Viime sõbrad sõitma
#1

Lugupeetud bussijuhid!

Olen bussiveonduses algaja internetinoor, kuid huvi on suur. Ükskord saab minust aga vabakutseline vanabussijuht...
Esmalt oleks vaja mõned seadustesse puutuvad asjad enesele selgeks teha.
Olen kõik bussidesse puutuvad seadused läbi lugenud aga pole kusagilt välja lugenud kas üle 50 aasta vanuse 44 kohalise eraisikule kuuluva bussiga inimesi sõidutades võib neile hiljem arve esitada, või muutub see "Sõitjate bussiliiniveo, bussijuhuveo, taksoveo ja pagasiveo üldeeskirja" tähenduses kohe juhuveoks, mida see seadus reguleerib või see ei puuduta siiski eraisikule kuuluvat vanaaegset bussi, mis nii ehk naa ei saa mingisugust tegevusluba?
Et siis kas teadaolevalt on keelatud rentida vanaaegset bussi koos juhiga inimestele sõitmiseks sarnaselt kui uunikuid renditakse pulmasõitudeks omamata taksoveoluba?

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#2

Lp. tulevane "kaheksakantpea",
suhteliselt suure tõenäosusega on sellel teemal pädev vastaja foorumlane Eno1, kes juhtumisi juhatab bussiettevõtet (kui nii võib öelda) ning samas naudib eraisikuna vanemat sorti bussi omaniku staatust. Kahjuks on tema järgmise nädala keskpaigani saksamaal (toomas tehnilist täiendust vabatahtlikule pritsindusele). Ehk et veidike kannatust.
Mis puudutab raamatupidamist, siis see teatavasti on teatud piirides loominguline ning arveid saab esitada ka suht. "ümmarguse" teenuse eest. Seega (endalgi teema-algatajaga sama lootus horisondil terendamas) esitaks siinkohal ise ühe lisaküsimuse.
Nimelt kuidas on reguleeritud eraisikust bussiomanikuna, ise kettas olles ja sõpradele sõitu tehes, võimalik vastutus kaassõitjate ees ning millised on nõuded kaasas olema pidavatel dokumentidel.
Mälu järgi peab kutseline atesteeritud autojuht, olukorras kus ta ainuüksi vaid enda tööandjat teenindab, kaasas kandma ning nõudmisel politseile esitama tervelt kaheksa dokumenti.

Lähedal asuvat tuld on kaugemal asuva veega raske kustutada...
Vasta
#3

Minu teada ei ole mitte ühegi seadusega reguleeritud Eesti vabariigis reisijate veoks kasutatava bussi vanus.
Buss peab olema tehniliselt korras, läbinud (rahvusvahelise)TÜV, omama reisijateveo tegevuskaarti/litsentsi jms dokumente. Eraisik-Ettevõtja peab omama tegevusluba reisijateveoks ja vedude eest vastutajat. Samas on paljud bussifirmad valmis osutama viimases osas vahendusteenust.
Ja ma ei ole kuulnud küll, et sõidukikaardi saamiseks mingeid vanusepiiranguid oleks. Sõidetakse meil ju seokeste vanuritega lausa liini, mida tootjariigis isegi muuseumides pole. Skandinaavias, aga Taanimaal eriti on mitmel korral analoogseid uunikumbusse turistide veol kohatud.
Jamad tekkivad teatud riikidesse sõites, N. Rootsis, Stockholm, Malmö, Göteborg on piiranud linnasiseste ekskursioonide puhul sõiduki vanust alla Euro2 puhul 6-aastani, Euro 2-edasi 8 aastat, Saksamaal teatud linnades piirangud, teemaks kirves, Austria Itaalia transiit talviti min Euro2 jne. aga vaevalt plaanis nii kaugele minna.

Kogu see jutt mu omaenese tarkusest, Ainumas komistuskivi võib see va TÜV olla, kus uste ja akende avanemistele-avamisele võidakse X nõudeid esitada, piduritele ABS-i küsida vms. Tulekustutid, haamrid, sildid jms tuled viled on lihtsalt teostatav.
Üks pilt kah, Taanimaalt, tegu küll "vuhvel" tüüpi uunikumiga, millel kaasaegne tehnika sees, aga see pole enam oluline.

terv,
hulgus "juhtivtöötaja"

ps ma veel loendan neid dokumente, aga 8 sai ammu täis Smile ainumalt juhil juba 4 dokumenti/kaarti + sõidukil 6, kui miskit ei unustanud. Seda siis rahvusvahelisel veol.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   


Vasta
#4

Omadest kogemustest tean, et kui ZIL 157-ga, mille kastis on portede küljes olevad istmed, tohib vedada inimesi nõnda, et igal reisijal on piisavalt ruumi (kokku mahub umbes 20 inimest), juhil on C kategooria juhiload ja teh.pass, TÜV ja kindlustus, siis ongi kõik korras. Mingit kiirust vist ei tohtinud ka ületada, aga see selle autoga nii ehk naa ei õnnestuks.
Kui aga inimesed istuvad sarnase tehnilise tasemega bussis? No E kategooria juhiluba peab olema. Kui buss vastab valmistaja tehase, näiteks 1960. aasta nõuetele, siis ei saa tehnoülevaatuspunkt keelduda ka positiivsest ülevaatusaktist. Kindlustus ja registreerimistunnistus on muidugi elementaarsed. Kui asi on originaalis säilinud, siis ei pea ju olema mingeid varuväljapääse, ABS-e, ega turvavöösid. Kui need aga puuduvad, ei anta nö reisijateveo litsentsi. Minu meelest pole eraisik mingi "vedaja" seaduse tähenduses, eriti kui on heal juhul 4 reisi aastas oodata ja sedagi vanatehnikahuvilistega. Pealegi on juht märgitud teh.passi omanikuna ja teised juhid kasutajatena.
Sõbralik reisijateveo ettevõte on ka olemas, kelle katuse alla minna, kuid sealt need jamad pihta hakkavadki, sest sel juhul on seaduses otseselt kirjas tunduvalt rohkem nõudeid, mille eest ettevõte minu haiglaste vanatehnika veidruste puhul vastutada (maksta) ei taha. See skeem on Tartumeeste poolt juba tehtud ja suurele bussiettevõttele on kulude hajutamine mingi uuniku pealt lihtsam. Kui riigidotatsiooniga suurettevõttel on nö. mill sinna tänna, siis eraisiku puhul võiks kogu projekt ikka milli piiresse jääda. Minusugune rõhub ju kuuskantmütsile ja kalifeepükstele ning piletirulli autentsusele, mitte mingitele nähtavatele klaasihaamritele, millega vanatehnikat lõhkuda.

Omast tarkusest ja seaduse tõlgendamistest ma loen välja, et järelikult tuleb reisijat teavitada kirjalikult allkirja vastu, et tegu on vanaaegse bussiga ja selles reisimine toimub tema teadlikul valikul.

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#5

Piibur Kirjutas:Minusugune rõhub ju kuuskantmütsile ja kalifeepükstele ning piletirulli autentsusele

Vabandust kantide arvu üle paisutamise eest, kuuskant on selle legendaarse peakatte nimetus. On tema olemas ka? Endal nimelt "otsi omale kodukamaralt üles" nimekirjas üsna eesotsas

Piibur Kirjutas:mitte mingitele nähtavatele klaasihaamritele, millega vanatehnikat lõhkuda.

1973 aasta PAZ bussil on sellised standardvarustuses ja kuuskandist nõksa tagapool hankenimekirjas. Millisel ajajärgul sellised üldse bussidele
külge riputati?

Piibur Kirjutas:Omast tarkusest ja seaduse tõlgendamistest ma loen välja, et järelikult tuleb reisijat teavitada kirjalikult allkirja vastu, et tegu on vanaaegse bussiga ja selles reisimine toimub tema teadlikul valikul.

Seadus vanuse järgi ei diskrimineeri, ma kardan, et sellest kirjast jääb väheks. Lisaks vestluse alguses viidatud eeskirjale reguleerib seda valdkonda ühistranspordiseadus. Sõpradele tasulise sõidu tegemine kvalifitseerub juhuveo alla üks-üheselt. Ei näe mõtet hakata seadust siin tsiteerima, esitan vabatõlke:
Piibur omistab 50.a. vanust bussi. Tehnoülevaatus tuleb läbida 2 korda aastas, nõuded masinale nii nagu tollane tehas kehtestas.
Füüsilisest isikust Tõnu Piibur esitab taotluse elukohajärgsele maavalitsusele (vedaja registreerimiskohajärgne on siin füüsilise isiku rahvastikuregistrijärgne elukoht) saada ühistranspordiluba. Eeltingimusena on Tõnu Piiburil seaduses kirjeldaltud hea maine ning maist varandust
rohkem kui 140 000 EEK esimese bussi kohta. Iga järgmise bussi hankimisel peab tõestatud varanatukest olema 80 000 EEK võrra enam.
Ehk et siin siis vastuväide reisijatelt omal vastusel sõitmise kohta kirja võtmise vastu - seadus näeb ette ikkagi vedaja vastutuse ja selle miiniummäära.
Saadud luba kehtib 5 aastat. Ning bussiomanikuna peab Tõnu Piibur olema läbinud vedude eest vastutava isiku koolituskursuse (v.a. erijuhud, mis seaduses ka kirjas, näiteks on Tõnu Piibur juhtumisi kõrgharidusega sama ala tudeerinud spetsialist).
Eraldi tooks veel välja sõiduki tähistamise nõude - Tõnu Piiburi omanduses olev buss peab seadused ette nähtud korras, paigutuses ja suuruses kandma kirju, et tegemist on eraisik Tõnu Piibur'ile kuuluva sõidukiga.

Lähedal asuvat tuld on kaugemal asuva veega raske kustutada...
Vasta
#6

Piibur Kirjutas:Omadest kogemustest tean, et kui ZIL 157-ga, mille kastis on portede küljes olevad istmed, tohib vedada inimesi nõnda, et igal reisijal on piisavalt ruumi (kokku mahub umbes 20 inimest), juhil on C kategooria juhiload ja teh.pass, TÜV ja kindlustus, siis ongi kõik korras. Mingit kiirust vist ei tohtinud ka ületada, aga see selle autoga nii ehk naa ei õnnestuks.
Kas keegi suudab viidata ka seadusele, kus selline soodustus kirjas on?
Vasta
#7

Piibur Kirjutas:Omadest kogemustest tean, et kui ZIL 157-ga,... ... juhil on C kategooria juhiload...
...Kui aga inimesed istuvad sarnase tehnilise tasemega bussis? No E kategooria juhiluba peab olema...

Ega Sa nüüd midagi sassi ajanud?
D(D1) ikka reisijateveo jaoks, kui rahvast üle 8+1.


Vasta
#8

Vabandust! Kategooriad ajasin sassi jah, bussijuht ikka D ja kärumees E. ZIL-i mees aga on hoolimata kastis istujate hulgast C, sest liiklusvahend ei muuda kategooriat veose iseloomu tõttu. Samas inimesi tohib kastis vedada kui pingid on tehase poolt paigaldatud. See sai enne kõikvõimalikke sajandisõite kõige suuremate spetsialistidega selgeks arutatud. Ja seisuajal tohib kastis püsti seista ja laulda, sõiduajal mitte. Selle kohta otsest seadust pole vaid seaduses on selle koha peal auk, seda reglementeerima ei hakata ka, sest see puudutaks ainult mõnda vana veokit ja ei oma olulist tähendust.

Mingi "mutter" on mütsiriiulis, aga meil siin on ka mütsitöökodasid, mis replikatega toime tulevad.

Seda paberi- ja lubademajandust ei saa ju nautida. Tehnikaga on tore tegeleda, aga kui suurem aur läheb paberite peale, siis tuleb selleks ju eraldi sekretär võtta. Ilmselt siis konduktori lisakohustusega.

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#9

Kui leiad bussifirma, kes Sinu üritust toetab, siis oled igati plussis ja ehk vabaned ka konduktori ammetikohast. Märksõnaks kehtiv rendilepinglitsentsi omava firmaga.
hr. Peeterpauli vihje omaniku kohustusest litsentsi omada, pole täpne, kui firma tiiva all oled. piisab kui terve firma peale üks vedude eest vastutaja on. Jääb vaid eraldi sõidukikaardi vormistamine + näpuotsaga veel. N. vedaja vastutuskindlustus. Ise pakkusin sarnast teenust veoteenuste vallas, see ka litsenseeritav tegevus, kuid bürokraatiat gramm vähem. kogu paberimajandust enda peale võttes, saab kadalipp pikk ja keeruline olema.

ps. TÜV -il nõutakse kõigil tasulist teenust osutavatel sõidukitel sõidumeeriku olemasolu. va. kui tegevusraadius alla 50km tegevuskohast. Ja keerati ka Gaz 53-le see meerik külge.

terv,
hulgus endine tegevusloaga veokorraldaja.


Vasta
#10

hulgus Kirjutas:hr. Peeterpauli vihje omaniku kohustusest litsentsi omada, pole täpne, kui firma tiiva all oled.

Kogu lugupidamisega, on ikka täpne küll. Big Grin
Mina räägin sellest olukorrast, mille kohta Piibur algselt üldse küsis.Nimelt kus eraisik omab bussi ja teeb sellega tasulisi vedusid. Lp. Kaasfoorumlase Hulguse toodud versioon kolida kõige täiega mõne katuse alla Piiburit ju olude sunnil ja käesoleva vestluse raames ei ahvatle.
Kui tädil oleksid rattad all, oleks ta omnibuss...
Ohvtopic, aga näiteks minu GAZ-53-l on sõidumeerik kenasti küljes.

Lähedal asuvat tuld on kaugemal asuva veega raske kustutada...
Vasta
#11

peeterpaul Kirjutas:
hulgus Kirjutas:hr. Peeterpauli vihje omaniku kohustusest litsentsi omada, pole täpne, kui firma tiiva all oled.

Kogu lugupidamisega, on ikka täpne küll. Big Grin
Mina räägin sellest olukorrast, mille kohta Piibur algselt üldse küsis.Nimelt kus eraisik omab bussi ja teeb sellega tasulisi vedusid. Lp. Kaasfoorumlase Hulguse toodud versioon kolida kõige täiega mõne katuse alla Piiburit ju olude sunnil ja käesoleva vestluse raames ei ahvatle.
Kui tädil oleksid rattad all, oleks ta omnibuss...
Ohvtopic, aga näiteks minu GAZ-53-l on sõidumeerik kenasti küljes.

See "katuse alla kolimine" on tegelikult lai mõiste Smile on teada mitmeid transpordi ettevõtteid, kellel enam halli aimugi ei ole, kes kelle litsentsi kasutab ja kes vastutab. ka üksikisiku puhul võib ju alati sõlmida (töö) lepingu mõne litsentsi omava isikuga.
Ja üldse on Eesti vabariigis muudetud FIE-na tegutsemine suht-koht tänamatuks ettevõtmiseks, võrreldes OÜ omaniku vastutusega.

antud kontekstis oli hr. Peeterpaulil kahtlemata õigus.


Vasta
#12

Aga igal juhul oli hariv vestlus, sundis end jällegi seadusi puurima ja pani tänase sombuse ilmaga aju tööle. Seega tänud siinkohal teema-algatajale ja oponendile. Vist saime vastuse ka kätte?

Lähedal asuvat tuld on kaugemal asuva veega raske kustutada...
Vasta
#13

Juhuvedude bussifirma on meil siin tagataskus täiesti olemas, nii alla 10 bussine ettevõte. Küsimus on lihtsalt selles, et laias laastus 30 millise käibega firma ei hakka oma niigi väikese raha eest uunikbusse ülal pidama kui seda ei saa rakendada igapäevasesse teenistusse. Seega on ilmselt kõige valutum ikkagi omada bussi eraisikuna, aga nö. rentida bussi teenuse osutamiseks sõitjateveo ettevõttele, mille raames saaks ise sõpradega sõitma minna. Seejuures tuleb muidugi viia miinimumini kõikvõimalikud kaasaegsed nõuded, et säilitada võimalikult autentset bussi üldmuljet.

Mina oma pisikese peaga aga üritan mõelda ka sedapidi, et vanaaegse bussiga ei pea ju ometigi reisijaid vedama selles vedamise tähenduses, et sõidetakse ühest kohast teise ja peamine eesmärk on kohale jõuda. Kui näiteks korraldaks hoopis konverentsi bussis ja esitaks arve konverentsi teenuse kohta. Puht juhuslikult aga vanaaegne buss liiguks konverentsi ajal, et meeleolu oleks ülev? Ilmselt aga peetakse väikest liikumistki ikkagi juhuveoks, kuigi see transport reisijate veo mõttes pole üldse peamine.

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#14

Piibur Kirjutas:Omast tarkusest ja seaduse tõlgendamistest ma loen välja, et järelikult tuleb reisijat teavitada kirjalikult allkirja vastu, et tegu on vanaaegse bussiga ja selles reisimine toimub tema teadlikul valikul.

Sellised "disclaimerid" meie vabariigis kahjuks või õnneks ei tööta, st kui inimene ise otsustab näiteks suusahüppemäest salvokaga alla sõita, siis ei saa teda keegi keelata, ekstreemsport, aga kui sa teed ekstreemspordifirma ja pakud hüppemäe väravas väikse raha eest sissepääsu ja salvokat, siis vastutad täie rauaga selle eest, kui keegi ennast surnuks sõidab. Igasugu võimaliku varalise kahju ja muu sellise vastu võib küll disclaimeri teha, aga noh mis varalist kahju see reisija su bussis ikka saada saab.

Ehk siis lühidalt - antud juhul pole sellisest allkirja vastu teavitamisest vastutuse mõttes erilist kasu.

Lihtsalt ajurünnaku mõttes üks pähe tulnud idee: kui sõitev seltskond on enamasti üldjoontes sama, siis äkki annab seda esitada kui klubilist ettevõtmist, inimesed kellele meeldib vana bussiga sõita ning on nõus selle eest kulusid pluss liikmemaksu maksma. Langevarjuritel peaks see asi olema kuidagi nii lahendatud, et kuna kõik lennukisse ronijad on alati klubiliikmed, siis on tegemist ühise ettevõtmisega ning kui kellegagi mingi jama juhtub, ei ole tegemist lennukiga toimuva reisijateveo eeskirjade rikkumisega. Sisuliselt sama asi mis see disclaimer, ainult et äkki isegi töötav. Põhimõtteliselt on nende reeglite idee tagada suvalise peatuses bussi roninud inimese ohutus, kui inimesed pole enam suvalised, siis puudub kogu regulatsioonil ka mõte, sest enda elu meelelahutuse eesmärgil ohtuseadmine on üldjuhul lubatud tegevus Smile
Vasta
#15

Piibur Kirjutas:...Seega on ilmselt kõige valutum ikkagi omada bussi eraisikuna, aga nö. rentida bussi teenuse osutamiseks sõitjateveo ettevõttele, mille raames saaks ise sõpradega sõitma minna...
Rolleyes

seadustes selline kena sõnaühend, nagu "tasulise (reisijate)veo teenuse osutamine". Ja teine sõnaühend "oma tarbeks..." viimasel puhul ei nõuta litsentse, tahhograafe, tööaja jälgimist jms. Küll aga kehtivad ikkagi kõik D kat. liikurile esitatavad nõuded.
Nagu järeldusele jõuti, keegi ei keela konverentsi korraldada (litsentsivaba kah, kui just koolitus pole?), klubilist tegevust sõpradega arendada, saunateenust pakkuda jne. Hea on see, niikaua kui midagi ei juhtu. Kui midagi vääri läheb, siis...
Minu soovitus, siis ikkagi eelnevas tsitaadis. kui sõbralik "katus" olemas. Rendileping ei pea olema ju rangelt siduv. Küll aga on leping vajalik sõidukikaardi taotlemisel.


Vasta
#16

Piibur Kirjutas:Vabandust! Kategooriad ajasin sassi jah, bussijuht ikka D ja kärumees E. ZIL-i mees aga on hoolimata kastis istujate hulgast C, sest liiklusvahend ei muuda kategooriat veose iseloomu tõttu. Samas inimesi tohib kastis vedada kui pingid on tehase poolt paigaldatud. See sai enne kõikvõimalikke sajandisõite kõige suuremate spetsialistidega selgeks arutatud. Ja seisuajal tohib kastis püsti seista ja laulda, sõiduajal mitte. Selle kohta otsest seadust pole vaid seaduses on selle koha peal auk, seda reglementeerima ei hakata ka, sest see puudutaks ainult mõnda vana veokit ja ei oma olulist tähendust.
Huvitav et Eesti Kaitseväes on hoopis rangemad nõuded kui Sinu kirjeldatud. Näiteks Saurer-i mees peab omama inimeste veoks C ja D katekooriat, ühel rühmal oli autojuht, kes ei saanud D kat-i eksamit tehtud ja sõdureid tal vedada ei lubatud. Konkreetselt meie jao autol oli kasti servades pingid olemas, aga see oli üks vähestest, kui mitte ainus. Leidsin ühe Kevadtormil tehtud pildi, kus on pingid näha:
   
Vasta
#17

Kui ma nüüd lõpuks õieti aru sain,siis soovid vedada ikkagi nö. tuttavaid?Sellisel juhul ei ole ju kellegi asi kuhu ja millal sa sõidad - ehk kui bussi dokumendid on korras ja juht samuti vastava loa omanik siis seesoleva sõpruskonna tegevus ei ole kellegi asi.
Arve kirjutamine pole ju probleem.Müü kasvõi heatuju teenust.

Mina näeksin asja nii ja jääksin endale kindlaks.Kui aga bussis juhtub keegi teistpidist väitma,siis ma teda ei tunneks ja ei teaks kuidas ta siia sai.Big Grin

Edu igatahes.
Vasta
#18

Oma TA bussiga vean alati sõpru.Osaühingu bussidega on Eesti piires kõik OK.

Igal korralikul maamehel peab olema vähemalt üks Moskvitš.
Vasta
#19

Martti Kirjutas:Huvitav et Eesti Kaitseväes on hoopis rangemad nõuded

Ilmselt sõltub see kõik tehnilises passis olevatest märkustest, et kas veok on mõeldud inimeste veoks või mitte. Ilmselt need Kaitsejõudude omad ongi spetsiaalselt mõeldud inimeste veoks ja sestap tuleb nõuda ka D kategooriat juhilt.

Aga vanaaegse bussi osas alustaksime siis esmalt sõprade vedamisega, peale esimesi suuremaid kulutusi vaatame kui paljusid neist reisijatest veel sõpradena näha tahaks ja siis otsustame vastavalt selle hetke olukorrale, kas kolime ettevõtte alla, jätkame eraisikutena või lõpetame üldse nalja ära.
Kõikide eelduste puhul kulub vähemalt terve suvi bussi ehitamise peale, seega enne järgmisi jõule ei võeta ka sõpradelt tellimusi vastu. Bussi ehitusest lähemalt mõnes teises rubriigis, kui asi vormi hakkab võtma.
Säilitagem rahu!

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#20

Aga kas selle ZIL 157ga pole politseiga kokkupuudet seoses inimeste veoga? On üks GAZ, milllel on tehase poolt pandud istmepingid, kuid passis mingit märget pole. Kas on võimalus millegi alusel trahvi saada, kui üle 8 inimese ei veaks?
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne