Akudest tibake.

(19-05-2024, 18:06 PM)honkomees Kirjutas:  
(19-05-2024, 15:41 PM)deus Kirjutas:  Ikka teeb. Tarklaadija laeb AGM režiimil 14,7 täis ja siis kukutab pinge alla ja jääb madalama pinge peale tiksuma. Kui ei usu, vaata ise voltmeetriga.
Hea teada aga kuidas voltmeetriga mõõta? Laadija ühendet aku klemmidele, sealt mõõtes näitab aku pinget, mis see iganes ei ole?
10v+14.7V= 24,7V
 Kaks erinevat volti rööpühenduses
24,7/2=12,35
Vastus, voltmeeter näitab 12,35V kui 14,7V ühendada tühja akuga, mis on 10V peale kukkunud.

Rööbiti ühendatud 2 akut 10,2V ja 11,7V ja laadija 14,7V
(10,2+11,7+14,7)/3=12,2

Vastus, voltmeeter näitab 12,2V
Vasta

Matemaatika on hea ja vajalik, reaalses elus kipub tulemus olenema laadija võimekusest ja aku(de) seisukorrast. Honkomehele piisab muidugi sellest kui ta aegajalt viskab hoolduspausil olevatele akudele lihtsalt voltmeetri külge ja jälgib olukorda. Ilmselgelt kehtib Deusi öeldu, et nutikas ongi nutikas ja ei keeda su akut olenemata sellest kumma akutüübi valisid.

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta

Akf! deusi rehkendus eeldab, et mõlemad akud on sama sisetakistusega. Mida need reeglina ei ole (seda näitab juba näitesse valitud klemmipinge).

Kui tahta teada aku pinget, siis peaks aku ilma laadijata minutit 15 rahunema. Veel rohkem on muidugi veel parem. Samas on päriselt laadimist vajava aku külge ühendatud laadija üsna võimetu aku klemmipinget oluliselt tõstma. Ning mida lähemale täitumisele, seda väiksemaks jääb vahe "laadija pinge" ja "aku pärispinge" vahel.

Aga...

Enamus laadijaid laadib püsiva pingega, mitte püsiva voolutugevusega. Lollil trafolaadijal võib, sõltuvalt trafo häädusest või eesrindlusest, pinge aku täitumisel kruvida üsna kõrgele ja see on paha. Nutilaadijad peaks suutma pideva nuuskimisega hoida klemmipinge ettenähtud piires. Ning kui lolliks ei lähe, siis ka suudab. Paraku võin kinnitada, et nii C-TEKI kaks isendit kui praegune Victron on suutnud aku keema lasta, kuna mingil põhjusel ei liigu protsess edasi. Tõmbad välja, lased natuke mõelda elu üle ja teisel ringil jooksebv protsess lõpuni ilma akust vett välja keetmata. Kui palju on neil kordadel olnud süüdi jäätmekoodistaatuses akud (kõigil juhtudel on olnud klemmid küljes mingil laibaeelsel kastil) ja kui palju laadija tõrge, jääbki selgumata.

Vaatasin Victroni kasutusjuhendit ja sealt riputan kolm väljavõtet meeldetuletuseks.

Esiteks on pea kõigi "tarkade" laadijate laadimisprotsess tsükliline:

   

Teiseks on laadimispinge ühel normaalsel laadijal termokompenseeritud:

   

Ning kuigi akf mul palus mürki valida, siis mingil põhjusel on just mainitud pinged laialt kasutusel:

   

Valiku sobiva vahemiku osas peab aga tegema kasutaja, laadija siin aidata ei oska.

Samas on kogu arutelu aluseks teadmine, kui palju konkreetne mõõtevahend eksib mõõdetavas piirkonnas. Mul on kasutada mitu multimeetrit, millest uusim UNI-T eksib 12V juures +0,02 V ja halvim on mingi noname hiinakas, mis 12,00V juures näitab 11,6 V.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne