veidi juttu 1950-70ndate 26x2 mõõdus võrrirehvidest
#1

Seoses oma Gauja restaureerimisega ja teiste sama ajastu sõidukite restaureerimiskavadega tegin eile inventuuri erinevatest 26x2 (559x48) rehvitüüpidest, mida N.Liidus on 1950-70ndatel toodetud. Minu andmetel on neid olnud kolm erinevat - Mudel 64 (модель-64, pildil keskel), Ja-85 (Я-85, pilduil üleval) ning V-57 (B-57, pildil all).

[Pilt: r26_1.jpg]


Uusim ja tuntuim neist on kahtlemata kuulus B-57, mida toodeti 1960ndate aastate lõpul ning läbi kogu 1970ndate aastate ja ehk hiljemgi. Usun, et iga võrrihuviline tunneb selle rehvi mustrit une pealt ära. Rehve ise liigub preaegu veel masslademetes. Muide - kokkupandavate jalgrataste (Aist, Desna) veidi väiksemas mõõdus rehvid olid täpselt sama mustriga.

B-57 küljel olevaid kirju näed alljärgnevalt fotolt.

[Pilt: r26_4.jpg]

1950-60ndatel aastatel oli enamlevinud 26x2 rehv aga hoopiski Я-85. Selle muster meenutas kuni nõukaaja lõpuni kasutuse olnud Turist-jalgratta rehvide (622x32) mustrit ning Saljudi ja Ereliukase rehvide mustreid (533x38). Kes on tegelenud 1950-60ndate aastate jalgratastega, see teab sellele lisaks, et sama mustriga rehve valmistati toona masskogustes ka tüüpse 28" rattamõõdu (622x40) jaoks. 1970-80ndatel aastatel masslevinud rombmustriga 622x40 jalgrattarehve 1950-60ndatel ei tuntud.

Muide - lisaks 26x2 (559x48) mõõdule valmistati 1950-60ndatel ka sama mustriga ka 26x1,75 (559x40) rehve. Neid läks vaja Harkovi ning Lvovi tehase naisterahvarataste jaoks, mille rattamõõt oli 26". Vähemalt 1960ndate alguseni neid igatahes toodeti.

Alljärgneval fotol on näha Я-85 küljekirjad (kuigi ajahamba poolt veidi kahjustatud).

[Pilt: r26_3.jpg]


Ning lõpuks on 1950ndatel aastatel valmistatud veel kolmandagi mustriga 26x2 rehve (vt ülemisel fotol keskel). Nimetet rehve iseloomustavad napid kirjad (osadel on peal vaid модель-64 või модель x 64; osadel ka 26x2, kuid viimane mõnedel isenditel suisa puudub). Sama mustriga on valmistatud 1950ndatel ka 28" suurusega rehve.

Alljärgneval fotol on näha модель-64 küljekiri.

[Pilt: r26_2.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Ja nüüd siis hulk küsimusi eeltoodud rehvitüüpide kohta, millele ma vastust ei tea, kuid vastust otsin:

1. Mis aastal alustati B-57 tootmist ning mis aastal lõpetati Я-85 tootmine?

2. Kas ja millisest aastast monteeriti Riia tehases Gaujadele juba ka uuetüübilisi B-57, või olid siiski kõikidel Gaujadel (kuni Riga-5 ilmumiseni) all Я-85?

3. Kas on võimalik, et varajastele Gaujadele (1950ndate lõpp) paigaldati ka модель-64 tüüpi rehve?

4. Millistele sõidukitele üleüldse tehases модель-64 tüüpi rehve paigaldati, st mis tarbeks selle mustriga rehve valmistati lisaks 28" mõõdule ka 26" mõõduga? Lvovi ja Harkovi naisterahva-jalgratastele jäi kahetolline laius ju veidi laiaks ning pealegi toodeti toona ka kitsamaid 26" rehve. Või oli selleks sõidukiks siiski miski abimootoriga jalgratas?

5. Kas on võimalik, et B-902 varustati tehases модель-64 tüüpi rehvidega? Või olid siiski neil all Я-85 rehvid?

6. Minu kätte sattusid suvel uute varuosadena musta värvi 26x2" velgedega rattad, punaste triipudega. Peal olid neil модель-64 rehvid, valmistatud 1958. aastal. Tagarumm (Torpedo replika) oli ПВЗ töö, milles oli muide kasutatud (üllatus!) üksikuid 1945. aasta F&S (Fichtel & Sachs) detaile, mis tõenäoliselt toodi N.Liitu sõjareparatsioonide käigus, sh 20-hambaline hammasratas ja piduritummel. Millega on tegu - st mille rattad need on? Kas mingi mopeedi (abimootoriga jalgratta) omad? Tagaratta rummul igatahes need kolm sälku mootoriketiratta jaoks puudusid. Või valmistati ПВЗ-s 1950ndate lõpul 26x2" ratastega jalgrattaid?

7. Kas модель-64 oli tootmises juba ka 1940ndate lõpul ja 1950ndate algul, st ajastul, mil 26" rattamõõduga valmistati ka kergmootorrattaid Kievljanin? Olen näinud mitmel Kievljaninil all модель-64 rehve, kuigi ma ei ole kindel, kas need pandi sinna tehases (Kievljanini jaoks valmistati vähemalt 1940ndatel traditsioonilise trapetsmustriga 26x2.25 rehve).

Mida ma tean (mis võib aidata eeltoodud küsimustele vastuste leidmisel):

1. Suur hulk 1960ndate aastate Gaujasid varustati tehases Я-85 rehvidega.

2. Vähemalt osa B-901 abimootoriga jalgrattaid varustati tehases samuti Я-85 rehvidega. Minu erakogus oleval 1961. aasta B-901-l, (hetkel on deponeeritud Kurtna muuseumisse) olid igatahes all Я-85 ja on seal senini.

3. Ma ei tea, et Gauja järglast Riga-5 oleks varustatud tehases Я-85 rehvidega. Kõigil neil (sh ka 1968-69 toodetuil) olen näinud eranditult B-57.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne