otsin teavet jalgrataste Rudoni kohta
#1

Tere,

sai omandatud ühe meesterahva-Rudoni jäänused tõen. 1930ndate lõpust. Rudoni = Rudolf Niibo töökoda Tallinnas, seega Eesti töö. Puudu on porilauad ja rattad, muu kola (sh silt) on üldiselt olemas. Lisaks ei õnnestu värvikaunistuste skeemi vast enam tuvastada, aeg ja korrosioon on oma töö teinud.

Äkki on kellelgi peale minu olemas veel Rudoni jäänuseid või teavet selle kohta, millised nad välja nägid? Eelkõige on tänuvääret teave porilaudade ja rataste kuju kohta, mis võimaldab mul teada, millise riigi/firma millised osad ma talle külge panen.

Niipalju teavet, et huvitav nüanss on raami esiosal olevad kiilukujulised eenduvad välismuhvid, mis on olnud kroomitud (Eesti töö korral haruldane a la luksus-Latvello). Ka esikahvli ülaosa on eenduvate kaunistuskuhvidega. Keskmine ketiratas on 60ne tavaline viisnurk, vändad kandilised ja kiilkinnitusega. Sadul on kaarja toruga Wittkop, leistang allapoole suunatud.

Soov, nagu ikka, ratas taastada või vähemalt komplekteerida õigete või sellele lähedaste detailidega. Eesti tööd tuleb väärtustada, see on osake meie rahvuslikust tehnikaaajaloost Smile

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Kui Sa Valdo ei oleks ..., siis oleks hea soovitada Valdo käest kysida.
Arvad ,et keegi teab midagi veel?

Pole midagi targemat teha
Vasta
#3

Killer666 Kirjutas:Kui Sa Valdo ei oleks ..., siis oleks hea soovitada Valdo käest kysida.
Arvad ,et keegi teab midagi veel?

Hea nali Smile

Tegelikult postitasin ma selle soovi siia seepärast, et äkki on kellelgi alles Rudoni või Rudoni jäänused, millel on küljes originaalrattad või originaalporilauad. Või siis näha mingid pisimadki jäljed värvikaunistustest. Siis vaataks isendi oma silmaga üle, et saada taustateavet oma isendio restaureerimiseks. Minu omal neid detaile pole ja korrosioon + hilisemad ülepintseldamised näivad olevat ka kustutanud kõik märgi värvikaunistustest (paar prooviðurfi igatahes midagi triibutuselaadset nähtavale ei toonud).

Loomulikult ma ei pretendeeri sellele, et olen korjanud kokku KÕIK vanajalgrattad, mis siinkandis alles on. Usun, et nii teiste huviliste kui ka mittehuviliste omanduses on tuhandeid selliseid siinsõitnud isendeid, mida kas mul pole või mis on säilinud paremini kui minul.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

Aga Valdo, miks Sa ei uuri Kesk-Eesti huviliste käest?Wink Nimelt on Türil maailmamastaabis kõige suuremad Rudoni-spetsialistidToungue . Ja ka kõige suurem Rudonide kontsentratsioon ruutmeetri kohta maailmas. Nimelt dotsent Illi123 on seda teemat juba mitukümmend kuud põhjalikult uurinud ja omab head materjali, sealhulgas ka porilaudade ja värvilahenduste - triipude ja raamipiltide kohalt.
Kirjutan, kuna istun kodus ja laisklen, Ilmar aga rugab tööd teha hetkel. Eks ta ise räägib täpsemalt Sulle , nagu nii pead ise tulema vaatama, lisaks Ilmari 2-le Rudonile Türil veel üks paljas sildiga raam ja ilus jutt ühe Rudoni kohta, millel tagarattal 2 ketiratast.
Vasta
#5

kass Kirjutas:Aga Valdo, miks Sa ei uuri Kesk-Eesti huviliste käest?Wink

Isend on minu käes olnud vaid paar päeva. Pole veel jõudnud.

kass Kirjutas:... Illi123 on seda teemat juba mitukümmend kuud põhjalikult uurinud ja omab head materjali, sealhulgas ka porilaudade ja värvilahenduste - triipude ja raamipiltide kohalt.

Selge, siis ootab mind üks külaskäik ees. Mul on kindel plaan oma isend ära restaureerida, kas just kohe, aga millalgi ikka.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#6

Nagu üldiselt teadaCool, oli Rudoni meil ka viimati kevadel näitusel valjas, mõned pildid
http://jalgrattad.wordpress.com/category/rudoni/
Nüüdseks lisaks märksa triibulisem isend olemas. Neid ikka pidi liikvel olema, lisaks Türile kogunenud raamidele silte ühel ja teisel, ka Lätis Janisel
http://www.eag.unicweb.ee/Rattad/embleem...regins.jpg
Vasta
#7

Olen samuti Rudoniga seonduvale avatud.
Vasta
#8

Kui haruldane see Rudoni on, ise ratastes väga võhik. Jäi kunagi metsas üks sarnane raam silma. oli teine vist suht kehvas seisukorras. Tookord ei osanud midagi asjast arvata, ei tea kas peaks minema ära tooma või vähemalt pilti tegema? Silti vist ees ei olnud, aga tagakahvel oli samasugune ja ees olid need kolmnurksed kiired samuti.
Vasta
#9

(24-04-2009, 01:50 AM)nemps Kirjutas:  Kui haruldane see Rudoni on, ise ratastes väga võhik. Jäi kunagi metsas üks sarnane raam silma. oli teine vist suht kehvas seisukorras. Tookord ei osanud midagi asjast arvata, ei tea kas peaks minema ära tooma või vähemalt pilti tegema? Silti vist ees ei olnud, aga tagakahvel oli samasugune ja ees olid need kolmnurksed kiired samuti.

Too ära või tee pildid! Kui ise pole huvitatud, siis jäta teistele huvilistele.

Tagakahvel, muide, oligi tolle ajastu (1920-30ndate aastate) ratastel kõigil suhteliselt sarnane, aga raami esiosal olevad kiired mitte. Täpselt selliseid "kiiri", nagu Rudonil, ma siinmail liikunud isenditel teisi nagu ei teagi...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#10

Rudoni iseenesest on huvitav mudel või mark. Rudolf Niibo ilmselt tegeles sellenimelise mudeli kokkupanekuga 1929-40 ja neid eksemplare ikka tuleb veel välja meil. Huvitaval kombel enamus meesterattad. On andmed ka ühe naisteratta raami kohta, ise pole näinud.
Need "klassikalise " Rudoni raamid on valminud mingis suures saksa tehases. raaminumbrid alates 300xxx kuni 1xxxxxx, kui nüüd midagi segi ei aja. On leitud kirjaga REcord silt, mis on kujunduselt täpselt nagu Rudoni silt.
"Kiirtega" raame oli kateistel tootjatel, on räägitud UraniastSmile, omal on Brennabori raam. On plaanis oma Brennabori raami ja selle numbreid võrrelda Rudoni raamiga.
Kui raam on metsas alles, too ära või tee pilte, nagu Valdo ütles.
Vasta
#11

Nüid trehvas!
Just keerutasin sihukest raami näpuvahel ja arutlesin, et misasi ta olla võiks, nüüd tuuakse tuvastav teema suisa kandikul ette!
[Pilt: img_7788.jpg]
polnud mina ennem sihukesi kroomkiiri juhtund nägema.

loll on loll olla.
Vasta
#12

Oleme huvitatud kõigest Rudoniga seonduvast, nii mina, Illi123 kui ka eilne sünnipäevalaps Valdo. Piltidest, raaminumbrist jms. Mina olen huvitatud ka konkreetsest rattast, minul veel ei oleToungue, teistel kõigil on, mõnel isegi mitu !

Ja mis kirjadega rattad all on, kui on originaalid ?
Vasta
#13

(24-04-2009, 09:22 AM)kass Kirjutas:  Ja mis kirjadega rattad all on, kui on originaalid ?

Kui minult küsisid, siis mulle juhtus paljas raam ette. (pilt säält eespool olevast postist lingitud.)
Üsna pruunitäpiline ka teine, tõsi hämaral pööningul vaadeldud. Kui päevavalgele tuua ja puhtaks pesta, siis näeks ehk natuke värvi kah.
Tuuseldasin üht pööningut mööda ja kandsin kõik ettejuhtuva ratastega seonduva enam-vähem ühte nurka kokku. Eks neid jubinaid jupikaupa tilgub. Rattaid ka aga vaevalt, et selle raami küljest.

Ja Valdole palju sünnipääva!!!

loll on loll olla.
Vasta
#14

Pildil on jah üks Illi123 Rudonidest, ilmselt vale kahvliga. Kas Sinu leitul oli esihark küljes, peaks samuti olema küllaltki spetsiifiline.
Ja Valdol oli sünnipäev ikkagi eile nagu välja tuli Smile1 Aga kuulsate meeste sünidaatumitega on sageli segadust!Cool
Vb ei olegi see raam Rudoni oma?
Vasta
#15

Teema väline postitus siis minu poolt!
Palju-palju õnne Valdole minu poolt ka!
Vasta
#16

Esihargi kohta julgen arvata,et vaatamatta kahvli kroonil puuduvate spetsiifiliste kiirekesteta on tegu õige hargiga .Põhjus selles punases täpis,mis ka eelneval pildil näha,asub kohas, mida läbib punane kaunistusjoon.(võrdlesin teise Rudoniga).
Vasta
#17

Tegin siis täna kena ilmaga tiiru metsas ja otsisin selle raami kah uuesti üles, kahjuks oli seisukord veel poole hullem kui mul meelde oli jäänud. Kuna fotokat kaasas polnud ja sai lubatud pilti teha tarisin ta siiski koju, aga asi jah väga läbi mädanenud aga tundub siiski et kunagi oli Rudoni.

[Pilt: P4244144.jpg]

[Pilt: P4244143.jpg]

[Pilt: P4244142.jpg]
Vasta
#18

Tänan tehtud töö ja nähtud vaeva eest! Võib tõesti olla varasem Rudoni. Võiks veel kontrollida sildiaukude vahet, eks Ilmar või Valdo ehk mõõdavad oma raamidel ära.
Vasta
#19

Mul ka üks ratta raam, mis väga meenutab eelpool kuvatut. Tagumine kahvel suht sarnane. Ons kah Rudoni?

[Pilt: IMG_0064.jpg]

[Pilt: IMG_0065.jpg]

[Pilt: IMG_0066.jpg]

[Pilt: IMG_0067.jpg]
Vasta
#20

(27-04-2009, 10:36 AM)speedsta Kirjutas:  Mul ka üks ratta raam, mis väga meenutab eelpool kuvatut. Tagumine kahvel suht sarnane. Ons kah Rudoni?

Tagumine kahvel on niisugune (ratta kohal torud laiali, hiljem lähevad nn "jõnksuga" kokku ja siis kulgevad paralleelselt) PEAAEGU KÕIKIDE 1920-50ndate aastate rataste korral, vähemalt selliste korral, mis siinmail sõitsid (Rootsi, Inglise, Saksa, Taani, Läti, Eesti). Kui kahvli harud ei tee ülal- ja/või eespool ratast sellist jõnksu, vaid kulgevad paralleelselt või veidi koonduvalt edasi, siis selline raam on kas väga vana, 1900-10ndatest (vt minu 1909. aasta Dürkopp, deponeeritud Tehnikamuuseumi ekspositsiooni Palmses, http://forum.automoto.ee/showthread.php?...light=1909) või on ratas valmistatud peale 1950ndat aastat (vt nt minu 1958. aasta Riga-16, http://forum.automoto.ee/showthread.php?...#pid155798, mis on abimootoriga variandis deponeeritud Kurtna Mootorrattamuuseumi).

Ehk siis ülejäänud 1920-40ndate aastate rataste raamid on väga üksikute eranditega sarnaste tagakahvlitega. Üheks erandiks, mis mulle kohe meenub, on minu erakogus olev 1937. aasta madala naisterahva-raamiga Miele. Ja võibolla ka minu valduses oleva 300-400 raami korral ainsaks erandiks.

Rudoni raami eripära on esiosa välismuhvide eripärane kuju, mis erinevalt tavalisest sirgest lõpetusest kulgevad pikkade torude pinnast kõrgemal olevate kiirtena edasi. Kusjuures, raami esiosa ja need välismuhvide lõpetus-kiired olid veel nikeldatud.

Sinu näidatud raam on tavaline sirgelõpetuslike välismuhvidega raam, toodetud tõen. millalgi ca 1927 kuni 1940. Teatud detailide järgi (keevitatud pumbahoidja, keskjooksu kinnituskiilud alaosas) võin oletada selle Inglise päritolu, aga tal on nii vähe detaile küljes ja asi niivõrd roostest puretud, et raske on konkreetsemalt öelda.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne