GAZ-53F radiaatorivõrest
#1

Allpool toodud pilt on tehtud kas 1963. või äärmisel juhul 1964. aastal. Paide rajooni 9.mai kolhoosi Röa garaaži ette on rivistatud üles hulk tehnikat - kaks GAZ-69-t, seitse GAZ-51e, üks GAZ-53 ja üks GAZ-63 \"piimapotsu\".

Küsimus puudutab GAZ-53e. Minu arvates saab selle aastakäigu 53 olla vaid R6 mootoriga 53F, kuna vaevalt, et põllumajandusse nii vara tuli V8 üliharuldasi mootoriga asju. Ning sellel peab ees olema nn vanatüübiline radiaatorivõre, kus \"suur\" tuli on ülalpool \"väikest\". Foto pole küll kvaliteetne, aga mina näen sealt, et väike tuli on siiski ülalpool.

Küsimused:
a) Kas ma näen ehk pilti valesti?
b) Kas 1963-64 valmistati paralleelselt vanatüübilise iluvõrega (suur tuli ülal) ka nn uuetüübilist võret (suur tuli all, nagu me kõik harjunud)?
c) Kas 1960ndate keskpaigas olenes võre kuju sellest, kas auto oli 53 või 53F?

Aastaarvus 1963-64 ei saa ma kahelda. Seda tõestavad mh. ka numbrimärgid - kui hoolsalt vaadata, siis ühel teise põlvkonna GAZ-51 (poritiiva ees) ja ees oleval 69-l on need veel kollasepõhjalised.

[Pilt: 51rida.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

valdo Kirjutas:Foto pole küll kvaliteetne, aga mina näen sealt, et väike tuli on siiski ülalpool.


EI tea- mina väidaks vastu. Kui mõtled paremalt 2 autot, siis sellel on suur tuli üleval ja väike all. Vaata selle masina parempoolset poriplekki. Seal on kohe näha väike kalle ülespoole nagu mõlk. Seda enam ei ole uue tüübi ninaga 53.

Samas korduvalt välja lasknud GAZ 53 erinevate muutustega. Võtame siin pidurisüsteemi. 2 ja 1 piduri võimendiga masinad tulid ka paraleelselt välja. Viimasest kabiini muutusest parem rääkimata- mida tuli 2või 3 aastat paraleelselt.

On suur vahe, kas elada aastas 1980 või nostalgitseda aastat 1980.
Vasta
#3

unimüts Kirjutas:EI tea- mina väidaks vastu. Kui mõtled paremalt 2 autot, siis sellel on suur tuli üleval ja väike all. Vaata selle masina parempoolset poriplekki.

Sul ongi õigus. Võtsin välja albumi skaneeritud fotode algsed TIFF-versioonid ja suurendasin koha üles. On jah suur tuli ülal. Vabandan segaduse tekitamise pärast (v.a. see, et saite näha üht nostalgilist fotot).

[Pilt: det.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

valdo Kirjutas:(v.a. see, et saite näha üht nostalgilist fotot).

[Pilt: det.jpg]

Tekitasid kohe isu. Kas selliseid toredaid nostaligilisi tehnikafotosid rohkem pole näidata? Arvan, et ma pole ainus, kellel nende vastu huvi.
Vasta
#5

zazik Kirjutas:Tekitasid kohe isu. Kas selliseid toredaid nostaligilisi tehnikafotosid rohkem pole näidata? Arvan, et ma pole ainus, kellel nende vastu huvi.

Tasapisi oleme ju nii mina kui ka teised kaasfoorumlased sääraseid fotosid siin avalikkustanud! Kes foorumit pikemalt lugenud on, ehk mäletab, et see 51de rivi foto ei ole sugugi esimest korda siin välja hõigatud. Samast albumist pärinevad GAZ 93 pildid on muide juba mitu aastat üleval Andrei Bogomolovi sõidukigaleriis aadressil http://www.autogallery.org.ru/gaz93.htm (kolm esimest fotot seal).

Muide, selliseid nostalgilisi tehnikafotosid leiab sihikindlal otsimisel üsna lihtsalt. Näiteks sovhooside-kolhooside kadumisel rändasid vanad pildialbumid tihti kohalikesse muuseumidesse, kodu-uurijate kätte või vallavalitsustesse. Kui miski toimiv üksus jäi alles, võivad need olla ka praeguste põllumajandusühistuste valduses. Ma usun, et kui sihikindlalt otsida, siis tõsise vanatehnikauurija jaoks on need albumid kõik nimetet kohtadest saadaval. Vähemalt mulle ei ole neile ligipääsu ja nende kasutamist keelatud.

Mina tegelikult ei ole neid sihiteadlikult otsinud, mulle on mõned asjad aeg-ajalt lihtsalt kätte tulnud.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#6

zazik Kirjutas:Kas selliseid toredaid nostaligilisi tehnikafotosid rohkem pole näidata? Arvan, et ma pole ainus, kellel nende vastu huvi.

Olgu, üks pilt veel \"maiuspalaks\".

Teadmata kohas ja teadmata ajal (tõenäoliselt 1950ndate teisel poolel) on jäänud kaadrisse ZIS-150 vasakult küljelt. Auto autoks, aga pildil on selgelt näha numbrimärki teisaldav kirje kastil, mis tollal oli tavaks kanda mitte kasti tagaluugile, vaid külgluukidele. Kes taastab algse välimusega kollase numbriga masinat, saab snitti võtta Smile Tagaluugi-kirje tava tuli alles 1960ndate paiku.

[Pilt: zis_150.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#7

See on ehtne 53F, ei kahtlegi. Kuigi pilt vähe udune, on aimatav üksiku varre otsas olev ümargune(?) peegel, nagu 51-l ja seegi ainult juhipool. Hilisematel Gaz-idel peegivarred kolmepunktikinnitusega. Samuti puuduvad veel poritiiva dubleerivad suunakad. Muideks, kel on vana ENE käepärast, võib leida I kd. lk 257 autotahvlitelt 2 fotot GAZ 53F-st, ühel poseerimas, teine pilt montaažiliinist. Sellel pildil on näha veel koonilise hambumisega keskelt lahtimonteeritavat tagasilda nagu Gaz 51-l.
Lisaks minu arutlus suure laterna ülaasetusega 53F võrest. Et sellise võrega masinaid toodeti vähe ( 53 A-l juba uuem esiots, siiski ribistiku kuju jäi vanale üsna sarnaseks) , võib põhjus seisneda selles, et võis võimuorganitelt tulla nõue viia lähi/kaugtuli teatud kõrguselt madalamale. Seda just vältimaks pimedajal sõidul vastusõitva sõidukijuhi pimestamise vähendamiseks. See vanatüübiline Gaz- võre on ju kangesti sarnane ka vanatüübilise ZIL 130 võrele, mõlemil võrel on suurte tulede kohal sarnased sirmid nn. \"kulmujoon\". Zili võre muutus mõnevõrra hiljem uuematüübiliseks , kus põhilaternad madalamal. Ka MAZ- 500 seeria masinatelt kolisid hilisematel masinatel põhilaternad kabiinilt stangesse.


Meenub, et \"Keskpäevases praamis\" üle parda lükatav gazik oli ka ju 53F!
Vasta
#8

nunii, nüd olen küll segaduses, minu maailmapildis(kardetavasti ekslikus siisWink eksisteeris kolme tüüpi veokaid /GaZ51, kitsa ninaga, GaZ52 R6 mootorivalemiga , kandilisema kabiiniga, esivõres on pikiribide kohal horisontaalsed augud, GAZ 53 siis V8 mootoriga, kabiin sama mis 52 v.a esivõre kus on ainult pikiribid
Vasta
#9

hullmaks Kirjutas:nunii, nüd olen küll segaduses, minu maailmapildis(kardetavasti ekslikus siisWink eksisteeris kolme tüüpi veokaid /GaZ51, kitsa ninaga, GaZ52 R6 mootorivalemiga , kandilisema kabiiniga, esivõres on pikiribide kohal horisontaalsed augud, GAZ 53 siis V8 mootoriga, kabiin sama mis 52 v.a esivõre kus on ainult pikiribid

Pane siia neljas (kuigi eelmistest vähem levinud) juurde. Nimelt 52 eelkäijat kutsuti 53F-iks ja sellist imelooma valmistati 1960ndatel aastatel.

Põhjus lihtne - algul 53 šassiid evitades ei suudetud V8 mootoreid plaanitud arvul teha. Siia varustati osad liikurid \"vana hea\" R6-ga ja neile mõeldi välja (ajutine?) mudelitähis 53F, st eraldi numbrit ei hakjatud raiskama.

Kui selgus, et N.Liidu tingimuses niipeagi ei suudeta kõiki uue kabiiniga isendeid V8ga varustada, anti sellele variandile ka oma number - 52. Ja kadusid mitmed varastele 53dele ja 53F-idele iseomaded detailid (kell, esivõre jms).

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#10

GAZ 52-03 ka sellise \"kummalise\" ninaga on, aga see vist seal pildil ei saa olla kuna 52-03 tehti aastatel 1966 - 1973 (pilt olevat vanem).
Vasta
#11

hullmaks Kirjutas:nunii, nüd olen küll segaduses, minu maailmapildis(kardetavasti ekslikus siisWink eksisteeris kolme tüüpi veokaid /GaZ51, kitsa ninaga, GaZ52 R6 mootorivalemiga , kandilisema kabiiniga, esivõres on pikiribide kohal horisontaalsed augud, GAZ 53 siis V8 mootoriga, kabiin sama mis 52 v.a esivõre kus on ainult pikiribid

Esivõre järgi 52 ja 53 vahel vahet teha ei saa. Trapetsikujulise randi ja mõlemasuunaliste ribidega esikannel on lihtsalt vanem. Hiljem tehti mõlemad mudelid ilma randita ja ainult horisontaalribidega kandlega. Vahet saab teha näiteks kapoti alla piiludes või hääle järgi.
Vasta
#12

[Pilt: image12gr.jpg]
Juhuslikult leitud pilt vanast ajalehest
Vasta
#13

Tegelikult tehti 53F vist isegi ~70-ndatel edasi.
Ühes Enekeses oli nende tootmisliinist pilt (oli vist 69 või 73 aasta väljaanne, ei mäleta)

Maamees linnast.
Vasta
#14

See oli ühes eelnevas postituses viidatud "vana" ENE esimene osa, termin "auto" all. "ENEKE" leiutati alles kaheksakümnendatel.

loll on loll olla.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne