Muravei katkestis säde
#1
Question 

Tekkis selline küsimus, et kas see on normaalne kui Muravei katkestis (seal kus süüdet saab reguleerida) mootori töötades klemmide vahel säde tekib? Mida kõrgemaks mootori pöörded lähevad, seda rohkem sädet tuleb. Ühesõnaga igakord kui kontaktid kokku puutuvad, siis tekib säde nende vahel.

Olen kuulnud, et asi võib olla kondensaatoris, aga ei tea kas see vastab tõele ja ei tea kuidas seda kontrollida.
Vasta
#2

Suurem kontaktivahe = suurem säde. See peaks ikka normaalne olema et säde seal on. Kondensaator seda ei mõjuta, kondensaatori tööpõhimõte on voolu kõikumist ühildada (süütepoolile sõbralikum) ja tänu kondekale süütab see säde kütuse.

Alustatud töö tuleb lõpuni viia.
Vasta
#3

Selge pilt. Teen kontaktide vahe väiksemaks.
Suured tänud indrek1000!!
Vasta
#4

Kindlasti on kirjanduses ka täpne kontaktivahe märgitud. Lehtkaliibriga see paika ja asi korras.

Alustatud töö tuleb lõpuni viia.
Vasta
#5

Katkesti kontaktide vaheline sädelemine ei ole normaalne, see rikub kontaktid ära. Just selle vältimiseks see kondensaator seal ahelas ongi. Ja see säde ei süüta mingil juhul küttesegu, seda teeb ikka süüteküünla säde.
Vahetada kondensaator.
Vasta
#6

Inrek 1000 ajab lamba juttu,vaheta kondekas ära muidu põlevad kontaktid ära.
Vasta
#7

onuaugust Kirjutas:Ja see säde ei süüta mingil juhul küttesegu, seda teeb ikka süüteküünla säde.

indrek1000 Kirjutas:tänu kondekale süütab see säde kütuse.

Kontaktid ei asu jah silindris, olen sellest teadlik, aga võta süüteahelast välja kondensaator siis ei süüta säde kütust. Viimast üritasin oma sõnavõtus väljendada.

ahtos Kirjutas:Inrek 1000 ajab lamba juttu,vaheta kondekas ära muidu põlevad kontaktid ära.

Olen siis olen lammas, aga lamba nime võiks õigesti kirjutada. Smile

PS! Oma jupiteril kontaktide vahel säde on ja asi toiminud ja toimib edasi.

Alustatud töö tuleb lõpuni viia.
Vasta
#8

Nagu õeldud- kontaktides on sädelemine kahjulik. Sädelemine(sisuliselt sädeerosioon) kahjustab kontaktide pindu ning muudab neid krobeliseks samas vähendab pinget süütepooli sekundaarmähises. See tõttu lisatigi süsteemi kondensaator, mis vähendas sädelemist ning ühtlasi suurendas ka pinget. Indutseeritav elektromotoorjõud sõltub magnetvälja muutmise kiirusest ning kondeka tühjaks laadimene tekitab sisuliselt vastupidise voolisuuna mis kiirendab magnetvälja muutust jne, jne...

Sellise suure sädelemisega võib kontaktid lausa kokku "keevitada".

Mis lahendusse puutub siis kontrolli kondekat või proovi uut. Tee kontaktid siledaks- väikese luisuga näiteks ning pane vahe õigeks. Samuti küünla vahe kontrolli üle- liiga suur küünla vahe võib ka ilmselt soodustada läbilõõki kontaktidel.
Palu andmeil on õige kontaktide vahe 0,35...0,4mm

Edit: tuli üks video meelde kontaktide lahutamisest ja sädelemisest:
http://www.youtube.com/watch?v=ljkfMUjOx...re=related
sama toimub ka põhimõtteliselt kontaktides... väiksemas skaalas muidugi
Vasta
#9

Sain targemaks. Smile
Küsiks siis et kuidas sädemest kontaktide vahel lahti saada? Kondekad ja väiksem kontaktivahe? Samas kui nende kondekatega on töödanud siis ei tahaks nagu ära vahetada. Big Grin

Alustatud töö tuleb lõpuni viia.
Vasta
#10

Lihvi kontktide pinnad ära teemant muukviil abiks,alasi tasapinnaliseks haamer kergelt kumeraks ja kontrolli kondekas ära.
Vasta
#11

Kontaktid uued ja lihvitud, samuti ka alasi. Tuttaval terve süütemäng uus ja säde vahel (kondekad ja kontaktid uued). Mine võta nüüd kinni milles viga. Rolli mängib kindlasti siin ka kontaktivahe ma pakun.

Alustatud töö tuleb lõpuni viia.
Vasta
#12

Proovin siis ise ka mõne teise kondekaga.
Tunduski kahtlane et see säde sinna tekib, sest hiljem kui lasin mootoril kauem töötada läksid kontaktid lõpuks tulikuumaks ja hakkasid tossama õrnalt.
Vasta
#13

Kuidas sädet näha, mul näeb pimedas ruumis, päevavalgel seda näha ei õnnestu.

Alustatud töö tuleb lõpuni viia.
Vasta
#14

Pimedas peadki nägema ja nõrk säde on normaalne,seal toimub ju vooluringi katkestus.Kui peale kontaktide lihvimist on tugev säde,siis on midagi mäda.
Vasta
#15

Mina näen kontaktide vahel päevavalgel ka sädet.
Vasta
#16

janar08 Kirjutas:Mina näen kontaktide vahel päevavalgel ka sädet.


Kui säda on juba päevavalgel selgelt nähtav, siis on ülisuure tõenäosusega kondensaator oma töölepingu üles öelnud (loe: tema mahtuvus on läinud nulliks või nullilähedaseks, sest lühises kondensaatori korral ei anna sädet ei küünal ega kontaktid).

Soovitan soojalt kondensaator ära vahetada - peaks sobima igaasuguse vanatüübilise katkestisüütega 12V isendi oma.

janar08 Kirjutas:...asi võib olla kondensaatoris, aga ei tea kas see vastab tõele ja ei tea kuidas seda kontrollida.

Lühises kondensaatori korral näitab oommeeter (testri takistusepiirkond) seal mingit lõpmatusest erinevat takistust. Korras kiondensaatori korral võib testri tahapanemise ajal osuti kõikuda (kondensaator "võtab" täislaadimise ajal veidi voolu), kuid hiljem neid kontakte seal taga hoides peab takistus näitama lõpmatust (kui kondensaator on saanud täis, siis enam ei tohi ta "voolu võtta").

Oma mahtuvuse täielikult või suures osas kaotanud kondensaatorit saab kontrollida koduste vajhenditega järgmiselt. Kui laed kondensaatrori täis (nt miski 4,5 või 9V patareiga või muu alalisvooluallikaga), siis selle järel kohe sinna osutiga voltmeetrit (nt "vanakooli" osutiga testri voltmeetripiirkonda) taha ühendades peaks ta algul pinget näitama ja siis vaikselt voltmeetrit taga hoides osuti nulli vajuma. Kui mahtuvust pole, siis ei näita voltmeeter midagi, kui mahtuvus on aga olulisel määral vähenenud, siis kukub voltmeetri osuti nulli liiga kiiresti.

Eeltoodud võte võimaldab ka ligikaudu kontrollida kondensaatori mahtuvuse suurust, kui kõrval on olemas teadaolevalt korras sama nimimahtvusega teine kondensaator. Nimelt peaks sama patarei ja sama voltmeetri korral laetud kodensaatorile ühendet voltmeetri osuti vajuma mõlema kondensaatori korral nulli võrdse kiirusega. Liiga kiire nullivajumine/-kukkumine viitab mahtuvuse olulisele vähenemisele ja selline kondensaator vajab süüte-madalpingeahelas kindlasti vahetamist, et mitte rikkuda üsna kiiresti katkesti kontakte.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#17

Sai ära kontrollitud 3 kondensaatorit (kasutades Valdo näpunäiteid) ja kõik osutusid katkisteks. Kuna need kondensaatorid on üpriski vanad ja nende pealt ei õnnestu ühtegi märget välja lugeda, tekkis mul uus küsimus:
mis andmetega kondensaator süsteemi sobib?

Huvitab ka see, et kas säde katkestis muudab ka mootori töövõimet?
Vasta
#18

[
janar08 Kirjutas:... kas säde katkestis muudab ka mootori töövõimet?

Eelkõige hävitab kontakte. Sädelemine on ju mini-kaarleek, mis teatavasti sulatab metalli (me kõik teame, kuidas keevitus töötab).[/i]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#19

Aga kondensaatori kohta ei oska mulle midagi öelda?
Põhimõtteliselt oleks vist ainult mahutavust vaja teada.
Vasta
#20

janar08 Kirjutas:Aga kondensaatori kohta ei oska mulle midagi öelda?
Põhimõtteliselt oleks vist ainult mahutavust vaja teada.

Kont ongi ju see, mis kontaktide vahelt voolu (ja seega ka sädeme) endasse neelab. Nii teaduslikuks nagu Valdo pole ka mõtet minna, võta mõni vanema auto kondekas ja kui peale pannes kontaktid ei sädele, ongi asi korras. Kõige paremad on muidugi isetaastuvad kondid, mis läbilöögi korral end ise taastavad, seega kunagi läbi ei lähe, uuematel vene võrridel on sellised näiteks peal, aga Muraveile ei sobi pinge (6V) tõttu.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne