K: mis aastal ilmus Nõukogude veoautodele plastklaasiga tagatuli?
#1

See küsimus on mind ammu painanud, kuid täpset vastust pole ma sellele saanud - on saadud vaid umbmääraseid vastuseid "kusagil 1960ndate teisel poolel".

Äkki teab keegi kaasfoorumlastest siiski sellest midagi konkreetsemalt, täpsemalt:

a) Mis võis olla esimene aasta, mil tehastes hakati nõukogude veoautodele (GAZ, ZIL jms) paigaldama võru, klaasi ja kahe tihendiga tagatulehajuti asemel plastist hajutit, mis ooli masskasutuses kuni 1980ndate lõpuni?

b) Eeldatavalt (nõukogude majanduse/tööstuse ülisuurt inertsust arvestades) ei toimunud üleminek plastklaasile ühekorraga, vaid mitme aasta jooksul sujuvalt. Siit teine küsimus - mis võis olla viimane aasta, mil tehases pandi veoautodele külge vanatüübilisi metallvõru ja klaasist hajutiga tagatulesid?

Niipealju tean ise, et 1971.a. oli hajuti juba plastist - kunagi sattus kätte selle aasta templit kandev tuttuus kasutamata tagalatern...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

85-86 oli aeg kui enamus SSSR uued weoautod said omale tagatulededeks juba Kamazi tuled.Aga 88 aasta talwel sai tollane TAVi 8 kolonn ehk siis autobaas 3052 tutika ZIL põllumajandus kastiga kallaja.Ja tolle tagatuled (pidur,gabariit ,suunad) vanamoelised.Metallvõrusid enam peal ei olnud.Aga auto esiosa oli juba uute tuledega.Ja masin militaarwärvides.Kollased suunatuled olid kindlasti klaasist,gabariit+ piduritule klaas kindlasti mitte.Wähemalt ei lubatud neid pesta diisliga.

Kell käib kõigile ja aeg teeb oma töö.
Vasta
#3

valdo Kirjutas:See küsimus on mind ammu painanud, kuid täpset vastust pole ma sellele saanud - on saadud vaid umbmääraseid vastuseid "kusagil 1960ndate teisel poolel".

Äkki teab keegi kaasfoorumlastest siiski sellest midagi konkreetsemalt, täpsemalt:

a) Mis võis olla esimene aasta, mil tehastes hakati nõukogude veoautodele (GAZ, ZIL jms) paigaldama võru, klaasi ja kahe tihendiga tagatulehajuti asemel plastist hajutit, mis ooli masskasutuses kuni 1980ndate lõpuni?
100 protsenti ei saa garanteerida, aga kui Sa ütled mulle plasthajutiga tagatule margi, siis saan ma ühest paksust "spravotshnikust" järele vaadata millal seda tuld tehases tootma hakati.

Huvitun GAZ 12 ZIM-i varuosadest ning selle sõidukiga seotud kirjandusest, dokumentidest ja mälestustest.
Vasta
#4

Huvitaks mindki.
1962. a. "spravotsniku" järgi on tule margiks FP-13 ja kasutatakse enamikul tolleaja veokatel ja bussidel: GAZ 51A, 51P, 63, 69, 69A; ZIL 150, 151, 154, 155, 157, 158, 164; Ural 352, 355, 355M; MAZ 200, 200V, 200G; JaAZ 210, 210G, 210D; KrAZ 214, 219, 221; MAZ 501, 502; PAZ 651A, 652, 653; RAF 251; LAZ 695.

Teise, 1973. a. "spravotsniku" järgi fonar zadnij FP-13: ZIL 130(??? ilmselt siis väga varajastel ???), 150, 151, 156, 158,164, 166; GAZ 51, 63, 69; JaAZ 210 ja selle modifikatsioonid; GAZ 66; Ural 352, 355, 355M; MMZ 585; KAZ 120, 585, 600, 601, 606; autolaadurid 4000M, 4000Z, 4006, 4009; autobussidel TA 6; PAZ 651, 652; ZIL 127, 155,158, 158A, 158B

Samas raamatus ka juba fonar- otraþatel FP 20 ja FP21 (need ilmselt siis juba helkur- plastklaasiga või ongi need paljalt helkurid ?): GAZ 51, 63, 69 ja nende modifikatsioonid; Gaz 52, 53F, 56,; KrAZ 214, 219, 221, 222; MAZ 200, 205, Ural 355, 355M; KAZ 120, 120T, 600, 600V; ZIL 485, 485A;
na avtobusah: LiAZ 677, LAZ 695B, 697 otraþatel marki FP 21
Huvitav, miks selles loetelus ei ole ZIL 130 ja selle modifikatsioone?
Eks ole ka teatmikud vigadega ja vassivad Toungue.

MAZ 500A 1971. a. kataloog pakub tagatuleks hoopis FP 101, plastklaasiga FP 101-3716200, sama tule osad detailid FP 13 koodidega. Sama plastklaasiga FP 101 tagatuld pakub "spravotsnik" küll kõigile tolleaegsetele veokatele.
Vasta
#5

Mina oma kataloogidest FP-13 ei leidnudki on ainult PF-133 tootmis algusega 1971,kas see on siis juba uuem tuli?
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne