Kosmoseteema
#21

https://www.theverge.com/2018/2/6/169809...ed-landing

The center core was only able to relight one of the three engines necessary to land, and so it hit the water at 300 miles per hour about 300 feet from the drone ship. As a result, two engines on the drone ship were taken out when it crashed, SpaceX CEO Elon Musk said in a press call after the rocket launch. “[It] was enough to take out two thrusters and shower the deck with shrapnel,” he said.

Parem varblane käes, kui kajakas pea kohal!
Vasta
#22

Suures piires võib öelda, et "lendas küll" aga midagi väga erilist see polnud! 1.kosmilist kiirust ei saavutatud, suurematest rääkimata. Üks junnidest kukkus puruks. Kaks tulid kenasti maapeale tagasi aga nende puhul on kulu ikkagi kordi suurem, kui vanakooli ärapõlemise ja uute ehitamisega. 
Kui võrrelda mistahes muu tehnikavaldkonnaga, siis Apollo-ajastu ja SpaceX-ajastu vahe kanderakettides on ju olematu Big Grin Apollo-ajastul maandati asju Kuule (kui maandati, mis on teine teema!). Isegi Tesla-junn pole mingi asi vaid moon-roverid on Ferdinandi "lapse"põlves väljamõeldud autode kokkupakitavad edasiarendused, mis on kuipalju ilmaruumis ringi lennanud??? See "puhas põlemine" ja perfektne astmete eemaldumine on suisa obligatoorne aastal 2018 saavutada! 

Tore, et erarahal asju tehakse, et need suures piire stöötavad ja kõik on koššer aga mingit elevust tunda??? Ma olen varsti "vana" ja see kõik on enne minu sündimist juba ära tehtud Big Grin Ainult juhtimiskeskused on edevamate arvutitega ja puuraamprillidega hipsterid juhatavad vägesid...
Vasta
#23

(07-02-2018, 12:24 PM)PlyVal64 Kirjutas:  midagi väga erilist see polnud!
Üks firma tegi ära selle milleni ühegi suurriigi ega tänapäeval ka rahvusvahelised kosmoseagentuurid ei ole suutnud teha. Tegelikult on see kogu kosmosetööstuse üks erilisemaid hetki. Mehitamata raketi kosmosesse laskmises ei ole tõesti midagi erilist aga selle tegemine eraraha eest koos kanderakettide taaskasutamisega on tõeliselt eriline. Väike video ka mis sellele eelnes:
Vasta
#24

(07-02-2018, 12:24 PM)PlyVal64 Kirjutas:  Kaks tulid kenasti maapeale tagasi aga nende puhul on kulu ikkagi kordi suurem, kui vanakooli ärapõlemise ja uute ehitamisega. 


https://en.wikipedia.org/wiki/Falcon_9
Ühe stardi kulu: $62M

https://science.ksc.nasa.gov/pao/faq/faqanswers.htm
Ühe stardi kulu: $450M

Oleks nagu odavam küll?
Vasta
#25

Priit, jaga meiega oma allikaid. Vastasel juhul on selline jutt lihtsalt pläma.

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#26

(07-02-2018, 12:50 PM)olli Kirjutas:  
(07-02-2018, 12:24 PM)PlyVal64 Kirjutas:  Kaks tulid kenasti maapeale tagasi aga nende puhul on kulu ikkagi kordi suurem, kui vanakooli ärapõlemise ja uute ehitamisega. 


https://en.wikipedia.org/wiki/Falcon_9
Ühe stardi kulu: $62M

https://science.ksc.nasa.gov/pao/faq/faqanswers.htm
Ühe stardi kulu: $450M

Oleks nagu odavam küll?
Mina võtaks neid numbreid ikka VÄGA suure reservatsiooniga!!! Kui palju on ühes õhku ja teises valet, pole selge... Ja pole ka selge, kuidas näiteks NASA või Roskosmos neid stradikulusid arvutab ja mis aastast nad kulusid akumleerivalt arvestavad! Sest ega siis vaid Muski tulud ei akumuleeru, kulud teevad sedasama. Reaalselt võttes oli selle uue raketi lennu hind KOGU siiani ära kulutatud rahasummad Vana-Hiina esimestest rakett-mootori laadsetest paugutajatest Apollode, MIRide ja isegi EstCube'ini! 
Lisaks peabki asi kogu aeg odavamaks minema, sest arendust ju on palju vähem: KALLIS töö on juba tehtud! 

Ja olgem ausad: ei erinenud seekordne asi "väga palju" Top Geari "idiootsustest" Reliant Robiniga! Suhteliselt "suvatüübid" ehk tavalised rakett-tehnoloogia fännid tegid hobikorras päris suure kandevõimega lennuvõimelise raketi valmis. Pannud sada korda rohkem raha, tiirleks Robin siiani orbiidil. Ehk ma ei suuda seda lambavaimustust kuidagi jagada... Jah, äge ja edukas ja tore ja koššer aga see on ka kõik. Peamiselt koššer - hulk raha lollidelt goi'delt ära võetud!
Vasta
#27

Mina siis paugutasin olude sunnil Scud D sägasid, laskeulatus kuni 700km ja kannab kuni 80kT nucleaari. 
Scud D täpsus on paberi peal jopp-matt ehk siis +/- 50m aga tegelikkuses peale pauku ühtegi õige numbriga balvankat üles ei leidnud. Lume paksus oli umbes 1-2m, siis löödi käega, et ju ta raisk siin lume all kusagil peidus on, õpperakett see ju tühi ja pauku ei tee, sopsti lumme ja valmis. Nädal aega otsiti, siis "joonistati", muidu poleks koju saand. 

Siit näeb kuidas asi lendu läheb, kogu heli asendage Joppide- ja -Mattidega ning selle humoorika Coundowni asemel oli lihtsalt "Davai nazmii Nahh..."

https://www.youtube.com/watch?v=qopBECQYeqo

Triumph GT6, Corvair Spyder, Datsun 280Z, BMW E21, VW Buss
Vasta
#28

Pika jutu peale võiks lihtsalt öelda - mehed, tehke järele (või makske kinni)!

Idiootidega pole mõtet vaielda - nad veavad sind enda tasemele ja lajatavad siis kogemusega /Iid-Tõstamaa/
Anna väikesele inimesele veel väiksem võim kätte ja ta arvab kohe et on Jumal taevas (või mode foorumis...)
Vasta
#29

(07-02-2018, 13:39 PM)spitfire Kirjutas:  Mina siis paugutasin olude sunnil Scud D sägasid, laskeulatus kuni 700km ja kannab kuni 80kT nucleaari. 
Scud D täpsus on paberi peal jopp-matt ehk siis +/- 50m aga tegelikkuses peale pauku ühtegi õige numbriga balvankat üles ei leidnud. Lume paksus oli umbes 1-2m, siis löödi käega, et ju ta raisk siin lume all kusagil peidus on, õpperakett see ju tühi ja pauku ei tee, sopsti lumme ja valmis. Nädal aega otsiti, siis "joonistati", muidu poleks koju saand. 

Siit näeb kuidas asi lendu läheb, kogu heli asendage Joppide- ja -Mattidega ning selle humoorika Coundowni asemel oli lihtsalt "Davai nazmii Nahh..."

https://www.youtube.com/watch?v=qopBECQYeqo

Ka meie raketidivisjonis olid needsamad SCUD-D ehk venekeeles kompleks LUNA-M  , kui tuli Gorba-Reagani kokkulepe siis müüdi raketimasinad Gaddaffile , meilt võeti preisi kasarmu ära ja saadeti pooleks aastaks spordisaali magama , seejärel komplelkteeriti 3 üksikust raketidivisjonist (3 väeosa) ainult 1 väeosa (raketibrigaad)- ja väeosade arv saidi vähendatud nagu kokku lepitud oli ( kuigi uues väeosas oli täpselt sama palju või isegi rohkem sõdureid- ohvitsere kui 3 eelneva väeosa peal kokku)


Kaliniingradis asunud LUNA-M - raketidivisjoni eesmärk sõja korral oli sõita läbi Poola Saksasse ja hävitada raketilöökidega Hamburg
Vasta
#30

Priit, jätkuvalt tahaks argumente, fakte. Eriti arvestades Su põhjalikke kogemusi raketiehitajana.

Dollarite võrdlemisel tasuks siiski numbrite liitmisel arvestada ka nende reaalse ostujõuga. 100 dollari 1968. aasta kontekstis ei ole mitte teps 100 dollarit kaasajal.

A.

(07-02-2018, 13:18 PM)PlyVal64 Kirjutas:  Mina võtaks neid numbreid ikka VÄGA suure reservatsiooniga!!! Kui palju on ühes õhku ja teises valet, pole selge... Ja pole ka selge, kuidas näiteks NASA või Roskosmos neid stradikulusid arvutab ja mis aastast nad kulusid akumleerivalt arvestavad! Sest ega siis vaid Muski tulud ei akumuleeru, kulud teevad sedasama. Reaalselt võttes oli selle uue raketi lennu hind KOGU siiani ära kulutatud rahasummad Vana-Hiina esimestest rakett-mootori laadsetest paugutajatest Apollode, MIRide ja isegi EstCube'ini! 
Lisaks peabki asi kogu aeg odavamaks minema, sest arendust ju on palju vähem: KALLIS töö on juba tehtud! 

Ja olgem ausad: ei erinenud seekordne asi "väga palju" Top Geari "idiootsustest" Reliant Robiniga! Suhteliselt "suvatüübid" ehk tavalised rakett-tehnoloogia fännid tegid hobikorras päris suure kandevõimega lennuvõimelise raketi valmis. Pannud sada korda rohkem raha, tiirleks Robin siiani orbiidil. Ehk ma ei suuda seda lambavaimustust kuidagi jagada... Jah, äge ja edukas ja tore ja koššer aga see on ka kõik. Peamiselt koššer - hulk raha lollidelt goi'delt ära võetud!

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#31

Priit, Sul on mitmes mõttes ebasobiv koordinaatsüsteem valitud.

Ma leian, et vaidluses ei ole mõistlik argument arvude näitamise peale kuulutada, et need on valed, ja nii jättagi. Tuleb tuua oma arvud, mis seda kinnitavad.
Pange tähele seda, et NASA käib riigi-, SpaceX eraraha peal.


Robert Zubrin on oma Marsi-raamatus kirjeldanud seda, kuidas NASA erafirmalt mingit tööd tellib. Firma teeb kalkulatsiooni (kaunis lobedalt, et suurt miinusesse jäämise ohtu ei oleks) ja siis -- NASAga kokkuleppel -- kirjutab saadud arvule ca 10 % otsa. Kasumiks, noh. Millest järgneb, et mida kallimalt tööd õnnestub teha, seda suurem on kasum.
Era-kosmosefirmadega on teine lugu, nende põhieesmärk on asju odavalt teha ja nii kallilt müüa, kui suudetakse. Väga kallilt ei saa, siis keegi ei osta... Parem on teenida suure mahu, mitte suure marginaali pealt.

Nüüd Raskest Pistrikust endast. Jah, see on jumala õige, et Saturn V on siiani kõige vägevam kanderakett, millega inimesed hakkama saanud. Suutis Maa-lähedasele orbiidile (LEO) viia 140 tonni, Falcon Heavy ainult 62 ehk kõva kaks korda vähem...
Samas on see 62 kaks korda rohkem kui ükski tänapäevane kanderakett suudab.
Pealegi ei ole keegi väitnudki, et tegu oleks mingi tehnikaimega. Asi pole raketis, vaid selle kasutamises. Musk on selgelt öelnud, et soovib kosmoseliikluse hindu suurusjärgu võrra alla tuua. See tähendab, et arvestatav kosmoseliiklus peab tekkima, aga selleks on vaja odavat töökindlat kanderaketti.

Üks hinna alandamise võimalus ongi korduvkasutus. Seda on paljud võrdluseks toonud, et kui kallis oleks lennukisõit, kui Boeing või Airbus iga lennu järel maha kantaks...
Shuttle andis kurva, kuid hariva näite: korduvkasutust ei tule alustada mitte kosmoselaeva ülemisest, vaid alumisest otsast (mida Falcon ka teeb).

Ah, pikalt võiks veel sel teemal rääkida, aga teen kokkuvõtte: minul tekkis "lambavaimustus" mitte sellepärast, et FH oleks imerelv, vaid pigem vastupidi. Sellepärast, et ma loodan, et sellest saab kosmoselendude Ford T.

P.S. Nagu hommikul lugeda võis, sai lõppaste kätte mitte üksnes esimese, vaid ka teise kosmilise kiiruse, ainult et seda teist sai vist pisut palju Smile. Aga peaaegu Cerese orbiidini ulatuv afeel on kah asjaks.
Vasta
#32

See Ford T võrdlus on väga hea  Smile Täpselt see ongi see, mis asja revolutsiooniliseks teeb. Kui keegi näiteks oma autot ümber päikse tiirlema tahab saata  Big Grin siis NASA saadaks ilmselt kohe pikalt, erafirma esitab arve ja teeb asja ära.
Vasta
#33

(07-02-2018, 15:02 PM)olevtoom Kirjutas:  Pealegi ei ole keegi väitnudki, et tegu oleks mingi tehnikaimega. Asi pole raketis, vaid selle kasutamises. Musk on selgelt öelnud, et soovib kosmoseliikluse hindu suurusjärgu võrra alla tuua. See tähendab, et arvestatav kosmoseliiklus peab tekkima, aga selleks on vaja odavat töökindlat kanderaketti.

Just, see on eesmärk, milleks kasutatakse siiani kogetut ja õpitut. 
Rääkides nüüd sellest, MIKS tahetakse väljaspoole Maa "tõmbeala" minna, on eelkõige erinev tooraine erinevatelt taevakehadelt. Ja nüüd kohe küsimus: mis KASU on eile lennanud aparaadist ilma Shuttle-programmi kogemuste ja suure lastiruumiga Maale TAGASI lendavate süstikuteta??? 

Teine asi on puhas kosmosesõda, vaenlaste satelliitide hävitamine ja "omade" kaitsmine. Eelkõige käib see GPS ja GLONASS + kõikide luureotstarbeliste satikate kohta. Et saata  kosmosesse "hävitajaid" ei ole tarvis sellist kandejõudu. Vaja on massi, rakettide arvu! Reaalselt ei ole Inimkonnal mingit vajadust sinna rohkem sitta saata. JA KUIDAS saaks tänaste satelliitide kaudu edastuvat veel odavamaks muuta???? 

A et lendame Marsile kohvikusse? Nu-nuuh...
Vasta
#34

Ma ei viitsi hetkel infoallikaid otsima-jagama hakata, kuid viimaste teadmiste järele on "erarahast" Spaseksi-i puhul asjad üsna kaugel. Nende rahvuslik kosmuseagentuur taob selle näitemängu kõik maksumaksja taskust kinni. Teine rongitäis raha anti Bõuingule samasuguse show tegemiseks. Et oleks nagu võistlus või vähemalt näiks selle moodi.

Kogu poliitika selle taga on lihtsurelikule hetkel läbinähtamatu, kuigi aimata võib, kui vähe mõtiskleda. On ka ilmselge, et vastavasisuline kompetents tuleb enamuses ikkagi nasast või sellega seotud üksustest, mitte kuskilt maailma popimaks poisiks muutunud "ärigeeniuse" peast või parve rasvaste juustega kooditreialite näppude alt. Imesid ei ole olemas, on erinevad ärihuvid ja nende realiseerimine, kes kuidas oskab.
Vasta
#35

(07-02-2018, 12:24 PM)PlyVal64 Kirjutas:  Suures piires võib öelda, et "lendas küll" aga midagi väga erilist see polnud! 1.kosmilist kiirust ei saavutatud, suurematest rääkimata. Üks junnidest kukkus puruks. Kaks tulid kenasti maapeale tagasi aga nende puhul on kulu ikkagi kordi suurem, kui vanakooli ärapõlemise ja uute ehitamisega. 
Kui võrrelda mistahes muu tehnikavaldkonnaga, siis Apollo-ajastu ja SpaceX-ajastu vahe kanderakettides on ju olematu Big Grin Apollo-ajastul maandati asju Kuule (kui maandati, mis on teine teema!). Isegi Tesla-junn pole mingi asi vaid moon-roverid on Ferdinandi "lapse"põlves väljamõeldud autode kokkupakitavad edasiarendused, mis on kuipalju ilmaruumis ringi lennanud??? See "puhas põlemine" ja perfektne astmete eemaldumine on suisa obligatoorne aastal 2018 saavutada! 

Tore, et erarahal asju tehakse, et need suures piire stöötavad ja kõik on koššer aga mingit elevust tunda??? Ma olen varsti "vana" ja see kõik on enne minu sündimist juba ära tehtud Big Grin Ainult juhtimiskeskused on edevamate arvutitega ja puuraamprillidega hipsterid juhatavad vägesid...

Tegemist on väga sügavale arenenud vanaisa hobuse sündroomiga, mille puhul tekib inimesel karjuv vajadus halvustada kõike uut ja võrrelda seda vanaisa hobusega, millel oli 4x4 ja vankril 4 ümmargust ratast. Seda sündroomi põdev inimene ei ole võimeline rõõmustama millegi uue ja hea üle, mitte ühegi teadusliku katse ega tehnika arengu. Kõige suurem paanika tekib elektriautode ja kosmosesüstikute mainimisel. See tekitab temas trotsi ja kadedust aga ka hirmu, et äkki keegi ei mäletagi tema vanaisa hobust enam. 

Ära karda Priit. Me oleme sulle toeks.

Parem varblane käes, kui kajakas pea kohal!
Vasta
#36

Mul tuli eile millegipärast selle SpaceX raketikatsetuse peale meelde, et nõuka ajal ei tohtinud eraisik Gaz51 veoautotki omada. Nüüd USAs mingi lambikodanik saadab lihtsalt sõiduauto orbiidile Big Grin

You see, pal, Elvis can´t read a contract.
All he knows is, no Ferrari, no rides with the top down.
Vasta
#37
Photo 

[Pilt: 4355.jpeg]
Vasta
#38

(07-02-2018, 21:15 PM)viplala Kirjutas:  Tegemist on väga sügavale arenenud vanaisa hobuse sündroomiga, mille puhul tekib inimesel karjuv vajadus halvustada kõike uut ja võrrelda seda vanaisa hobusega, millel oli 4x4 ja vankril 4 ümmargust ratast. Seda sündroomi põdev inimene ei ole võimeline rõõmustama millegi uue ja hea üle, mitte ühegi teadusliku katse ega tehnika arengu. Kõige suurem paanika tekib elektriautode ja kosmosesüstikute mainimisel. See tekitab temas trotsi ja kadedust aga ka hirmu, et äkki keegi ei mäletagi tema vanaisa hobust enam. 

Ära karda Priit. Me oleme sulle toeks.
Mina rõõmustan selle üle, et keegi midagi tegi ära ja seda teoreetiliselt osaliselt oma raha eest! Aga ma ei jaga seda IME-IME-hullust! See pole mingi ime ja peast lolliks minemist väärt asi, kui teoreetiline oskusteave suudeti mingi teatud pika ajaga enam-vähem töötavaks tulemuseks vormistada! Ja rõõmu teeb see, et äkki on USAl nüüd ka oma vähegi lennuvõimeline kanderakett, millede arendamine vanade Shuttle-afääride ajal unustusse jäi. 

Ja nagu eespool juba öeldi: liiga ilusad asjad ei ole kunagi tõde! Ning sealt tagant paistavad mingid muud kõrvad, kui hipster-Muski ja koodikirjutajate omad. USA on Riik, kus Muski-sugused on kohalikud "kasulikud idioodid" ja läbi selliste juhitakse räusk-üldsuse tähelepanu mingitelt olulisematelt asjadel kõrvale! Hetkel tundub kõige loogilisem olevat USA - Põhja-Korea tuumavõimekuse ja teineteise pommitamise suund...mis võib veel omakorda mingi "kolmanda asja kattevari" olla! Päris kindlasti on Pentagon, NASA ja WhiteHouse ajaloost üht-teist õppinud ja suvahipster ei mölla oma lõbuks rakettidega isegi mitte "demokraatia hällis ämeerikas"...
Vasta
#39

(07-02-2018, 18:46 PM)alfredo Kirjutas:  Ma ei viitsi hetkel infoallikaid otsima-jagama hakata, kuid viimaste teadmiste järele on "erarahast" Spaseksi-i puhul asjad üsna kaugel. Nende rahvuslik kosmuseagentuur taob selle näitemängu kõik maksumaksja taskust kinni. Teine rongitäis raha anti Bõuingule samasuguse show tegemiseks. Et oleks nagu võistlus või vähemalt näiks selle moodi.

Kogu poliitika selle taga on lihtsurelikule hetkel läbinähtamatu, kuigi aimata võib, kui vähe mõtiskleda. On ka ilmselge, et vastavasisuline kompetents tuleb enamuses ikkagi nasast või sellega seotud üksustest, mitte kuskilt maailma popimaks poisiks muutunud "ärigeeniuse" peast või parve rasvaste juustega kooditreialite näppude alt. Imesid ei ole olemas, on erinevad ärihuvid ja nende realiseerimine, kes kuidas oskab.

Nojah, NASA on SpaceXi käest tellinud küll asju, aga see ei tähenda, et nad midagi "maksumaksja taskust" hr Muskile tema ilusate silmade eest taskusse libistaksid. Elon Musk rajas SpaceXi oma isikliku 100 miljoniga, ja edasine on mõistlik äri.

Või on "viimaste teadmiste järele" midagi teistmoodi ja USA valitsus peab puudustkannatavat Elon Muski üleval? Siis ma palun meilegi neist teadmistest midagi jagada. Muidu ma hakkan infoallikate otsimise mitteviitsimisest arvama nagu ma sellest teistelgi juhtudel arvan.

Ma julgen öelda, et NASA ei ole üldse väga palju kosmosetehnikat ehitanud, neil on pigem koordineeriv roll olnud. Võtke näiteks Apollo. Saturn V I astme tegi Boeing, II astme North American, III astme Douglas. Juhtimissüsteemi valmistas IBM. Kosmoselaeva teenindusmooduli ja meeskonnamooduli tegi North American, kuumooduli Grumman. Ega rohkem pulki seal olnudki Wink

Mis tähendab seda, et kosmose-nõuhau ei ole üksnes kuskil NASA seifis, vaid mööda kogu Ameerikat laiali. Minus ei tekita see vähimatki imestust, et Musk endale kompetentse meeskonna kokku on saanud. Eriti arvestades seda, missugust kummi on NASA mehitatud lendude pool viimased aastakümned venitanud. Tüütab ju lõpuks ära... (Märgin kohe, et robotsondide meeskond on seevastu suurepärast tööd teinud).

Ahjah, ja lõpuks palun mulle kui poliitikakaugele inimesele selgitada, mis poliitika seal taga siis on. (Vabandust, ma olen mõnes asjas Väga Väikese Aruga Karu).
Vasta
#40

Ei ole midagi uut siin päikese all. 
Nii nagu Scud on V-2 apkreiditud replica, nii on ka Muski etteaste põhimõtteliselt TopGeari (mis oli MAAILMAPARIMAUTOSAADE) paroodia.
Aga tuleb tunnistada, et hea. 

https://www.youtube.com/watch?v=H2zOu5cVoa4

Kes ei viitsi seda minutit kulutada, et mälu värskendada, siis TopGear plaanis Relianti orbiidile saata. Tagant järgi tark olles, oleks nad võinud muidugi Tesla valida.

Triumph GT6, Corvair Spyder, Datsun 280Z, BMW E21, VW Buss
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 3 külali(st)ne