parempoolse rooliga uunikum-auto vs. ARK?
#1

rockandroll Kirjutas:Mingi kord peaks ju ikka olema, jama ka kui inglane tahab Eestis teiselpool teed sõita.  

Kuidas muidu praegu parempoolse rooliga autode kasutamise ja registreerimisega üldse on? Uute autode osas on see praktiliselt keelatud aga kas see piirang kehtib ka uunikumistaatuses (v.l. 1981 ja varem) liikuritele?

Vaatame nelja juhtu:

1. Ostan Eestist valepoolse rooliga universaal-Mosse 1969. aastast, mis on pidevalt Eestis arvel olnud. Arvatavasti ei teki probleeme - ma tean nt üht perfektselt taastatud tumesinist isendit, mis vanasõidukiüritustel osalenud...

2. Leian kuskilt kolihunnikust miski 1930ndate rootslase või inglase vraki ja restaureerin ära. Asi on kunagi (enne 1950ndaid) olnud Eesti registris ja tahan selle sinna taastada - kas saab? Või pean ARKile spetsiaalselt tõestama, et see on kunagi Eesti registris olnud?

3. Ostan Inglismaalt miski 1940ndate väikese sportauto jäänused ja toon need tükkhaaval miskis kolikoormas Eestisse (toll ei saa tükihunniku pealt küll aru, mispidise rooliga asi on). Siin taastan isendi ära ning Inglismaal tehtud vabavormilise ostu-müügi lepingu alusel (asi oli Inglismaal ka juba registrist maas) ja enda avalduse alusel tahan asja ARKi arvele saada. Kas õnnestub?

4. Ostan Inglismaalt miski 1979.a. auto, nt vana Londoni takso, mis on pidevalt arvel olnud ja sõidab. Tahan selle siin Eestis arvele võtta - kas saab?

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

valdo Kirjutas:Kuidas muidu praegu parempoolse rooliga autode kasutamise ja registreerimisega üldse on? Uute autode osas on see praktiliselt keelatud aga kas see piirang kehtib ka uunikumistaatuses (v.l. 1981 ja varem) liikuritele?

Vaatame nelja juhtu:

1. Ostan Eestist valepoolse rooliga universaal-Mosse 1969. aastast, mis on pidevalt Eestis arvel olnud. Arvatavasti ei teki probleeme - ma tean nt üht perfektselt taastatud tumesinist isendit, mis vanasõidukiüritustel osalenud...

2. Leian kuskilt kolihunnikust miski 1930ndate rootslase või inglase vraki ja restaureerin ära. Asi on kunagi (enne 1950ndaid) olnud Eesti registris ja tahan selle sinna taastada - kas saab? Või pean ARKile spetsiaalselt tõestama, et see on kunagi Eesti registris olnud?

3. Ostan Inglismaalt miski 1940ndate väikese sportauto jäänused ja toon need tükkhaaval miskis kolikoormas Eestisse (toll ei saa tükihunniku pealt küll aru, mispidise rooliga asi on). Siin taastan isendi ära ning Inglismaal tehtud vabavormilise ostu-müügi lepingu alusel (asi oli Inglismaal ka juba registrist maas) ja enda avalduse alusel tahan asja ARKi arvele saada. Kas õnnestub?

4. Ostan Inglismaalt miski 1979.a. auto, nt vana Londoni takso, mis on pidevalt arvel olnud ja sõidab. Tahan selle siin Eestis arvele võtta - kas saab?
Priit Veski kunagi kuskil siin põristas, et uunikumistaatuses autol võib rool piltlikult öeldes olla kasvõi taga paremal seljaga sõidusuunas, kui tehas nii ette on näinud.

Samas ma pole ühestki pretsedendist kuulnud, nii et olen variantide 3 ja 4 suhtes skeptiline. Kui kindlalt teaks, et parempoolse rooliga masina vanasõidukina (st mitte musta numbriga, aga selle "25a või vanem" punkti alusel) arvele saab, siis ma tooks sealt kindlasti endale midagi nokkimiseks, aga ehku peale ei ole siiani julgenud. ARKist korra küsisin variandi 4 kohta, vastus oli kiire EI, nii et arvatavasti tuleb oma õigust (kui see olemas on) nagunii kohtust nõuda.

Mulle isiklikult on Eesti numbriga ringi sõitmine põhimõtte ja rahvustunde küsimus, umbes nagu Eesti passiga ringi käiminegi, nii et Läti register ei tule ka mingil juhul kõne alla.
Vasta
#3

Jesper Kirjutas:... olen variantide 3 ja 4 suhtes skeptiline. [...] ARKist korra küsisin variandi 4 kohta, vastus oli kiire EI...

Kui variantide 3 ja 4 osas on vastus kindel EI, kas siis kunagi Eesti registris olnud auto taastamise korral tuleb hakata ARKile tõestama, et see asi on Eesti registris olnud? Minu teada ei ole ARKi mitmekümne aasta taguseid kartoteeke enam alles, vaid üksikud osad neist on sattunud vanatehnikaentusiastide kätte.

Ehk siis - kui mul on olemas taastatud kujul, kuid paberiteta miski 1930ndate aastate "valepoolse" rooliga auto, siis ei suuda nagunii keegi tõestada, kas ma olen selle nüüdsama Eestisse sisse toonud või on tegemist kunagi Eesti teedel vuranud isendiga, mille ma olen jäänustena üles leidnud ja ära taastanud...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

No tegelikult oleks kõige konstruktiivsem tegu kasvõi siinsamas toimuva arutluse teel mingi mõistlik teabenõue kokku panna, koos viidetega seadustele. See minu küsimine toimus lihtsalt maili teel ning eks sellisele kirjale on lihtne asjasse süvenemata "ära panna", aga mul isiklikult on järel teatav kübe usku ARKi ja üldse riigiorganite mõistlikkusele, kui oma soovid mõistlikult vormistada ning põhjendada.

Vaevalt, et sellise tegevuse lubamine ka mingit erilist parempoolse rooli hullust vallandaks, ma usun et kui esimese kahe aastaga 10 autot lisandub, siis see on juba üsna optimistlik variant...
Vasta
#5

Aa ja kui vastata rockandrolli küsimusele, siis inglasel pole oma auto registrisse saamisega mingit probleemi, kui ta asub Eestisse püsivalt elama. Sellisel juhul loetakse tema autot ümberasuja varaks ning see võetakse arvele väljalaskeaastat vaatamata. Meil põliseestlastel on sellest aga vähe kasu, sest sel viisil auto toomiseks peab päris kaua välisriigis elama (täpset aega peast ei tea, aga see oli vähemalt aasta) ning pärast koju saabumist ei saa seda masinat mitme aasta jooksul müüa, seega ei saa ka tuttava Inglismaal viibimist vms olukorda enda kasuks pöörata.
Vasta
#6

Küsimus ristub mingil määral ka teise teemaga, kus usakat ARKi ei võetud:
Soomes pakutakse igati vinget VW-bussi, parema rooliga. Sõiduk on Soome registris. Kas seda Eestisse tuua ja regida on võimalik? Kardan, et mitte...
Vasta
#7

Muide, kas parempoolse rooliga auto tehn. passis on selle kohta miski märge või ei? Nt imeilusa sinise Moskvitš 426 omanik kaasfoorumlane janek555 ehk oskaks vastata?

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#8

Tean inimest, kes mõned aastad tagasi tõi inglise takso Eestisse, tegi selle tipp-top korda, kuid jändas ARK-iga paar aastat ja arvele pole siiani autot saanud. Ilmselt juba loobunud ka.
Vasta
#9

valdo Kirjutas:Muide, kas parempoolse rooliga auto tehn. passis on selle kohta miski märge või ei? Nt imeilusa sinise Moskvitš 426 omanik kaasfoorumlane janek555 ehk oskaks vastata?
Moskvitsi kohta ei tea,aga ühe uuema Fordi(Mondeo vist) kohta arvas ARK et selle kerenumbris on vastav täht vöi number mis seda näitab,ja siis ei saavat seda ka rooli ümber töstes arvele.See konkreetne juhus on küll u 2aastat vana,praegust seisu ei tea.

Karateturbo-kolm purki ja tiguWink
Vasta
#10

Ot. aga postitöötajatel ju lubatud turvalisuse pärast. Saab äkki kellegi posteljoni nimele tööautoks registreerida või mis. Ega ma kindel endas pole aga tasuks uurida.

rockandroll
Vasta
#11

EstiPost ja ARK on mõlemad riigi ettevõtted. Ehk siis käsi peseb kätt...
Vasta
#12

No postivedu ei ole iseenesest riigi monopol, aga eks see asi läheb vastikuks sahkerdamiseks kätte ära. Stiilis teed ettevõtte või FIE, märgid tegevusaladesse postiveo ja... Eneseuhkus maksab ka midagi.
Vasta
#13

Jesper Kirjutas:No postivedu ei ole iseenesest riigi monopol, aga eks see asi läheb vastikuks sahkerdamiseks kätte ära. Stiilis teed ettevõtte või FIE, märgid tegevusaladesse postiveo ja... Eneseuhkus maksab ka midagi.
EestiPost pole juba tükk aega riigi asutus nüüd ta mingi AS.
Kui juba firma loomisele läheb siis kasulik ongi tegevusvaldkonda panna igasuguseid asju mis pähe tuleb, kui tahad hiljem midagi juurde panna pead uuesti raha välja käima. Aga see selleks. Kas keegi teab kuidas post neid autosi müüb, kas nagu us. saatkond, et need jamad mis tulevad jäävad ostjale või saab näiteks läbi sellise asutuse tuua omale mõni parema rooliga. Et nigu Postilt ostes on juba reg. ja sinna ta ka jääb, et hiljem pole vahet kes autoga sõidab.???

rockandroll
Vasta
#14

Ma isiklikult arvan et ikaldus tekib esimese ülevaatusega, mida sa mitte-postiveoga tegelejana tegema lähed. Täpselt ei tea. Mulle on selline sahkerdamine vastumeelne.

Eesti Post on 100% riigi omanduses olev aktsiaselts, aga postiveoga tegelevaid firmasid on veel.
Vasta
#15

valdo Kirjutas:Muide, kas parempoolse rooliga auto tehn. passis on selle kohta miski märge või ei?
On ikka. Sõidan vahel ühe parempoolse (mitte valepoolse!) rooliga '88 Audi 80-ga, mille üks kodanik Inglismaalt Eestisse ümberasudes siia tõi, ja kui see 1998. aastal lõpuks ARK-i alaliselt arvele sai, kirjutati registreerimistunnistuse (tehn. passe meil ju enam pole Smile ) märkuste lahtrisse "Parempoolne rool". 2003.a sai reg.tunnistus vahetatud, nüüd ilutseb seal märkus "Lubatud kasutada parempoolse rooliga".
Vasta
#16

valdo kirjutas:

Muide, kas parempoolse rooliga auto tehn. passis on selle kohta miski märge või ei? Nt imeilusa sinise Moskvitš 426 omanik kaasfoorumlane janek555 ehk oskaks vastata?

minu 427 passis pole mingit märget.mis puutub aga näitena toodud 1930 a liikuri arvele võtmisesse,siis usun et kui auto taastatud ja omab seega natukenegi ajaloolist vääetust,saab ta kindlasti arvele.kui aga aastaks 1970,siis on asi kindlasti raskem.
Vasta
#17

janek555 Kirjutas:mis puutub aga näitena toodud 1930 a liikuri arvele võtmisesse,siis usun et kui auto taastatud ja omab seega natukenegi ajaloolist vääetust,saab ta kindlasti arvele.kui aga aastaks 1970,siis on asi kindlasti raskem.

Seepärast ma need küsimused avalikkuse ette postitasingi, et saada teada (kui võimalik) seda piiri. Kui vaadata EV õigusakte, siis minu mäletamistr mööda on ainus tärmin, mis eristab seal ajaloolise väärtusega (ehk uunikumistaatuses) liikureid muudest liikuritest, on vanus 25 aastat. Ehk siis hetkel väljalaskeaasta 1981 või varasem. Nende jaoks on hulk nõudeid lihtsalt tühised ning lähtuda tuleb valmistajatehase nõuetest. Või ma eksin?

Kuigi - praktika jah, kipub olema tihti teisem. Minu ühelt tuttavalt nõuti nt eelminegi aasta 1962. aasta GAZ-51-l ülevaatusel allasõidutõkkeid, helkureid ning tagumisi kollaseid suunatulesid, kuigi tollel aastal GAZi tehasest väljavuranud veokitel neid kindlasti ju polnud...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#18

kuna mul on `62 a auto paremp rooliga, nõuka aegse läti passiga, siis sai ark-ist uuritud regamist, paberitega on ok 1600.- ja valmis, rooliga on see jama, et ark-il puudub pretsedent, seaduse järgi ei saaks nagu arvele kuna kirjas on, et paremp rooliga autosid arvele ei saa, uuniku kohat pole midagi õeldud, samas konkreetset ei ark ei õelnud, vastas et kui ma tahan kutsuvad kokku komisjoni ja vaatavad asja erandina sest auto on uunikum ja lisaks on praegune pass küll lätis välja antud kuid sellajal olime me kõik üks suur pere ja veel on autol nõuk aegne tõendarve ja notar volitus kus seisab selges vene keeles, et seda autot on õigus registreerida liidu piires, kuna mul pole asjaga kiiret siis seisan ilmselt valiku ees- kas loota antud komisjonile või rääkida mõne "sõbraga" premeerida teda ja saada paberid korda, sest kuskil niikuinii märget ei jää mis pool rool on, ametlikul TÜV-il olen niikuinii elus ainult korra käinud
ps rääkides ark-iga ütles teh osak, et nad ootavad huviga millal esimene maclaren meile jõuab, sel ju rool keskel
Vasta
#19

supp Kirjutas:rääkides ark-iga  ütles teh osak, et nad ootavad huviga millal esimene maclaren meile jõuab, sel ju rool keskel

Kas ükski LUAZ 969 ei ole hetkel ARKi registris? See ka ju keskrooliga...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#20

ma arvan, et vaevalt ühtegi luazi EV ajal siis sisse toodud on, üldiselt kui praegu mingi parema rooliga masin sisse tuua on selle regamine ametlikult suht võimatu
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne