IZ Jupiter K 1962a
#1
Et mul garaazis juba 4 mopeedi, siis tekkis huvi omada uuesti mõnda vähe tõsisemat mootorrattast. Kuna mul pole veel olnud IZ Jupiteri, siis otsustasin selle muretseda. Soov oli soolo Jupiter 3 või 5 kuna need meeldisid kõige rohkem. Hoidsin pilku peal börsil/soovil, ja foorumite müügikuulutustel ning sai ka tuttavatelt küsitud müüa pakutud tsiklite kohta, kuni juhus tõi ette hoopiski esimese põlvkonna oma.
Masin siis aastast 1962a. Omanik 77a vanapapi, kes oli selle saanud uuena. Nagu vanast teh. passist näha, siis viimane ülevaatus 1993a.
Ilmselt siis ka viimati see ratas sõitiski. Masin seisis kuivas aidas hargil (et rehvid ei sureks). Kenasti olid alles reg. number (mis aga arkis ära võeti Sad), tehase manuaal, tööriistad, originaal summutid, pump ja korvi klaasi raam ja hoidja ja ka birka ja raami number klappisid passis olevatega (muide ka mootori number sama, mis raaminumber).
Kaup tehtud ja tsikkel kärule pandud sõitsin otse ARKi. Vormistamine sujus kummaliselt kiiresti (ei nõutudki eurotähisega tuleklaase ega ka tahetudki omanikku ja ta naist kohale jne Wink)
Masinal odomeetril näit, mis algab seitsmekümne tuhandega, mis muidugi teeb väheke murelikuks. Silindrid pidavat olema omaniku sõnul originaalid aga kolvid korra vahetatud.
Järgmine päev puhastasin kraani, karburaatori ja kontaktid ning üritasin käivitada. Kuna algul sai katsetatud ühe väga vana ja pooltühja akuga, siis esimeste löökide peale vaid lubas. Kui aga panin akulaadija järgi siis käivitus koheselt. Video esimesest käivitumisest siin>
http://www.youtube.com/watch?v=hNzoN6EPP6E
Pidurid ja tuled täiesti töökorras- nagu oleks eile viimati sõidetud. Paagil on originaalvärv aga muu on vähemalt korra üle värvitud. Sadulanahk ja korvikate on vahetatud tavalise termantiini vastu.
Kaasa sain ka mõned varuosad. Omaniku sõnul oli masinal pikk sadul kohe alguses. Ka manuaalis selline pilt.
Nüüd vaja muretseda uuele numbrile alus, uus 6V 7Ah aku (kujutate ette Jõgeval ei ole üheski autopoes neid müüa!) ning siis ülevaatusele.
                   
Siin veel mõni pilt
Kas parempoolne valge "rutska" ja korvi helkur on originaalid?
Vasta
#2
Väga veart asja oled leidnud. Aga millised on siis tulevikuplaanid? Kas jääb ehedaks või saab masin omale kiiskava värvkatte ja kroomi?


Vasta
#3
Ilus aparaat, aga kui remonti pole tehtud siis võiks endajaoks mootori üle käija (laagrid, simmerid, kolvid, silkud puurida ja hoonida), samuti ka amordid, kust aegade jooksul kipub õli kaduma ( nagu minul seda oli Big Grin). Muidu väga 5+ masin.
Alustatud töö tuleb lõpuni viia.
Vasta
#4
Helkur külgkorvi tarbeks on olemas.Kui tuled Kurtnasse, anna teada - võtan kaasa.
Vasta
#5
Siim007 Kirjutas:.....Aga millised on siis tulevikuplaanid? Kas jääb ehedaks või saab masin omale kiiskava värvkatte ja kroomi?
Ei tea mis tulevik tööb aga praegu jääb kindlasti "ehedaks".
onumeelis Kirjutas:Helkur külgkorvi tarbeks on olemas.Kui tuled Kurtnasse, anna teada - võtan kaasa.
Restauraatorite päeval käidud, suured tänud onumeelisele kellelt sain helkuri tasuta! Paigaldasin selle kohe ka korvi külge:
   
Veel sain sealt IZ-49 käigukangikummi aga tundub, et see ei sobigi, sest on tunduvalt pikem kui mu Jupiteri kangi ots:
   
Kas sinna käib veel lühem kumm või ei olegi see kaasaegne "IZ 49" tähistusega kumm vanadele IZ-idele sobiv?
Vasta
#6
Romka Kirjutas:Veel sain sealt IZ-49 käigukangikummi aga tundub, et see ei sobigi, sest on tunduvalt pikem kui mu Jupiteri kangi ots:

Kas sinna käib veel lühem kumm või ei olegi see kaasaegne "IZ 49" tähistusega kumm vanadele IZ-idele sobiv?

Kusagilt nagu meenub, et Jupiteri käigukangihoova "jõnks" on veidi lühem kui 350/49 oma. Olen kunagi hiidammu neid kõrvuti pannud ja takseerinud. Või ma eksin? (Sellisel juhul las teadjamad parandavad mind.)
Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  üks loojaid ja eestvedajaid
Tutvustame jalgratta ajalugu Eestis, väljas on üle 110 ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, oleme avatud R,L,P kella 11-18







Vasta
#7
Sain aku (8Ah) tänu kohaliku põllumajandustarvikute kaupluse "AVAKS" lahkele naistöötajale kes selle mulle tellis, suured tänud talle! Autovaruosade kaupluste ja "motopoodide" müüjate juhmid pilgud 6V aku küsimise peale on mul siiani meeles...
   
   
Nüüd veel vajab tõsist pingutus numbrialuse hankimine. Ilmselt peab Tartusse ise järgi minema. Kõige lähemal olin numbrialuse saamisele siis kui kohaliku ARKi kõrval asuvas ehitusmaterjalide poes nägin silti "numbrialus MOTO 50.-". Sildi all aga tühjus ja müüjalt küsides, et millal tuleb või et kas tellida saab, kokutati ebamääraselt.
Vasta
#8
Järgmine kord, kui numbrid ARK'ile anda ei taha, kirjuta avaldus, et läks kaduma. Ega midagi, paar lk paberit, midagi juurde maksma ei pea ja saad uuele numbrile vana mälestuseks pealekauba. (Tegin ise nii kevadel, aga seda sel põhjusel, et kaduski pool numbrit ära ja teist poolt ei viitsinud vanaraua hunnikust enam otsida)

Ilus ratas, õnnitlen!
vanamotopisiku ohver
Vasta
#9
Romka Kirjutas:... numbrialuse hankimine.

Natuke plekki, plekikääridega/giljotiinidega parajaks tükiks, relakahari-krunt-must otsa-peale, paar auku sisse, poltidega porilaua külge ja valmis Smile Number omakorda poltidega aluse külge ja poldi pead numbnrimärgiga samasse sooni Smile

Ega's uunikumile sobi siis kaasaegset plastist asjandust panna, ikka tolle ajastu stiiliga kokku käiv plekist asjandus...
Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  üks loojaid ja eestvedajaid
Tutvustame jalgratta ajalugu Eestis, väljas on üle 110 ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, oleme avatud R,L,P kella 11-18







Vasta
#10
No ei tõuse mu käsi uude numbrisse auku puurima. Paigaldasin numbri ajutiselt- tegin DIN-latist lihtsa hoidja.
   
Signaal ei töötanud. Võtsin lahti ja puhastasin liivapaberiga kontaktid ära ja sain tööle.
Kohe sõitsin ka ülevaatusele, mis sai edukalt läbitud.
Vasta
#11
Väga jabur selle IZ-i tooreklapp. Kang töötab vastupidi kui teistel. Külmkäivitusel toorest andes peab kang olema tagasi lükatud:     ning sõidu ajal kui toores maha lükatud, siis on kangist
tross peale tõmmatud:    

Paaril pikemal sõidul selgus, et vasakpoolne silinder suitseb. Ei hakanud tervet mootorit veel laiali lammutama vaid vahetasin vasakpoolse väntvõlli simmerlingi ära. Põlva Reinult sai tellitud tihendikomplekt ja laager, mis maksid vaid 80.- ja 40.- krooni.
   
Siin pildid laagri eemaldamisest ja kui uus laager juba paigas:
           
Suitsemine kadus. Mõõtsin silindrisurved ka ära:
       
Kas surved on normaalsed?
Milline on korvi seljatoe avamise võti, kas kellelgi on pilti? Lukk ise selline:
   
Vasta
#12
Romka, kihvti tõmmitsa oled teinud (http://forum.automoto.ee/attachment.php?aid=28785).

Nende, kes veel hakkavad endale sellist riistapuud tegema, tähelepanu juhiksin ühele esmapilgul tühisele asjale. Alati on kiusatus pingutuspolt viia väntvõlli teljele. Soovitan seda vältida ehk teha nii, nagu pildil tehtud. Tean küll, et siin foorumis on mehi, kes on selle töö kuvaldaga ära teinud ja ainult naeravad mu jutu peale, aga kunagi huvi pärast uurisin, kui palju selline tõmbemeetod väntvõlli põskede nihkumist/paindumist mõjutab. Sellest on küll 10 aastat möödas ja ei hakka vanu märkmeid üles otsima, aga kes endale korralikku pilli tahab saada, võiks seda vältida. Andis tunda küll.
Vasta
#13
klaabu Kirjutas:Romka, kihvti tõmmitsa oled teinud
Laagri eemaldamisel ja ka uue paigaldamisel kergendavaks asjaoluks oli see, et laagri ist vända kaelal oli kergelt miinuses (sisemine saale pöörles vabalt väntvõllil). Ehk et väntvõll ei saanud tunda remondi käigus mingitki teljesuunalist jõudu.
Et ist olek ikkagi normidele vastav sai paigaldamisel kasutatud Loctite laagriliimi.
Tegelikult peaks siis laagri eemaldamisel/paigaldamisel toestatud olema ka väntvõlli ots.

Huvitav et sellel Jupiteri mootoril polegi vasakpoolsel laagril lisaks poltidega kinnitatavat kaant. Ometi on valu sees vastavad kohadki poltide jaoks olemas (kust aga keermetega augud puuduvad) samas aga manuaalis mootori ristlõike pildil need näidatud.
Kas mingi "säästu" variant või osadel IZ-idel ongi need ära jäetud?
Vasta
#14
klaabu Kirjutas:Romka, kihvti tõmmitsa oled teinud

Kuidas Sa tõmmitsa poldid laagrikausside vahele kinni said? Lõid separaatori puruks, lükkasid laagrikuulid kahte kohta kokku ning töötlesid poldiotsad T-kujulisteks, kus T-otsad annab teine teise veerepinna sisse keerata?

Kui jah, siis millega Sa tagasid selle, et tõmmitsa poltidel olevaid mutreid peale keerates see T ennast valesse asendisse ei keera ja kausside vahelt välja? Tegid veel poldid kusagilt otsa poolt lapikuks ja hoidsid pealekeeramisel võtmega polti kinni?
Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  üks loojaid ja eestvedajaid
Tutvustame jalgratta ajalugu Eestis, väljas on üle 110 ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, oleme avatud R,L,P kella 11-18







Vasta
#15
valdo Kirjutas:
klaabu Kirjutas:Romka, kihvti tõmmitsa oled teinud

Kuidas Sa tõmmitsa poldid laagrikausside vahele kinni said? Lõid separaatori puruks, lükkasid laagrikuulid kahte kohta kokku ning töötlesid poldiotsad T-kujulisteks, kus T-otsad annab teine teise veerepinna sisse keerata?

Kui jah, siis millega Sa tagasid selle, et tõmmitsa poltidel olevaid mutreid peale keerates see T ennast valesse asendisse ei keera ja kausside vahelt välja? Tegid veel poldid kusagilt otsa poolt lapikuks ja hoidsid pealekeeramisel võtmega polti kinni?
Jah.

Kuna alusplaadiks sai suvaline esimene ettejuhtunud aukudega rauatükk ning sellel sobinud aukude vahe jäi veidi laiaks ja et poldid läksid sinna veidi pinguga ei olnud seda hirmu ka, et poldid oleks valesse asendisse tahtnud keerata. Kui juba pea pool laagrit väljas oli piisas ainult ühe mutri keeramisest.
Vasta
#16
Ma siin arutlen selle üle veel, kuigi sul läks õnneks, sest erilist vägistamist polnud.

Kui sisemine saale loksub, on parem kinnituspunkt karterile teha. Kui aga välimine kauss, siis vist oleks pingutuspolt ikka mõttekam piki väntvõlli telge toetada.

Aga mina olen teinud sellise poldi ja mutriga vahetüki, mis käib selle raudlati ja võlli otsa vahele. Ja toetus on ikkagi karterile. Isegi siis, kui laager on väntvõlli küljes väga kõvasti kinni, ei tõmba võlli kaasa. Aga nüüd läks vist väga OT-ks ära.

Romka Kirjutas:Laagri eemaldamisel ja ka uue paigaldamisel kergendavaks asjaoluks oli see, et laagri ist vända kaelal oli kergelt miinuses (sisemine saale pöörles vabalt väntvõllil). Ehk et väntvõll ei saanud tunda remondi käigus mingitki teljesuunalist jõudu.
Et ist olek ikkagi normidele vastav sai paigaldamisel kasutatud Loctite laagriliimi.
Tegelikult peaks siis laagri eemaldamisel/paigaldamisel toestatud olema ka väntvõlli ots.

Huvitav et sellel Jupiteri mootoril polegi vasakpoolsel laagril lisaks poltidega kinnitatavat kaant. Ometi on valu sees vastavad kohadki poltide jaoks olemas (kust aga keermetega augud puuduvad) samas aga manuaalis mootori ristlõike pildil need näidatud.
Kas mingi "säästu" variant või osadel IZ-idel ongi need ära jäetud?
Vasta
#17
Ma küll ei tea, kuidas Romka tegi, aga mina käiasin oma viimasel tõmmitsal sellise täpse kuuli suguse otsa poldile ja siis kahelt poolt lihvisin kuulilt niipalju maha, et separaatori lõhkumisel vahele mahuks. Siis 90 kraadi poldi keeramist ja paigas nad olidki. Tõmbamisel pole siiani probleeme olnud.

valdo Kirjutas:
klaabu Kirjutas:Romka, kihvti tõmmitsa oled teinud

Kuidas Sa tõmmitsa poldid laagrikausside vahele kinni said? Lõid separaatori puruks, lükkasid laagrikuulid kahte kohta kokku ning töötlesid poldiotsad T-kujulisteks, kus T-otsad annab teine teise veerepinna sisse keerata?

Kui jah, siis millega Sa tagasid selle, et tõmmitsa poltidel olevaid mutreid peale keerates see T ennast valesse asendisse ei keera ja kausside vahelt välja? Tegid veel poldid kusagilt otsa poolt lapikuks ja hoidsid pealekeeramisel võtmega polti kinni?
Vasta
#18
klaabu Kirjutas:Ma siin arutlen selle üle veel......................................
Aga nüüd läks vist väga OT-ks ära.

Minu meelest üldsegi mitte OT. Vägagi seotud Jupiteri teemaga-
mulle just hiljuti väideti, et vasakpoolse simmeri vahetus Jupiteril ilma mootorit poolitamata on võimatu.
Vasta
#19
kradmelder Kirjutas:Big Grin kuni 60-ndate keskpaigani toimisid nii kõikide Izide tooreklapid.Ehk siis nii kaua, kui kasutati neil K-28 tüüpi karburaatoreid.
Kuna ma vanade Iz-idega ainult liikunud, siis tundub mulle samamoodi jabur uuemate Iz-ide tooreklapi käitlemine.
Oot oot kas tahate öelda, et mu 56'el millel on K-28 karburaator, toores on maas siis kui hoova tömban alla ja toores on peal siis kui on nn. normaalses asendis? Kas sellepärast polegi ta mul viimati üldse pöördesse soojalt läind ja tömme kadus ära kuna hoob oli nn. normaalses asendis? Big Grin
Vasta
#20
Kas keegi vaatas eile telekast saadet "Autostopp" (Eesti Telefilm 1965 ETV 20:15 09.11.2008 Neli noormeest matkavad hääletades Eestimaa teedel ja külastavad kauneid paiku. Reþissöör Astrid Lepa.)? Seal näitas korraks täpselt sellist Jupiteri. Kas keegi võttis linti? Ise kahjuks ei vaadanud arvutist vaid tavatelekast (arvutist oleksin saanud tagasi kerida ja selle lõigu salvestada).
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne