Nõukogude Eesti jalgratas "SÄDE"
#1

Kordaks lühidalt üle, mis toimus. 1940 aasta suvel natsionaliseeriti Saare jalgrattatootmine ja nimetati ümber, ilmus SÄDE. Vana Saare S- täht sobis esialgu kasutada ka Säde sümboolikana. Jaanuaris 1941 allutati Säde jalgrattatootmise KIIR (endine ARE, natsionaliseeritud nov. 1940 ja ümber nimetatud Kiireks) Mida see allutamine võis tähendada? Lihtsalt üks direktor juhtis 2 kokkukuivava toodanguga eraldi asetsevaid ettevõtteid? Andmed pärit ksf! Manicu lehelt EAG.
Oleme näinud saare tehase messingsilte, millelt on saarele viitav jutt eemaldatud ning jäetud alles ainult neutraalne S-täht, mis viitaks Sädele, oleme näinud saare aluminiumsildiga S Original ja säde kirjadega tagarummuga komplektset jalgratast nr 8713, mis peaks jääma ennesõja aega.
Andrei Mjatievil on Glavmotovelopromi ametliku statistika andmed, et Tallinnas on ENSV perioodil toodetud 1940, 1945 - 47 alla 5000 jalgratta.
Meie luurajal Sorgel on 1947-nda aasta juuni ajakirjas avaldatud foto Leida Kraavikust, jalgrattatehase Säde galvaanikatsehhi tublist töötajast.
Varbolas on ühel teada - tuntud kavala naeratusega toredal mehel naisterahva jalgratas, mis endise omaniku sõnul olla tema ema ratas SÄDE.
Lisan siia mõned kaootilised fotod väidetavast jalgrattast SÄDE nr 11897.
Säilinud on isegi raamisilt, paraku mustast plekist trükitehnikas teostatud sildilt midagi enam välja ei loe. Sellist tüüpi silti ja ketiratast kasutasid enne sõda (ja ka peale sõda) läti jalgrattatootjad. Antud jalgratta rattad pole kahjuks algsed.
http://i46.tinypic.com/2sbnazs.jpg
http://i47.tinypic.com/2mfn1xl.jpg
http://i46.tinypic.com/21jsrqf.jpg
http://i48.tinypic.com/12173er.jpg
http://i48.tinypic.com/2zogrxl.jpg
http://i49.tinypic.com/2j28az9.jpg
http://i49.tinypic.com/20m6b4.jpg
http://i45.tinypic.com/214ob6a.jpg
http://i50.tinypic.com/m20q8.jpg
http://i47.tinypic.com/24dq1hg.jpg
http://i49.tinypic.com/2m2xirk.jpg
http://i48.tinypic.com/nl6fea.jpg
Mjatievi poolt statistikast välja nopitud "alla 5000 jalgratta" on kaunis suur arv. Kuhu need jalgrattad on kadunud? Ennesõja toodangule sobivaid Saare/Säde rattaid mõned on, pealesõja perioodist aga on vist mingeid raame kellelgi ksf! Valdol? St raaminr-ga 10000 ringis, +/-.
Statistikas 1941-st aastat ei mainita, ilmselt polnud enam sisseostetavaid komponente/materjale võtta. Jällegi on ksf! valdol ka siit foorumist läbi käinud jalgratas Dollar nr 3387, mis legendi järgi võiks olla ostetud/toodetud? aastal 1941 ja on kokku laotud väga suvalisest kättesattunud kraamist. Jalgrattal on nõukogude sümboolikat kandev punase viisnurgaga trükitehnikas! raamisilt ja Valdo peab seda Kiire, endise Are toodanguks.

Kas keegi oskab kosta, millal toodeti viimane jalgratas ETK tehases (mis raaminr-ga). On 2 väga suure ja arusaamatu raaminr-ga ja ETK kirjade/siltidega ETK jalgratast. Arvatakse, et tegu saksa okup. ajal jääkidest koostatud (suurte nr-ga teiste tootjate raamide baasil toodetud) või siis ikkagi lihtsalt midagi vusserdatud seal numbritega?

Kas on peale juuni 1940 ajakirjanduses reklaame/viiteid eesti jalgratastele või oli see kodanlik igand ja peale juunipööret reklaamimist enam ei pruugitud, va nõukogude ideoloogia oma?
Vasta


Sõnumeid selles teemas
Nõukogude Eesti jalgratas "SÄDE" - Autor: kass - 20-01-2013, 20:30 PM
RE: Nõukogude Eesti jalgratas "SÄDE" - Autor: valdo - 22-01-2013, 14:51 PM
RE: Nõukogude Eesti jalgratas "SÄDE" - Autor: manic - 22-01-2013, 20:41 PM
RE: Nõukogude Eesti jalgratas "SÄDE" - Autor: kass - 22-01-2013, 22:34 PM
RE: Nõukogude Eesti jalgratas "SÄDE" - Autor: oldmoped - 22-01-2013, 23:07 PM
RE: Nõukogude Eesti jalgratas "SÄDE" - Autor: kass - 22-01-2013, 23:56 PM
RE: Nõukogude Eesti jalgratas "SÄDE" - Autor: kass - 15-06-2015, 17:55 PM
RE: Nõukogude Eesti jalgratas "SÄDE" - Autor: kass - 14-10-2016, 21:53 PM
RE: Nõukogude Eesti jalgratas "SÄDE" - Autor: kass - 15-10-2016, 18:12 PM
RE: Nõukogude Eesti jalgratas "SÄDE" - Autor: s2si - 18-12-2016, 20:15 PM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne