Jalgrattateed ja mopeedid
#1

Vabandan, et tegin siia alla, mitte võrride vabateemasse... aga siin tundus olevat õigem koht.

Mopeedide koguja ja mopeedinduse tulihingeline populariseerija, nagu ma kahjuks olen, alustasin järjekordset võitlust tuuleveskitega.
Need probleemid küll tulenevad osaliselt meie liikluseeskirjade paari punkti erinevusest võrreldes lähinaabritega, paljus aga tunduvalt rohkem inimeste süvenematusest omale võõrasse asja, mis otseselt tema taguotsa ei torgi ja ka tõrjuvast suhtumisest kõigesse väljapoole oma mõttemaailma.

Antud võitlusest väike ülevaade:
Asi sai alguse väga positiivsest asjast - likvideeritud Riisipere-Haapsalu raudtee asemele hakati rajama jalgrattateed. Peale tee valmimist tekkisid aga sinna äkki liiklusmärgid, mis tähistavad jalg- ja jalgrattateed, mis keelavad antud teel eesti liikluseeskirjade järgi mopeediliikluse.
Kuna tõenäoliselt oleks Jaan Kelneri isku otse esitatud küsimusele tee ehitaja vastamata jätnud, esitasin talle selle paar kuud tagasi avaliku kirjana, mis ilmus ka kohalikus lehes... ja millele ei järgnenud ikkagi mittemingit vastust.

/Avalik kiri Uuemõisa-Riisipere "jalgrattatee" ehitajale.

Tore, et selline asi teoks sai ja tükkaega kurvalt seisnud raudteetamm niimoodi omale uue elu saab. Samamoodi on see väga tervitatav kõigi selle läheduses elavate inimeste poolt - annab see neile ju uued ja tunduvalt turvalisemad ning ka lühemad võimalused antud trassil liiklemiseks. Kõik tundus ehituseajal väga tore - ilusad plakatid "raudteetammi kohendamine jalgrattateeks" üleval ja puha... kuni sinnamaani, kuni tundus, et tee on lõpuks valmis ja paigaldati teed märkivad liiklusmärgid. Aga millegipärast ei ole tegu jalgrattateed markeerivate liiklusmärkidega "431" vaid hoopis jalgratta- ja jalgteemärgiga "435". Asjal on aga Eestis (!) kehtivate liikluseeskirjade järgi tohutu sisuline erinevus - jalgrattatee on mõeldud liikumiseks jalgrataste, abimootoriga jalgrataste ja mopeediklassi sõidukitega, mis tagaks antud tee kaudu nende liiklusvahenditega ideaalse pääsu linna ja muudaks ümberkaudsete elanike liikumise tunduvalt mugavamaks, ökonoomsemaks ja turvalisemaks. Paigaldatud liiklusmärk "435" tähistab aga põhimõtteliselt kõnniteed, kus tohib sõita lisaks ka jalgrattaga.
Kas me tõesti vajame kõnniteed Läänemaalt Riisiperre?
Jätame kõrvale emotsioonid, mida tekitavad liikluspildis mopeedrolleritega lapseohtu enesekriitikata ja oskusteta liiklejad - ükski masinaklass ei ole süüdi selles, et osad nende kasutajad ei ole just kõige meeldivamad. Reaalselt ei ole nende masinate puhul tegu lastele mõeldud mänguasjade vaid odavate ja ökonoomsete transpordivahenditega. Antud liiklusmärkidega aga välistab selle tee kasutamise selliste masinatega... ja seda just põhiliselt mõtlevate ja korrektsete liiklejate poolt, kes täidavad liikluseeskirju - enamus neid kihutavaid lapsi nagunii ei tunne eeskirju ja kui ka teavad, siis ei pea neid mittemillekski ja sõidavad ikka seal, kus tahavad.
Samast tekib nende liiklusmärkidega seoses ka pisikene nüansiküsimus - kuna antud projekt tundub olevat finantseeritud Euroopa Struktuurifondide rahadega, siis kas raha on eraldatud "jalgrattatee" või "jalgratta- ja jalgtee" ehituseks ja kas ei ole antud markeering nüüd eraldusega vastuolus?

Jaan Kelner
oldmoped@hot.ee /

Järgmisena sai esitatud ametlik küsimus Haapsalu linnavalitsusele, kui antud tee ehitusloa väljastajale:
Haapsalu linnavaltsuse ametlik seisukoht:
http://www.haapsalu.ee/index.php?lk=79&show=301

Ja nüüd siis ~50-60 aastase moootorsõidukiga mitteliikleva naisajakirjaniku versioon minu jutust
Lääne Elus + siis esmased lugejate kommentaarid:
http://www.le.ee/?a=uudised&b=5023

ja samal teemal ka selle lehe juhtkiri:
http://www.le.ee/?a=uudised&b=5025


Uuriks nüüd ka kõigi Teie käest, mis sellest kõigest arvate... aga sellise pisikese kitsendusega, et paluks vastata ainult täisealistel foorumlastel.

Jaan
Vasta
#2

Napilt napilt olen täisealine. Loodan et ei pane pahaks, et sõna võtan.
Ma olen nii poolt, kui ka vastu. Ma saan aru sinu mõttest. Aga siiski tuleks võtta arvesse ka needsamad enesekriitikata ja oskusteta liiklejad. Kuna ma ise olen suveti üsna aktiivne jalgrattaga sõitja ja sõidan suve jooksul maha oma 100km kindlasti, siis olen ma tähele pannud ka seda, et jalgratta kui liiklusvahendi vastu eriti austust üles ei näidata. Eriti kummaline on asja juures see, et mida väiksem sõiduvahend, seda väiksem on ka respekt jalgratturi vastu. Näiteks MRP liinide bussijuht lehvitas mulle ja andis teed, samas kui umbes tund aega enne seda oleks ma Paldiski mnt jalgrattaribal ühe rolleripubeka pärast ninali käinud.
Kokkuvõtteks võiks öelda nii, et mopeedi-jalgratta sümbioos võiks aset leida juhul, kui neile kahele liiklusvahendile mõeldud rajad oleks barjääriga eraldatud ja jalgratastele mõeldud pool sisaldaks torudest moodustatud S kurve kiiruse piiramiseks (kui saite aru mida mõtlen). Viimased selle jaoks et rolleriga ei oleks seal midagi teha.
Vasta
#3

Jah, huvitav fakt muidugi. Kuid samas oleneb ikkagi kumma mätta otsast vaadata. Ametnikud ei teinud oma tööd korralikult ja nüüd saab nende kallal nokkida. See on muidugi õige. Samas pannes ennast jalakäija rolli, näeks asja teises valguses. Ma jätaks võib-olla selle konkreetse teelõigu mängust välja ja avaldaks oma subjektiivset arvamust teema pealkirja.
Nimelt olenevalt jalgrattatee asukohast. Kui ta külgneks ainult autodele mõeldud sõiduteega, poleks probleemi. Sõitku jalgrattad või rollerid (mopeedid). Samas aga, külgnedes jalakäijate teega, on mopeedide liiklus siiski jalakäijaid ohustav (liikumiskiirus + mass), samuti isegi kiiresti liikuv jalgratas. Ei tahaks nagu last ka koera moodi rihma otsas jalutada, et ta jumala eest jalgratta teele ei jookseks ja seal vigaseks ei sõidetaks. Tegelikult on kõik kinni meie liikluskultuuris ja mõtlemises. Kui natuke rohkem hoolida teistest, oleks seda jama (loe õnnetusi) kõike palju vähem. Näiteks suvel mootorrattaga, hommikul mööda Pirita teed linna tööle sõites, on mopeediliiklus sellel trassil päris tihe. Sõidetakse ka mereääres kulgeval jalgratta ja kõnniteel. Ükskord võtsin lihtsalt huvipärast ühele noorsandile sappa ja lugesin oma Honda spidomeetrilt ees liikuva rolleri liikumiskiiruseks üle 70km/h! Pole mind nüüd sellepärast mõtet materdama hakata, kuna ei ürita vaenu õhutada. Lihtsalt fakt jääb faktiks. Teisest küljest pole ka linnas selle va ruumiga ka eriti laiutada, et kõik saaksid omale sobiva sõidu- või kõnnitee. Aga mis siin ikka nuriseda, olgem ausad, viimaste aastatega on jalgratta ja kõnniteede olukord Tallinnas ikka oluliselt paranenud.
Kokkuvõtteks kogu selle segase jutu peale, pooldan mina isiklikult mopeedide liiklemiseks veel esialgu sõiduteed.

Puhh.
Vasta
#4

oxygen Kirjutas:Kokkuvõtteks võiks öelda nii, et mopeedi-jalgratta sümbioos võiks aset leida juhul, kui neile kahele liiklusvahendile mõeldud rajad oleks barjääriga eraldatud ja jalgratastele mõeldud pool sisaldaks torudest moodustatud S kurve kiiruse piiramiseks (kui saite aru mida mõtlen). Viimased selle jaoks et rolleriga ei oleks seal midagi teha.

Antud täisealisuse piir oli mul pandud selleks, et eeldatavasti seljuhul on inimesel ka liikluseeskirjad juba piiisavalt selged. Antud teemas ei ole kuidagi vaidlustatud jalgrataste ja mopeedide sümbioosi ühisel teel. muide, liikluseeskirjade järgi on see lausa kohustuslik:
§ 234. Jalgratta ja mopeediga peab sõitma jalgrattateel, selle puudumisel sõidutee äärmisel parempoolsel rajal.
Probleem on selles, et valdav enamus Eestis rajatavatest uutest ja uhketest jalgrattateedest markeeritakse (tõenäoliselt nende kahe teeliigi täpsetesse erinevustesse süvenematta) "Jalg- ja jalgrattateena", ehk siis sisuliselt kõnniteedena, kus tohib ka jalgrattaga liigelda.
Vasta
#5

Puhh Kirjutas:hommikul mööda Pirita teed linna tööle sõites, on mopeediliiklus sellel trassil päris tihe. Sõidetakse ka mereääres kulgeval jalgratta ja kõnniteel.


Soovitan sealseid liiklusmärke natukene hoolikamalt vaadata - kõnnitee on mereäärne vana plaattee. Seal kõrval olev uus kergliiklustee on valdavas osas (välja arvatud bussipeatuste taskud) konkreetselt tähistatud jalgratee  - ehk siis mõeldudki mopeedie ja jalgrataste liikluseks. Seadust rikuvad selles situatsioonis hoopis need mopeedijuhid, kes sõidavad autoteel.
Vasta
#6

oldmoped Kirjutas:
Puhh Kirjutas:hommikul mööda Pirita teed linna tööle sõites, on mopeediliiklus sellel trassil päris tihe. Sõidetakse ka mereääres kulgeval jalgratta ja kõnniteel.
Seadust rikuvad selles situatsioonis hoopis need mopeedijuhid, kes sõidavad autoteel.
[/quote]

Selle üle ma tegelikult ju muretsengi. Et jõuaks teadvusesse lihtsad eeskirjad ja sõidetaks lubatud kohas lubatud kiirusega.
Vasta
#7

Kui aus olla, siis kõige rohkem ajas mul harja punaseks ja pani antud teemat siia tegema viimases selleteemalises leheartiklis olev tsitaat Neeme Suurelt (sihtasutuse juhatuse liige ja arenduskeskuse juhataja)  „Rallirada pole kaalumisel olnud ja arvan, et ei tulegi."
Kas selline ongi kõige tüüpilisem "eesti keskmise inimese" mõttemaailm ja arusaamine mopeedidest!
Vasta
#8

Selle foorumi liikmetel on arvatavasti kõigil liikluseeskirjadega kõik korras ja samuti ka liikluskultuuriga. Aga kahjuks on nii, et kui hakatakse rääkima liiklusest, teede ehitamisest jms, siis vaadatakse ikkagi üldpilti. Ja kuna üldpilt on meil siin väga tume ja sünge, siis...
Vasta
#9

Segaduste vätimiseks lisan ka väikese illustratiivse pildi,
mis teest antud juhul jutt on:

[Pilt: tee.jpg]

siin ka selgitav kaart tee mõõtmetest ja asukohast arusaamiseks:

[Pilt: kaart.jpg]
Vasta
#10

Tegelikult ei kujuta ette kust võtta neid inimesi kes hakkavad seal jala käima. Kuigi tegelikult ühte meest ma tean kes on selle distantsi läbi jalutanud.
Vasta
#11

Kuni selle pildi avaldamiseni tahtsin kirjutada nii:

Mopeediga liiklen ma äärmiselt harva (kui keegi laenab), jalgrattaga tihemini (trenni eesmärgil), aga minuarust on vähegi tänapäevase mopeedi (mida on mopeedidest enamus) kiirusomadused võrreldes jalgrattaga ikka täiesti öö ja päev. Linna piires on üldsusele kindlasti ohutum, kui 50km/h liikuv ja vist oma 70-100 kilo kaaluv (täpselt ei tea, aga no need uued rollerid on ju ikka päris kobakad) mopeed ei sõida tüüpiliselt 20-30km/h liikuvate jalgratturite vahel, vaid ikka autode juures. Ma ei kujuta ette kui seal samas Pirita teel veel rollerid ka rattateele roniks, niigi on seal kõikvõimalik rahvas koos alates rulluisutajatest ja lõpetades lapsevankitega, pingevabalt rattaga sõita ei ole võimalik.

Samas seda pilti vaadates tundub see konkreetne mopeedikeeld küll täiesti mõttetu, see on ju suur ja tühi tee, kus jätkub vabalt kõigile ruumi.
Vasta
#12

Selle tee peal võiks ju küll lubada mopeedidel ja rolleritel mis kuuluvad mopeedi alla sõita.Pole seal ise käinud aga kas seal on nii tihe liiklus et enam ära ei mahu?Suvel oleks sealtkandi inimestel väga hea ju mopeediga tööl käia,ega tavaline inimene üle 4-5 km rattaga vändata ei viitsi ning võtab auto.Siin olekski alternatiiv mopeedi näol,linnas kah autosid vähem liikumas.
Vasta
#13

Tekkis siin selline huvitav küsimus, et kuhu alla liigitada elektrimootoriga jalgratas? Kuna tegemist suht hääletu aparaadiga, siis vaevalt teda keegi mopeediks tahab tembeldada. Samas on ju tegemist ikkagi mootorsõidukiga või kuidas?
Konkreetselt sellel teel on lõigud Haapsalu-Uuemõisa ning Uuemõisa-Riisipere oma iseloomult suht erinevad mu meelest. Vaevalt peale mõne seenelise-marjulise Uuemõisa-Riisipere lõiku eriti keegi jalgsi liikumiseks kasutab.




`73 Hanomag-Henschel F46KA
Vasta
#14

Elektrimootoriga jalgratas on mopeed, ma ei viitsi praegu seda mopeedi definitsiooni Riigi Teatajast otsida, aga kui üles otsid siis näed et see nii on.
Vasta
#15

Jesper Kirjutas:Elektrimootoriga jalgratas on mopeed, ma ei viitsi praegu seda mopeedi definitsiooni Riigi Teatajast otsida, aga kui üles otsid siis näed et see nii on.

Huvitav. Mina ei leidnud elektrimootori kohta midagi. Räägitakse ainult sisepõlemismootorist.

Liiklusseadus.Lisa1:
Mopeed on kahe- või kolmerattaline sõiduk, mille sisepõlemismootori töömaht ei ületa 50 cm3 ja valmistajakiirus ei ületa 45 km/h.

http://www.autonet.ee/liiklusseadus/lisa_1.php

http://www.autonet.ee/liikluseeskiri.php?peatykk=1




`73 Hanomag-Henschel F46KA
Vasta
#16

Kõik sõltub elektrimootori võimsusest ja sellest kuhu see on paigaldatud.

Saab olla kas abimoootriga jalgratas (kui ongi konkreetselt tegu mootorga, mis on paigaldatud jalgrattale.), mopeed (lubatud võimsus oli piiratud, kui õieti mäletan 750w) ja sealt edasi on mootorratas.

Momendi liikluiseeskirjade järgi on selline asi nagu abimootoriga jalgratas lisaks mopeedile kah täitsa olemas. Pisikese seduseauguna ei ole sellele, erinevalt mopeedist, kuskil mingit täpset definitsiooni ega ka piirangut - on vaid öeldud, et jalgrattale võib olla ka paigaldatud abimootor.
Momendil lugemisel oleva uue liiklusseaduse eelnõu järgi välistatakse sisepõlemismootor ratta abimootorina ja seljuhul kfalifikatseerub see mopeediks. Lubatuks jääb vaid elektrimootor ja see ka mingi konkreetse võimsuspiiriga.
Vasta
#17

Liiklusseadus räägib juhtimisõigusest, mitte sõiduki kategooriatest. Õige seadus on Mootorsõiduki ja selle haagise tehnoseisundile ja varustusele esitatavad nõuded.

Tsitaat: 4. L kategooria sõidukid on kahe või kolmerattalised mootorsõidukid, sh alltoodud nõuetele vastavad neljarattalised mootorsõidukid:
a) L1e kategooria (mopeed) on kaherattaline sõiduk, mille valmistajakiirus ei ületa 45 km/h ja mille sisepõlemismootori töömaht ei ületa 50 cm3 või mille elektrimootori suurim püsi-nimivõimsus ei ületa 4 kW;
b) L2e kategooria (mopeed) on kolmerattaline sõiduk, mille valmistajakiirus ei ületa 45 km/h ja mille sädesüütega sisepõlemismootori töömaht ei ületa 50 cm3 või mille elektrimootori suurim püsi-nimivõimsus ei ületa 4 kW;
c) L3e kategooria (mootorratas) on ilma külghaagiseta kaherattaline mootorsõiduk, mille valmistajakiirus ületab 45 km/h ja/või mille sisepõlemismootori töömaht ületab 50 cm3;
d) L4e kategooria (mootorratas) on külghaagisega kaherattaline mootorsõiduk, mille valmistajakiirus ületab 45 km/h ja/või mille sisepõlemismootori töömaht ületab 50 cm3;
e) L5e kategooria (kolmratas) on sümmeetrilise rataste asetusega kolmerattaline mootorsõiduk, mille valmistajakiirus ületab 45 km/h ja/või mille sisepõlemismootori töömaht ületab 50 cm3;
f) L6e kategooria (kerge neliratas) on neljarattaline mootorsõiduk, mille valmistajakiirus ei ületa 45 km/h, mille tühimass, elektrisõidukitel akude massi arvestamata, ei ületa 350 kg ja mille sädesüütega sisepõlemismootori töömaht ei ületa 50 cm3 või muu sisepõlemismootori suurim kasulik võimsus ei ületa 4 kW või mille elektrimootori suurim püsi-nimivõimsus ei ületa 4 kW. Temale rakenduvad L2e kategooria sõiduki tehnilised nõuded, kui üksikdirektiivides ei ole ette nähtud teisiti;
g) L7e kategooria (neliratas) on neljarattaline mootorsõiduk, mis ei ole L6e kategooria mootorsõiduk, mille tühimass, elektrisõidukitel akude massi arvestamata, ei ületa 400 kg (kaubaveoks ettenähtud sõidukil 550 kg) ja mootori suurim kasulik võimsus ei ületa 15 kW. Selline sõiduk loetakse kolmrattaks ja temale rakenduvad L5e kategooria sõiduki tehnilised nõuded, kui üksikdirektiivides ei ole ette nähtud teisiti.

Varem kasutusel olnud L kategooria sõidukite tähistused võrdsustatakse järgmiselt: L1 = L1e; L2 = L2e; L3 = L3e; L4 = L4e ja L5 = L5e ja L7e. Sõiduki kategooria määramisel loetakse paarisrattad üheks rattaks. L kategooria sõidukiks ei loeta:
a) sõidukit, mille valmistajakiirus ei ületa 6 km/h;
b) jalakäija poolt juhitavat sõidukit;
c) sõidukit, mis on mõeldud kasutamiseks füüsilise puudega isikutele;
d) sõidukit, mis on mõeldud kasutamiseks teedel või maastikul peetavatel spordivõistlustel;
e) traktorit või masinat, mida kasutatakse põllumajanduses või muudel sarnastel eesmärkidel;
f) sõidukit, mis on konstrueeritud põhiliselt lõbusõiduks maastikul ja mille rattad paiknevad sümmeetriliselt nii, et üks on ees ja kaks taga;
g) pedaalidega sõidukit, millel on elektrikäitusega abimootor, mille suurim püsi-nimivõimsus ei ületa 0,25 kW.

Kõik võimalikud elektrijalgratta variandid on ära näidatud.
Vasta
#18

Ma kipun arvama, et ideaalvariandis ei sobi kokku ükski neist kolmest liiklejast- jalakäija, rattur ega mopedist. Kiiruste ja masside oluliste erinevuste tõttu. Pigem tegelt ratta ja mopeedi julgeks ennem kokku lasta.
See jalg- ja rattatee on minu silmis selline 'raha- ja/või ruumipuuduse' kompromiss-sünnitis, mille mittetoimimine ilmneb hästi siis, kui seal on palju rahvast ehk tee intensiivses kasutuses.


muidu selle raudteetammi ette võiks visata 312he (mootorsõiduki sõidu keeld) näiteks, käigu-sõitku seal siis kes iganes. Suurem oht teekese seisukorrale tundub olema auto, mida raskem seda halvem (jahimehed vms), freesasfaldiga on vist kaetud jah?

aga kui sa ametnike lolluse peale tuld tahad anda, siis on sul trump peos küll :)
Vasta
#19

Jesper Kirjutas:Kõik võimalikud elektrijalgratta variandid on ära näidatud.

Samas näiteks uue lugemisel oleva liiklusseaduse järgi on:
jalgratas on vähemalt kaherattaline väntmehhanismiga sõiduk, mis liigub sellega sõit­va(te) inimes(t)e lihasjõul; sellel võib olla ka elektrimootor, mille maksimaalne püsi-nimi­võimsus ei ületa 0,25 kW. Termini all ei mõelda puudega inimese ratastooli;


Ja antud teema põhiosasse on see, et selline asi, nagu jalgrattatee on ka uues liikluseaduses konkreetselt paigas:
jalgrattarada on jalgratta või mopeediga liiklemiseks ette nähtud ja teekattemärgisega tähistatud pikisuunaline sõiduteeosa;
jalgrattatee on jalgratta või mopeediga liiklemiseks ette nähtud sõiduteest ehituslikult eraldatud või eraldi asuv teeosa või omaette tee, mis on tähistatud vastava liiklusmärgiga. Sõidu­teega teede ristmikul on jalgrattatee tee osa;
jalgtee on jalakäija liiklemiseks ette nähtud omaette tee, mis võib olla tähistatud vas­tava liiklusmärgiga;
kõnnitee on jalakäija liiklemiseks ette nähtud ja äärekiviga või muul viisil sõiduteest ja/või jalgrattateest eraldatud teeosa, mis võib olla tähistatud vastavate liiklus­märkide või teekattemärgistega;

Järjekordne probleem aga kergliiklustee terminiga (kergliiklustee on jalakäijate ja jalgratturite liiklemiseks ette nähtud eraldi tee), mis järjekordselt välistab kõik muus sõidukid. Mujal maailmas on selle teeliigi tähendus natukene muu.
Vasta
#20

Oldmoped, see alla 0,25kW abimootor on ju praeguses seaduses ka sees. Vaata tsitaadi viimast rida.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne