Kütus vanematele autodele
#14

Eelneva lisaks pisike bensukonspekt.

Bensiin koosneb süsivesinikest. Kokku u. 85% süsinikku ja 15% vesinikku.
Bensiini TIHEDUS kõigub sordist sõltuvalt keskmiselt 0,7 - 0,8 g/cm3
Bensiini KÜTTEVÄÄRTUS on keskmiselt 10500-10600 kcal. Kütteväärtus aga ei mõjuta mootori võimsust vaid ökonoomsust. Kuivõrd mootoris põleb kütuse ja õhu segu, siis piltlikult öeldes, kulub sama soojushulga saamiseks suurema kütteväärtuse puhul vähem kütet ja rohkem õhku.
Bensiini AURUSTUVUS (lenduvus) on olulisemaid bensu kvaliteeti iseloomustavaid näitajaid. Mida kergemini aurustuv bensiin, seda hõlpsamini mootor käivitub ning ökonoomsemalt töötab.
Ja nüid suure NUMBRI jutt. Kütuse oktaanarv näitab bensiini DETONATSIOONIKINDLUSt. Mida suurem number seda suurem detonatsioonikindlus.
Normaaltingimusis põleb kokkusurutud töösegu kiirusega 20-25m/s. Ent sitavõitu bensu puhul, mootori ülekuumenedes, vale süüteseade puhul võib osa töösegu põlemine kulgeda plahvatuslikult isegi kuni 2500m/s. Mõelda vaid mida sihke plahvatuste seeria Teie kalli mootoriga teeb. Verdtarretava kilina ja kloppimise saatel raputab see pilbasteks Teie kallikese vänt- ja gaasijaotusmehhanismid. See mis Teie arvates kolvile auke sisse põletab on pigem kakasest mootorist ja valedest küünaldest tingitud hõõgsüüde ja mitte bensupüti pääle trükit oktaanarv.
oktaanarvu on määratud kahel erineval viisil, mootor- ja uurimismeetodil. Endised vene bensud näit.
A-72 mootorm. 72 uurimism. 76
A-76 mootorm. 76 uurimism. 80
AI 93 mootorm. 85 uurimism. 93
AI 98 mootorm. 89 uurimism. 98
Lohutuseks niipalju, et uuemal ajal pruugitakse enam uurimismeetodit, millest siis nähtub, et see \"hirmkange\" bensiin uunikumiaegse mõõdupuu järgi ikke nii väga hull polegi. Iseasi, mis selle teadmisega peale hakata. Ei ole selle numbri järgi üks bensiin teisest kangem vaid rõhukindlam hoopis.
Veel üks bensiini iseloomustav näitaja tagavaraks tankijatele on selline nigut STABIILSUS. Bensiini pikemaajalisel säilitamisel tekivad temas vaigud. Vaigustunud bensiini kasutamine põhjustab toitesüsteemi filtrite, düüside ja pihustite ummistusi. Bensiini (keemilise) stabiilsus tähendab bensiini võimet teatud aja vältel mitte vaigustuda. Et nimetetud protsess enamikes bensiinides siiski toimib, ei ole üldjuhul soovitatav bensu säilitada üle 6 kuu. Füüsikaline stabiilsus tähendab kütuses kergesti haihtuvate fraktsioonide puudumist.
Tuli aga pikk targutus jälle. Mõte aga taas selles, et ÄRGE MURETSEGE nii hirmsasti. Seadke mootor korda, süüde õigeks, ehk tirtsu külmemad küünlad ka hõõgsüüte vältimiseks ja sõitke. Kusjuures kõrgema oktaanarvuga kütus põleb tiba aeglasemalt ja annab sedaaegu ära rohkem soojust, kulub seda ka vähem. Ehk siis, kallim bensiin on kvaliteetsem, põleb täielikumalt ja mootor töötab ökonoomsemalt. Täielikum põlemine välistab ka hõõgsüüdet põhjustada võiva tahma tekke silindris.

Tervisid ja sõiduelamusi kõigile!!!
Ivar Smile

loll on loll olla.
Vasta


Sõnumeid selles teemas
Kütus vanematele autodele - Autor: Landy - 14-03-2004, 15:38 PM
RE: Kütus vanematele autodele - Autor: tehnikasurm - 09-04-2008, 21:07 PM
RE: Kütus vanematele autodele - Autor: -AsjaPulk- - 09-04-2008, 21:16 PM
RE: Kütus vanematele autodele - Autor: Aare - 11-04-2008, 06:20 AM
RE: Kütus vanematele autodele - Autor: Zaika - 11-04-2008, 08:17 AM
RE: Kütus vanematele autodele - Autor: jurka - 11-04-2008, 08:32 AM
RE: Kütus vanematele autodele - Autor: MANKS - 11-04-2008, 07:10 AM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne