19-07-2023, 02:49 AM
(19-07-2023, 00:35 AM)hendrik Kirjutas: Jäätmeseaduse § 26 lg 4^1 ja § 26^3 lg 2 kohaselt peavad võtma, kuid jäätmevaldaja peab sel juhul kompenseerima jääkväärtuse hinnast puuduva osa. ... kuid vaadake asja lammutuse seisukohast: kas lammutusettevõtte juhatuse liikmena annaksite loa võtta sellised sõidukeid vastu tasuta, juhul kui neilt on eemaldatud muuhulgas sillad, mootor, käigukast, katalüsaator, elektrooniline juhtplokk, tuled ning alles on vaid kummi- ja plastikdetailid, rehvid, poroloonist, tekstiilist istmed ja sisustus ning plekkraam? Minule, kui võhikule, ei tundu see olevat kuigivõrd tulutoov ettevõtmine.
Ma ei saa aru, miks sellistel juhtudel tuleb alati läheneda bürokraatlikut tagurpidi ja kinni maksta puuduvate osade väärtus (millest suurem osa niikuinii veskisse läheb), selle asemel et jäätmevaldaja võtab enda kanda paksus kirjas toodud probleemjäätmete utiliseerimise maksumuse.
Kindlasti bürokraat vastaks, et siis viiakse probleemjääde metsa alla ja lammutusse vaid kere jm, mille eest raha saab, et ise juurde maksma ei pea, aga seda tehakse ju praegugi - probleemjääde 'vasakule' ja metall metallikokkuostjale.
Tervemõistuslikule talupojaloogikale vastav lahendus oleks, et igaüks saab autost ülejääva probleemjäätme anda käitlejale, makstes selle eest tasu. (Sellist jäädet tekib ka muul viisil, nt remontimisel osade asendamisel.) Ja nendega, kes jätkuvalt metsa alla viivad, tegelda juba eraldi ning muude seaduste järgi.
(19-07-2023, 00:35 AM)hendrik Kirjutas: [Miks sõiduki ilma sertifitseeritud ettevõtte obrokita lammutamisel arvatakse kohe, et õlid lastakse maha ja kõik plast põletatakse põllul?] Sest enamus ebaseaduslikest lammutajatest teevad asju valesti, alustame kasvõi vedelikukindla pinnakattega lammutusala puudumisest.
Kui paljud ebaseaduslikud lammutajad on viinud sõiduki küljest lahti võetud plasti, komposiitmaterjali, porilooni ja tekstiili tasu eest jäätmejaama, mitte sokutanud seda olmeprügisse, metsa alla või lõkkesse? Ausalt öeldes, mina ei tea ühtegi hinge.
See sai vastatud ülalpool. Kuid selle tsitaadi valguses tuleks autopoed ka kinni panna, sest eraisik ei pea kuidagi tõestama, kuhu ta vahetatud õli ja muud ollused valab ning vanad varuosad viskab. Siin riik järsku usaldab autoomanikku, et ehk ikka antakse vanaõli jäätmejaama, mitte ei valata kanalisatsiooni. Aga kui võtad lammutatavalt autolt töökorras mootori, siis järsku arvatakse, et valad vahepeal õli välja pinnasesse omale jalge alla tallamiseks.