[poolitatud] Numbrimärkide kollektsioneerimine
#1

tamar99 Kirjutas:... riigi vara rüvetamine...

Kas õiguslikus mõttes on registreerimismärk riigi omand? Mootorsõiduki ja selle haagise registreerimise eeskirjast (RTL 2004, 116, 1815; https://www.riigiteataja.ee/ert/act.jsp?id=793962) ei lugenud seda ma otseselt välja.

Sama eeskirja paragrahvi 13 lg 2 kohaselt kuuluvad leitud registreerimismärgid tagastamisele ARKi. Kas ma olen seaduserikkuja, kui kruvin vanarauaplatsil enne autovraki kokkunätsutamist sellelt registreerimismärgi(d) maha ning kasutan neid eksponaatidena näiteks oma (tehnika) eramuuseumis? Ja mis karistust saab mulle selle eest määrata?

Tegelikult ei tohiks registreerimismärgid vast niiviisi vanarauda muu kolaga koos minna. Aga ma olen seda ise näinud massiliselt ja ka hulk foorumis avaldatud "emeksites" tehtud fotosid kinnitavad seda!

Sääraste registreerimismärkide kasutamine tänavaliikluses on ilmselt kuritegu.

Ja küsin nüüd edasi - sama jutt (vrakkidelt mahakruvitud registreerimismärgid), aga mitte EV omad, vaid varasemad, N.Liidu omad. Mis ju teatud kusagil 1990ndate teise pooleni omasid EVs õiguslikku jõudu ja olid kasutuses. Ega nendele selle õigusakti jõud ehk siis tagastamise kohustus ei laiene? Minu silmis on need küll vaid kollektsioneerimisobjektid.

Tunnistan ausalt - EV aegseid ird-registreerimismärke minu erakogus pole (v.a. sõidukid, mis on ARKis minu nimel). N.Liidu aegseid on aga küll ja küll ja ma ei luba, et ma ei kasuta neid vanatehnikaüritustel (paraadid, näitused, filmivõtted, väljapanekud jms).

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Mis puudutab vananenud numbreid, siis siin saab minu hinnangul apelleerida sellele, et registreerimismärki defineeritakse registreerimismärgi standardi kaudu. Ehk siis Eesti standardile mittevastav registreerimismärk on seaduse mõistes plekitükk, millega igaüks võib teha mida tahab. Viited standarditele on ARK lehel olemas, ma ainult ei tea, kust neid standardeid ennast lugeda saaks.

Parandus: hulk lollust kustutatud, lugesin seadust uuesti.
Vasta
#3

Läheb küll teemast välja aga ikkagi tekib küsimus. Kui tellin näiteks dublikaat numbrimärgid siis miks ma pean andma vanad numbrid tagasi, kui ma nendeeest maksnud olen, põhimõtteliselt peaks nad ju minuomad olema siis ?
Väga imelik on veel see kui omanikuvahetusel tahan uusi numbreid siis ma pean maksma koos omanikuvahetusega arkile 1200krooni, samas numbrimärk maksab 100kr tükk. Ja pealegi teadmiseks neile kes tahavad dublikaat märke tellida ja aegajalt vaatavad netist kas on number kohal siis võin öelda et see asi sea ei funka. Kahjuks ei ole Teie poolt tellitud duplikaat registreerimismärgid 076MAZ veel valminud.
Pärige paari päeva pärast uuesti. Kuigi nr on juba nädalaega autoküljesBig Grin

Sorry OT.
Vasta
#4

No kui sa endale uue passi tellid, siis vana ei jää sinu "omaks", st sa ei või seda näiteks vennale laenata või turul kellelegi maha parseldada Smile

Kuigi pass tehakse vist lihtsalt katki ja antakse sulle tagasi, on sisu sama. Riiklikud dokumendid, registreerimismärgid, maksumärgid jms ei ole sinu omand, hoolimata sellest et sa nende eest riigilõivu maksad. Selle raha eest mida sa riigile maksad ei painutada-värvita mitte plekki, vaid peetakse riiki üleval.

Kõige lihtsam viis asja ette kujutamiseks: võta riigilõivu kui maksu, mille eest sa "mitte midagi ei saa" (nagu näiteks tulumakski, mida sa selle eest saad?) ning dokumente-numbreid käsitle kui riigivara.

Muidu oleks huvitav teada, kuidas see numbrimärkide kollektsioneerimise asi mujal maailmas lahendatud on? Erinevalt passist või paberrahast ei saa numbrit ju nii rikkuda, et ta näeks välja selgelt kehtetu, aga samas oleks põhiosas ühes tükis ning äratuntava välimusega. Vanu tagastatud EA-numbreid tehti minuteada lihtsalt pooleks.

Poolitasin teema, kuna see OT on mittetehniline, aga iseenesest päris huvitav.
Vasta
#5

Jälgisin huviga kaasfoorumlaste Tamar99 ja Jesper arutelu. Toome veel ühe juhu näite.

Soome numbrimärgid, mis sealsel maal veel kehtiksid ja millega seal kenasti edasi sõita võiks. Toodud 1980ndate lõpul koos mingite autodega Eestisse. Siin loomulikult ARKi eellases Autoinspektsioonis autod arvele võetud ja Soome numbrimärgid tükeldatud. Poolitatud ja osalt ka peenemaks pilbastatud Soome numbrimärkide kuhi viidud metsa alla (see oli enne alumiiniumibuumi).

Seal loomulikult minusugune huviline vaatas, et huvitavad asjad ning neile on metsa alusest / prügimäest paremaid kohti olemas. Ja numbrimärkide tükkide hunnik vahetas omanikku. Ja viimased 15 aastat on see kuhi vedelenud ja oodanud minu kolaladudes...

Küsimus - mida ma nendega teha tohin ja mida mitte? Arvatavasti alumiiniumpleki tükkide toormena võin kasutada. Aga garaaži seinale naelutada? Üksteisega sobivaid pooli kokku panna ja siis kusagile ilusasjaks panna?

Kas need on Soome riigi omand või ei?


Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#6

No ma arvan et kui sa seina peale kahe tükina paned, siis ei tohiks see kedagi huvitada. Rikutud number ei ole enam number. Samuti on ajaloolisest seisukohast see rikkumise fakt ka huvitav, st rikutud number koos olustiku kirjeldusega, miks ja kuidas ta rikuti, sisaldab endas ajaloolist informatsiooni rohkem ja on seega väärtuslikum kui samasugune terve number.

Kui sa kahest ühe terve kokku teed ning seina peale paned, siis ma arvan et see peab ikka Galaktika suurune kokkusattumus olema, kui keegi selle pärast sulle turja hakkab. Samas kui selle terve numbri auto peale paned ja linnas ringi sõidad, siis lähed sitsima, põhjendatult Smile

Arutlus põhineb passi-analoogial, korrakohaselt rikutud passi võib omada (vähemalt mul on selline sahtlis, hetkeolukorda ei tea, kas enam antakse tagasi), rikutud passist terve meisterdamine on küll kahtlasevõitu tegevus, aga tõenäoliselt selle pärast midagi hullu ei juhtu (kehtetu dokument ei muutu ju sellest uuesti kehtivaks), kui aga üritad oma "taastatud" passiga piiri ületada, siis on kuri karjas.
Vasta
#7

vähemalt kuni siiani on üsna seaduslik (täpselt ei oska vastavale õigusaktile viidata) teatud juhul omada EV-s kehtivaid numbrimärke ilma autota.
Kunagi üheksakümnendate algul-keskel oli täitsa tavaline jätta numbrid omanikule kätte, kui olukord nii kujunes või omanik soovis. Kehtis vist isegi mingi reegel, et number oli pigem omaniku kui auto juurde kuuluv.
Lihtsalt numbrikujulisest plekitükist eristab seda tänapäeval sissekanne ARK andmebaasis.
Aga VV määruse sõnastus numbrimärkide leidmise kohta on küll vahvalt umbmäärane - paragrahvi 13 lg 2 kohaselt kuuluvad leitud registreerimismärgid tagastamisele ARKi.
Pole lisatud isegi märget "mõistliku aja jooksul", täpsemast tähtajalisest kohustusest rääkimata.
Võib juhtuda nii, et numbrid leiti aastaid tagasi ja hoitakse neid alles, sest need kuuluvad tagastamisele Smile
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne