ühistransport ja transport üldse 10-15 aasta pärast
#6

Toomas Sepp Kirjutas:Arvan, et elektribussi idee saab 10 aastaga teoks. Lahendust vajab elektrisalvestusseadmete probleem. Täna on olukord selline, et firma Vossloh- Kiepe pakuks nn elektribusse, mis on tegelikult trollid superkondensaatoriga, mis sõidavad kontaktliinita kuni 500 m ja igas peatuses laadiksid oma kondensaatori täis. Ja jälle sõidaksid edasi (peatuste vahe 400m). Vastavalt elektrijuhtmete võimsusele on võimalik superkondensaatorit laadida peatuses kuni 10 sekundiga. Selle lahenduse miinus on suured kulud iga peatuse elektrifitseerimiseks.

Lahendus on huvitav. Sest laadimiseks ei lähe tarvis kuigi palju aega. Huvitav, kas ka pidurdusel genereeritav energia lastakse kondekasse tagasi?

Kuid ma ise kipun arvama, et antud lahendus jääb pisut puudulikuks oma lühikese vahemaa läbivuse tõttu. Pluss veel see, et igasse peatusesse tuleb võimas kaabel vedada. See vist tuleb siiski odavam kui kontaktliin? Kuid sellise bussid on jälle pisut kallimad ja ebakindlamad.

Kui nüüd ise fantaseerida, siis ei pea linnaliini ja lähiliinide sõiduki akumaht väga suur olema. Piisab, kui sellega saab teha pool ringi + 50% tagavara. Lisaks annab energiat akusse tagasi regeneratiivne pidurdamine. Akusid peab saama laadida lõpppeatustes ja võibolla mõnes peatuses, kus teadaolevalt kauem aega kulub.
Kuna aga akude laadimine võtab normaalselt kauem kui peatus lõpppeatuses (1h võinii) siis saaks kasutada kiirelt vahetatavaid akusid, mis siis lõppjaamas piisavalt täis laetakse. Mäletan, et kusagil praktiseeriti sellist asja.
Sellist akudega varianti oleks mõistlik kasutada just linna lähiliinidel, kus kontaktliine ei ole mõistlik ehitada madala intensiivsuse tõttu.
Või linnas paindlikkuse saavutamiseks ja hõreda liiklusega kohtades.
30-50 km läbivad bussid peaksid juba olemasoleva akutehnoloogiaga olema üsna mõistliku hinnaga. Ning ühe akukomplekti eluiga võiks olla
30000-50000 km plii akuga ning vähem ökonoomse (tsükli effektiivsus 60%) ja kallima NiMH akuga 100000-150000km Kui lõpuks jõutakse sellist mahtu nõudvate Li akude masstootmiseni, siis muidugi ei ole talle vastast. On palju effektiivsem NiMH akust, ning massi ja energiamahutavuse suhe on 2x parem. Siiski eluiga on märgatavalt lühem.

Kuid jah sellel aku majandusel on üks oluline miinus. Laadimine võtab liiga palju aega, millest tulenevalt peab masin lõpppeatuses seisma ebamõistlikult kaua. Alternatiivina saaks kasutada nn. akude vahetamise skeemi, mis lisaks kulusid kogu selle asja majandamisel.

Huvitav kas hetkel on kusagil maailmas kasutusel nn. akuühistransporti?
Muuseas kunagi 20. saj. alguses on kasutatud just akudel töötavat elektritransporti linna sees. (mingid veokad olid New Yorgis ja ameerikas mujal Nikkel-raud akudel)
Vasta


Sõnumeid selles teemas



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne