Tehnikabüroo Paul Falk omanduses Rakvere Adamsoni tn6
#1

Tere

Paul Falk oli minu vanaonu, ning kunagi sai temaga ka arutatud natuke tehnika vallas enne 2001 aastat.
Tema kuldsed sõnad olid mootori kohta, mis on rikkis:
1. kontrolli kompressiooni
2. kontrolli sädeme olemas olu
3. küttesegu jõudmist silindrisse.
Alles pärast eelneva kontrollimist tuleb alustada muude asjade korrasolekus veenduma.

   

Aga tema elulugu ma siin praegu kirja ei pane, vaid tutvustan pigem tema ettevõtmist Rakveres kuni küüditamiseni... kus tuli tagasi ja elas julgelt ning hoogsalt edasi (lahutas seitsmekümne aastasena naisest ning võttis uue...)

UNICuga on tal olnud seos vist isegi olnud, sest UNICu jälgi tema materjalide vahel leian.
   

   
Loodan, et kajastan põgusalt siis siia ka tema jutustuse sellelt kohtumiselt.

Juhiluba oli tal olemas juba 12. veebruaril 1927a.
   

Oma firma avas ta 1935a.
   

Reklaamis ta ennast järgnevalt:
   
   
   
   
   

OK firmast siis hetkel rohkem ei pajata.. hiljem lisan juurde ka natuke mahlasemat materjali (nt käivet...)
Aga tema väike mälestuskiri, mis on ülestäheldatud:
   
   
   
   

Lühike autojuhtide õppe tutvustus enne II ilmasõda
   

Hetkel on teil siis nüüd lugemist...

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta
#2

Kajastan siis mis oli töökojas 1940 a. 16 juuli seisuga, kui ettevõte üle võeti (trükkisin otse tema jutu, seega mõni asi võib olla arusaamatu ja kahjuks pole enam võimalik temalt täpsustusi küsida):
1. tsementeerimise koksiküttel pronksivalu ahi, sinna juurde kuuluvate diiglite ja muude valutööde juurde kuuluvate seadmetega
2. Sepapada ühes sepaöösi, alasi, sepakruustango ja 75mm läbimõõduga spindli pressiga ning muude sepatööks vajalie riistadega
3. Treieri. 2 treipinki ühes lihvimis- ja freesimisaparaatidega, 2 puurmasinat, 1 teritus-lihvimispink koos käiadega, 1 mehaaniliselt töötav rauasaag, 1 käsistants (käärid) 1 paralleelkruustang, 5kW elektrimeeter ühes transmissiooniga, 1 likksepa töölaud ja tööristade kapp- hoiuruum
4. Garaaž-töökoda
- 1 gaasiatseteleen kõrgsurve keevitusaparaat
- 1 elektrikeevitusaparaat
- 1 kompressor ühes mootori ja vankrile monteeritud suvepaagiga
- täielik komplekt värvimispulverisaatoreid ja trelllihvimise ketastega
- üks autode talitõsteseadeldis
- 1 filterseadega varustatud osade pesulaud
- täielik komplekt autotöödeks vajalikke klapipesade freesereid, komplekt spetsiaalseid reibereid, komplekt autotöödeks vajalikke tellitavaid reibereid
- seitsmed parallelteraskruustagid
- 7 täiuslikku komplekti automehhaaniku tööriistu
- 7 lukksepa töölauda
- täiuslik komplekt autotöödeks vajalikke tõmmitsaid, spetsiaalsed tööd kergendavad tööriistad (elektritrellid)
- Täiuslik komplekt autotöödeks vajalikke mõõteriistu (survemõõtja, vaakummeeter, süüteseadme kontrollaparaat, silindrite mõõteaparaadid=
- Akumulaatorite korrastamiseks vajalikud abinõud (laadur ja muu sinna juurde kuuluv)
- Auto määrimiseks spetsiaalsed seadmed (määrdepritsid)

Parkali tn 4 asuva tsehhi tööseadmete nimekiri:
1. Puuküttega töötav soendus ja tsementeerimise ahi
2. Adrahõlmade painutus- vormindusalas
3. Kahel tulel töötav sepaääs ühes vindulaatori ja elektrimootoriga
4. Kaks sepaalasit koos kõigi sinna juurde kuuluvate sepatööriistadega
5. Kruustang-painutuspink ühes sinna juurde kuuluvate abinõudega
6. Üks adrahõlmade lihvimispink koos sinna juurde kuuluvate lihvimisseibide ja smürjelkäiadega ja 2,5 W elektrimootoriga
7. Üks käsi stans kuni 12 mm-se rauda augu löömiseks
8. Raualõikamise käärid kuni 9mm raua lõikamiseks
9. Üks alas spetsiaalsete needimisetööde jaoks
10 Mitmesugused abiseadmed, mis olid vajalikud sepatöödel ja põllutööriistade monteerimiseks.

Töökodade väärtuseks hindas Paul Falk 8000kr (~2000 dollarit) s.h. osa tööstusseadmeid panditud 1500kr väärtuses.
Materjali varud ühes müümata põllutööriistadega ja auto, traktori osadega moodustasid 10 000kr (2500$)
Natuke ka rahavoogudest
   
   

Pole midagi öelda, hakkaja vend oli  Rolleyes ja arendas Rakvere - Läänev-Virumaa tehnikat tugevalt.
Klientideks olid eraisikud, ettevõtted kui oli vaja teostada autodele täielikku remonti ühes plekitööde ja värvimistega. L-Viru tööstustele, piiritusvabrikute, saeveskite, jahuveskite jne sisseseadmete remont.

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta
#3

Vindulaator on tegija Smile
Aga päris huvitav, et tööriistade kaudu saab täitsa hinnata töökoja võimekust. Atsetüleenkeevitus ja puha.
Vasta
#4

Jah, eks püüdsin säilitada tema öeldut (jah kohati tuli ka enda trükivigu sisse st üksikud tähed... ei hakka muutma)
Kahjuks mul väga palju materjali pole säilinud, järgmine samm on arhiiv. Asi selles, et 16.07.1940 natsionaliseeriti ettevõte. Ülevõtjaid kohale ei tulnud, ning ettevõte tegeles mõnda aega muutumatul kujul edasi. Ettevõta  läks Rakvere MTJ haldusesse. Loomulikult viidi 14.06.1941 öösel rongile... ning kogu majandamise võttis üle.

Kuid ehk saab keegi pakkuda ühe brozüürile netimajutust (~20-30mb) scanneeritud Ford 1938a. Ka see oli tema materjalide juures, ning kuna müüs forde siis kuskil oli tal see ka väljas...

Väike läbilõige kaks esimest lehte ja kaks viimast...
   

Samas oli ka üks ülepildistatud Bosch magnetsüüte skeemist. Nett on muidugi kvaliteetsemaid juhendeid täis aga eks sellega tegeles ta ka.
   

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta
#5

(25-09-2016, 09:33 AM)CHRhmm Kirjutas:  Kuid ehk saab keegi pakkuda ühe brozüürile netimajutust (~20-30mb) scanneeritud Ford 1938a. Ka see oli tema materjalide juures, ning kuna müüs forde siis kuskil oli tal see ka väljas...

Lae kuhugi Guugel-Draivi, siis saab igaüks selle omale alla tirida.

Siiani väga põnev lugemine, olen kogu jutu ja manused läbi tudeerinud Smile
Vasta
#6

(24-09-2016, 22:33 PM)TeeTL Kirjutas:  Aga päris huvitav, et tööriistade kaudu saab täitsa hinnata töökoja võimekust. Atsetüleenkeevitus ja puha.

7 lukksepa töölauda koos 7me komplekti tööriistadega??? Kõik ikka teavad, mis see maksab?
PLUSS kogu muu staff...keevitused, värviasjad, trellid, kompressorid jne...

See vana ei olnud lihtsalt tegija, vaid Ida-Virumaa KOGU autopargi esindus ja ametlik töökoda.

Palju neid autosid siis tollal ringi sõitis võrreldes tänasega? 100 või rohkem korda vähem?
(vaatasin, täna ntx. suurtegijal Silberil on Rakveres 2 meistrit, aga kas ka 7 lukksepatöökohta, ei tea. Ja neil pole ju ainult mersud, vaid ka mitsud, sislerid, vendade dodgede massinad jne muud margid ka hooldada/teha)

Uskumatu mees, see Su vanaonu. 
Kindlasti proovi tema tegemised kuhugi üles riputada, see on enamusetele tänastelegi püüdmatu eeskuju.

...

P.S. Kas see oli Remarque "Kolm Sõpra", kus 30ndate alguse saksa väikelinnas (jee, Rakvere vast sama) kolm sõpra pidasid autotöökoda ja tagusid avariilisi autosid üles?
Katkise auto pärast peeti konkurentide töökojaga ikka päris lahinguid ja koristajaks oli keegi kogu aeg juua täis vanamutt Magda.
See fritusude kontor ei kannata ühestki asendist võrdlust. Ok, vblla 10-15a oli ajavahet ka, aga ka Eesti autokeskused 2006 ja 2016 ei ole üldse kardinaalselt muutunud. Vblla ainult tarkvara haldamise osas.

...
Vasta
#7

On au omada selles käitises valminud kaevupumpa (vähemalt jala peal on kenasti sisse valatud PAUL FALK RAKVERE).
Töötas kenasti kuni selle kevadeni Virumaal talukaevus, peal ca 10 värvikihti ja viimati hooldatud ca 25 a tagasi, siis arvasid sõbrad metallivargad et kisuvad maha ja viivad minema ... õnneks oli koos kaevusisese osaga liiga pikk äraviimiseks. Sain jaole ja hetkel ootab osandatuna garaažis uut rakendust.

LL
Vasta
#8

Kui võimalik, siis oleksin sellest huvitatud.

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta
#9

Väga huvitav materjal, suur tänu jagamast!

2009 oli ostas ader müügis.
   
   
   


Äri avamise reklaam Virulases 16.02.1932
   


Fordi Virumaa esinduse võttis 1936 või 1937 üle AS Estaklandilt (asus praeguse Arkna ülesõidu lähedal Vaksali 32/34, 1939. a-st uue aadressi järgi Võidu 2).
Vasta
#10

Ehk siis tänapäeval 49.99 ,jne.Aga see Eestiaegne kirjapilt on mõnus lugeda küll...
[Pilt: attachment.php?thumbnail=59693]
Vasta
#11

Olen ülimalt meelitatud, et siin olijatel on mingisugune asi/ese isegi olemas, või vähemalt jäänud silma.

Toon siia ka ühe joonise - ei oska öelda kas tegi ise või pigem lasi joonestada aga kodumasin seegi:

   

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta
#12

Sobrades veel tema asjades jäi kätte üks raamatuke: Rakvere Linna juht aastast 1935. Peamiselt on kontaktid + reklaam e. kohalik selle ajastu n-ö. telefoni atlas
Seal on kajastatud vist kõik Rakvere linna ametlikud ärid. s.h. ka autondusega seotud.
Toon siia siis mõned väljavõtted, ehk on abiks/täiendavaks infoks mõnele uurijale.

   
   
   

Paul oli siis enda jaoks tähtsamad tegelased alla kriipsutanud - pea terve raamat .... Wink

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta
#13

Leidsin pildipangast ka ühe sõjaaegse foto Pauli töökoja saatusest. 

See peaks olema pigem Parkali tn 4, sest Adamsoni tn putka on praegugi alles - seal Grossi toidukauplus. 
P.F ise elas selle kõrval, kus on n.ö. praegu "kuulutaja" kontor.
   

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta
#14

Kurda muret paljudele, ning igasuguseid asju ujub päevavalgele.
Täna jõudis minuni Paul Falki ettevõtte telgitaguseid kirjatükke.
   
1. 1935a arveraamat. Ehk mida ette müüs või teenuseid osutas.
2. Kassaraamatud e. Väljamakse orderid. Asjad, teenused, palgamaksete tõendavad dokumendid. 1937, 38, 39.
3. Töötajate päevatöö aruannete vihikud 1937, 1938, 1940. Seal on toodud välja mida töötaja mingil päeval tegi, mitu tundi... lisaks ka töötasu arvestus.
Loomulikult ei ole täiuslik pakett aastatest vaid mingi säilinud osake.

Mis sealt siis teada saab:
1. Töötaja töötasu oli 1-1.40 krooni päev.
2. Töötaja toimetas 2..5 toiminguga päevas
3. Töötasu maksti poole kuu kaupa ja suhteliselt tihti tehti ületunni tööd, mia tasustati eraldi.
4. Kassa raamatutes kajastatult saadi teada mis hinnaga ta kaupa ja teenuseid sisse ostis. Nt petrooli litri hind oli 1938a. "luukase" käest ostetuna 16 senti ja 5L bensiini oli 1kroon ja 65 senti e. 33senti liiter. 4,5kg plekki maksis 4 krooni. Virumaa teataja kuulutus oli 21krooni. Jne...
5. Arveraamatust loen välja, et autole U-65 müüdi bensiini 28 senti liiter 171 liitrit, 1m kummivoolikut 1,8 krooni,  1/2 l autoõli BB 40senti ja 1/2 kg puhastusvilla 55senti ning arve 49,23. Seda muidugu pikemaaja jooksul... 

   

   

   

   

   

   


Täielikku kokkuvõtet ei tee, kuid ülevaate ehk isegi saab.

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta
#15

(26-09-2016, 19:48 PM)stihl Kirjutas:  Palju neid autosid siis tollal ringi sõitis võrreldes tänasega? 100 või rohkem korda vähem?

...

No leidsin 1939 aasta Eestis registreeritud sõidukite väljavõte:

   

Info sain TalTech digiraamatukogust:  Mootorspordi ajakiri : Eesti Autoklubi häälekandja Nr 3 1939

Seega tööpõldu tal oli.
Süvenesin korraks arveraamatusse ja püüan selle raamatukese sisu excelisse trükkida, et saaks natuke "andmeanalüüsi" teha.
Arveraamat hõlmab endast välja müüdud kauba eest kirjutatud arveid (mitte maksete laekumisi) nr1 kuni nr 49 perioodil 12.september - 18.september 1935.
Kohati on käsikirjast raske aru saada (tähtede looklemine + lühendid).

Masinate reg nr, mis arvetel läbi käis oli:
U-65 Rakveres
U-1 (Viru Ajutise maavalitsuse auto)

Tööraamatutes on küll masinate nr veel, kuid kogu info on katkendlik ning ei tea ju kuidas ja mis põimõtetel raamatutesse kribati. 
Vähemalt on huvitav Wink

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta
#16

Veel infokilde. Sattusin Ulvar Vogt näoraamatu lehele, kus on tal palju Rakvere ja Lääne-Virumaa vanu pilte. Nii tänava vaateid, sõidukeid ja ka inimesi.
Ühelt pildilt leidsin ka Paul Falki kus ta oli koos teiste isikutega ja lipul kiri: Eestimaa autojuhtide ja mototehnikute ühing rakvere osakond.
Ulvari Nõusolekul paigutan selle pildi ka siia, sest on selle teemaga kuidagi ju seotud.
   

Paul siis ülemises reas parempoolne.

Edit, tänu Manic viitele Virumaa Teataja 10.12.1937 artiklile, on märgitud juhtuseks:
Praegusse juhatusse kuuluwad M. Tõlts (esimees), J. Trieflebt (abi), Lepiksaar (kirjatoimetaja), J. Einbaum (laekur), E. Kressa (abisebretär), P. Falk (laekuri abi) ja Kwlmus ('waraHoidja)
Ühingu juubelit tähistatakse pühapäewal, 12. dets. aktusega, mis toimub tuletõrje seltsi saalis, algusega kell 13. Aktusel õnnistatakse ka ühingu lipp, mis muretsetud juubeliks. Lipp on ühelt küljelt oranzivärwiline ja linnawapi tujutusega, teiselt küljelt aga rohekas-sinine, kandes ühingu nimetust.

Seega suure tõenäoususega on pilt tetud lipu õnnistamisel või vahetult pärast seda.

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta
#17

Eestimaa Autojuhtide ja Mototehnikute Ühingu 1937. aastal ilmunud juubelialbum on küll digiteeritud, aga kehtivate autoriõiguste tõttu piiratud juurdepääsuga. Ehk lugemiseks tuleb ikka Rahvusraamatukokku minna.
https://www.digar.ee/arhiiv/nlib-digar:431472

Põgus juubelieelne ülevaade ühingu tegevusest ja eesmärkidest: Vaba Maa 15.03.1937

Rakvere osakonnast juubeli eel: Virumaa Teataja 10.12.1937

Veel Rakvere osakonna juubeli puhul: Virumaa Teataja 13.12.1937

Tollastest ajalehtedes leiab ühingu kohta veel palju lisa. Otsida tasub näiteks märksõnadega "mototehnikute, "mootortehnikute" jne. Skannitud tekstid on masintuvastatud ja kui inimkorrektuuri pole veel tehtud, võivad kohati olla väga ebatäpsed.
https://dea.digar.ee/
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne