peeterpaul Kirjutas:Sellise harulduse leidmislugu oleks kindlasti põnev kuulda
Pole midagi ülipõnevat rääkida - mitmeid aastaid tagasi üks kunagine kaasfoorumlane postitas pildid, et tal selline kummalise raamiga D4-võrr ja soovib seda müüa.
Mina muidugi tuvastasin kohe, millega tegu ja sõitsin Lõuna-Eestisse üsna pea järele. Kartsin, et haruldus läheb "külapoistele" rallimiseks. Toona oli selgelt meeles, kuidas veel mõned aastad varem üks 74 ccm Sachs'i mootoriga haruldane 1930ndate aastate isend niiviisi ära trööbati ja siis üsna kiirelt emeksis lõpetas... Siit ka teatav kiirustamine.
Asi oli muide veidi hullem kui algul arvatud - siit-seal räsitud, roostepesadega, esiporilaud puudu, pisipudinad puudu, valed kummid all jne jne... Põhiosa siiski õnneks alles.
Siis seisis ta mul toodud kujul aastaid kuurinurgas muu koli alla mattununa, kuni Urmas hakkas Kurtnas eelmise aasta algul mootorrattamuuseumis plaanima abimootoriga jalgrataste näitust. Et anna see kahh väljanäitusele.
No kuidas ma sellist trööbatud ja sodist käkki annan rahvale vaatamiseks? Sai kiirete tööde vahelt võetud mõned vabad päevad ja ette võetud isendi (välimuse) hädapärane kiirkorrastamine. Esmalt kõik laiali ja puhtaks, siis roostes kohtadele musta parandusvärvi peale. Siis kõik puuduvad jalgrattalikud detailid (sadul, esiporilaud, "pidurimängu" detailid, pedaalid jms) sama ajastu XB3 jalgrattavrakkidelt asemele. Enamvähem õige esiratas alla ja algsed rehvid peale (ühele minu 1940. aasta 98 ccm Wandererile oli keegi sellised kunagi alla toppinud). Siis veidi pesu, poleeri ja vaha ja kõik kokku. Tulemust näete pildil (see kollase seisna taustal). Noh... 5 meetri pealt ehk vaadata kannatab. Ligemalt mitte just väga ja katsuda ka väga ei maksa - nt siidurlink võib trossist eralduda...
Loodetavasti tekib mul kunagi niipalju vaba aega, et tööde ja muude isendite reataureerimise kõrval ka see isend lõpuks ka ära restaureerida, nii et temaga ka sõita saab ning ka ligemalt võib vaadata...
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.