Vastasel korral sulaks see nobedalt ära.
Nii, et - ise otsiks mingi utiilse masina takistiploki. Sorteeriks sealt endale vajaliku aeglasema käigu ja ühendaks Gaz-i enda lülitiga. Saab kaks käiku, aga tavaliselt sellest piisab. Jääb muidugi oht, et Gaz-i lüliti (ei ole aimugi, kui tugevat voolu uus tiivik nõuab) ära kõrbeb. Aitaks võimsam lüliti, või kaks releed.
Näh tuli meelde seik elust enesest. Bussikerega UAZ-idel, mille tagumine osa oli ette nähtud elusate inimeste, mitte kauba veoks, oli kongisoojendusel vanemas ajaloos kaks kiirust (mitte takistiga, vaid mootori enda mähiste ümberkombineerimisega).  Hiljem nõukogude insenerid paigaldasid sinna uuemad ja moderniseeritud mootorid, millel oli ainult üks kiirus. Sellel oli ühe klõpsuga lüliti, mis sulas lühiajalise ekspluatatsiooni käigus ära. Uus lüliti parandas olukorda vaid mõneks ajaks. Mingil hetkel avastas üks kohalik kulibin, et lüliti oli jälle töötamise lõpetanud ja elektripliidi kolme/nelja-astmeline pööratav lüliti võiks sinna hädakorral ajutiselt sobida. Tekitatud lahendus levis kulutulena ja paari aasta pärast võis kõigis masinates taolise lüliti leida. Ennem mädanes liikurmasin maha, aga lüliti otsa ei saanud. See kogemata sündinud projekt oli nii kõva sõna, et minul ei olnud võimalustki süsteemi muidu parendada, kui lisasin ühe aeglasema käigu, kasutades VAZ-klassiku takistit.


RE: Kuidas saada salongi puhurile mitu kiirust? - mlsluik - 06-09-2015

Aga kui läheneks asjale stiilsemalt, unustada elektroonika ja koostada pigem mehaaniline vahekast 3-4 käiguline... Mudelite konstruktoreid nii lennunduse kui autonduse alaseid meil siin mitmeid, kes vast viitsiks mõne väiksema käigukasti valmis treida-freesida....    Toungue


RE: Kuidas saada salongi puhurile mitu kiirust? - korvimees - 07-09-2015

Sellised regulaatorid on tänapäeval täiesti olemas, millega saab reguleerida sujuvalt pöördeid 0-max. Töötavad PWM põhimõttel, mitte takistina nagu ennemuiste.


RE: Kuidas saada salongi puhurile mitu kiirust? - Basilio - 07-09-2015

Mootori mähistele väga ei meeldi kui PWM õkva selga lastakse. Kiunub nagu siga aia vahel, võtab palju voolu ja läheb soojaks. PWM-i sigin tuleks vähemalt ära siluda. Lihtsad PWM regulaatorid on valgustuse ja kütteelementide jaoks. Neil suht ükspuha. Küllap on ka mootorite jaoks midagi tehtud, pole aega olnud süveneda. Seal ikka mingi kiip vahel, mis PWM sigina vastavaks alalispingeks "tõlgib". Paremal asjal võiks olla veel lühisekaitse ja termokaitse juhuks kui mootor kinni jookseb vms.
Pean ise lähiajal sama teemaga tegelema hakkama(päikesekütte vent), aga nagu öeldud pole aega olnud.


RE: Kuidas saada salongi puhurile mitu kiirust? - Daff - 07-09-2015

Ebatraditsiooniline lähenemine.Räägin lihtsalt populaarteaduslikel kaalutlustel,järgi teha pole mõtet aga vene ajal MAZ-500 panin mosse soojenduse lisaks ja aeglase käigu tegin väga lihtsalt. Kahe positsiooniga lüliti, üks juhe otse ja teisest positsioonist minevale juhtmele pistsin esitulede pirni vahele. Toimis. Ja armatuuri äärte vahelt paistis öösel kaval sexikas valgus.


RE: Kuidas saada salongi puhurile mitu kiirust? - tiit - 07-09-2015

Esitule pirnis on ju 2 niiti ehk 2 takistit. Saab kohe 3 astmelise regulaatori.


RE: Kuidas saada salongi puhurile mitu kiirust? - Mahno - 07-09-2015

Ja ega midagi kaduma lähe - kõik mis läbi niidi käib, on elektriküte Smile Tõhususe suurendamisesks pane pirn õhukanalisse Smile


RE: Kuidas saada salongi puhurile mitu kiirust? - mlsluik - 07-09-2015

(07-09-2015, 09:58 AM)Mahno Kirjutas:   Tõhususe suurendamisesks pane pirn õhukanalisse Smile

Põhja alla ikka, popp ja noortepärane...  Big Grin


RE: Kuidas saada salongi puhurile mitu kiirust? - viplala - 07-09-2015

Pirn tuleb paigaldada hoopis peegli klaasi taha, saab soojendusega peeglid.


RE: Kuidas saada salongi puhurile mitu kiirust? - korvimees - 07-09-2015

(07-09-2015, 08:31 AM)Basilio Kirjutas:  Mootori mähistele väga ei meeldi kui PWM õkva selga lastakse...

Kui õkva selga, siis võib-olla küll, kui aga kasutada DC mootorile mõeldud regulaatorit, on kõik OK. Järgiproovitud mitme mootori peal.


RE: Kuidas saada salongi puhurile mitu kiirust? - isandpauk - 07-09-2015

Mis on mootori võimsus? Mul peaks kuskil paar tükki selliseid alalisvoolumootori kiiruseregulaatoreid üle nagu siin pildil: http://www.vajalik.ee/shop.php?more=62
Kui liialt undab, võib silumiseks kondeka vahele panna.


RE: Kuidas saada salongi puhurile mitu kiirust? - Basilio - 07-09-2015

(07-09-2015, 12:09 PM)viplala Kirjutas:  Pirn tuleb paigaldada hoopis peegli klaasi taha, saab soojendusega peeglid.
Tegin ka kunagi niimoodi peeglisoojendusi. Odavatel hiina peeglitel oli üks paha häda - kui pirn süttis, hakkas peegel läbi paistma justkui polekski klaasi ees. Tuli pirn fooliumisse keerata. See tõmbas jälle soojakiirguse maha, nii et pirne tuli panna rohkem.
Isandpaugu regulaator paistab täitsa OK olevat kui ainult amprid kannatavad. Endal on päikesekütte ventikaks hangitud Volvo kütteagregaat, mille mootor küsib õkva ühendades 16A. Samas ei ole mulgi vaja, et asi täie pasaga huilgaks. Paneelid ei anna mul nii palju elektrit väljagi.


RE: Kuidas saada salongipuhurile mitu kiirust? - aigark - 07-09-2015

[attachment=54649]vag grupi kliimaga autodel selline jupstükk teeb soojendus mootorile kiirused(BTS240A),endal on keevitusele tehtud selle junni ja potekaga sujuv traadi etteanne...toimib mingi 5+ aastat kindlasti.NB! tahab head jahutust.


RE: Kuidas saada salongipuhurile mitu kiirust? - Sidorov - 07-09-2015

Pane Gaz-51/69 soojenduse lüliti,seal on takisti küljes ja seega väga lihtsalt kaks kiirust.


RE: Kuidas saada salongipuhurile mitu kiirust? - aigark - 07-09-2015

Eks takistid pea vastama ka mootori võimsusele......