juttu jawa250est
#1

mõtlesin, et kas jawa 250 ei võiks olla mõne aasta pärast sama tahetud kui 350? poleks ju nii ebareaalne?! ma ei saa aru, kas ta on sellepärast alahinnatum, et on lahja. välimus pole ju niiväga nõme. 350 polegi nii palju parem (nagu polegi parem väimuselt). minule küll meeldiks kui nt mu tütar sõidaks 20 aasta pärast sellise masinaga vaikse vurinaga. või on see arvamine tobe...
Vasta
#2

250- le ei liigu eriti palju uusi juppe, samuti ei anna millegi uuema mootori osasid talle peale aretada. Praktilisest vaatevinklist sõidetakse siiani vanade 350/354 (360) jne ratastega, kui sõidetakse hõredaks, pannakse 634 silindrid ja kolvid, ka väntvõll (veel midagi) peaks (?) 634 oma minema. Seega on igapäevakasutuses ta ka praktilisem.

Aga küllap ta orig. konditsioonis ka hinda omab, peab ainult igati korralik olema. Minekult lõppkiirus on tal üldiselt väiksem, ise olen mõnegi 250 Jawaga sõitnud, ülekandeid muutes kiirendab täiesti normaalselt (korralik mootor!), ainult lõppkiirus kukub veelgi.
Vasta
#3

Üldiselt on peagi nii, et igasugune Jawa muutub suhteliselt haruldaseks. Esiteks teeb oma töö aeg ja kulumine, samas viiakse neid ka päris suurtes kogustes Soome ja Rootsi.

Kui aga rääkida veidi teema Jawa ja haruldus, siis pärastsõjaaegsetest mudelitest on kahtlemata Eestis kõige haruldasem Jawa 500 (mudelid 15/01 ja 15/02). Neid oli väidetavalt Eestis vaid kaks ja kumbki pole teadaolevalt säilinud.

[Pilt: j02.jpg]

Harulduselt järgmised on mudelid 10 ja 11, mis omasid IZ-49-le sarnast raami. Neid toodeti 1946-1954, Eestis on neid kindlasti vähemalt 1, tõenäoliselt aga veel rohkem.

[Pilt: 1946.jpg]

Edasi tulid juba nö klassikalised mudelid, mis esialgu omasid kalasaba summuteid ja süütelukku ning ampermeetrit paagil (kuni 1959 aprill). Neid toodeti erinevates modifikatsioonides 1954-1973. Eestis on kõige rohkem saada just mudeleid alates 1961-st aastast, varasemaid on vähem.

[Pilt: HPIM0376.JPG]

Eraldi teema on Jawa-175 mudelid, mida on ka äärmiselt vähe. Neid toodeti kuni 1961.aastani ja Eestis on neid vähemalt kolm, ühest oli kunagi juttu siinsamas foorumis.

Häbiväärselt vähe tähelepanu on saanud ka sellised masinad nagu Cž-175 ja Cž-250, mis oma välimuselt on pea üks-ühele sarnased vanale klassikalisele Jawale. Erinevusi siiski on: raam ei ole nelikantrauast vaid torust, tagatuli on erinev, suuremal mudelil ka lenksude kate ja spidomeeter. Summuti torusid on ka ainult üks, kõikidel Jawadel kindlalt kaks.

Mulle endale meeldivad Cž-d kõige rohkem. 250cm3 Cž teeb korraliku mootori olemasolul külmalt sisse ka 350-Jawale. Ja nende puhul on harulduse hetk juba käes.

Kokkuvõttes: üldiselt pole vahet, millise Sa endale muretsed. Hea hoidmise korral pole väärtuse langust karta. Varuosi leiab ka. Küsimus on vaid selles, kuidas leida masin, mida pole retsitud ja mis on hästi hoitud.

Asp
Vasta
#4

Jawa 250 on tunduvalt töökindlam kui seda on Jawa 350, sest tal on ainult üks silinder. Pealegi saab temale peale panna mopeedi või Minski süüte, mil pole vaja kontakte ega akut. Juppide koha pealt võib jah tuugam olla, kuid ega neid korralikul pillil ei kulu kah. Jawa tehase tänapäevases toodangus on 250-sed mootorid hulga rohkem arendatud ja annavad rohkem jõudu välja, kui nende 350-sed. Siin juba mainiti Cz-250, see oleks tõesti eriti vinge asi! Ise pole teda kunagi näinud, kuid tema andmete kohta võib lugeda (ja pilti näha) A. Palu raamatus \"Mootorrattad ja motorollerid\". Sealt raamatust paistab kah, et need andmed sel paremad kui Jawa 250-l. Kui sulle 250-e meeldib, võid ju ka Pannooniat vaadata, see on minu arust veelgi stiilsema välimusega, ainult et käigukast pidi nõrk olema.
Vasta
#5

Nagu ühes mootorrattalistis öeldi, sõltub mootori vastupidavus ka olulisel määral omanikust. Jawa oli niikaua töökindel, kuni teda hooldati. Niipea, kui hakati seda tegema nö \"vene moodi\" (niikaua, kuni sõitmist ei sega, käib küll), hävib Jawa ja suvaline iga teine masin üpris kiiresti. Vastupidavust silindrite arvu järgi hinnata on suhteliselt mõttetu.

Ma usun, et Jawale annab kokkuvõttes ka suurt hulka muid süüteid peale panna, aga kas sel on mõtet? Jawa enda süüdegi peab päris viisakalt vastu. Ja lihtsalt aku pealt kokku hoida pole mu arvates mõistlik. Aga eks see ole igaühe enda asi.

Asp
Vasta
#6

Oma jutu jätkuks veel mõned pildid:

CZ-175

[Pilt: cz3.jpg]

CZ-250

[Pilt: muud11.JPG]

Viimane masin peaks Paldiski maanteel hetkel ka müügis olema, hind küll 5k (soolane). Aga et ta on seal juba vähemalt aasta seisnud, siis peaks vajadusel hinda kaubelda andma.

Lõpetuseks veel niipalju, et otsustasin oma isikliku motopargi täiendamise eesmärgil veidi maad kuulata, et kuidas Jawa-dega lugu on. Tulemustest, ehk ka koos piltidega, räägime järgmisel nädalal. Lootust vähemalt on ;-)

Ja juba pikemat aega liigub ühe grupi inimeste peas Jawa/CZ klubi loomise idee Smile

Asp


Vasta
#7

ei tea mis selle pildil oleva 250 tehniline osa ka on. muide minu isa teadis rääkida et jawa 500 toodi eestisse omal ajal 5 tk. üks oli tema teada kohtla-järvel ja ülejäänd tallinnas. võmmidele olid need mõeldud sellal.
Vasta
#8

Vat ei oska öelda, aga kõne Tallinna Paldiski maantee motopoodi on tõenäoliselt abiks. Paldiski mnt 80C, TALLINN tel 6567252 gsm 05013902

Jawa 500-st oli kaks vähemalt kunagi Kalevi motoklubil Tallinnas, aga need sõitsid ilma numbriteta linnas ringi. Ühega sõideti mingil ajal ka ringrada.

Unic-Moto õhtusel koosviibimisel eile teadis keegi igatahes rääkida, et üks 500-ne oli eelmisel aastal müüa, hind 32K.

Asp

Vasta
#9

Ma arvan,et varsti on 250 sama stiilne,kui 350 jawa.Korralikke vanu jaffe kohtab ainult kokkutulekutel.Kui ikka sellisega kuskil sõidad,hakkab kohe silma.Vahet pole,kas kolme või kahe poolene.Üldiselt mulle meeldivad vana tüübi jaffid ja arvan,et muutuvad tulevikus suht haruldlaseks.Wink
Vasta
#10

Minu kodukohas on ühel aastaid kuuriall seisnud Jawa 500,esiotsa kahjuks ei ole kuid mootor ja ülejäänud osad on terved.Sellega sõideti 10-20aastat tagas puuse,
nii teadis isa mulle rääkida.
Vasta
#11

Fotoaparaat on? Aega on? Fotokas kätte ja riistapuud pildistama. Wink

Asp

Tsitaat:Originally posted by Rider
Minu kodukohas on ühel aastaid kuuriall seisnud Jawa 500,esiotsa kahjuks ei ole kuid mootor ja ülejäänud osad on terved.Sellega sõideti 10-20aastat tagas puuse,
Vasta
#12

Kust selline arvamus, et 250 vähem hinnatud kui 350, minu arvates see pigem vastupidi. Jawa varuosadega ei ole probleeme, nii 250 kui 350 Jawadele toodetakse praegu peaaegu kõiki osi. Mulle vanad Jawad jubedalt meeldivad. Omal ka üks 250 aastast 65. Olen taga aastaid sõitnud, varsti peab taastama hakkama, muidu päris originaal teine, aga sai kunagi mingi porgandivärv selga tõmmatud ja kroom ka kehava.
Vasta
#13

Siin siis lubatud pildid ja jutt isiklike otsingute kohta.

Pildid, mida vaadata saab on siin: http://www.album.ee/?o=300025797 (kui Album.ee taas ei veni)

Piltidel on Jawa 250, mudel 353/04, väljalaskeaastaga 1960. Eestis võeti esmakordselt arvele 21. aprill 1961. Tartus.

Saamislugu on lihtne: otsustasin ise proovida eelpool räägitud teooriaid siklite muretsemise kohta. Panin kodukoha ajalehte pisikese kuulutuse, tulemuseks mõned pakkumised, millest tähelepanu vääris vaid üks, 1954.aasta Jawa 250 kohta.

Kohapeal selgus aga, et mulle helistanud omaniku poeg oli kaks masinat segamini ajanud ning tegelikult oli tegu siis 60-nda aasta Jawa 250-ga. Kuuris seisnud masin oli viimati liikunud 1982 (selgus tehnilisest passist), tolmune ning kohati ka roostes. Omanikuga (vanem meesterahvas pildil) veidikese vestlemise järel saime kokkuleppele ka hinnas: 2,5K.

AGA...samal ajal oli omaniku Saaremaal viibinud poeg saanud kokku miski oma sõbraga, kes oli nõus masina kõrgema hinna eest ära viima. Õnneks oli minu äri varem sõlmitud. Küll aga pidin varuosade eest 700 krooni juurde maksma. Sain aga kaasa kaks uut kolbi, neile sobivad rõngad, kaks kolvisõrme, esitule klaase (vana tüüp), kaks uut pingeregulaatorit (karbis) jne, nii et iseenesest polnud see oluline hinnalisa. Kaasa tuli ka Vene tehniline pass ja originaal tehaseraamat.

Ära sai ta toodud käruga ja kuna mul on erinevate kaherattaliste vedamist päris tihti, siis oli olemas ka spetsiaalne raam, milles kinnitatud Jawa püsis kodutee (40 km) ilusasti püsti.

Lähima vaatluse tulemused: mootor käib ringi ja tundub olevat suht tihe, kõik plekkdetailid on olemas, kuigi mõningate mõlkidega ja roostega. Tagatuli on katki, kuid asendus on olemas (õige plekkkorpuses, mitte plastmassist), spidomeetri klaas ja võru samuti (asendus olemas), sadul on kokku surutud ja väga kehv.

Üldiselt vajaks Jawa lahtivõtmist ja puhastamist, seejärel saaks temast väga kena ja autentse sõiduki. See lugu jääb aga soojematesse aegadesse.

Asp

PS Neid pilte täna ilmutusest tuues jäi mulle Pärnu maanteel silma kesklinna poole vurav veok, mille kastis oli vähemalt kolm vana Jawat. Suur tõenäosus on, et need masinad läksid sadamasse ja Soome. Sad
Vasta
#14

kena lugu küll jah! sedasama tegin ka maakonnalehes ise nädal tagasi. kuulutus oli selline: ostan vanema mootorratta (nt Jawa). pakkumisi oli nii et: üks kavross, üks minsk (küsiti 5k), üks iz56 (küsiti 2k), ja üks japp 250.
jappi vaatama minnes selgus et on olemas ka dnepr mt9. japp oli arvelt maha võetud. dnepril olid vanad dok. japp pold üldse nii ilus kui aspi oma eelpool, aga mootor paistab olema enamvähem, nikkel on suht rikutud. sumpad sitad, plekid mitmest kohast lõhki ja paagil tilluke mõlk, sadul fekaal. esituli ok, samuti selle kate ja noh 2,5 punkti 5est. hinnaks oli aga 400 eeku. aasta oli umbes 62. dnepri hind oli 800 eeku.
ma arvan et need masinad olid ka oma hinda väärt. suurt palju varuosasid ei saand. ühe pleksiklaasitüki (ahahaa) ja mt9 tagavararatta. aga 1,2 k eest kõva küll.
Vasta
#15

Kellelgi rootsi sõjaväe Jawa 250 kohta ka mingit infi on? Täpsemalt on mudel Jawa 257A.
Vasta
#16

Välja näeb see sõjaväe Jawa selliselt
Vasta
#17

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: Aspelund

. Omanikuga (vanem meesterahvas pildil) veidikese vestlemise järel saime kokkuleppele ka hinnas: 2,5K.

Imo pole üldsegi palju makstud sellise üsna heas korras isendi eest. Muide, kas bensupaak on vanal 250-l ja 350-l samad? Mul paagil väike mõlk sees ja tahaks teada, kas 250 paak sobib ka?
Vasta
#18

Sorisin webis ja jäi silma kustom jaff. kaege kah Smile

http://www.mujweb.cz/www/hulamartin/tech.htm

tac.

Dodge Journey Cool
Vasta
#19

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: TacjaZ
Sorisin webis ja jäi silma kustom jaff. kaege kah Smile

http://www.mujweb.cz/www/hulamartin/tech.htm

tac.

Ohh õudust!!! Miks?!? Kas see näeb nüüd välja parem, kui originaal? Miks ei tehta selliseid eksperimentaal-kodukatsetusi mingite praegu tootmises olevate, ehk teisisõnu - mitte järjest haruldasemaks muutuvate (ning vanad tsiklid just osalt ka selliste meeste tõttu haruldasteks muutuvadki) mudelitega....? Kurb.
See on minu seisukoht. Aga noh - maitse- ja eetikatunde asi. See on kõigil niikuinii erinev...

ASP: - see 500-ne näeb tõsiselt hea välja! 10 punkti! Ja RAIDER - kohe pildistama (olen isegi huvitatud!)!!
Vasta
#20

Mul on silma jäänud üks 69 aasta Jawa 250, tüüp 559. Teine oma viis aastat kuuri all seisnud, saan loodetavasti odavalt kätte. Kas sellist tüüpi jaffid on rohkem levinud? Tähendab, kas juppe leidub. Tundub et seal läheb paris palju osi vahetusse ja alumiinium on ka oksüdeerunud.

Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne