naisterahva jalgratas Derby, 1938, arvat. Eestis kokkupandud
#1

Sai hiljuti soetatud enda erakogusse naisterahva jalgratas Derby, väljalaskeaasta 1938, raaminumber 80104.

Ratta teeb huvitavaks asjaolu, et selle kokkupanemisel on kasutatud nii Inglise kui ka Saksa detaile üsna meelevaldselt läbisegi. Kuna Inglise ja Saksa tehased minu andmetel tollal nii ei teinud, siis on mul üsna suur alus arvata, et ratas on kokku pandud (valmistatud) Eestis mingi väikese tootja poolt, kes importisid kõik detailid ja valmistasid ning reklaamisid oma toodangut kui kohapeal kokkupandut "parimatest inglisosadest" vms. Vaadates tollaseid müügikuulutusi, oli niisugune tegevus tavaline.

Ratta raam näib olevat Saksa töö ja küllaltki suur raaminumber (80104) näib olevat juba tootja poolt sisse löödud. Raamil on küljes Inglise keskjooks ja tüüpilised 1930ndate aastate Phillips vändad, kuid tõenäoliselt Saksa pedaalid. Sadul on firmalt Hammock, jällegi Inglise oma. Rattad (vähemalt rummud) Saksa omad, tagumine rumm on tüüpiline Torpedo.

Rattaraamile üsna "väriseva" käega maalitud veidi looklevad triibud (peened sinised ja valged) viitavad nende kohalikule (Eesti) tööle, suurte Inglise ja Saksa tootjate korral pole mina senini midagi sarnast kohanud, nende masstoodangu-triibud on palju filigraansemad.

Kõige huvitavam kooslus ratta juures on esipidur, millesarnast ei ole samuti mina varem näinud. Rattale rakendub "tõmmatav" ehtinglaslik pidur, mille kummiklotsid rakenduvad veljele. See piduriosa on markeeritud kirjadega "Made in England" ja "Phillips" (tootja), teine teisel küljel. Selline pidurisüsteem on aga seotud mitte leistangi küljes asuva keeratava kangiga (nagu "inglastel" tavaks), vaid saksapäraselt tõstetava kangiga, mis on konstruktsiooni iseärasuste tõttu ääretult lühike ja eeldab pidurdamisel käe viimist leistangi keskosale. See omapärane mehhanism on tõenäoliselt väiketootja (ratta kokku panija) enda kombineeritud - alguses arvasin, et seda on hiljem ratta kasutaja poolt ümber tehtud, kuid ükski märk ei viita sellele. Alles ja terve on ka tselluloidist pidurikangi ots, mis ei näi olevat kunagi maas käinud.

Musta ja punasega kaunistatud silt Derby on tüüp-inglaslik, nagu ka lõvi sellel. Samas leistang näib olevat Saksa päritolu nagu ka leistangile monteeritud väikesegabariidiline kell (tüüpiline ristikulehe-embleem nupul, vt kirjad pildilt). Ka tagahelkur on Saksa toode (vt kirjad pildilt).

Kõikide nende nüansside võrdlemisel arvangi, et ratas on Eestis kokku pandud.

Ratas on üllatavalt heas komplektsuses. Algsest komplektusest puuduvad vaid leistangiotsad, ketikaitse (säilinud klambrid), ühe pedaali otsakapsel ning kleidivõrk. Alles ja küljes on, muide, ka kleidivõrgu konksud ja klambrid, puudu on vaid tekstiilvõrk ise.

Ülejäänud detailid on kõik õiged, kuigi välimus mõnevõrra roostest kahjustatud. Mõlemal rattal on peal ka rantäärisega rehvid, esirattal sõjaeelne Põhjala rehv kirjaga "Made in Estonia" (vt ühel fotol), tagarattal Dunlop Cord. Kuna Dunlop rehvil on peal aastaarv 1940, eeldan, et esirehv on selle ratta algne ja tagarehv kaks aastat peale ostmist vahetatud.

Ehk keegi teab (nt Rain alias ksf! manic), kes ja kus võis 1938 kokku panna Derby-nimelisi jalgrattaid?

Ja lõpuks ka pildid sellisel kujul, nagu ma ta sain:

[Pilt: derby_1.jpg]

[Pilt: derby_2.jpg]

[Pilt: derby_3.jpg]

[Pilt: derby_4.jpg]

[Pilt: derby_5.jpg]

[Pilt: derby_6.jpg]

[Pilt: derby_7.jpg]

[Pilt: derby_8.jpg]

[Pilt: derby_9.jpg]

[Pilt: derby_a.jpg]

[Pilt: derby_b.jpg]

[Pilt: derby_c.jpg]

[Pilt: derby_d.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta


Sõnumeid selles teemas



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne