Tule vahvale vanatehnikaüritusele...
#1

Andke mulle andeks kallid vanatehnikahuvilised!

Aga Eestis toimub aastas umbes 35 erineva mastaabiga vanatehnikaüritust, selle arvu sisse on loetud kõik alates soomlaste ootamatust külaskäigust ja lõpetades kangelaslinn Antsla romurallil toimuva vanade sõidukite väljanäitusega. Valdav enamus neist toimub suvekuudel ja nädalavahetustel.
Juhul kui ma tahan tõsise vanatehnikahuvilisena kõikidel nendel üritusel kohal olla, siis hea kihutamise korral on see isegi võimalik. Tegin ka väikesed arvutused lähtudes keskmisest vanatehnikahuvilisest, kel on arvatavalt näiteks Vana Volga ja lisaks paar pereliiget. Kõige suurem ports läheb kütuse peale arvestades, et iga üritusega seoses tuleb maha sõita umbes 500 km ja kütust läheb umbes 15 liitrit sajale - koduküla bensujaama hinnakirja alusel tuleks mul neile maksta 48 300.-
Keskmine osavõtumaks on 300 krooni ürituse pealt, mõnel üritusel muidugi ei ole osavõtumaksu, aga mõned üritustest on laadad, kus läheb eneselegi aruandmata taskust suurem summa kui 300 krooni, seega võtsin nii öelda keskmiseks osavõtumaksuks 300 krooni korda 35 üritust ja sain 10 500.- Pere tahab kodust väljas viibides ka natuke teistmoodi süüa, ja minu raamatupidamise andmetel kulub minu perel väljaspool kodu ühe ürituse ajal söömiseks 500 krooni lisaraha seega aasta peale 17 500.- Kokku läheksid vanatehnikaüritused mulle maksma 76 300 krooni. Loomulikult võin ma käia üritustel ZIL 157-ga ja korrutada selle summa neljaga ja võin käia ka mõne väiksema liikuriga. Tegelikult ei ole oluline selle asja rahaline külg, küllap seda raha ikka kuidagi teenitakse, palju raskem on leida nende ürituste seast mõnda huvitavat ja omanäolist vanatehnikaüritust, kuhu tegelikult ka tahaks minna.
Umbes 20 aastat tagasi oli vanatehnika üritus pidupäev, mille nimel tuli pingutada terve aasta, vahel isegi mitu aastat, või tundus see ainult mulle nii. Eks ma ise ole ka süüdi selles, et neid üritusi nii palju on. Kümmekond aastat tagasi sai üritusi välja mõeldud selleks, et elavdada vanatehnikakultuuri, nüüd aastal 2008 ei tundu küll mingi vanatehnikakultuuri edendamisena üritus mille järjekordne päevakava hakkab punktiga "lipu heiskamine" ja lõpeb peatükiga "koju sõit". Vahepeale mahub mitu papptaldrikul lõunasööki, paar läti külalist, ütlemata lollid väikelinnade elanikud ja kümmekond uuniklaste purjus sõpra, kes olude paranedes lubavad kindlasti kunagi vanatehnikat restaureerima hakata...
Ma kahjuks ei saa aru, miks saadetakse vanatehnikaüritustele alati publikuks mingisugused neeruaiged õllesõbrad, kellele on kellegi poolt õpetatud selgeks kindlad küsimused nagu: miks põtra ees ei ole, palju see kütet võtab ja mis aasta pill on? Kui kohustuslikud küsimused on esitatud, siis 80 % juhtudes teatab kodanik, et tema vanaisal(onul, naabril, temal endal) oli sama sugune aga nüüdseks on juba ei tea kuhu maha müüdud. Lapsed on muidugi tänuväärne publik, neile ma võin küll pikemalt rääkida vanatehnikast ka ilma küsimata, sest neilt ma ei eelda, et nad juba võiksid mõnda asja teada. Pealegi on laste huvi tegelikult ka siiras.
Kogu minu üritusekriitilise jutu mõte sai alguse kaudselt minu enda vastutada olevast vanajalgrattakokkutulekust, kus sel aastal osales täies mahus umbes 4 inimest sest ülejäänud olid samal ajal Võrus laadal ja tegelikult on see täiesti mõistetav tulemus, sest uurimuse andmetel on Eestis umbes 400 reaalset vanatehnikaharrastajat ja neist umbes 100 on "multiinstrumentalistid" ehk tõukekast lennukini. Umbes 300 harrastajat omavad liikuvat uunikut ja järelikult jätkubki ülilihtsustatud arvutuse kohaselt igale üritusele 8 inimest. Loomulikult käib inimene mitmel üritusel ja vahel paneb oma sugulased ka "väntama", nii saabki keskimiseks osalejate arvuks 20 ühikut, mõnel üritusel rohkem, mõnel vähem.

Ja nüüd punktide juurde!
Minu poolt saab maksimum punktid Vanatehnika Lustisõit, sest see ei pretendeeri pidevale pidupäevale vaid aitab sulandada vanatehnikat argipäeva ja võimaldab teha lühikesi sutse tehnikaga, millega pikemalt pidutseda ei ole ehk põhjust. Pealegi on piisavalt aega teiste eksponaatidega tutvumiseks ja vahel isegi proovimiseks ning pereliikmetele on ka huvitav sihtkoht.
Ülejäänud üritused kahjuks minu poolt punkte ei saa, sest on oma ülesehituselt jäänud 1980. aasta olümpiaparaadi pimedasse varju.

Maksimum punktid annaks ka restaureerimiskonkursile, mille auhinnaks oleks miljon krooni, kahjuks ei ole seda üritust meie vanatehnikaprogrammis. See edendaks palju olulisemalt meie vanatehnikakultuuri kui igal nädalalõpul väikelinnades töristamine.

Kuna mina olen oma aju ülesehituselt tõsimeelse restauraatori asemel hoopis vanatehnikapoliitik, siis võib mulle ka täie laksuga vastu vaielda, see pakub mulle isegi naudingut.

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#2

See,et sündmusi on palju on väga teretulnud!
Kibestuda ei maksaks ja see,et eelarve ei luba väljasõitte teha on iga tehnika valdaja enda probleem,kokkutulekud on vahvad ja eriti väikelinnades.(suuremad linnad saavad seda kultuuri igapäevaselt)
Punktide jagamine on siinkohal väga naljakas ja tragikoomiline,sest igal vanatehnika sündmusel on koht siin päikese all.

vanatehnika.linnast@maale.eu

:I M Back
Vasta
#3

Väravamehaanik Kirjutas:Aga Eestis toimub aastas umbes 35 erineva mastaabiga vanatehnikaüritust...

uurimuse andmetel on Eestis umbes 400 reaalset vanatehnikaharrastajat ja neist umbes 100 on "multiinstrumentalistid" ehk tõukekast lennukini. Umbes 300 harrastajat omavad liikuvat uunikut ja järelikult jätkubki ülilihtsustatud arvutuse kohaselt igale üritusele 8 inimest. Loomulikult käib inimene mitmel üritusel ja vahel paneb oma sugulased ka "väntama", nii saabki keskimiseks osalejate arvuks 20 ühikut, mõnel üritusel rohkem, mõnel vähem.

Täiendaksin seda arvutusloogikat veel paari väikese parendusega.
Iga toimuva vanatehnikaürituse korraldamisega on seotud 1-10 inimest, kui võtame keskmiseks 5 inimest ja korrutame selle läbi nende 35 üritusega, siis on kõigi teiste ürituste osalejatearvus algandmetest kohe vaja maha arvata 175 inimest, sest enne oma ürituse toimumist ei ole neil organisatoorsete küsimustega tegelemise tõttu aega, peale oma nelja kuni seitsme osalejaga ürituse toimumist aga tegelevad aasta aega üritusega tekkinud eelarveaugu lappimisega ja lihtsalt ei ole võimelised kuhugi kodule lähimast säästumarketist kaugemale sõitma ja mingitel üritustel osalema.

Ja nii jääbki iga ürituse jaoks järgi vaid 6 osalejat.
Vasta
#4

Hea teema! Aga mis siis oli loo moraal? Et ei tohiks niipalju üritusi korraldada? Kui teema oli ajendatud vanajalgratta üritusest, siis see teema on muudest vanatehnikaüritustest selgelt eraldiseisev (nagu ka ehk mopeediteema veidi (kuigi on ka võrrivõidusõidud jms). Esiteks - mis ütlevad uuringud vanajalgrattahuviliste arvu kohta (palju soliste ja palju multiinstrumentaliste ?). Teiseks - see kokkutulek on aastas sellel teemal ainuke. Et oli vähe inimesi, järelikult ka vähe huvilisi, vähe reklaami, samal ajal tõesti muid üritusi (ise ei saanud ei Võrru ega S-Jaani), hea oli, et sel aastal polnud otseselt Jaanipäevaga seotud. Aga ürituse sisust ei oska arvata, pole ise kunagi osalenud, lipuheiskamine ja kojusõit üksi tõesti eriti vaimustust ei tekita. Ja tegelikult pole mul õiget jalgratast kaToungue, ei põdraga ega ilma.
Aga üritused on toredad, ise käinud sel aastal ainult 2,5 -l üritusel Eestis ja mõnel laadal kaugemal, ehk jõuab veel kuhugi. Eks kel on huvi ja võimalust, see käib ja kel ainult huvi, see teeb valikud.
Mida ütleb marksism-leninism - kas kvantiteedi kuhjumine viib üleminekule uuele kvaliteedile või hoopis lämmatab olemasolevaSmile
Vasta
#5

kass Kirjutas:Kui teema oli ajendatud vanajalgratta üritusest, siis see teema on muudest vanatehnikaüritustest selgelt eraldiseisev (nagu ka ehk mopeediteema veidi (kuigi on ka võrrivõidusõidud jms).

Kui nüüd hoolikalt lugeda ürituste eeltutvustusi, siis ei "Jalgrattakokkutulek" ega ka "Mopeedikokkutulek" ei reklaaminud ennast kumbki vanatehnikaüritusena:
Mopeedikokkutulek oli lihtsalt täiskasvanud mopeedihuviliste kokkusaamine ja põhiliseks eelduseks, et sõitja ise oleks vähemalt uuniku vanusekategoorias (see, et enamuses osalejatel on ka sõidukid eelmise sajandi teisest poolest, tuleb lihtsalt nende inimeste maitseelistustest).
Jalgrattakokkutuleku infost loen ainukese "vana-" välja korraldava seltsi nimest ja mina isiklikult sain sellest reklaamist aru, et see on selle seltsi liikmete omavaheline kokkkusaamine või suvepäevad.

Smile
Vasta
#6

Probleem vähemalt minu jaoks seisneb selles, et vanatehnikaüritustest on saanud "meinstriim" ja see peaaegu saksakeelne sõna tähendab seda, et trenditeadlikud inimesed ostavad tarbimislaenu eest välismaalt vanaaegse auto, värvivad selle ilusasti üle, teevad nahast istmed sisse ja sõidavad vanatehnikakokkutulekule. Need samad inimesed, keda kõik armastavad, kes on ilusad ja kes grillivad suviti kupli all maitsekat liha, tulevad täiesti vabalt vanatehnikaüritusele ja ütlevad, et see on vahva idee, et inimestele ikka huvitavaid üritusi korraldatakse.

Mina kunagi nooruses hakkasin vanatehnikaga tegelema ikka põhjusel, et vastanduda massidele. Punk tundus kuidagi tummisem kui disco. Vanajalgrattakokkutulek surgu pigem välja, kui et muutub laiatarbeürituseks, no ilmselt mopeedindus ehk pääseb ka massihullusest, sõiduautode harrastus aga käib küll sama trendi jätkudes alla. Vaadake, Mari-Leen on ka väga hea laulja, aga kui teda igast torust tuleb, siis ta enam ei tundu hea laulja, sama on vanatehnika suviste üritustega, kaua sa kannatad neid vanatehnikavendi, kelle pärast on liiklus või raekojaplats jälle kinni pandud ja kes lillad parukad peas roostes kolhoositehnikaga kurvides kallutavad, või välismaalt ostetud iluautoga soliidset muljet säilitada soovivad.
Ilusate ja kallite hobiautode vahel jalutades tundub busside loendamine ja muud esmapilgul töllakustena tunduvad asjad päris värske mõttena.

Selgemõtteliselt väljendudes võiks korraldada vähem suviseid vanatehnikaüritusi, sest huvitavad on need asjad, mida vähe saab.

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#7

Väravamehaaniku mõttega olen mina laias laastus päri, kuigi ise pole osanud siiani selles suunas mõelda. Võib-olla tõesti saab neid üritusi juba liiga palju...

Samas, tekkis ka paar küsimust. Okei, ma saan aru, et kui mõni õllene vend küsib iga jumala kord, et miks põtra pole, siis viskab siibrisse. Aga ma loodan südamest, et üritustel ei hakata selle pärast veel iga lihtsama küsimuse peale sülitama. Ma võin omal näitel öelda: ma ise pean enda autohuvi (mitte ainult vanaautohuvi) võrdlemisi tõsiseks, kuid ma ei tea veel mitte pisitillukübekesti sellest, mida peetakse ühele vanaautohuvilisele elementaarseks. Näiteks sain ma alles kaks päeva tagasi teada, et "pooluue" ja "uue" GAZ 21 iluvõred on erinevad (vastavalt siis laiemad ribid ja vähem ning kitsamad ribid ja rohkem). Mõne jaoks on see muidugi suisa elementaarne, aga mina toda ei teadnud. Mis ma öelda tahan? Seda, et loodetavasti ei peljata ära algajate autohuviliste lollakaid küsimusi (ma pean nimelt ennast ka algajaks, sest aktiivne autohuvi on mul olnud praegusest 20-st eluaastast kõigest poolel).

Ja veel üks asi. Ma tunnistan üles, et olen ma ka mõelnud seda, et igasugustel üritustel käimise asemel võiksin hoopis oma Mosset kui vanasõidukit korda teha (Valdo muidugi teatab nüüd, et see ka vanasõiduk või miskit...). Ja just nimelt ISE korda teha, mitte käia tööl ja köhida muudkui $$$ välja selle eest, et keegi peseks salongi puhtaks ja vahetaks paar rihma ära. Ja ma ei taha seda korda teha selle pärast, et ka üritustel käia ja lahe olla, vaid just selle pärast, et on tahtmine midagi oma kätega valmis teha ja konserveerida seda sentimentaalset väärtust, mis minu jaoks selles autos on. Huvitav, kas ma liigitun ka sellega meinstriimerite alla? Vaadates oma lähiümbruskonna tuttavaid julgen arvata, et vist siiski mitte...

Samas, iga kord mingil üritusel käies olen ma varem või hiljem tabanud end mõttelt, et huvitav, miks ma vahin seda, mida teised teevad selmet ise teha... Ja pärast seda mõtet on ikka vähemalt korraks mõru maik suhu tulnud.

Sellised mõtted siitpoolt sedakorda, vabandan, kui kedagi midagi häiris.
Vasta
#8

Kas ma nüüd süüdi ,et meeldivad wanad autod?Ja käin neid üritustel kaemas.Miks siis neid wäljanäituseid siis peetakse kui vaatajatesse sääne suhtumine.Loodan ,et minust õigesi aru saadi.Igatahes edu kõigile tegijatele!!!

Kell käib kõigile ja aeg teeb oma töö.
Vasta
#9

PETSS Kirjutas:Kas ma nüüd süüdi ,et meeldivad wanad autod?Ja käin neid üritustel kaemas.Miks siis neid wäljanäituseid siis peetakse kui vaatajatesse sääne suhtumine.Loodan ,et minust õigesi aru saadi.Igatahes edu kõigile tegijatele!!!


Egas´sa süüdi pole. Oleks Sinusuguseid palju, kes kõiki ja kõike toetab, võiks tõenäoliselt uunikuminäitajatele/omanikele kohaletuleku eest palkagi maksta, mitte osalustasu küsida....Toungue

loll on loll olla.
Vasta
#10

Vabandan, et jälle mopeedikokkutuleku näiteks toon, aga lihtsalt sellega ise kõige rohkem seotud. Asi ei pea olema alati midagi propageeriv või edevuse laat hallile massile musta numbri liputamisega. Näiteks mopeedikokkutuleku puhul on tegu üritusega, mis on mõeldud just ja ainult väikese huvilisteringi meeldivate inimeste omavahelise kord aastas kokkusaamisena, puhkamisena ja ennast hästi tundmisena. Mingit publikule mõeldud väljanäitust ei toimu ja kõik tegevused ning esinejad on mõeldud ainuüksi osalejatele endile. Lisaks on kokkutulek vähemalt hea ettekääne omale kahetaktilõhna juurdetegemiseks neile, kes võibolla oma masinaga eriti niisama sõitmas ei käigi ning normaalse ja asjaliku inimese mulje proovivad jätta.

Teine mõned aastad korraldatud üritustest on (õigemini olid) Haapsalu Nostalgiapäevad, mis oli just täpselt vastupidine ja paljus justnimelt publikuüritus ei olnud samas ka otseselt vanatehnikaüritus klassikalises mõttes vaid Nostalgiapäevade raames toimus ka vana tehnika (st lampraadiost kuni veoauto või lennukini) huviliste kokkutulek.
Vasta
#11

oldmoped Kirjutas:Teine mõned aastad korraldatud üritustest on (õigemini olid) Haapsalu Nostalgiapäevad.

Sa tänavu enam ei jaksa???

loll on loll olla.
Vasta
#12

Rohkem see, et eelmine aasta juba sai vastu võetud otsus, et vähemalt minu jaoks on asi ennast sellisel kujul ammendanud. Lisaks seesama, mis sm. Väravamehaanik ka välja tõi, et kõike seda on juba liiga palju.
Sama asi on ka 60-80ndate aastate kohaliku nostalgiaga - igasugused sotspopid ja muud sellised estraadikavad ja suvetuurid lasevad kõik samal teemal juba mitu aastat liugu ja kolhoosipidusid toimub ka juba trendikates ööklubides. Üritus ise tõenäoliselt toimub. Lihtsalt mina endise peaorganisaatorina olin juba eelmine aasta veel vaid natukene vana tehnika kokkutuleku ja osaliselt ka PR poolega seotud ja rohkem maskotina, siis selle aasta üritusega ma üldse ennast siduma ei hakka. Samas kogu telgitagune tiim on muus osas paljus sama, mis on olnud ka eelnevatel aastatel.
Vasta
#13

Väravamehaanik Kirjutas:... trenditeadlikud inimesed ostavad tarbimislaenu eest välismaalt vanaaegse auto, värvivad selle ilusasti üle, teevad nahast istmed sisse ja sõidavad vanatehnikakokkutulekule.
[...]
Vanajalgrattakokkutulek surgu pigem välja, kui et muutub laiatarbeürituseks, no ilmselt mopeedindus ehk pääseb ka massihullusest, sõiduautode harrastus aga käib küll sama trendi jätkudes alla.

Njahh... ma olen ise ka vahel igasuguseid mõtteid mõelnud, nähes, kus väljamaalt on igasuguseid vanemaid asju sisse toodud, üle võõbatud jne...

Minu jaoks on vanatehnikahobi esmalt just Eesti tehnikapärandi ja kultuuri austamine ja jäädvustamine - peamiselt tegudes, aga miks mitte ka sõnas? Teame ju üsna selgelt, kuidas viimase seitsme kümnendi armutu ajalugu on varasemate aegade liikureid lausa armutult hävitanud - algul sõda ja purustamised/rekvireerimised, siis teatud isendite (veoautod, bussid) eraomanduse keeld koos Lääne liikurite varuosanappusega, siis nõukaaegne defitsiit koos meeletute ümberehitamistega, kõrval toimimas nõukaaegsed vanarauaplaanid Vtortðermeti veskitega koostöös ja viimase 15 aasta jooksul nii Läände müümised (kuigi oma huvilised oleksid tihti sama raha maksnud) kui ka vanarauakampaaniad, mille käigus nii mõnigi vahepeal kuuri peidetud osa läks sulatusahju.

Ime, et Eestis üldse varasemaid liikureid alles on sellise ajaloo peale!

Ehk siis mina teen väga suurt ja selget vahet, kas vanasõidukil on hingelist sidet Maarjamaaga või ei ole ning milline see side on. Mina jagan sealt lähtuvalt isendid viide klassi, mille toon siin tähtsuse järjekorras ära.

Esimene ehk kõige olulisen klass on minu jaoks Eestis toodetud vanatehnika - seda ei ole olemas mitte kusagil mujal maailmas, vaid ainult siin. Näited - Laanbergi kolmerattaline kaubaveojalgratas, ETK ja Kr. Saare jalgrattad, TA bussid/veokid, ET väikekaubikud, Paide teehöövlid, Krulli/Mõisaküla vedurid/vagunid jms. Meie püha kohus on neid kui reliikviaid hoida ja eksponeerida kui tükikest oma rahvuslikust ajaloost ning võimalusel taastada algsesse välimusse.

Teine klass on mujal toodetud, kuid oma nooruses siin liikunud isend, mis on olulises osas enam-vähem algsena säilinud. Meie raske ajaloo tõttu tuleb selliseid isendeid väga harva ette - jalgratastel on ära visatud rantäärisega veljed (milledele peale 1956 enam rantrehve kaubandusvõrgus saada polnud), autode käiguosa on vahetet Volga/Mosse/51 detailide vastu jne.

Kolmas klass ehk tase on siin liikunud isend, kuid mis on sedavõrd halvas seisus, et talle tuleb Läänest hankida mitmeid varuosi (nt jalgratta ventiilikette, rantääristega rehve jms, autode korral mootoreid, sildu jne), et asi komplektsusse, st omaaegsesse välimusse viia. Õnneks on maailm kaasjal lahti ja me saame selle varamuid rahvusliku tehnikapärandi restaureerimisel kaasajal (erinevalt nt 1970-80ndatest) kasutada.

Neljas klass on vanatehnikaharrastuses see, kui tuua Läänest sisse tervikuna mingi selline isend, mida ka siinmail liikus, kuid mida ei ole ülearu enam alles tänu siinsele raskele ajaloole (või ei ole alles üldse). Sellistel liikuritel füüsiline side Eestiga puudub, kuid on olemas kaudne hingeline side - me teame, et vähemalt üks omal ajal siin vuranud seda marki isend on siin taas olemas. Vahet pole, kas seda kasutada filmivõtete jaoks, muuseumis hoidmiseks ja koolilastele näitamiseks, et sellised asjad siinsetel teedel omal ajal vurasid vms.

Ilus näide sellisest tehnikast on Tammiksaare Opel Blitz. Või minu puuvelgedega jalgratas. Mõlemad muide Soomes oma "esimeses nooruses" olnud. Või minu punane naiste-Husqvarna, mis on toodud Rootsist (siinmail oli punaseid naisterattaid üksikuid ja minu kätte on jõudnud vaid riismeid). Loomulikult võiks ja peakski selline tehnika olema varustet siinsete kohalike rekvisiitidega - Opel Blitzile on värvit. Eesti Leegioni märgid, minu naiste-Husqvarnal jalgrattal on 1939. aasta siinne numbrimärk ja Eestis 1940 müüdud, kuuid natsionaliseerimise järel kuueks aastakümneks originaalpakendis ärapeidetud kleidivõrgud jne jne. Sellised pealtnäha pisiasjad seovad selle tehnika vaimselt Eestiga.

Ja viimane viies ehk kõige madalam tase vanatehnikaharrastusest on minu jaoks sellised isendid, mis on toodud sisse Läänest ja milliseid siinsetel teedel siinse ajaloo eripära tõttu ajaloos liigelnud ei ole. Nende korral ei saa rääkida rahvusliku tehnikaajaloo jäädvustamisest/säilitamisest, vaid lihtsalt omaniku/taastaja huvist ja omanikupoolsest sõiduki nautimisest. Näited - 50-60ndate aastate Lääne autod (mida raudne eesriie siia tulla ei lasknud), Rootsi ja Inglise 1930ndate aastate jalgrattad sealse siseturu komplektsuses (Eestisse eksporditud varustati tihti teiste detailidega ja teises komplektsuses) jne jne. Üks sellest vallast näide jalgrattamaailmast -"suures" Euroopas (Taani, Rootsi, Saksamaa, Inglismaa) 1930ndate viimastel aastatel müüdud jalgratastest olid rantääristega rehvidega tühine osa, samal ajal kui Eestis oli vastupidi - julgel 95% jalgratastest olid kuni sõjani just rantääristega rehvid.

Usun, et kui hoida eelnimetet viiest pingerida pidevalt silme ees - st vaadata seda Eesti rahvusliku tehnikaajaloo vaatenurgast -, on võimalik vanatehnikaharrastuse ja -ürituste mainet ja prestiiþsust taas kõrgele viia. Nt üks põhjus, miks ma paljus vanade jalgratastega tegelen, on just selle temaatika suur Eesti-spetsiifilisus.

Lõpuks on vast liigne öelda, et mina hindan isiklikult eeltoodust nelja esimest klassi...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#14

IIIFFFAR Kirjutas:võiks tõenäoliselt uunikuminäitajatele/omanikele kohaletuleku eest palkagi maksta, mitte osalustasu küsida....Toungue

See muuseas on täiesti arvestatav mõte ja aitaks oluliselt üritustel osaleva tehnika kvaliteeti tõsta. Mujal maailmas seda ideed rakendatakse ja tehnika tase on kõrge ja mis peamine, stiilipuhas. Kui on ikka Ferraride kokkutulek, siis punaste Mazdade mehed ostavad pileti ja teevad pilti raha eest. See stiil muidugi lõhestaks meie niigi ebaküpset vanatehnikaavalikkust ja ei tuleks lähemate aastate jooksul kõne alla, aga asja juurde tagasi tulles:

Uunikute Talveralli oli uudne nähtus, sest varem ei olnud keegi uunikuga talvel sõitnud, Nostalgiapäevad näitasid meile unustatud lähiajalugu ja Vanatehnika Lustisõit leidis hea aja ja pikkuse tööpäeva õhtul. Need on vaid mõned näited huvitavatest üritustest, aga needki ei jää väga kauaks huvitavateks, kui need ei arene edasi. Loomulikult ei pea korraldajad pidevalt põnevuse pärast paanitsema, hea asi on vahel lihtsalt hea. Aga juba eos tulla välja üritustega, mis on vanade ideedega ja ammu toimunud, on ikka mage küll. Kunstilises mõttes on see lausa plagiaat.

Vanatehnikaüritused ei ole sobiv koht vanatehnikahuvilisele tehnikaga tutvumiseks, sest aeg ja vorm ei võimalda. Kõik kes tunnevad minu tehnika vastu huvi võivad julgelt tulla kohale ja kas või tundide viisi autode all roomata ja karpide keevitusi nokkida või karteri polte üle lugeda. Ja mina ise julgen ka ühendust võtta nende inimestega, kelle tehnika mind lähemalt huvitab. Ja nagu ma juba eespool kirjutasin võin mina lastega või lastemeelsetega tehnikast tundide viisi rääkida, aga mingisele suitsu kimuvale jopakale ma küll juba tuleohutuse mõttes karburaatori ehitust ei tutvusta ja vindise peaga tegelasele ei ole mõtet ka tehnilisi üksikasju seletada, sest need ajurakud, kuhu mina püüan olulist infot süstida, saavad juba paari sekundi pärast alkoholimürgituse ja surevad.

Teate, mina olen ka tegelikult vanatehnikahuviline ja minu huvi ei ole torpedeerida teisi vanatehnikahuvilisi vaid anda mõista, et kõik mis me teeme ei ole alati mõistlik ja vajalik ning mõnikord on lausa nõme. Paljude nõmeduste algne autor olen paraku mina ise, seepärast mul piinlik ongi ja üritan midagigi parandada.

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#15

Väravamehaanik Kirjutas:Probleem vähemalt minu jaoks seisneb selles, et vanatehnikaüritustest on saanud "meinstriim" ja see peaaegu saksakeelne sõna tähendab seda, et trenditeadlikud inimesed ostavad tarbimislaenu eest välismaalt vanaaegse auto, värvivad selle ilusasti üle, teevad nahast istmed sisse ja sõidavad vanatehnikakokkutulekule.

valdo Kirjutas:Ja viimane viies ehk kõige madalam tase vanatehnikaharrastusest on minu jaoks sellised isendid, mis on toodud sisse Läänest ja milliseid siinsetel teedel siinse ajaloo eripära tõttu ajaloos liigelnud ei ole.

Või on asi selles, et meie, eestlased, oleme läbi ajastute juba geenidelt popsirahvas ja käsitöölised ning selletõttu ei suuda hinnata mitte huvitavat sõidukit kui sellist, vaid seda, kui palju on selle omanik selle korda tegemisel higi ja pisaraid valanud.
Kas peab üks õige vanatehnikaüritus olema vaid restaureerijate üritus? Antud teemast kostab rohkem välja restaureerijate ja päästjate hääl, kes saavad oma rahulduse sellest tegevusest, ärgem siis mingem nende üritustele, kes saavad rahulduse sõiduki omamisest ja sellega sõitmise nautimisest ning sellega eputamisest - siis polegi põhjust kurta, et üritusi on liiga palju. Las igaüks tegeleb oma hobiga sel kujul, kuidas talle meeldib. Mina loll kadestan mõlemaid pooli, nii neid, kes on suutnud mingi asja perfekselt korda teha kui ka neid, kes suudavad omatavaid ilusaid asju nautida ja ennast hästi tunda.

P.S. Umbes 20 minu kogust on erinevatest riikidest toodud, aga ma ei maga selle pärast öösel halvemini.
Vasta
#16

Terve õhtu huvitavat lugemist Smile Mina kui algaja 28 aastane vanatehnika huviline sain samuti päris suure ehmatuse osaliseks kui kõik üritused kokku lugesin kuhu oleksin tahtnud jõuda. Õnneks või kahjuks piirdusin mõnega neist .
Kindlasti oleks põnev üritus Vanatehnika mess . Kus oleksid siis kohal nii eksponaadid, taastajad ,varuosade tootjad jne . Kus peetaks loenguid ja näidataks erinevaid töövõtteid . Üks suur üritus nii silmale,hingele kui ka ajule . Selline üritus võiks toimuda 3-5 aasta tagant. Mina oleksin nõus maksma väga korraliku hinda pileti eest, et saaksin oma teadmisi täiendada jo kontakte luua . Kuna meil vist veel sellist erakooli pole kus plekki pinnima õpetataks ja muid tarkusi ?

kc
Vasta
#17

Nuh ... eks see ole nagu iga asjaga meite banaanivabariigis ... kord ei peeta seda millekski ja kord ülistatakse seda taevani... no umbes nagu kinnisvarabuum.

Mõne aja möödudes laskub kõik oma normaalsele tasemele tagasi, nii et säilitage külma närvi ja taastage oma kaunitare Wink

Dad.
Vasta
#18

valdo Kirjutas:Ja viimane viies ehk kõige madalam tase vanatehnikaharrastusest on minu jaoks sellised isendid, mis on toodud sisse Läänest ja milliseid siinsetel teedel siinse ajaloo eripära tõttu ajaloos liigelnud ei ole. Nende korral ei saa rääkida rahvusliku tehnikaajaloo jäädvustamisest/säilitamisest, vaid lihtsalt omaniku/taastaja huvist ja omanikupoolsest sõiduki nautimisest.

Lõpuks on vast liigne öelda, et mina hindan isiklikult eeltoodust nelja esimest klassi...

Hea teema. Vanatehnika teoorias suht võhikuna sain vähemalt teada, kuhu klassi ma ise kuulun.
Aga kas see tegelikult ongi nii halb, et üritusi on palju? Toimuvad ju need eestimaa eri paikades ja niimoodi on nii mõnelgi huvilisel võimalik osa saada üritusest, mis tuleb talle niiöelda koju kätte, mitte ei pea sõitma kohale paarisaja kilomeetri taha. Ja kas ikka peab üks "tõsihuviline" käima läbi suve jooksul kõikvõimalikud vanatehnikalaadad ja sobrama läbi kõigi müüjate kolikastid jne.
Selle kõige taustal on minu arvates "kõige vahvam vanatehnikaüritus" ikkagi Uunikute Talveralli, kus on kõik suht tasakaalus s.t. on parajas koguses vanatehnikat, fanni ja mõnusat äraolemist ning kus osalemiseks pole siiani kästud enne tõestada oma tõsiusklikkust. Samas need, kes on toonud omale kuskilt auto ainult eputamise jaoks ei tule Talverallile, kuna sool rikub ju lakikihti.
Kui nüüd pöörduda veel korraks tagasi nende viie klassi juurde, siis selleks, et saaks eksisteerida see esimene klass ehk püramiidi tipp on vaja ka allpool võimalikult laia kandepinda, kes kõik ei pruugi olla ju päris "tõsiusklikud".




`73 Hanomag-Henschel F46KA
Vasta
#19

Lisaks teemasse omalt poolt ka veidi sinepit:
Tundub, et igal ajal on olnud vanatehnikahuviliste hulgas aatemehi, kellele on olnud selle valdkonna kommertsialiseerumine vägagi vastumeelne. Kui peale EV tekkimist tehti bisnessi füüsiliste jubinatega, siis nüüd tundub olevat uueks ärimudeliks vanatehnikaüritused. Kas see on hea või halb, otsustagu igaüks ise ... aga vähemalt tekib suurem pakkumine ning on võimalus ürituste vahel valida. Enamus neist ammenduvad emotsionaalselt niigi peale paarikordset osavõttu ... suurenev meelelahutuse osakaal võtab neilt originaalsuse.

Samas jäi veidi arusaamatuks teemaalgataja poolne eeldus, et vanatehnikahuvilisena oleks üritustest osavõtmine justkui kohustuslik. Milleks? Hobi väljaelamine võib toimuda pigem garaaþis nokitsedes ning vahetevahel niisama lõbusõite tehes. Uudistajaid ja imetlejaid on ju ka muidu piisavalt, et ego upitada saaks Wink. Ning enamik tõsisemaid taastajaid tunnevad nagunii üksteist, et murede puhul nõu küsida - selleks pole tarvis paraadile minna.

Vastupidiselt Valdole ei tahaks vanatehnikat paremusjärjestusse jagada. Mootorrataste taastajana (minu omanduses on näiteks 2 lääne tsiklit, mida on ühte siinmail registris ainult 1 ja teist ainult 2 isendit) võiksin samuti Nõukaajal masstoodetud rataste harrastajaile ülevalt alla vaadata - aga ei tee seda. Vanatehnika-hierarhia põhimõttel "võrdsed" versus "võrdsemad", "tehaseseisundi taastaja" versus "ületaastaja" jne. ei vii kuhugi.
Igasugune hobi peaks oma olemuselt lihtsalt arendama ning pakkuma tegijale hingelist rahuldust - kõik muu selle ümber on ainult optsionaalne lisandväärtus.
Vasta
#20

Ma saan Tõnu aru küll, mida sa öelda tahad. Aga arvan, et sind ärritavad momendid, mille vääramatult mõjuva jõu ja sisemise veendumuse tõttu ka sulepea haarasid, lahenevad juba lähikuudel nö. iseenesest. Põhiliselt kütusehindade jätkuva tõusu ja üleüldise hindade tõusu tõttu ei hakka sajad senised tulihingelised vanatehnikahuvilised oma armsat tehnikat isegi käivitama mitte. Rääkimata sellega mööda kümneid vahvaid vanatehnikaüritusi ringikolistamisest, lisaboonusena suhtlemine depressiivsete väikelinnade elanikega jms. Eks need asjad loksuvad kõik oma õigele kohale ja näiteks rahvaalgatuse korras hakatakse korraldama miks mitte ainult ühe margi vanatehnika kokkutulekuid. Nii nagu näiteks Soomes on, kus olen teatud põhjustel pidanud paar aastat külastama "Itä Ihmeet tapaavat" (Ida Imed kohtuvad) nimelist vene ja Varssavi pakti riikide vanatehnika kokkutulekut. Sinna kogunevad nö. teise Soome inimesed, lihtsate eluvaldkondade töölised, autojuhid, raudteelased, ka töötud ja isegi veidi ühiskonna põhjakihti, noh meie mõistes, kes on mitte vanatehnika aga sellesama ühiskonna nö. hammasrataste vahele jäänud. Ja nii nad siis seal oma mossede, ladade, trabantite ja volgade vahel laaberdavad ca kolm päeva. Miks ma selle näiteks tõin? Aga sellepärast, et seal muid automarke ei olnud, kuna see ei ole nende üritus! Ja vanadel Fordidel, Austinitel, Packarditel, Morristel, Mersudel, muud ameeriklased jne.jne. on omad kokkutulekud ja sinna punase ninaga mosse mehel pole lihtsalt asja, sest ta pole ei varanduslikult, finantsiliselt ega oma vanatehnikahuvidelt lihtsalt sinna kuuluv. Tuttavaid ka ei ole. Ja kõik see seltskond on ilusasti nö. kastidesse ära jaotunud. Ei saa nii ju olla nagu äsja Pärnus, kus vanatehnika kolonn oli alguses fantastiline, kuni lõpus ilmusid nähtavale ... Aga noh, seal oli ju laat ka ja hulgakaupa lätlasi ja selline, mistand oligi, ahjaa, kogupere laupäev oli! Püüdes aga meenutada suurepäraseid toimunuid ja toimuvaid vanatehnikaüritusi, siis loomulikult Lustisõit, uunikute Talverally, Unic-Moto Piirimoto, Vanatehnika Sajandisõit 2000-2005, Vanatehnika Militaarpäev ja rida üritusi, mis korraldatud Lõuna-Eesti vanatehnika liikumise eestvedajate poolt. Eesti on ju nii "suur" riik, et igale poole lihtsalt ei jõua... Teine suund olekski spetsialiseeritud vanatehnikaüritused nagu juba eelpool kiidetud Talverally, näiteks Vanatehnika Poripäev vms. Lisaks ei satu sinna äsja internetist välismaa vana-auto soetanud väike- või pealinna ennast imetlev automüüja.

Lugupidamisega
Sm. Tasku

Õues on kapitalism - aeg oleks harjuda!
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne