kalevpoeg Kirjutas:1996 tulid välja GM'i poolt elektri autod EV1. ... Auto on puhas, seda nii looduse osas kui ka ekspluatatsiooni....
Viimasel ajal on seda juttu nii siit kui sealt lugeda saanud -- paar nädalakest tagasi õitses mingi Eesti päevaleht samal teemal. Ju vist sai mul lugemiskordade arv täis, et otsustasin kommentaari just siia kirjutada. Tegel't teine põhjus oli ka -- siin palju õrnas eas lugejaid, äkki mõni hakkab veel uskumagi "pahade auto- ja õlivabrikantide vandenõusse". Ja saab -- hoidku taevas -- mürkrohelise mõtteviisi külge. Mis rohelisest mõtteviisist erineb põhiliste loodus- ja majandusseaduste mittetundmisega või nende ignoreerimisega.
Alustame sellest, et elektriauto ei ole puhas, ega isegi mitte keskkonnasäästlik. Sest mille jõul ta liigub? Elektri, õige ... Kust elektrienergiat saadakse? Pistikupesast... Elektriautode ülistajad jäävad tavaliselt siinkohal peatuma, aga uurime meie edasi, kuskohast elekter pistikupessa tuleb. Elektrijaamast, selge see. Kuidas teda seal toodetakse? Põletatakse fossiilkütust -- kivisütt, põlevkivi, naftat, gaasi ... Kuhu põlemissaadused lähevad? Atmosfääri. Mis tähendab, et elektriauto kasutaja lükkab saaste lihtsalt oma kodu juurest kuhugi mujale. Meenutab mulle vägisi neid "keskkonnateadlikke" kaasmaalasi, kes oma vanad autokummid, külmikud ja muu prügi kuhugi kenasse tihedasse metsa maha kallavad. Silma alt ära ju...
Peame ka seda meeles, et autos muundatakse kütuse energia otse mehaaniliseks. Üks kord, kuigi mitte just hirmus kõrge kasuteguriga. No ütleme 30%. Mis toimub elektriautos?
Kõigepealt muundatakse elektrijaamas kütuse energia mehaaniliseks ja see omakorda elektrienergiaks. Selle protsessi kasutegur on võrreldav auto sisepõlemismootori omaga, jäädes 30-40% kanti. Tõsi, soojust korduvkasutavates jaamades loodetakse isegi 55% kütuse energiast elektriks muundada, aga neid jaamu pole praegu sugugi iga nurga taga. Võtame niisiis elektrijaama keskmiseks kasuteguriks 45%.
On elektronid aga elektriauto omaniku koju jõudnud, tuleb need "purki" toppida. Aku laadimiseks kulutatakse taas rohkem elektrienergiat kui tühjendamisel kätte saab, kasutegur jääb 80% maile. Ning lõpuks tuleb elektrienergia elektrimiootoris autot liigutavaks mehaaniliseks energiaks muundada. Elektrimootori kasutegur on üsna kõrge -- 25-kuni 100-hobujõulistel mootoritel umbes 90%.
Niisiis saame, et "puhas elektriauto" kulutab oma liikumasaamise nimel põletatud kütusest _kasulikult_ ära 0,45*0,80*0,90 ehk 32,4%. Mille poolest ta siis oma bensiini söövast sugulasest parem on?
Ja veel puhtusest. Vähegi arvestatava tegevusraadiusega elektriauto sisaldab _sadu_ kilogramme akusid. Ei ole sugugi selge, mille tootmine rohkem loodust saastab -- kas sisepõlemismootori või akupatarei. Ja kui akude eluaeg ükskord otsa saab, mis läheb siis maksma nende utiliseerimine?
Vaat' selliseid mõtteid tekitab minus see puhas elektriauto. Palun ärge saage valesti aru -- ma ei arva, et ta oleks paha, vaid et tehnika praegusel arenguastmel on ta lihtsalt liiga kallis. Ja akude asemel on hoopistükkis mõistlikum kasutada kütuseelementi. Vesiniku transpordi, tankimise ja säilitamise probleemid pole sugugi lihtsad, kuid nende lahendamisega tegelevad "pahad auto- ja kütusetöösturid" praegu suure hoolega. Kütuseelement võimaldaks ära jätta akumulaatoriga elektriautos tekkiva pika energiamuundamisahela. Jääks vaid küsimus: kust võtta energiat vesiniku tootmiseks?.
Ja et ma viimasele küsimusele praegu vastata ei oska, jään lootma, et inimene juhitava termotuumareaktsiooni ikka ükskord selgeks saab.