Jahutus- ja õlitussüsteemide käitumine tugevas külmas
#21

Iga õli, kaasa arvatud täissünteetiline, on külmalt paksem kui soojalt. Ja kuumalt peabki õli võimalikult vedel olema, et vähendada hõõrdekadusid.

Ja ma ei saa ausalt öeldes aru, mis imeloom see vene mootor on, et talle sünteetiline õli ei kõlba? Lihtsalt õige viskoossusega peab olema.
Vasta
#22

Nasa666 Kirjutas:Valdole: Täissüntõli on kõige parem ''külmaga vedel, kuumaga paks''. Iseasi, kui hästi see ''vene'' mootoritesse sobib.

Minu Lada 111 on sellega "kogu oma elu" sõitnud ehk siis praeguseks 5,5 aastat ja 262 tuh km. Senini ei ole täheldanud ei võimsuse vähenemist, bensiinikulu suurenemist ja õlitase püsib ka nagu naelutatult vahetuselt vahetuseni (15 tuh km). Sellest võib ehk järeldada, et "kümnese" (veidi muudetud "kaheksase") mootorisse sobib... ?

Aga jah... mürisema on hakanud veidi rohkem, eriti suurematel koormustel. Tuleb endale aru anda ikkagi, et 262 tuh km on Vene mootorile paras läbisõit, st asi on siiski juba veidikene kulunud, mitte uus.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#23

Tartus Maarjamõisa haiglas olid täna hommikul mitmel öövalvest koju minna soovijal õlilaigud auto all. Minul õnneks ei olnud aga korraks tegi mootor mingit seni kuulmata kriuksuvat häält küll käima minnes. Mu mootoris peaks olema mingi Mobil'i sünteetiline.

Rohkem kui õli pärast, kardan ma aga oma auto puhul jahutusvedeliku pärast. Kui teaks, kust saab, kallaks sinna küll mingit kontsentraati pisut otsa. Aga uuematel Skodadel pidi kasutusel olema mingi küllaltki eriline(?) jahutusvedelik. Punast värvi on. Teistel VAG grupi autodel pidavat mingi teine kasutusel olema. Kui keegi omab kindlat infot, mida ma sinna lisada võiks, et ei läheks jäässe ja et vana kraamiga ka ilusasti seguneks, siis ootan seda infot huviga.

Lugupidamisega,

ka:rel

________________________
IZ 2125 "Kombi" '81
Skoda Octavia Combi 1,6 Elegance '02
Vasta
#24

Nasa666 Kirjutas:Täisüntõliga võib jätta ka rohkem km õlivahetuste vahele, kui tehas soovitab. Muidugi siis, kui tehas soovitab kasutada mineraal- või poolsüntõli.
Õlivahetusvälba paneb paika mootoritehas, mitte õli valmistaja. Siin mängivad rolli mootori ehituse nüansid. Kui suur on õlikogus, mis temperatuuril ta töötab, mis koormuse all ta töötab jne.

Natuke ka teemast välja, kuigi asi on külmaga seotud.
Kui te olete oma autot üritanud käivitada ja see pole õnnestunud, siis pange võimalusel kohe aku laadima. Kui sellist võimalust ei ole, siis võtke aku maha ja viige sooja. Vastupidisel tegutsemisel on aku lõhkikülmumise võimalus väga suur (aku ehitus on juba kord selline, mis teha).
Vanasti, kui õlid olid talvekäivituseks liiga viskoossed, siis valati õhtul õli sisse tõrts bensiini. Peale seda veidi käivitamist, et bensiin seguneks õliga. Hommikul oli käivitamine oluliselt kergem. Päeva jooksul auras see paarsada grammi bena õlist välja.
Vasta
#25

hulgus Kirjutas:... tester (korralik kusjuures) näitas -20;-24 külmumistemperatuuri ja täna käivitades tegi veepumba rihm korraks haleda kiuksu...
(väljas oli -23c...)

ka:rel Kirjutas:...aga korraks tegi mootor mingit seni kuulmata kriuksuvat häält küll käima minnes...

...Rohkem kui õli pärast, kardan ma aga oma auto puhul jahutusvedeliku pärast. Kui teaks, kust saab, kallaks sinna küll mingit kontsentraati pisut otsa. Aga uuematel Skodadel pidi kasutusel olema mingi küllaltki eriline(?) jahutusvedelik. Punast värvi on. Teistel VAG grupi autodel pidavat mingi teine kasutusel olema. Kui keegi omab kindlat infot, mida ma sinna lisada võiks, et ei läheks jäässe ja et vana kraamiga ka ilusasti seguneks, siis ootan seda infot huviga.

Muidugi on peale raskemat käivitust aku tühi ja geneka koormus suurem, võib rihma kriunutada, kui lõtv on, aga pole ka välistatud eelviidatud variant.
Punane jahutusvedelik on VAG autodel soovitav, kallim ja kauamängivam kui tavaline. Poes ka letikaup. Mine suvalisse servicesse ja lase tihedus/külmakindlus ära mõõta, saad südamerahu tagasi, või rahast vabaks.



Vasta
#26

mul viskas ooplirimakas üleeile kapotialuse õli täis. Põhjuseks kinnijäätunud karterituulutus (ometi on kõik mahlad uued ning sügisel sai enne poolsündi sissekallamist ca 1Mm mineraaliga mootorit "tuulutatud"; ei tea, kust see niiskus sellisel hulgal karterisse sai...).

täna sain masina vaid "paelaotsas" käima (isegi soe ja laetud aku ei jaksanud raskelt ringi käivat motot käivituseks piisava kiirusega ringi tõmmata).
mootori soenedes hakkas aga üks silinder (vist vaid üks) miskipärast jukerdama. Peab nüüd uurima, miks soe silinder töötada ei taha - samas kui külm töötab.
kas on tõesti võimalik karbussi jäätumine? Ca 10min soendamist+10km sõitu tingis alles jukerdamise - ning jama tundus aina süvenevat; alla 2000rpm justkui ok, üle selle puterdab. Tühikäik kah kadunud.

teet,
kes järgmine talv enam muistse karbussmootori peale oma ainukest liikumislootust küll ei pane...

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#27

Minu opel ei soostunud käima minema eile, selle vea parandas uus aku. Täna sain masina käima, kuid peale 10 minutit soendamist ja kuskil 3 kilomeetrit sõitu leidis auto, et väljas on nii "palav", et tahtis keema minna. Suretasin auto välja ja ootasin natuke, seepeale sõitsin veel ca kilomeetri ja jälle sama lugu. Kui uuesti käivitasin lõi salongi hetkega soojaks ja mootori temperatuuri alla. Eks vist jahutusvedelik oli radiaatorites süldiks läinud ja suur ring ei olnud lahti. Teine tähelepaneks oli see, et maantepeal 100 km/h sõites, kippus ka temperatuuri tavapärasest kõrgemaks ajama. Samas linnas langes tavalisele tasemele. Seega peaks vist radiaatori ette midagi panema, et radiaatoris jahutusvedelik liiga maha ei jahtuks. Jahutusvedelik ise uus ja peaks nagu olema täiesti piisava külmataluvusega.
Vasta
#28

Karbussiga pole tegelikult talvel häda midagi, kui karbuss on soojendatud. Karburaator kipub suure kihutamisega tohutu hooga külma õhku ahmima. Kunagi sõitsin vanatüübilise Mosse õhufiltriga Tallinnast Tartusse ja pidin neli korda tee ääres totaalselt jääs karburaatorit sulatama. Uue tüübilisel Mossel on aga ilus tihe voolik sumbutaja juurest õhufiltrisse ja probleeme pole ka -25 kraadiga. Lisaks tuleb veel uhutud dressipüksid asetada kapoti ingede juurde. Sama tehnikat saab tegelikult kasutada ka teist marki liiklusvahendite juures, ehk "toppida" mootoriruumi ära.
Proovisin ka naljaviluks 19.jaanuari õhtul oma Moskvitchiga tiirutada, käima läks viiendast pöördest ja soojenedes vurises päris ilusasti. Aku olin just uue soetanud, jahutusvedeliku olin ostnud Säästumarketist ja õli hallis plastkanistris Žiguli õli. Ainsa probleemina oli amordi õli natuke kange ja käigukastis tundusid miskid või tükid ujuvat.

Samas meenuvad ka aastate tagused ajad kui sai hommikul tahke mootoriõli tõttu käsivänt kõveraks väänatud ja slepis vedamisel tagumised rattad ainult lohisesid vabakäiguga. Tänapäeva õlidega ei ole selliseid asju kogenud. Loomulikult ei ole Mosse õlifilter ja teised detailid ka õllepurgist tehtud, ikka toorest metallist...

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#29

kooma Kirjutas:Jahutusvedelik ise uus ja peaks nagu olema täiesti piisava külmataluvusega.

Mõõtsin lahtiselt müüdava sinise jahutusvedeliku (-40C) oma aparaadiga üle ja see näitas -30C või veidi peale.
Vasta
#30

Muljetaks kah :)
Tööautu, turbu-940, sünnist saati teenindusepill, maslad-rihmad-vigurid kõik raamatu järgi või häda tekkimisel vahetatud, parimat jooki alati saanud, kigises täna hommikul küll väga jubedalt. Ta tahab normaaloludeski viit-kuut vändaringi saada, täna kulus neid tublisti rohkem, juba jõudis kahtlus hinge pugeda, et ei saagi omade jõududega liikvele, aga siiski sai. Kuigi hangunud oli küll vist iga jumala osa, mis vähegi liikuma pidi, salonginupud ja kangid kaasa arvatud.
Kodune loom, 240, sai eile vajaduse sunnil käima aetud. Mõtlesin küll, et ei hakka enne soojade tulekut- järgmist nädalat- enda närve rikkuma ega vanurit vägistama, aga oli möödapääsmatu tarvidus üht haagissuvilat vedada. Nööri otsas läks tööle. Fiiling oli sama hangunud kui uuemagagi.
Kui talveralli ajaks talv järele ei anna :) , peab akusse investeerima.

Õli ega muid vedelikke ei pursanud kummastki välja, hea seegi.
Vasta
#31

Mosse õlifiltrist rääkides olen mina suutnud selle küll mõlki sõita, justnimelt kas õli oli siis nii paks või mida. Õlifiltri keskmine metallvõre läks mõlki küll mõnuga.
Vasta
#32

Mosse ja Lada kiituseks peab ütlema, et need autod on projekteeritud liikuma ka endise suure kodumaa avarustes, ehk kõik käivitamiseks liikumiseks vajalik on nõks üledimensioneeritud ja ole neid ka katsetatud meile ebaharilike temperatuuride juures. Vähemalt sisemised ukselingid ei olnud -20 juures murduvast plastikust.
"Uus" 11x seeria LADA pidi täiesti talvekõlbulik auto olema, eriti käivitumise ja soojenduse osas.


Vasta
#33

minu karpa-kaatet tuli eile paelaotsas päälinnast Sakku - ning isegi nööri otsas ei ilmutanud teine mingit elumärki.
karbuss maha ja ahju veerde; küünlad puhtaks ja natukeseks ahju; tunni pärast karbuss peale - ja oligi masin taas sõidukõlbulik. Sai ta veel väljalaskekolle pealt õhku võtma pandud. Eile ja täna sõitis-käivitus pärast neid protseduure väga viisakalt.

mudugi nüüd ma mõistan, miks on sarnase viskoossusega (ühe ja sama kaubamärgi) transmissiooniõlidel kahekordne hinnavahe. Nimelt "odavama otsa õliga" tasub käivitamisel kindlasti sidur lahutatuna hoida - ning käima saadeski ei jaksa nõrk mootor tühikäigul kasti kohe ringi vedama hakata.

teet,
meenutab hääd talve, mil 110kW kadetil (mittetahkuv) originaalõli kastis oli; enam küll alla ca 150eek/l kastiõli ei kasuta!

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#34

Meenub mullegi paari aasta tagant -30 kraadine hommik. Vennal oli vaja linna tulla, kuid Golfil jäätus karteri tuulutus ära ja muidugi viskas käivitamisel kogu õli välja. Helistaski mulle, et kas saan ta linna ära tuua. Otsustasin proovida ja hakkasin 06-le elu sisse puhkuma. Siis olin veel nii roheline, et ei olnud aku mul tuppa toodud ega ekstra laetud. Et aku ja kogu muu kupatus olid korralikud, siis polnudki muud kui sisse ja starterit. Eks ta raskelt vedas aga käima läks. Au ja kiitus! Rooli tuli muidugi esimesed kilomeetrid mitme käega sikutada ja soojenduse mootor hakkas alles veerand tunni pärast tööle. Pärast oli vahva küll mööda linna kruisida, ja autosid oli nii vähe, nii vähe....
Seoses külmade ilmadega avastasin enda jaoks, et kui autol aku piisavalt tühi, siis ei lase alarm autot käima pannagi. Esimesel hetkel ehmatasin ära, et veab nagu mootorit ringi küll, kuid miski relee plõksub marudalt ja käima ei lase minna. Siis aga aku tuppa ja laadima. Hiljem muidugi auto käivitus.
Vasta
#35

Nasa666 Kirjutas:Lihtsalt mõtlesin, et vene mootoritele võib suvel jääda sae 0w(täissünteetiline) õli liiga vedelaks. Autodata näitab vazile talvel 5w/universaal10w/suvel15w. Näiteks on juhtumeid, kus satuvad vanemad autod remonti just selle pärast, et kasutavat liiga vedelat täissüntõlisid. Mis ei ole neile mõeldud.

Kindlasti on 5w50(40) õli, mootori töötemperatuuril +100c, viskoossus ja määrimisomadused paremad, kui xw30 õlil. Esimene number iseloomustab õli käitumist külmas, teine nr. näitab õli omaduste säilimist kõrgetel temperatuuridel. Kas õli baasiks on sünteetiline, või mineraalõli, ei oma tähtsust, põhiline on vastavus standardile. (on olemas ka 20w60 sünt õlisid troopikasse ja 0w20 mineraal arktikasse)

Põhjus, miks vanemad autod, uuemate õlide tõttu remonti sattuvad, on paremates pesemisomadustes. Kui mosse vändakanalitesse aastatega sadestunud tagi, korraliku X õli poolt lahti pestakse ja saalede vahele sattub, ei saa kuidagi X õli süüdistada.
Ise olen samal põhjusel vahetanud kaks diisli turbot, hulgim tihendeid ja ummistunud õlifiltreid.


Vasta
#36

Ma tegin Vaz 2101-l ülemineku Žiguli õlilt 5w-50 täissündile nii: pesuvahend sisse (pesuvahendi purgil oleva õpetuse järgi), vana õli välja, odav uus õli sisse (oli vist miski vene mineraal), mootor soojaks, uuesti õli välja, filter vahetusse, uus (täissünt sisse). Korras.

Õli muutis vaid õrnalt tooni ja püsis nii järgmise vahetuseni. Siis taas pesuvahendiga vahetus (küll ilma vahepesuta).

Täissündiga mingeid ebameeldivaid lekkeid ei esinenud. Ka õlisurve sai spetsiaalselt manomeetriga ära mõõdetud ja kõik oli OK. Lisaboonusena pakkus kõrvatester, et mootor jäi veidi nagu vaiksemaks.

Aga külmalt peale seda ja karburaatori puhastamist polnud mingeid probleeme. Viis päeva lumehanges, istud sisse, pool pööret ja masin käis. Häppening "auto käivitamine" oli mu jaoks täiesti võõras tegevus.

Asp

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#37

kas on olemas mõnda õlilisandit, mis tõstaks õli külmakindlust või teeks õli vedelamaks?
Vasta
#38

wobla Kirjutas:... kuid Golfil jäätus karteri tuulutus ära ja muidugi viskas käivitamisel kogu õli välja.

Omal sama jama, kuid mitte käivitamisel vaid mõne km sõitmise järel. Tänu heale kaasliiklejale kes foori taga seistes tuli ütles, et õli nire auto all sain sellest teada. Õli rõhu tuli ei teatanud midagi, tõenäoliselt suudab paljas õhk karteri tuulutuse jäätumisega ka anduri jaoks piisavalt "õlirõhku näidata". Õliks oli u. kuu aega tagasi vahetatud 10W-40 sünteetiline õli, mille kirjelduses oli "Spetsiaalne kõrgkvaliteediliste õlide ja lisandite segu aitab külma ilmaga autot kiiresti ja kergemini käivitada, hoiab ära õli paksenemise ja vähendab õlikulu."

On kellelgi soovitusi mida teha, et vältida sellist karteri tuulutuse jäätumist? Külma ilmaga käivitamisel õlikork pealt ära? Kasutada mingit õli lisandit? Puhastada tuulutus torustikku võimalikult tihti?    

Vana arm ei roosteta!
Vasta
#39

margus16 Kirjutas:kas on olemas mõnda õlilisandit, mis tõstaks õli külmakindlust või teeks õli vedelamaks?

Bensiin.
Reaalsuses on kasutamine siiski komplitseeritud. Sisse segada ehk õnnestub, väljasaamisega võib raskusi tekkida, ja mõju mootori tervisele on ette ennustamatu.
Ise pole külma vastu kasutanud, aga just viimasel ajal olen kuulnud, et mõned julged niimoodi teevad, väites, et paarsada grammi bensiini tuleb mootori soojenedes õli seest kähku välja.
Võibolla tõesti, ei oska öelda, enda kogemus on teistsugune ja tegu polnud ühekordse lisamisega sõidu eel - lekkivast bensiinipumba tihendist pihkus bensiini pidevalt õlisse juurde. Vedel oli see sodi küll ja enne avastamist sõidetud mõne tuhande kilomeetriga mootorit ära ei tapnud.
Vasta
#40

Aspelund Kirjutas:Ma tegin Vaz 2101-l ülemineku Žiguli õlilt 5w-50 täissündile nii: pesuvahend sisse (pesuvahendi purgil oleva õpetuse järgi), vana õli välja, odav uus õli sisse (oli vist miski vene mineraal), mootor soojaks, uuesti õli välja, filter vahetusse, uus (täissünt sisse). Korras...
Asp

Sama siin, korduvalt katsetatud, AGA, ärge katsetage seda turbomootoritel. Kui vana Toyota diiselmootoril peale puhastusõliga ülekäimist õli kuni lõpuni õrnalt läbipaistev püsis, siis VW ja Scania turbole ei meeldinud juba odavalt õlilt, heale õlile üleminek. Turbolaagrid on loodud 100 000 pöörde juures kestma...


margus16 Kirjutas:kas on olemas mõnda õlilisandit, mis tõstaks õli külmakindlust või teeks õli vedelamaks?

on, selle lisandi nimi on õlivahetus.


Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne