Tuunimine: küsimused ARKi-le
#1

Seoses ühe artikliga on lähiajal plaan minna ARK-i ja uurida sealsete spetside käest, mida on auto juures lubatud ümber ehitada/tuunida, mida aga mitte.

Sellega seoses ootan siia kuni järgmise kolmapäevani soovitusi ja küsimusi, mida tasuks neilt pärida. Need võiksid siis olla üldisemad..mitte et kas ma oma 89.aasta sapakale tohin Ferrari mootori panna. Küsimus vahetatava mootori võimsuse kohta tuleb kindlasti ülesse, nagu ka kabriode ise ehitamine, katuste madaldamine jne. Aga mida veel?

Asp
Vasta
#2

Mind huvitaks, kustmaalt see ümberehitamise piir jookseb. Mootori vahetus jms on ilmne aga näiteks madalamad vedrud, trummelpidurite asemele kettad jms - kuidas nad sellisele üsna levinud tegevusele vaatavad.

Ja üks asi mis küll teemasse ei puutu aga huvi pakub oleks nn unikaalsete autode (numbrimärk A9) arvelevõtmine. Sellest võiks ehk ka kirjutada, vanaautode hoidmise populariseerimise mõttes kasvõi. Nõuded jms. Mul on muide päring ark.ee-s ka sees aga vastust pole veel tulnud.

B.
Vasta
#3

http://www.ark.ee/atp/index.html?id=125
Asub tohutu hulk küsimusi ja ARK-i poolseid vastuseid. Lugesin paar päeva tagasi huvi pärast mingi paarsada küsimust/vastust läbi ja peab mainima, et pikemas perspektiivis küsitakse ikka sarnaseid asju. Olid kindlasti olemas vastused küsimustele katuse madaldamise asjus jne. Vastused on antud suht kuivas kantseliidis ja tihti on vastuseks viide vastavat asja käsitlevale seadusandlikule aktile / dokumendile.

Vasta
#4

Väljavõte ARK-i leheküljelt:

Küsimus:
28.09.2002 20:30:30 chopper
Kas kehtib selline nõue, et omavalmistatud tsikli raam tuleb teha tõmmatud torust? Kas võib kasutada nelikanttoru?

Vastus:
04.10.2002 11:50:54 Ahto Veiksaar
Omavalmistatud mootorratta raam peab olema koostatud eriterasest õmblusteta torudest ning kokku keevitatud atesteeritud keevitaja poolt. Raami valmistamine on soovitav usaldada metallitöödele spetsialiseerunud firmale, mis suudab tagada valmistatava raami kvaliteedi.

Seega küsimus - kas tõesti ei tohi ise raami kokku keevitada?
Vabandan, et ka üks spetsiifilisem küsimus - kas trike peab olema varustatud seisupiduriga nagu seadus nõuab? Külghaagisega tsiklil sellist jama ei nõuta.
Tänan

Vasta
#5

lisaks siis omapoolsed huvipakkuvad küsimused.
1. kuidas suhtutakse esi- ja tagatulede nn. uputamisse?
2. tagatulede originaalist kõvasti erinev disain (näit. tuled kerega ühel tasapinnal). igaks petteks oleks veel lisastopptuli ka keresse installitud.
3. linkide puudumine? kui uksed avanevad puldist, kas peab olema kindlasti ka mehaaniline sissepääsemisvõimalus?
4. ja siis kindlasti see vana hea katuse madaldust puudutav.

c.

Stiff Skunk Kustompood - http://www.stiffskunk.com
Diskustom Magazine - http://www.diskustommagazine.com
One Eyed Morse Kustoms pinstraibid | sildimeisterdamine | custom paint
http://www.kustom.ee
Vasta
#6

vabandust, kui mõni rumal küss (pole ise viitsinud eriti uurida)
1) mootor+esisild: kui on sama mudeli teise kerevariandi (sedaan vs. luukpära) omad: kas peab ikka laskma kalli raha eest \"üle kontrollida\" - ARK lehel käib jutt \"mudelist\", keretüüpi ei mainita (kinnitused peaks olema samad; mulle öeldi, et peab \"ekspertiisis\" käima)?
2) tagasild - kuidas suhtutakse sama margi teise mudeli oma kasutamisesse (mõlemad sõltuva vedrustusega)?
3) bensupaagi asukoht (ning sellest tulenevalt ka põhja kuju) - ei või ilmselt muuta?
4) numbri (koos -tulega) asukoha muutmine - kas ikka lubatud?
5) tuled: sama \"valmistajatehase\" teiste mudelite tulede kasutamine?
6) kas see väike näputöö tegi minust tõesti \"paadunud kriminaali\" ning olen nüüd õnnetuse korral automaatselt süüdi?
sai pisut silutud ning tuledele \"läks värvi peale\"
valgusvihku ei vähenda, bamperi tugevust ilmselt küll

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#7

Chopperite ehitajad lõikavad tihti lühemaks tagaporilauda. Seadus ütleb selle kohta:

Kood 636. Poritiivad
Nõuded:
1) poritiivad peavad olema valmistaja nõuete kohased ja kinnitatud;
2) poritiiva tagaosa peab ulatuma vähemalt rattatelje tasandini ja laius rattatelje tasandil olema vähemalt rehvi laius.

Seega lähtudes esimeset punktist ei tohiks porilaua kuju muuta.
Samas kui ehitada uut tsiklit, saab antud nõude teist punkti meelevaldselt tõlgendada.
Selles seadusepunktis eeldatakse, et rattatelje tasand on horisontaalne, kuid seda pole kuskil fikseeritud.
Seega võib lugeda õigeks ka vertikaalse rattatelje tasandi või mis tahes x-nurga all oleva.
Kas ma saan õigesti aru, et juriidiliselt pole midagi valesti kui ehitan chopperi, mille tagaporilaud ulatub ainult rattatelje vertikaaltasandini?
Vasta
#8

Kas oled juba ARK -is käinud?
Vasta
#9

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: parmhot
Kas oled juba ARK -is käinud?
Loe 19.märtsi Äripäeva Autolisa viimast lehekülge Smile
Vasta
#10

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: wax
Loe 19.märtsi Äripäeva Autolisa viimast lehekülge Smile
Kui sul on AP onlinele juurdepääs, siis äkki kopeerid meid huvitva lõigu siia!

OÜ Green Oval

MTÜ Eesti Land Roveri Klubi

Kristjan (+372)5010599

Land Rover'iga nakatatud ja mudas müttamas aastast 1996!
Vasta
#11

Äripäevast copitud


Sierrast Ferrarit naljalt ei ehita



T A R M O R I I S E N B E R G

Kuigi autode ümberehitamine ja tuunimine on Eestis lubatud, pole näiteks ZAZ-st Ferrarile sarnaste kiirusomadustega auto ehitamine aga võimalik.

Eesti Riikliku Autoregistrikeskuse (ARK) peadirektori asetäitja Rein Eineri sõnul lähtutakse Eestis autodele seatavate tehniliste tingimuste osas nö “põhjamaade tavast”, kus igasugusesse ümberehitamine ja tuunimine on rohkem reglementeeritud kui näiteks Saksamaal. “Siin on aluseks lihtsalt vajadus tagada liiklejate ohutus,” kinnitab ta.

Eestis sätestab autode ümberehitamiseks ja tuunimiseks lubatud piirid Teede- ja sideministri määrus nr. 50, 18. maist 2001. See on ka esimene dokument, millega oma igapäevasõiduki ümberehitust või ilusamaks tegemist plaanides tasub tutvuda.

Selle põhjal loetakse ümberehituseks sõiduki konstruktsiooni muutmist, mille käigus muudetakse gabariitmõõtmeid, raskuskeskme asendit, teljekoormusi, raami ja käiguosa ehitust, kere ehitust või selle väliskuju, istekohtade arvu ja ehitust, mootori kütuse liiki, võimsust ja töömahtu ning paigaldatakse või eemaldatakse lisaseadmeid.

Ümberehituseks ei loeta aga agregaatide, sõlmede ja osade asendamist samatüübilistega, kui selline asendus on valmistaja poolt ette nähtud. Ümberehituseks ei loeta ka väiksemate lisaseadmete ja varustuse paigaldamist (kliimaseade, allasõidutõkked, udutuled jne).

Rein Eineri sõnul ongi üheks suuremaks probleemiks see, et inimesed pole kursis sellega, mis on lubatud ja mis mitte. Nii pöördutaksegi registrikeskuse poole alles siis, kui sõiduki ümberehitus juba tehtud. Tehnilistele tingimustele mittevastamise korral tähendab see aga vajadust taastada sõiduki algne välimus või halvemal juhul see suisa lammutada. Seega tasub enne tööde algust kindlasti autoregistrikeskuse spetsialistidega ühendust võtta ning oma plaanid ära rääkida. Vaid sellisel juhul võib olla kindel, et ümber ehitatud sõiduk ka hiljem seaduses sätestatud tehnilistele tingimustele vastab.

Suhtlemist autoregistrikeskusega nõuab ka soov ise endale autot ehitada. Seaduse kohaselt on omavalmistatud sõiduk on oma tarbeks valmistatud omanäolise disainiga sõiduk . Varuosadest kokku pandud masin aga selle määratluse alla ei lähe ning seega ka registreerimisele ei kuulu

Seejuures ei ole isetehtud sõiduki mootori kütuse liik, töömaht ja võimsus piiratud, küll peavad mootori vibratsioon, müra ja heitmed olema lubatud piirides. Sõiduauto võib olla esirattaveoline, tagarattaveoline või nelikveoline.

Isetehtud sõiduki pidurisüsteem peab olema tehase poolt komplektselt valmistatud, ka peavad sõiduauto aknaklaasid, valgustusseadmed, istmed, turvavööd, veljed ja rehvid olema sertifitseeritud ning omama markeeringut E või e . Auto sillad ja rooliseade on soovitav valida mõnelt sama täismassiga automudelilt. Rooliseade peab olema ohutu roolisambaga.

Kel aga plaanis ise endale ralliauto ehitada ning sellega igapäevaselt liigelda, peab sellest plaanist aga koheselt loobuma. “Ralliautosid registreeritakse vaid Eesti Autospordi Liidu avalduse alusel, kinnitab Rein Einer. Ka pole ralliauto tavaliikluses kasutamiseks ette nähtud, vaid sellega tohib sõita ainult treening- ja võistlusperioodil. Edaspidi plaanitakse võistlusautodele hakata välja andma ka eriseeria numbreid.


Aknad
Tuuleklaasi läbipaistvus juhi vaateväljas peab olema vähemalt 75%, enne 1985. aastat valmistatud sõidukitel vähemalt 70%. Tagumises asendis oleva juhiistme seljatoest eespool asuvate sõiduki külgakende läbipaistvus peab olema vähemalt 70%, sõltumata nende valmistamise aastast. Kui tagaakna läbipaistvus on alla 70%, peavad sõiduki mõlemal küljel olema tahavaatepeeglid.


Mootor
Asendusmootorina on lubatud sõidukile paigaldada valmistaja poolt sellele automudelile ette nähtud valikusse kuuluvaid mootoreid. Kui vahetusmootoreid ei ole toodetud ja sõidukile otsitakse asendusmootorit, siis tuleb arvestada sellega, et asendusmootor ei tohi originaalmootorist erineda võimsuse poolest rohkem kui 30 protsenti, mootori töömahult 20 protsenti ning mootori massilt 10 protsenti. Ka võib asendusmootori paigaldamisel muuta ainult mootori kinnitusdetailide ehitust, kerele ja raamile sisselõikeid teha ei tohi.


Katus
Kaasaegsetel sõiduautodel on kandevkere üheks kandeelemendiks katus. Katuse eemaldamine nõrgestab keret, seetõttu tuleb kere põhja. Sõitjate ohutuse tagamiseks tuleb kabrioletile paigaldada turvakaar. Seetõttu on soovitav enne tööde alustamist konsulteerida ARK tehnoosakonna või viimase poolt tunnustatud eksperdiga. Enne ümberregistreerimist peab sõiduki ohutust kontrollima ekspert.


Tuled
Iga laterna toonimine rikub ära selle laterna vastavuse nõuetele ja seega ei ole lubatud. Auto põhja alla lisavalgustuse paigaldamine ei ole lubatud. Omavoliline tulede asendamine on keelatud


Summutid
Heitgaaside süsteemi ümberehitamine on keelatud. Küll võib aga kasutada konkreetsele masinale tootja poolt ette nähtud summuteid.


Sisustus
Kere/kabiini sisustus peab vastama valmistaja juhendile. Valmistaja juhendile vastav tähendab seda, et tohib paigaldada sõidukisse ainult sellist armatuurlauda, millist valmistaja sinna ette näeb. Sellel juhul on tagatud materjali põlemiskiirus, armatuurlaua jäikade osade ümardusraadiused jm.

Istmed peavad vastama valmistaja juhendile ja olema selle juhendi kohaselt kinnitatud.

Rooli peab omama vastavuse sertifikaati ja valmistaja tõendit selle kohta, millisele sõiduki tüübile see on sobiv. Sertifikaadi puudumisel peab ARK määrama rooliratta kõlblikkuse ekspertiisi ja tegema nõuetele vastavuse kohta märkuse sõiduki registreerimistunnistusele.


Rattad
Sõidukil peab kasutama valmistaja poolt ettenähtud rehve ja velgesid.


Kere
Antitiibade ja spoilerite paigaldamine on lubatud, kuid seda on soovitav lasta teha firmadel, kel on olemas vastav kogemus.

Kängururaudu tohivad omada vaid pärast 1.jaanuarit 2002 registreeritud M16 ja N16 kategooria sõidukid. Enne seda kuupäeva esmaregistreeritud sõidukitele see nõue ei kehti.

Sõidukite esimesi ja tagumisi kaitseraudu ära võtta ei tohi.

Vasta
#12

SR foorumi tõsiste \"tuuningunoorte\" kommentaarid sellele tekstile on head: å la: \"No krt, mul KõIK juba viimse detailini valmis PLAANITUD - ja nüüd tuleb välja, et ei tohi!\":haige. Nojah, ega ma kah kohati neist suurt maha ei jää...

aga mina ei suuda ikka mõista tekstides domineerivat sõna \"automudel\". Kas näiteks Kadett sedaan ja luukpära on mingi valemiga erinevad mudelid?

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#13

Üldiselt vist peetakse mudeli all silmas konkreetset mudelit. Et kui on Audi Coupe, siis võib sinna panna ka sildu ja mootoreid ja muid vidinaid Coupe Quattrolt.

Asp
kirjatsura
Vasta
#14

Täna jõudis siis minu meiliboksi kiri, mida olin 2nädalat pikislilmi oodanud:

Lugupeetud Teet XXX

Niipea, kui muudetakse mootori kütuse liiki, võimsust või töömahtu on
tegemist ümberehitusega.
Antud juhul ei tohiks probleeme tekkida, sest valmistaja on seda mootorit
paigaldanud ka antud automudelile.
Sõiduki omanik esitab ümberehituse taotluse ja registreerimistunnistuse
koopia ARK Tehnoosakonnale (võib ka vabalt valitud ARK büroo kaudu),
Tehnoosakond vaatab taotluse üle ja komplikatsioonide puudumisel teeb
positiivse otsuse. Antud otsusega läheb sõiduki omanik ARK büroosse ning
vormistab Otsuse alusel registriandmete muudatuse. Registriandmete muudatuse
eest tuleb maksta riigilõiv 200.- (kaks sada) krooni.

Lugupidamisega, Mart Saul
ARK Tehnoosakonna ümberehituse talituse ekspert
Tel: (0) 620 1332; Fax: (0) 620 1266

YABBADABBADOO! Teet peagi legaalne!!! Nagu aru saan, on märksõnaks AUTOMUDEL, mille puhul keretüüp ei huvita kedagi! Ei teagi, kas rõõmustada või kurvastada - 2.8kEEK jääb taskusse, kuid ei saa \"uhkeldada\", et \"ehitasin masina ümber\"Smile.

EDIT:
KRRRT, siiski opeli turbomootori vahelepanemisega tuleks idee järgi raskusi - kadeti võimsaim jõuallikas on 115kW (minu mootor ilma Kat-ta). Korrutustehe: 115*1.3=149.5kW. Turbomootor aga 150kW. Nojah, mis ma ikka unistan; samas ka vahe nii väike-ümardatav, et küll tahtmise korral saab!

teet,
unistab

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#15

Uuri välja,kuidas toosinane asutus suhtub \"lõikumisse\" s.t. auto laiemaks,lühemaks,pikemaks,jne.,jne.!:???
Vasta
#16

Mosumees

Kas sa enne postituse tegemist teema alguskuupäeva vaatasid? Ja kas sa topicu korralikult läbi lugesid? Kardan et oled oma küsimistega hilja peale jäänud.
Vasta
#17

http://www.ark.ee/atp/index.html?id=116

vot see koht on siis konstruktiivsete küsimuste esitamisel abiks! Ükskord hüppasin Mäetaguselt (Tln ARK) 3.korrusalt kah läbi, kuid kuna ma polnud eelnevalt aega kinni pannud, sain vaid põgusalt üldisi põhimõtteid puudutavat juttu ajada. Tegelikult ei suhtuta seal igasugusesse isetegevusse kaugelt nii vaenulikult, kui seadused-määrused ette näevad (näiteks tagatuled...)! Niiet kindla visiooni puhul pärige aga julgelt!

samas see ARK nn. \"foorum\" (tehniline pool) tehtud vast rohkem a la \"kas-ma-võin-zaz968st-Lamborghini-Diablo-ehitada-vääää???\"-tüüpi küsimuste tarvis. Nojah, polevat rumalaid küsimusi, vaid hoopis rumalad vastused - tean vähemasti, et minu maksuraha kasutatakse mitterumalatele küsimustele vastamiseksBig Grin. Seda, kas ja kui rumalad need vastused on, pole mina kompetentne hindama: kui enda tehnikavahetus oli veel ideetasandil, sain sealt sellise vastuse, mida võis nii umbes 10 eri moodi interpreteerida. Enam ma seda kohta ei puutu!

teet,
ootas, nagu mainitud, interaktiivset vastust üle kahe nädala

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#18

Tahaks ka ümber ehitada. Kas turbomootorit võin oma Audi Coupe GT-le peale tõsta?
Praegune mootor: (JS) 1994 cc; 85 kW; 165 Nm.
samale mudelile on paigaldatud ka: (KV) 2226 cc; 101 kW; 186 Nm.
Tahaks paigaldada turbomootori (MC1) 2226 cc; 121 kW; 240 Nm.

Kui võrrelda antud mudeli kõige võimsama mootoriga siis arvutused näitavad, et kubatuur ja võimsus mahuvad ARK-i seatud piiridesse. Isegi vääne mahub 30% sisse.

Ja kuidas suhtutakse mootori elektroonika ja kütusesüsteemi ümberehitusse Megasquirt aju näol?
Vasta
#19

Tere. Kui uus mootor on võimsam kui 30%(võimsaim mootor 106Hp uus mootor 150), siis kuidas on võimalik see registreerida? Palju maksab ning kas ARK mehed tahavad auto üle ka vaadata?Auto värvi muutmisel passis pean ma auto treila peal ARK juurde viima?
Vasta
#20

Ei olegi võimalik, kahjuks. Leivategija on saanud mingi susservusseri kaudu, tema autod on "iseehitatud", aga usun et seal on kõvasti paragrahviväänamist ja suhtekorraldust taga, niisama inimesele keevitusaparaadi tagant on piiriks need protsendid.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne