Tsaariaegne "Volta" elektrimootor
#1

Maa- ja statsionaarmootorite kõrvale saan ma täna pakkuda veidi vaheldust umbes 100 aastat vana elektrimootori näol:

nimelt õnnestus omandada Volta tehastest valmistatud elektrimootor tüüp 3.

[Pilt: 1]

Algselt köitis tähelepanu silt, selle mootorilt maha keeramise plaan asendus peagi aga mõttega jõuallikas tervikuna säilitada. Omanikuga õnnestus saavutada sobilik kokkulepe ja nii ta auto pagasiruumis maandus.

[Pilt: 1]

Kahe mehega kannatab täitsa tõsta. Originaalvärvis ja tundub, et suuremalt jaolt algsete komponentidega. Käivitada proovime millalgi hiljem.

Seniks aga imetlege tükikest Eesti tehnikaajalugu.

http://nagi.ee/photos/Aspelund/sets/396165/

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#2

Kui katsetamiseks läheb, siis loeks ka sellest, millisest allikast võeti piisavalt võimekad 110 volti Smile Ja huvitav, mis sagedus tollel ajal käibel oli?
Vasta
#3

Käivitamisega tegeleme millalgi hiljem. Abiks on siis 55-aastase töökogemuse elektrik ja vastav kirjanduslik baas.

Enne on siiski soov veenduda, et kõik olulised komponendid on terved.

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#4

üks samasugune mootor rändas minu käest Tartu Ülenurmele, ühe leiutaja kätte. Seal oli keegi midagi juba eelnevalt aretanud - mingi sild oli kadunud ja selle asemele oli tekitatud mingi teistmoodi lahendus. Minu nähes pandi see tööle 2 faasi ja nulliga. Ma elektrist eriti midagi ei taipa, mootori edasisest saatusest ei tea ka midagi. Volta silt oli peal, aga oli ka Siemensi oma, ei teagi siis, kas oli Siemensi juppidest Voltas kokku pandud või oli Volta ainult edasimüüja. Umbes 2 aastat tagasi oli see mootor mul Kurtna laadal kaasas, kui keegi äkki nägi seal. Kaal umbes 60-70 kilo.
Vasta
#5

Konkreetne jurakas kaalub 66 kilo. Sai huvi pärast üle kaalutet.

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#6

Üks EW aegne Volta jurakas:

http://www.kuldnebors.ee/34682852

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#7

(11-06-2015, 17:46 PM)41Degree Kirjutas:  Kui katsetamiseks läheb, siis loeks ka sellest, millisest allikast võeti piisavalt võimekad 110 volti Smile Ja huvitav, mis sagedus tollel ajal käibel oli?

Konkreetne jurakas käib alalisvooluga seega sagedusest me ei räägi. Big Grin
Vasta
#8

(11-06-2015, 19:58 PM)Elektrimeez Kirjutas:  Konkreetne jurakas käib alalisvooluga seega sagedusest me ei räägi. Big Grin
Ahsellised lood siis Big Grin Ma väga vabandan, säänne variant ei tulnud esimese hooga meeldegi Smile
Vasta
#9

Mäletan nooruspõlvest sellist mootorit. Oli teine hõõvel sae peal. Aga sinna juurde kuulus veel sama firma ütleme reevers kast.Umbes mõõtudega 20-20-30 cm. Peal oli vänt.Kui sisse lülitati siis hakkas tasaste pööretega käima ja pärast lükati kang põhja ja mootori pöörded tõusid üles.Oli teine päris uhke tõõriist !
Vasta
#10

(12-06-2015, 00:00 AM)valev Kirjutas:  Mäletan nooruspõlvest sellist mootorit. Oli teine hõõvel sae peal. Aga sinna juurde kuulus veel sama firma ütleme reevers kast.Umbes mõõtudega 20-20-30 cm. Peal oli vänt.Kui sisse lülitati siis hakkas tasaste pööretega käima ja pärast lükati kang põhja ja mootori pöörded tõusid üles.Oli teine päris uhke tõõriist !

Sellist mootorit tulebki käivitada läbi reostaadi. Muidu tekib liiga tugev käivitusvool ja lööb kaitsmed läbi.
Vasta
#11

Eile õnnestus kohata sellist jurakat. Taas tootjaks Volta, aga seda juba EW ajal. Leitud pööningult.

A.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
       

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#12

Ta töötab! Muuseas, see mootor ongi nii vaikne...



Võrdluseks: nii häälitseb üks palju noorem 3kW elektrimootor...


Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#13

Kollektsiooni lisandus veel üks Volta elektrimootor, tõenäoliselt EW ajast. Väiksem kui eelmised.

[Pilt: 1]

Veel pilte: http://nagi.ee/photos/Aspelund/sets/403641/

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#14

Häid asju tehti kunagi. Huvitav muidugi, et tollal võis määrdeainete valik üsna niru olla, aga laagid pole kinni ega midagi.
Üks mees rääkis raadios, et kohtas saksamaal eramaja keldris osrami pirni, haakristiga, tehtud 1942-l ja kommenteeris nähtut - kunagi tehti asju, mis on tänaseks juba seitsekümmend aastat toimetanud ja arvatavasti seitsesada põleb veel. Kõike saab, kui tahta.
Vasta
#15

Veel üks Volta. Seekord mudel 204. Esimene käivitus pärast aastakümneid kestnud talveund. Sellel eksemplaril on võimalik rihmaratas panna mootori mõlemasse otsa.


Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#16

Väga vinge!!! Sellised vanade asjade käima ajamised mulle meeldivad! Kui vaja mingeid mootori kaitsmeid, siis ainult küsi, vana asja elustamise jaoks on need ilma rahata!!!

vabal ajal painutan kaablit...
Vasta
#17

(14-08-2017, 22:04 PM)rocker Kirjutas:  Väga vinge!!! Sellised vanade asjade käima ajamised mulle meeldivad! Kui vaja mingeid mootori kaitsmeid, siis ainult küsi, vana asja elustamise jaoks on need ilma rahata!!!

Ehk siis, kui vanu mootoreid elustada, siis on vaja erilisi vanu kliki aegseid kaitsmeid, mis muidu maja el süsteemist puuduvad, mida saab ''oma jopede käest'' küsimise peale ilma rahata ja mis tuleks paigaldada tänapäevaste kaitsmete asemele Smile ?

Parem varblane käes, kui kajakas pea kohal!
Vasta
#18

Eeldan ,et ega rocker klikiaegseid ju ei pakkunud. Smile
Vasta
#19

(15-08-2017, 09:04 AM)linnuke Kirjutas:  Eeldan ,et ega rocker klikiaegseid ju ei pakkunud. Smile
Seda ei loe tõesti rockeri pakkumisest välja. Pigem hakkas tal kahju julgest mehest, kes veneaegse pistiku paljakäsi pessa surub, teadmata konditsioonis mootor koormuseks õkva taga. Enamus foorumlasi kehitab selle peale vist õlgu, aga mina olen näinud sellise tegevuse tagajärgi ... Meetrilaiune tahmane laik töökoja seinal kohas, kus oli varem pistikupesa. Laigu keskel turritas kõrbenud kaabliots ja pistikuga opereerinud maalermeister käis nädal aega paksult sidemes käsi kaela riputatud. Nägu sai ka põletada, aga vähem. Kaarleegi tõmbas klemmide vahele.
Minu elektrikilbil käivad pesad läbi käiviti ja stoppnupuks on hädastopi "seen". Eriti hullude asjade katsetamisel saab lülitada nurga tagant harjavarrega.  Smile  Vinnakkaitsmed on loomulikult ka vahel.

Füüsika on valus ja matemaatika teeb vaeseks, kui sa nende sõber ei ole.
Vasta
#20

Kallid sõbrad, kahjuks ei jõudnud kogu mootoriga seotud majandamine videosse. Videole eelnes mähiste kontroll, kultuurkihi eemaldamine rootori ja mähiste vahelt ning palju muud kasulikku.

Jutt paugust oli pigem elupõlise elektriku soov šokeerida elukutselist mitteelektrikku.

Nii et rahu.

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne