naisterahva jalgratas "Original Standard Cycle" 1936 (Eesti töö?)
#1

Ratas on valmistatud 1936. aastal (aastaarv tagaratta Torpedo-rummul), raaminumber on 0734215. Ratas on saadud üsna kulunud välimuses - rikutud galvaanika ja vigastustega värv -, kuid peaaegu täiskomplektsena. Puudu on ainult esisilt (alles on needid), leistangikäepidemed ning kleidivõrgud. Muud detailid on kõik küljes ja tõenäoliselt algsed, sh kett, pedaalid, kell, tööriistakott, porilauaebmleem jms.

Mahakistud esimärgist on näha selged kontuurid. Samade kontuuride ja mõõtmetega kleebismärk on raami püsttorul ning kannab teksti "Original Standard Cycle" ning kilbi kohal krooni. Kuigi embleem on kulunud, on ta suures osas loetav ning algne välimus enam-vähem tuvastatav. Võib oletada, et samasugune ja samade kirjadega on olnud ka tänaseks puuduv esimärk.

Ratta juures on hulk detaile kindlalt Saksa päritolu - Torpedo tagarumm, Unioni esirumm (kilbi keskel U-täht), 1930ndate teise poole tüüp-pedaalid, tagahelkur jms. Samas viitaks silt kindlalt Inglise päritolule, sest ei ole teada, et Saksa tootjad oleksid sellise ingliskeelse nimetusega ratast teinud. Seepärast võib oletada, et tegelikult on ratas Eesti päritolu - kokku pandud kättesaadavatest (pms Saksamaalt toodud) detailidest ning külge-peale pandud ingliskeelne silt.

Ratta üks iseloomulikumaid detaile on esiporilauda kaunistav lõvikuju, mis on 100% identne 1930ndate lõpu Rudonidega (vt 1938.a. naisterahva-Rudoni, kus on embleemi könt säilinud). Kui neid rattaid omavahel veel võrrelda, hakkab silma palju teisigi sarnasusi - täpselt identne leistang, täpselt identsed esikahvlilaagri detailid, täpselt identne tagahelkur (Rudonil küll purunenud), täpselt identne tagakahvel (sh mõlemal tagaotstest kroomitud), identsed raaminumbri sisselöömise rauad koos tavaga, et kuuekohalisele numbrile on 0 ette pandud. On muidugi ka erinevusi - sadulas, raami esiosasm, ketikaitses jms -, aga kuna need rattad pandi kokku import-detailidest, on see loogiline.

See viib mõttele, et äkki on nimetatud ratas valmistatud samas töökojas, kus valmistati Rudonisidki?

Kuna on plaan ratas taastada algsele lähedasse seisu, siis ootaksin kommentaare, eriti nendelt, kelle erakogus on ligilähedasi või samu rattaid-jäänuseid. Eriti oleksin huvitatud sildist, mis kannab kirjasid "Original Standard Cycle" - kindlasti on kellelgi see säilinud. Muidugi annab teha replika, aga võimaluse korral tuleks eelistada algset silti. Sildi neetide vahe on 45 või 46 mm.

Ratta muud eripärad - Hassia ketikaitse, KRZ-tähisega kell, lapiku otsaga esipidurikang (päris 1930ndate lõpul tulid juba tselluloiskattega), kaheosalise peene rombmustriga pedaalikummid. Raam oli kaunistatud peene kuldse paaristriibuga (suur osa säilinud), porilaudadel ja velgedel triibud tõenäoliselt puudusid.

Lõpuks pildid sellisena, nagu ma ratta sain:

[Pilt: standard_01.jpg]

[Pilt: standard_02.jpg]

[Pilt: standard_03.jpg]

[Pilt: standard_04.jpg]

[Pilt: standard_05.jpg]

[Pilt: standard_06.jpg]

[Pilt: standard_07.jpg]

[Pilt: standard_08.jpg]

[Pilt: standard_09.jpg]

[Pilt: standard_10.jpg]

[Pilt: standard_11.jpg]

[Pilt: standard_12.jpg]

[Pilt: standard_13.jpg]

[Pilt: standard_14.jpg]


Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

[Pilt: 33yryud.jpg]
[Pilt: 25po74o.jpg]
[Pilt: sg07di.jpg]
[Pilt: 2qvfwjc.jpg]
[Pilt: 1elxsm.jpg]
[Pilt: x3wnkg.jpg]
Türi "Standard".
Sarnane raamisilt on ka "Royal Astoria", tootjaks väidetavalt August Küttim?
Vasta
#3

No see siis peaks jälle Baueri tehase toodang olema nagu Rudoni, Livonia jne jne jne.... ja on ikkagi kindlasti saksa töö.
Vasta
#4

OLen kindel et Bauer,esimest ja viimast korrda Her kassiga nõus.
Vasta
#5

(25-11-2016, 10:14 AM)Armex Kirjutas:  OLen kindel et Bauer,esimest ja viimast korrda Her kassiga nõus.

Vaata ette, Arno, oled sattunud libedale teele! Esimene kord ei jää tavaliselt sugugi viimaseks, alguses võib küll vastik ja lausa tülgastav tunduda, aga peagi harjud ära ja see võib lausa meeldima hakata halvaks harjumuseks saada! Ehk siis oled allakäiguspiraali alguses!
Vasta
#6

Kuna unutasin lõppu lisamast et enamus selgelt mõistetev ja õige möla siis pakun ka jalgratta muusiumile jalgrattaid nii kompl. kui ka poolikuid alates 50 tk ja hinnaga 63 euri tk alla 50 koguse ei müü,võin ka 70 ... 80 tükki müüa rohkem vist ei ole, ega kõiki ei ole ka üle lugenud.
Enamus selgelt mõistetav jutt,mitte möla,harva kirjutan aga siis ikka tõsiselt.
Vasta
#7

Kuna unutasin lõppu lisamast et enamus selgelt mõistetev ja õige möla siis pakun ka jalgratta muusiumile jalgrattaid nii kompl. kui ka poolikuid alates 50 tk ja hinnaga 63 euri tk alla 50 koguse ei müü,võin ka 70 ... 80 tükki müüa rohkem vist ei ole, ega kõiki ei ole ka üle lugenud.
Enamus selgelt mõistetav jutt,mitte möla,harva kirjutan aga siis ikka tõsiselt.Mis spiraal vanasti kasutasid  naised spiraali  nii allakäinud kui ka abielunaised ,kuhu sina selle spiraali endale paned kas.........mis sina ka sellest tead,sul ole see siis veel ainult pissimiseks
P.S peaks olema tööpäev tee tööd ja ära raiska tööandja raha ja aega.
Vasta
#8

(25-11-2016, 10:35 AM)Armex Kirjutas:  Enamus selgelt mõistetav jutt,mitte möla,harva kirjutan aga siis ikka tõsiselt.

Tore, selliseid peab ka olema, erinevus rikastab!  Cool Ju me seepärast  hästi läbi saamegi, et nii erinevad olema! (või ei saa?)  Toungue Muide, millal Sa mulle selle NSU 201T mootori annad, varsti oleks vaja sõitma hakata?
Jalgrataste pakkumise eest tänan ja vastan hullumeelse klassiku, jalgrattamuuseumi juhatuse ja teadusnõukogu liikme, ksf! Valdo kogutud teostest pärit tsitaadiga : "aega ja raha meil ei ole, tööd aga on roppu moodi!"
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne