Jalgrataste rekvireerimine 1941
#1

Sirvisin http://dea.nlib.ee Saaremaa ajalehe Meie Maa 1942. aastat ja avastasin ühe huvitava nähtuse – juulis-augustis 1942 otsivad inimesed massiliselt taga oma jalgrattaid. Kuulutustes on toodud mark ja ratta raami nr, info eest pakutakse vaevatasu, tavaliselt 20-30 RM, mõnikord ka 50-100 RM.
Peamiselt kuulutavad maainimesed, Kuressaaret on väga harva. Aga üleval on lehed alates nr-st 72, 2. juulist 1942, võib-olla ilmusid Kuressaare kuulutused varem.
Siit siis küsimus, et kas 1941 rekvireeriti meil elanikelt jalgrattad ka mandril või ainult Saaremaal, sest teiste linnade lehtedes ei ole sellist asja märganud. Tartus (Postimees) otsisid inimesed taga oma autosid ja raadioaparaate, aga Viljandis (Sakala) ja Narvas (Põhja Kodu) ei otsitud nagu üldse eriti midagi. Või üritati Saaremaal rekvireeritud jalgrattaid evakueerida ja need läksid seetõttu kaduma?
13. augustil 1942 (alles!) toimus Kuressaare prefektuuris hoiul olevate „rattaraamide“ tagastamine, nii et kõik rattad ei olnud kaduma läinud.
Kusagil vist on sellest kunagi juttu olnud ka, aga praegu ei meenu.

Tegin väikese tabeli ka:
http://www.eag.unicweb.ee/ewrattad-saaremaa1942.html
Trüki-/kirjavigu on marginimedes, võib-olla ka mõnes numbris. Kirjas on nii, nagu lehes oli, mõnel puhul ka õige variant juures. Lõpus kriipsuga on „margita“ rattad.
Päris huvitav läbilõige ühe maakonna ratastest. See ei ole muidugi kaugeltki universaalne terve Eesti kohta, piirkondlikud eripärad loevad palju – mis markidel üldse oli kohalik esindaja, kes neist oli parem ärimees jne.
Kindel liider on Dürkopp, väga levinud on ka Göricke ja ETK. Eesti ratastest on veel päris mitu Saart, aga Aret vist üldse mitte.
Huvitav, et selliseid „tugevaid tegijaid“ nagu Wanderer, Naumann, Brennabor ja Husqvarna on nii vähe. Kas oli esindaja nõrk või siis hind liiga kõrge.
Vasta
#2

manic Kirjutas:Tegin väikese tabeli ka:
http://www.eag.unicweb.ee/ewrattad-saaremaa1942.html
Trüki-/kirjavigu on marginimedes, võib-olla ka mõnes numbris. Kirjas on nii, nagu lehes oli, mõnel puhul ka õige variant juures. Lõpus kriipsuga on „margita“ rattad.
Päris huvitav läbilõige ühe maakonna ratastest. See ei ole muidugi kaugeltki universaalne terve Eesti kohta, piirkondlikud eripärad loevad palju – mis markidel üldse oli kohalik esindaja, kes neist oli parem ärimees jne.
Kindel liider on Dürkopp, väga levinud on ka Göricke ja ETK. Eesti ratastest on veel päris mitu Saart, aga Aret vist üldse mitte.
Huvitav, et selliseid „tugevaid tegijaid“ nagu Wanderer, Naumann, Brennabor ja Husqvarna on nii vähe. Kas oli esindaja nõrk või siis hind liiga kõrge.

See tabel on hindamatu väärtusega - oled jälle väärtusliku asja kokkupanemisega hakkama saanud!

Eriti koos raaminumbritega. Kinnitust sai minu hüpotees, et ETKd liikus palju, samuti ka sama tehase LUXi ja kohalikku REXi. Kõiki neid üsna mitmeid ka minu erakogus. Saart liikus aga vähe - minu erakogus vaid kaks raamijäänust ja sedagi pika otsimise peale. Ja ARE oli (eriti maapiirkondades) VÄGA haruldane... See vist juhus, et minu erakogus üks pea komplektne Are ja kahe rapped...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#3

Teema ülekantud ka Militaarneti, algatus

http://www.militaar.net/phpBB2/viewtopic.php?t=11991
Vasta
#4

Sama toimus ka Hiiumaal.
1941 Nõuk. valitsus rekvireeris jalgrattad ja ka raadiod.
Jalgrataste kohta rääkis minu ema sellise naljaka loo.

Peale seda kui vene väed põgenesid ja enne kui sakslased oma valitsemise kehtestasid, jäid laod valveta. Üks küüned-omapoole kodanik avastas selle ja tassis suure hulga jalgrattaid minema, peites need kusagile metsa, ilmselt lootuses tulevikus rattad rahaks teha.
Külapoisid leidsid peidiku aga üles ja sõitsid nendega ringi, jättes rattaid siia ja sinna vedelema. Inimesed tundsid oma rattad ära, poiste käest pinniti peidetud rataste asukoht ka välja ja nii saadi omad rattad tagasi.

Sellist nimekirja Hiiumaa kohta ei ole. Ehk peaks käima arhiivist vaatamas. Nimekiri on olemas, aga kas ka rattamargid?
Vasta
#5

Ei saa ka jätta oma heameelt selle nimekirja kohta enda teada. Eriti huvitavad on need 4-kohaliste numbritega rattamargid/mudelid, millest mõned enne kuulmata ja tundmata (minule). Näit. RANA, TEMPO, Vasa ja Viking ilmselt põhja poolt , ESVEGO. Hercules-ed huvitava tähe ja nr kombinatsiooniga (omal ka üks jäänus, peab vaatama selle nr).
Dürkopp jah kindel liider, 17 tk + Elektra, üks vanem, enamus numbri järgi alates 30-ndate keskelt. Omal ka vist 6 Dürkoppi raami. Aga mandril pole minu arvates Husqvarnade esinemissagedusele midagi ette heita, Dürkoppidest küll rohkem ette tulnud jäänusid/rattaid. Nimekirjas Brennabore 3 + 2 Borat, polegi nii vähe. Jäänuseid ikka kohanud aga mitte eriti palju. Wanderere ka ikka leidub,Naumanne suhteliselt vähe ette sattunud aga ikka leidub siin-seal. Mina muidugi pole asjaga põhjalikumalt tegelenud, lihtsalt minu põgusad kogemused.
Huvitav oli leida, et ETK oli vähemalt 7330-ni jõudnud oma toodanguga.
Tahaks teada, kas keegi on näinud ka 3, 2 või 1-kohalise nr-ga eesti ratast? Mina alla 4-kohalise pole kuulnud/näinud.
ARE toodang ilmselt eriti suurte arvudeni ei jõudnud selle paari tootmisaastaga. Minul on 2 ARE naisteratta raami, mõlemad leitud Türilt, üks küll vanarauast, sinna võis ta ka eemalt sattuda. ARE SPORT nr 1908 (vasakul pool) ja ARE Tehased nr 1455 (number paremal pool sadulatorul).
Nimekirjas mulle huvitavad veel Regatta ja DUX, nende kohta olen ka foorumis varemalt küsinud aga pole vastust saanud...On mul 0üks DUX-i silt, mitte tsaariajast, 3-nurkne messing nagu Dürkoppil, torn peal ka, rikutud fantaasiaga v00õib 0seal näha Toompea lossi torni aga ilmselt see pole ikkagi eesti asi, nimekirja DUX nr 350290 ja vaevalt seegi tsaariajast pärit on.
Vasta
#6

Natuke taustainfot selle kohta, mis Saaremaal 1941 jalgratastega juhtus:

Postimees Nr 88, 28.10.1941

http://dea.nlib.ee/

Kahjuks ei ole varasemad (1941-1942 juuni) Meie Maad siiani digiteeritud ja nimekirja ei ole saanud täiendada.
Vasta
#7

(25-01-2008, 23:04 PM)kass Kirjutas:  Tahaks teada, kas keegi on näinud ka 3, 2 või 1-kohalise nr-ga eesti ratast? Mina alla 4-kohalise pole kuulnud/näinud.
ARE toodang ilmselt eriti suurte arvudeni ei jõudnud selle paari tootmisaastaga. Minul on 2 ARE naisteratta raami, mõlemad leitud Türilt...

Mul on kindlalt üks kolmekohalise raaminumbriga naisterahva ARE raam. Võib-olla isegi kaks, ei mäleta lihtsalt, kas teisel oli ehk neljakohaline see number juba. Võis olla 588, aga pead ei anna.

Vaadata hetkel ei saa, sest raam(id) on hetkel suurte kolihunnikute (loe - teiste rataste-jäänuste) taga ja all. Kui kunagi neile ligi lähen, siis annan kindlasti teada.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#8

Värskendan vana teemat üle pika aja.

http://eag.vanatehnika.ee/ewrattad-saaremaa1942.html

Nüüdseks on netti jõudnud ka varasemad Meie Maa numbrid ja täiendasin saarlaste poolt tagaotsitud jalgrataste tabelit andmetega 1941. a. septembrist kuni 1942. a. juunini. Nüüd on tabel siis nii ülevaatlik, kui nende allikate põhjal üldse võimalik. Üldpilt muutus üsna oluliselt.
Vanad andmed on mustas kirjas, uued rohelises.

Vasta
#9

(14-02-2011, 01:44 AM)manic Kirjutas:  Värskendan vana teemat üle pika aja.

http://eag.vanatehnika.ee/ewrattad-saaremaa1942.html

Nüüdseks on netti jõudnud ka varasemad Meie Maa numbrid ja täiendasin saarlaste poolt tagaotsitud jalgrataste tabelit andmetega 1941. a. septembrist kuni 1942. a. juunini. Nüüd on tabel siis nii ülevaatlik, kui nende allikate põhjal üldse võimalik. Üldpilt muutus üsna oluliselt.
Vanad andmed on mustas kirjas, uued rohelises.

Ääretult väärtuslik teave. Veelkord ülisuured tänud!

Huvitav, kes näiteks olid Brillant'i ja Indiana tootjad/maaletoojad? Usun, et oli kohalik töö, aga seni pole sellest kuulnud.




Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#10

Väga hea tabel koostatud ja kuna tabelis olemas ka mind huvitav BALTIK siis võrdlesin oma vanaisa jalgratta raaminumbrit ja tabelis olevat.Tabelis olev meesteratas numbriga 5165,minu vanaisa raamil numbrid 5172.Vahe ainult 7 numbrit.Siiski huvitav info.
Vasta
#11

(18-02-2011, 13:27 PM)Royal Kirjutas:  ... mind huvitav BALTIK siis võrdlesin oma vanaisa jalgratta raaminumbrit ja tabelis olevat.Tabelis olev meesteratas numbriga 5165,minu vanaisa raamil numbrid 5172.Vahe ainult 7 numbrit.Siiski huvitav info.

Ilmselgelt samast partiist.


Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne