Pobi (21) ülemise õõtshoova ekstsentriku tihendite paigaldamine
#1



Jõudsin oma Pobi restaureerimisel esisilla lõpliku kokkupanekuni. Jamad
tekkisid ülemise õõtshoova (mis Pobil on hoobamordiga koos, 21-l on vist
samasugune, kuid lihtsalt kaksikhoob, kuna amort on juba teleskoop)
ekstsentriku tihendite paigaldamisega. Katsetades leidsin, et ei kõlba
selleks võte, mida Pobi konstruktor Liphardt oma raamatus (1949) kirjeldab
ega ka muud võtted, mis leidsin olevat katsetamisväärsed.

Ekstsenriku külgedele käib kaks v-kujulise ristlõikega - keskel väiksem
läbimõõt, servades suurem - tihendit, mis peaksid välistama sodi sattumise
ekstsentriku otstes asuvatesse vintpuksidesse. Liphardt soovitab oma
raamatus enne ekstsentriku paigaldamist venitada tihendid amortisaatori
hoobade peale ning sealt venitada nad oma kohale piludesse alles peale
ekstsentriku oma kohale sissekeeramist. See on seotud aga probleemidega,
kuna nimetet kummitihendid (vähemalt need, mis mul on õnnestunud hankida)
ei anna niipalju augu osas laiaks venitada, et neid õnnestuks sinna
peale venitada - venitamine on seotud tohutu jõuguga ning hoova peale
venitamise katsem tihendid tõenäoliselt puruneksid. Lõpliku purunemiseni
katsetama ei hakanud, kuna mul ei ole neid tihendeid ka lõputult.

Seetõttu otsustasin tihendid paigaldada oma õigetele kohtadele juba
ekstsentriku sissekeeramisel. Selgus aga, et nimetet tihendid olid nii
jäigast kummist, et niiviisi õnnestus praktikas paigaldada vaid selle
poole tihendit, mille poole vintpuksi kapsel keeratakse amortisaatori hoova
sisse lamekeermega. Nimelt ei pea selle poole tihendit (tihendi kitsama
läbimõõduga keskosa) venitama paigaldamisel üle ekstsentriku keskmise
jämedama osa.

Teise poole tihend - st selle poole tihend, kustpoolt ekstsentrik sisse
keeratakse - tuleb paigaldades venitada aga üle ekstsentiku
keskmise, jämedama osa. Selgus, et tihend ei võimalda ka sealt end niiviisi
lasta üle venitada. Tagatipuks toimuvad kõik need venitamised-paigldamised
kahes ca 7 mm laiuses pilus, mis seab ka töövõtete kasutamisele omad
piirid. Ekstsentrikut ennast (millel on keskel peal vasakkeere) saab ju
sisse keerata ehk amortisaatori hoovast läbi keerata ainult ühelt poolt,
kuna ta on veidi suurem, kui see lamekeermes auk amortisaatori hoovas,
mille sisse saab vintpunksi keeratava kapsli keerata.

Seega ei leidnud ma ühtki toimivat võtet, kuidas saada ekstsentriku
paigaldamisel mõlemad v-kujulise ristlõikega algsed tihendid korralikult
paika. Enda jaoks lahendasin olukorra sellega, et asendasin ühe tihendi
GAZ-24 rooliotsa kattetihendist väljalõigatuga, mis on ühest servast
väiksema, teisest suurema läbimõõduga ning väiksem läbimõõt liibub üsna
korralikult ekstsentriku peene vintpuksi ümber, kaitstes oma paigas
viimase tööosa edukalt sodi eest.

Sellise isetehtud tihendi paigaldasin ma \"raskemale\" poole, st
poole, kust ekstsentrik sisse keeratakse. Sellest tihendist andis suurte
pingutustega ekstsentriku jämedama osa üle suruda, paigaldades samal ajal
teise \"prakku\" \"õige tihendi.

Tulemus on sodi eest kaitstud, st funktsionaalne, kuid kahjuks mitte
100% algne - üks tihend kahest on enda aretus.

Kel on nimetet sõlme monteerimisega kogemusi? Või on sattunud mulle
aja jooksul \"surnud\" tihend, mis oma nooruses oli üle venitatav, kuid
tänu pikale seismisele enam ei ole? Kui nii ongi, siis kust saada
\"värskeid\" tihendeid, sest Pobi/21-e enam ammu ei valmistata; Nysa
tükkidega (kus sama lahendus kasutusel) on sama lugu.

Valdo

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne