Minsk M-103 ja Kavros K-58
#1

Kirjutan ka siia põhjusel, et mida rohkematele inimestele asjadest räägid, seda suurem on vastuste hulk - ja mõtteid läheb mul vaja.
Asi selles, et ega ma ise väga tugev võtmete keeraja pole aga enda proovile panek on alati rõõmu pakkunud (st keskeakriis....).

Teema algus on teises foorumis ja sealt saab minu "maailma avastuse" looga tutvuda...
http://foorum.motokuur.ee/viewtopic.php?f=13&t=23546

Asjad on nüüd nii kaugel, et on teada mis masinatega tegu ja otsustatud mis nendega teen.

Originaali lähedaseks soovin taastada Minsk M-103-e ja natuke omamoodi teha Kavros K-58

M-103:
Hetkeseis on selline, et pea kõik jupid on olemas ja lahti võetud selleks, et veenduda nende korrasolekus ja poltide/mutrite töötavusest.... (et kui hiljem läheb ilutöödeks siis poleks üllatusi)
Mis siis puudu, võite ka kohe pakkuda, mis kirjas Wink (mustaga on soov tulevikus -või olemas aga kehvas seisus...; punasega kriitiline e. selle taga komplekteerimine seisab; Rohelisega on silmapiiril, ning lähiajal ostmas):

1. komplektne juhtraud/lenks - gaasitross läheb lenksu sisse "nokast" (olemas olev komplektne lenks läheks K58-le)
- juhtraud koos kinnitustega
- siduri heebel - olemas, kuid roostes
- piduri heebel - olemas, kuid roostes
- mõlemad käepidemete kummid


2. Esitule osad (komplektne esituli läheb K58-le)
- Reflektor
- Tuleklaas
- Tulevõru
- Luku plastikust liugkate
- Süütevõti
- Spidomeetritross

3. Esiporilaud

4. pidurid
- Esipidurikate - spidomeetritiguga
- Tagapidurikate
- 2x piduriklotsid
- Tagapidrui varras

5. USSR rehvid ja lohvid 2,5x19" - 20.- tk kaubanduses saada

6. Korralikud 181x3mm nurgaga ja niplitega kodarad - on olemas kaks komplekti vanu kodaraid, kuid niplid roostes...

7. Mootori osad:
- Käiguvahetuse võll
- Tikkpoldid
- Silindripea (üks on olemas, kuid dekompressiooni avasse on surutud küünal), vist on võimalik saada
- Ketihammakas - Võimalik saada 5.-

8. Hea kui leiaks "punutud" katetega trossikõrid

9. Tagumiste amortide korralikke katteid.

10. Jalatoe kummist katted (juhi + reisija omad)


K-58:
1. M103lt liiguvad K58-le: 
- komplektne juhtraud
- Rattad
- Esituli
- Mootor

2. puudu on Üks tagumine amordikatted

3. Tagakiik:
- puksid
- kiigepolt

4. Kitsas kett 4,5mm

5. Summuti tagumine koonus - olemas küll minski koonus, kuid...
Vasta
#2

Täna võtsin siis ette ja asusin komplekteerima M103-e, et näha mis tegelikult alles ja korras.
Pärast mõnda tundi oli tulemus selline (krt esiratas läks tagurpidi...):

   
   
Mis siis komplekteerimise käigus selgeks sai:
1. poldid ja mutrid on vaja ikka uued panna - vanu saab kasutada, kuid kui juba siis juba uued
2. raam vajab altpoolt ühe tugitoru juures keevitust - pisike praoke on tekkinud.
3. tagakiik on täitsa Ok 
4- tagaratta alla panek oli piin - milline on õige tagumine võll - mul kõik võllid keskelt paksud või siis randiga, et ei lähe laagrist läbi. Ratta saab ilusti komplekteeritud, kuidhargivahele ei saa, sest kiigel ju ratta kohad igalt poolt kinni ja kiik ei paindu nii palju, et vabalt saaks komplekteeritud ratta paika asetseda.
5. Kere puudused:
- esimene porilaud pole õige, seal hetkel K58 oma
- lenks on liiga räämas ja üks lenksu kinnituse kronstein on otsakorral.
- eismese ratta spidomeetritiguga pidurikatet pole - ja velg vaja komplekteerida, sinna vaja ka uusi kodaraid.
- paak on mõlkis ja on püütud vasega siluda. Seega korralikumat paaki vaja - võin vastu anda K125, K58 paagid.
- ketikaitse liiga räämas + mootori osa puudu  - ehk hakkab K58 oma...
- jalatugede kummid läbi, s.h. kaasreisija omad.
- tagumised amordid - üks on, kuid kui vahetada siis mõlemad.

Ülejäänud asjad tundusid OK olema.

Mootorist siis nii palju, et:
1. Uusi tikkpolte vaja
2. silindri pead ka, sest ei saa olemas olevast dekompressiooni avast sinna topitud küünalt kätte...
3. kolb, sõrm+ rõngad. (kolb ja sõrm olemas, kuid räämas ja mingi väike loks on sees...
4. käiguvahetuse hooba, millel nuudid alles, seda siis koos kasti poolse konksudega..
5. magneti kiilu
6. kaante polte.

Hetkel ei tule rohkem meelde, mis puudu või vigased aga masina väljanägemine andis hoogu juurde.
Vasta
#3

Nüüd siis Motonostalgial käidud... lootsin, et on rohkem müüjaid... aga nagu öeldi "me võrridega ei tegele...." Seega on väga keeruline Minsk 103-le osi leida...
Sain esiratta korras kodarate ja rummuga.
Vaatasin teisi M103 pilte, siis nendel on jämeda rummuga rattad nii ees kui taga. Ok taha ehk saaks aga ette pole mul kuskilt seda rummu võtta.
Masina mootor, õhupuhasti, karburaator läbisid ka puhastuskuuri.
Masin on enam vähem komplektne nüüd ja liigub oma ratastel sain ka õiged võllid mõlemale ratastele, need 12mm läbimõõduga ja ühes otsas siis see auguga pea. Hetkel rehvid lihtsalt velje peale pandud, et korraks näha, milline ratas siis välja näeks.

   
   
   
   
   
   

Ratastel on puudu esimene õige pidurikate koos spidomeetri tiguga. Leidsin, mis rummule istub, kuid sellel pole amordile fikseerivat pesa, et pidurid ringi ei tõmbaks...
Mootorile ei saanud veel midagi uut... järgmine nädal püüan ka selle kallal tegutseda: käiguvahetuse hoob korrastada e. nuudid taastada - uut ju ei leia. Kolb maha, puhtaks ja uued rõngad + sõrm. tikkpoldid..., generaatori kiil meisterdada + see vända otsa kinni panna.
Avastasin, et ka keti hammaka tagune plaadipoldid on keti poolt maha nühitud - mingi hetk peaks ka selle korda tegema.
Esmaspäeval kõik uued poldid hankida.
Vasta
#4

Täna sai siis K58 tagaharke leotatud - no ei tule lahti... las veel ligunevad, enne kui rauasaega kallale lähen ja võlli läbi saen ning seest tühjaks peksan.

Aga M103 sai täna juurde ketikaitsme Wink
Võtsin mootori algosadeks, sest käiguvahetuse võlli ots on täitsa läbi ning ükski hoob ei jää pidama.
Seega on vaja see kas uus või taastada...
   

Lahti tuli mootor väga raskelt. See oli silikooni ja väga vedela tihendiga kokku pandud väga hästi, sest asi oli ikka korralikult kokku kleebitud. Ainult noaga tihendit pikkupidi lõigates hakkas asi hargnema, kuni mootori kerekülge kinnitamise avade puksideni... neid pidi haamri ja torujupiga aitama...
   
Lahti ma ta sain ning selgus paari ebameeldivat asja - nimelt väntvõlli pesas ujus ringi ka kolvirõnga tükke... Kui oleksin selles seisus mootori tööle suranud... oleksin tast ilma ka.
Käigukasti hammakad on väga Ok. samas käiguvahetuse hoovastik paindes. Õnneks need saan doonorilt.
Sidur on OK, sh. siduri plaadid ei ole mitte kork vaid ühes tükis mingisugusest plastikust.
   

Paar küsimust on ka:
1. M103 peaks olema paksu rummuga rattad... kuid tagumise ratta ketihammakas on 5mm (mul uus olemas) aga mootori hammakas 4,3mm. Praegune õhukese rummuga rattal on samuti ketihammakas 4,3 (vist M1A või M1M oma). Kas mootori hammakat on kuskilt saada seda 5 mm. Olemas on ka mootorile tutikas 7mm ketihammakas, kuid seda ei saa võlli otsa kinni - jääb loksuma. Seega eeldan, et see 7mm on palju uuema mootori oma.
   

2. Kui vahetan kolvi, sõrme ja rõngad - kui palju peaksin ma muretsema väntvõlli tasakaalustamise pärast?

3. Mida kasutada (mis materjali) väntvõlli otsesse hammasratta ja magneti kiilude valmistamiseks. Mul neid pole ja ühte oli surutud mingi väike poldike, mis väga deformeerunud ega toiminud enam kiiluna.

Ehk on pakkuda esirpidurikatet - näidis M106 pealt aga M103 läheb sama:
   
Vasta
#5

103 on väikse rummuga nii ees kui taga. 104 tuli poole pealt suure rummuga juba. 106 on hoopis teine maailm ja sealt ei sobi ükski tükk 103 külge.
Vasta
#6

(26-07-2016, 17:23 PM)urmet48 Kirjutas:  103 on väikse rummuga nii ees kui taga. 104 tuli poole pealt suure rummuga juba. 106 on hoopis teine maailm ja sealt ei sobi ükski tükk 103 külge.

Igal pildil, mida netist leian, on suur rumm. M106 tuli suuremate laagritega 201- 202.
 leidsin sellise video, mille pealt saan vähemalt aimu:



Ka sellel reklaamlehel on toodud erinevusi:
[Pilt: minsk-m103.jpg]
Vasta
#7

Edu asja komplekteerimisega Smile
Sellised rattad võisid kuuluda just M-103 tüüpi rattale?
[Pilt: 0110310871c6453.jpg]
Vasta
#8

Jah, kuid kaldun arvama, et ka esimene oli suurema rummuga (reklaam jällegi ütleb, et tagumine... samas kõik 103 pildid internetis näitavad esimest suurt rummu samuti). Muutus oli veel selles, et pöia keskmine osa, kuhu kodarad kinnitusid, muutus vormikamaks - M1A ja M1M omal oli see rohkem "lapik/tasapinnane...".
Mul tagumise velje pöid ja tutikas rumm+hammakas olemas aga kodarad puudu... Mingi hetk püüan vanadelt velgedelt kodaraid lahti võtta, ehk õnnestub mõned kätte saada. Kuid kaldun arvama, et lõppkokkuvõttes tuleb odavam 36 uut kodarat hankida.

Kui keegi soovib vahetada, siis vahetaksin korralikud M1A/M1M veljed M103/M104(M106 osas peab vaatama laagrite mõõte, mul 201 mõõdus laager e. 12mm võlli peab kasutama) velgede vastu. Ega see vahetus muud ole, kui natuke originaali poole liikumine. Jah tagumine hammakas on M103 väheke laiem...

Samas need M1A/M1M veljed näevad seal väga head välja... ja masin näib visuaalselt kergem...

Edit:
Nii kaua, kui mootorijupid puhastuses ultrahelivannis püüan tegeleda keredetailide puhastamisega.
Sai siis enda tarbeks hangitud väiksema liivapritsi - mis asjatab suht rahuldavalt, kuigi on vaja tiba ehitada 90L segukastile kõrgemad seinad, et seda liiva igale poole ei lendaks. Väikese pritsiga saab edukalt detailid puhtaks aga aegaselt... samas detaile säästvalt...
Hetkel askeldan tule kallal. 

Lisaks sai siis soetatud viimaste roostekollete neutraliseerimiseks Fertan Rust Converter ja krunt: Lesonal 1K primer Filler Black, RTS (aerosooli pudelis, sest mul venib see töö pikale ja ei viisti iga väikse puhastuse järe püstolit puhastada) 
Eks seda õpraha kulub mul vist ikka korralikult aga vähemalt on lõbus.
Vasta
#9

M-103 oli kindlalt uuemate rummudega nii ees kui ka taga. Pöiaprofilil vähemalt 63a. rattal veel "vähem vormikas".

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#10

(26-07-2016, 17:23 PM)urmet48 Kirjutas:  103 on väikse rummuga nii ees kui taga. 104 tuli poole pealt suure rummuga juba. 106 on hoopis teine maailm ja sealt ei sobi ükski tükk 103 külge.

Vastus vale, 103 on algusest lõpuni suure rummuga ja sobivad ka 104- 106 jupid...

Tuult ja Päikest...  Cool
Vasta
#11

(31-07-2016, 23:32 PM)jansa080 Kirjutas:  Vastus vale, 103 on algusest lõpuni suure rummuga ja sobivad ka 104- 106 jupid...

Ja mis jupid siis 106lt sobivad 103 külge? Esitulepirn? Originaalsena ehitades ei ole muud jupid sobilikud.
Vasta
#12

(01-08-2016, 18:53 PM)urmet48 Kirjutas:  
(31-07-2016, 23:32 PM)jansa080 Kirjutas:  Vastus vale, 103 on algusest lõpuni suure rummuga ja sobivad ka 104- 106 jupid...

Ja mis jupid siis 106lt sobivad 103 külge? Esitulepirn? Originaalsena ehitades ei ole muud jupid sobilikud.

Ega jah, 106-lt väga palju ei saa - esiratas ehk... aga ka see kaheldav. Arvan, et lenks peaks sobima...
hetkel olemas M105 mootor ja see igatahes aiste vahele ei istu - liiga lai ja tagumine kinnitus tahab modimist. Ehk sobib K58 raamile - pole veel proovinud.

Sai nüüd siis tiba asju M103-le vahetatud - nüüd tagaamordid olemas, kuid katted tahavad korralikku hooldust - juhul kui on pakkuda korralikke katteid siis PS.
Esiamordid saab nüüd korralikud - vaja ainult puhastada kergemast pinnapealsest roostest.
Dekompressiooni hoob olemas.
uus kolb, rõngad, sõrm
Mootor käis Madeussr juures ultrahelivannis suplemas - no sai ikka puhtaks küll, ise oleksin päris hulga aja selle tulemuse saamiseni pannud + puhastusvahendid ka.
   

   

Kõik detailid, mis "ujumas" käisid on nii puhtad nagu kasutaks just nõudepesumasinast võetud toidunõusid...

Vaja ka generaatori ja ketihammaka vaheline sein korda teha:
   

Nüüd vaja leida üks treial, kes käiguvahetuse võlli korda teeks - mul võllil hoova poolsed nuudid maas... Samas kui keegi saab pakkuda - võtan hea meelega.

PS kas alumiinimumi oksüdeerumist tuleb füüsiliselt eemaldada või on ka selle jaoks hea keemia olemas... Kas tulevikus selle vältimiseks tuleb kogu al osad ülevärvida või saab ka muudmoodi...?

Homme pildid.
Vasta
#13

103 on 3-käigulise mootoriga veel. K-58 peaks selle 4-käigulisega kokku sobima juba. Al-oksiid mehhaaniliselt ja ka keemiliselt eemaldatav. Ise pead valima, millist moodust kasutad. 
Vasta
#14

Jah M103-l on M1M mootor ettenähtud.
Selle M105 mootori vahetan M1M mootori vastu, mis läheb hiljem väikeste tuuningutega (küljekaaned, K58l spidomeeter ju ketihammaka otsas) K58-le. 

Sain ka korralikuma siduri korvi - tiba kõrge on ehk siis paistab, et on uuema mootori oma. Kõik ülejäänud mõõdud sobivad. s.h. ketihammakas ja käimalöömise hammakas.
Kahjuks ei taha hammakaid tõsta vanemale korvile, sest avastasin kaks pragu mootori keti hammaka võllil, kuhu kinnitub käimalöömise hammakas...
Seega teen vist nii, et kui mõistliku aja jooksul teist korvi ei leia, siis lõikan korvi lihtsalt madalamaks.

Käiguvahetuse võllid ja tikkpoldid läksid treiali juurde tuunimisele/uute tegemisele

Sai ka uued vändalaagid soetatud - on küll kummist katetega SKF 6203, kuid eks võtan siis need kummist katted maha - või jätan vändast eemale jäävatele otstele need katted alles - on ka n.ö. simmeritele vedelike hoidmisele toeks!? Ei leidnud veel Rakverest neid simmereid... ega nendel ka väga viga pole aga kui juba siis paneks ka need uued

Küsimusi veel: Sain uue kolvi ja rõngad.
Kolb ise suht tihke selles silidris, ehk siis kui hoian silindrit peopesa peal ja lasen kolvil kukkuda (hetkel kuivalt) siis peopesani vajub ta ~ 2sek, vanal kolvil kulub vaevalt 1sek.. PS mõõdud annan päeva jooksul.

Kas rõnga lukupilu 0,25 on OK või on liiga tihke (kolb kahe rõngaga)...
   
Palu piibel annab kolme rõnga korral: ülemine 0,4..0,45 mm, keskmine 0,3 mm ja alumine 0,2 mm

Kui suur loks võib olla kolvisõrmel ja kepsu ülemisel puksil?
Sõrm läheb kerge vajutusega puksi sisse - aga tihkelt, kuid sõrme otstest kinni võtta siis saab teda loksutada ehk siis keskelt on ok aga kepsusõrmeava äärtest loksub.
Uus puks on olemas ka, kuid see on erinev võrreldes sellega, mis kepsu sees (õlitusavad...).

Mure jääb praegu vaevama kepsu alumise laagri üle - vaadati seda ning öeldi, et väike loks on aga pole veel hull midagi (kolm erinevat tegelast...). Mure just selles osas, et kui ma juba mootori seest korda teen ja vahetan pidused asjad ära, siis see jääb ju teadlikult sinna.... ja selle vahetus eeldab jällegi mootori täielikku lahtivõtmist.
"õrn" loks on tunda (see tunde küsimus, sest mul ju kogemused selles vallas puuduvad), kui võtta vänt kepsupidi rippu ja peoga koputada kepsu otsa pihta.
Siin kandis ei ole veel leidnud, kes seda tahaks ära vahetada... ise sinna ei roni.
Vasta
#15

Sai siis see M105 mootor vahetatud M1M "töötava" mootori vastu.
Tulevikus läheb see mootor K58-le peale.
Erinevused võrreldes sellega mida praegu komplekteerin:
1. Silinder ja silindripea on K58 oma
2. Silindril on ülemine ribi millegi pärast silindri lähedalt ümmarguseks treitud...
3. veohammakas on 7mm ja mutri otsas on spidomeetri ajami ühendus.

   

Eks lähitulevikus proovin sellele korraks hääle sisse ajada, ning veenduda, et asi ikka töötab. Siis on vähemalt üks jõuallikas olemas, et mingit ratast liigutada.
Vasta
#16

       

Mul üle üks selline velge, kui vaja peaks minema.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#17

(04-08-2016, 11:26 AM)Aspelund Kirjutas:  Mul üle üks selline velge, kui vaja peaks minema.

Jah, see on esivelg. Mis on keskava diameeter?
Kui paksud piduriklotsid lähevad
Vasta
#18

Mõõdan üle...

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#19

Smile
Saadud mootor töötab  Big Grin

Veidi niblimist: istutasin M103 raami peale, oma karburaator K55D peale, natuke kütust, tiba süüdemängu ülevaatamist ja 3,8mm enne ÜSS-i ja popsti läheb teise vajutusega tööle.  Toungue

Seega on mul üks mootor, mis töötab kindlasti, teine ehitamisel.
Järgnevalt panustan veermikku: Rattad korda, rehvid täis, kett peale, pidurid tööle.
M103 panen ikkagi 7mm ketile jooksma. Keti sain... ühel mootoril on ka hammakas olemas. Tagumine ketihammakas on vist ikkagi treitud 5mm peale...

Täna läks gaasitross õhtale, kiud tulid välja.. ja mingi müstika lõi gaasikäepideme juurest trossi hoidva alumiinimum rõngast killu välja... krt kohe. Sai ka uus tross hangitud.
Kas on kuskilt saada "ajastu kohast" trossikõrisid - neid punutud katetega...
Vasta
#20

Laagri pesa on 35mm, piduritrummli sügavus 40mm.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 4 külali(st)ne