meestejalgratas ARE Tehased, 1939, restaureerimistööd lõppenud!
#1

Ratas on valmistatud Tallinnas ARE Metallitöötuses - tuntud ka ARE Masinatehasena - 1939. aastal (dateering esirummu ja raaminumbri 1775 järgi). Endel Are (enne nime eestindamist Endel Davidoff) oli 1930ndate teisel poolel Eesti üks suurimaid raadiotootjaid, kes ostis 1938. aastal August Kalde jalgrattatöökoja. ARE kaubamärgi all toodeti jalgrattaid aastail 1938-40.

Konkreetne ratas on marki Are Tehased, seda kinnitab ees olev silt. Ratas on tüüpiline tolle ajastu Eestis toodetud meesterahvaratas - pika ja kõrge raamiga. Ketiratas on tavaline viisnurk-tüüpi, kinnituv vändale viiekruvikinnitusega, vändad omakorda võllile kiiludega. Ketirataste hammaste arvud on 56:24. Pedaalid on üheosaliste kummidega, massiivsete "saarelike" otsaplekkidega, kuid võllidele sisselöödud tähti P ja V pole mul senini õnnestunud leida.

Rattad on 28", arvatavasti olnud algselt rantrehvidele mõeldud Westwood (keskelt soonega) velgedega. Tagumine vabajooks on NSU, esirumm pärineb firmalt Fichtel&Sachs (F&S). Leistang on ülespidi paindega, laager on olnud varustatud pöördpiduriga. Porilauad on tollal tavalised laiad äärtest soonega mudelid. Tagahelkur on arvatavasti olnud tahuka-tüüpi, pumbahoidjad pitsklamber-tüüpi.

Ratta raam ja kahvel on olnud mustad peente kuldne-roheline paaristriipudega (ühes kohas fragment säilinud). Ülejäänud asjad on olnud tõenäoliselt nikeldatud.

Ratas on säilinud halvas seisukorras, kuid ta raam ja põhisõlmed on säilinud siiski üllatavalt komplektsena. Algsed on raam, kahvel, leistang, porilauad, rummud koos sisuga, keskjooks koos ketiratta/pedaalidega, kett ja leistang.

Suurematest detailidest on rattal peal vale sadul ning algsed veljed on vahetatud Riia sõjajärgse ratta velgede vastu (tõenäoliselt siis, kui polnud rantvelgedele saada enam rehve). Sealjuures näib olevat kasutatud vanu kodaraid. Küll on esirattal jäänud 4 kodarat üle ja rummul 4 auku ka kasutamata, sest F&S esirumm on valmistatud 36 kodarale, Riia esivelg aga 32 kodaraauguga.

Puudu on NSU vabajooksu pidurisaba ja võib-olla ka mõned detailid vabajooksu sees, sest see ei toimi (ma pole hetkel seda veel lahti võtnud). Üsna juhuslike asjade vastu (nõukaaegsed mutrid, vanad kulunud koonused jms) on vahetatud ka nii esi- kui ka tagaratta mutrid. Puudu on ka tagaratta ketipingutajad. Purunenud on keskjooksu ja tagarummu õlitusniplid.

Muudest "pudinatest" on puudu pöördpiduri mehhanism (see on kindlasti olnud, auk on raamis), kell, leistangiotsad, üks pumbaklamber ja tööriistakott. Purunenud on tagahelkur, millest on alles vaid aluskorpus.

Kogu ratas on tugevalt roostes, kohati näivad roostekahjustused olevat nii suured, et vajalik on detailide asendamine või tugev lappimine keevitusega. Näiteks leistangil on otstes, käepidemete kohal sügavad roostepesad, mis kohati on arenenud lausa roosteaukudeks. (Siiski, 1940.a. Ilmarine õnnestus mul ära restaureerida kordades hullemast seisust.)

Rattal on alles nii porilauaembleem kui ka esisilt. Tõsi küll, esisilt on purunenud neljaks tükiks (vaid üks tükk raami küljes ja mõned killud kadunud), mistõttu see vajab tõenäoliselt asendamist. Ka "tiivakestega" porilauaembleem on osalt vigastatud, kuid loodetavasti taastatav.

Ratta kaheks omapäraks on esipiduri ja raaminumbri puudumine. Esipiduri puudumisele viitab ilma auguta esiporilaud, mis näib olevat algne - identne tagaporilauaga ja Ilmari (ksf! illi123) Are Titaan porilauaga. Raaminumbri puudumine on kahtlasem ja küsitavam. Igatahes esmasel vaatlusel ja väikesel roostekraapimisel sadulaalusel muhvil mingit numbrit ei paljastnud. Võib-olla on see nõrgalt löödud ja ei paista välja? Või on ratas varastatud ja keegi on numbrikoha siledaks viilinud? Või on number sisse löödud mujale? Igatahes - vastuse nendele küsimustele saab alles peale raami puhastamist roostest. (Nüüdseks raaminumber leitud - vt järgmisi postitusi.)

Pakiraami osas jääb küsimus lahtiseks - kas see oli tal tehasekomplektsuses või polnud. Ja kui oli, siis milline tal oli? Igatahes, soetamisel olid rattal küljes Riga-16/26 ketikaitse ja pakriraam, mis said enne fotode tegemist kui võõrad detailid eemaldatud. Teiseks lahtiseks küsimuseks on velgede ja porilaudade kaunistused - st kas seal oli lai triip mingi kahe kitsama triipu "kallistuses" või ei? Ja kui oli, siis millises toonikombinatsioonis?

Lõpuks siis ka fotod - tehtud enne ratta restaureerimiseks lahtivõtmist (võrdle fotodega pärast restaureerimist!)

[Pilt: aret_1.jpg]

[Pilt: aret_2.jpg]

[Pilt: aret_3.jpg]

[Pilt: aret_4.jpg]

[Pilt: aret_5.jpg]

[Pilt: aret_6.jpg]

[Pilt: aret_7.jpg]

[Pilt: aret_8.jpg]

[Pilt: aret_9.jpg]

Ja lõpuks üks fotosüüdistus esisildist, milline ta sel rattal oli ja peab olema (pildistatud on untsuläinud toorikut, mitte sellele rattale kuulunud silti):

[Pilt: aret_s.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta


Sõnumeid selles teemas
meestejalgratas ARE Tehased, 1939, restaureerimistööd lõppenud! - Autor: valdo - 02-03-2010, 13:16 PM
RE: meesterahva jalgratas ARE Tehased, 1939.-40.a. - Autor: kass - 02-03-2010, 15:27 PM
RE: meesterahva jalgratas ARE Tehased, 1939.-40.a. - Autor: valdo - 02-03-2010, 17:22 PM
RE: meesterahva jalgratas ARE Tehased, 1939.-40.a. - Autor: valdo - 20-03-2010, 23:55 PM
RE: meesterahva jalgratas ARE Tehased, 1939. - Autor: valdo - 19-04-2010, 00:09 AM
RE: meestejalgratas ARE Tehased, 1939, restaureerimistööd lõppenud! - Autor: illi123 - 21-04-2010, 20:51 PM
RE: meestejalgratas ARE Tehased, 1939, restaureerimistööd lõppenud! - Autor: Veteran - 21-04-2010, 21:04 PM
RE: meestejalgratas ARE Tehased, 1939, restaureerimistööd lõppenud! - Autor: valdo - 21-04-2010, 22:57 PM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne