1950-60ndate aastate automargid
#1
Question 

Minu probleem on eriskummaline ja loodan, et keegi teadjam oskab siin foorumil mind aidata.
Ise olen võhik igasuguste mootorite alal ja varem pole asja vastu huvi tundnud. Kuid viimasel ajal on hakanud mind köitma vanad autod, sellised 50ndate ja 60ndate omad. Sooviksin rohkem teada nende kohta – millised automargid olid sel ajal, millistes riikides toodeti, kuidas autod töötasid? Tean, et küsimus on väga üldine, aga võib-olla viitsib keegi lahke inimene mind natuke harida? Või siis juhatada lehtedele, kust vastavat informatsiooni saaks?

Tänud.
Vasta
#2

Kõige parem on osta või laenutada mõni Margus-Hans Kuuse teos auto ajaloo kohta ning see läbi lugeda. "Autod 1920-2000" on päris hea.
Vasta
#3

Chameleon Kirjutas:...on hakanud mind köitma vanad autod, sellised 50ndate ja 60ndate omad. Sooviksin rohkem teada nende kohta – millised automargid olid sel ajal...

Mina vastan lakooniliselt Eesti (tegelikult kogu N.Liidu) osas.

Kõigepealt 1950ndate esimese poole tänavapilt.

Sõiduautod - M-400 ja 401 (Almad), enamikus eravalduses. Asutuste autodest Pobi, neid kohtas umbes kaks korda harvem kui Almat. Veelgi harvem liikusid suurte bosside ZIMid (GAZ-12) ja veelgi suuremate bosside (riigi- ja parteijuhid) ZIS-101 ja 110. Sekka oli palju näha ka kordakõbitud ja sageli juba osalt kättesaadavate vahenditega remonditud 1930ndate autoparki. Valdav enamik sellest viimasest sõjaaja trofee, vähem oli seda, mis siinmail 1930ndatel liikunud. Pms Saksa ja Prantsuse toodang, sekka üliharvad Inglise autod ja nn "Ameerika villised", mis lendliisi tagasiandmisest säilinud. Viimaste enamikele kohapeal hädapärane kuut peale ehitatud. Sama lugu Iivan-Villistega (GAZ-67)

Veoautod - väiksemate autode osas levinud margid GAZ-AA ja GAZ-MM, liikusid juba üksikud moodsad GAZ-51d. Suuremate masinate osas ZIS-5 ja juba üksikud moodsamad ZIS-150d. Pluss arvukas kirju park trofee-veoautosid, pms 1930ndate lõpp ja 40te algus. Suurtest veoautodest mõned  200sed "härg"-MAZid (piisoni kujud mootori küljeplekkidel)

1950ndate lõpul tulid sõiduautode hulka juba esimesed moodsamad mossed (402, päris lõpus ka 407). Ametiautodena (direktorid, parteibossid, osalt ka taksod) ka varaseimad vanad Volgad (GAZ-21, pms 2. seeria). Mõned üksikud Tšaikad (GAZ-13) kõrgetel riigitegelastel, mis asendasid ZIMi.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

Chameleon Kirjutas:...on hakanud mind köitma vanad autod, sellised 50ndate ja 60ndate omad. Sooviksin rohkem teada nende kohta – millised automargid olid sel ajal...

Nüüd siis lakooniliselt Eesti (tegelikult kogu N.Liidu) osas 1960ndad.

Sõiduautod. Alma-Mossede asemele ja kõrvale ilmus järjest enam uuemaid mossesid (407, hiljem ka 408 ja päris lõpus 412). Pobid asendati samamoodi vanad Volgadega (21), kuid nende enamik ei olnud eraautod, vaid olid asutuste valduses. Kolhoosides-sovhoosides hakkas masslevima GAZ-69, vanu sõjaaegsest ajast jäänud "iivaneid" ja "jeepe" jäi palju vähemaks, üksikuid neist läksid eravaldusse ja ehitati sageli põhjalikult ringi. Jätkuvalt liikus eravalduses palju 1930-40ndate Lääne autosid, aja edenedes aga järjest enam põlve otsas ümber ehitatuna (Vene tehnikale seadistatuna). Väikese autona hakkas eraautona masslevima muhk-Sapakas (965), päris 1960ndate lõpus ka esimesed "seebikarbid" (966).

Päris 1960ndate lõpul ilmusid ka päris esimesed 24sed Volgad - pms valitud isikutele (parteibossid, direktorid).

Veoautod. GAZ-AA/MM ja ZIS-5 kadusid lõplikult tänavapildist. Paaritonniste autode maailma "ainuvalitses" üli-masslevinud GAZ-51, alates 1960ndate keskpaigas lisandus neile väike kogus GAZ-53 ja 53F moodsama kabiiniga. Veidi suuremate autode osas valitsesid ZIS-150 ja ZIL-164 (sahaarid); päris 1960ndate lõpul lisandusid esimesed moodsad ZIL-130d. Veelgi suuremate autode osas jäi valitsema 200ne MAZ, päris 1960ndate lõpus ilmusid ka ilma ninata 500sed MAZid. Trofee-veoautode hulk langes drastiliselt; 1960ndate lõpul olid liikvel vaid mõned üksikud viimased isendid.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne