Kr Saar & Ko 1940.a. naisterahva jalgratas ORIGINAL
#1

Isend sai soetatud eelmisel aastal Kurtna laadalt.

Peamine puudus - puudub raamil ees olev märk. Väiksemateks puudusteks on veel, et sadul on vahetatud Riga-10 meesteratta sadula vastu ja arvatavasti pärineb Riga-10-lt ka tagahelkur. Samuti on rooste purenud nii värvi kui ka galvaanilisi katteid, kuid algne lahendus on veel välja loetav, st värvikaunistused üsna paljude laikudena alles.

Plusspoolele asetaksin aga tõigad, et alles on palju algseid pisiasju - kett, ketikaitse, pumbahoidjad, kell, leistangiotsad (kuigi veidi vigasaanuna), tagaratta "pikkmutter" (Saarele tüüpiline ku i 1941.a.), trossiga esipidurisüsteem, pedaalid jpt. Ka porilauad on terved, st tugeva läbiva roosteta ja mõlkideta, mistõttu saab need vast mõistliku vaevaga uuele galvaanikale kõlbulikuks teha.

Ka ketiratas on Saare naisterattale tüüpiline. Samuti oma tehases valmistatud pedaalide otstesse pressitud eestikeelsed tähed P (parem) ja V (vasak), Saksa pedaalidel on seal vastavalt R (rechts) ja L (links).

Pakiraam on 1930ndate tüüp-liseaseade.

Aastaarv - 1940 - on välja loetav tagarummult, esirumm on Saarele tüüpiliselt Pränafa. Raaminumber on 7923.

Võrreldes paari aasta taguse Saare Original-naisterattaga on Pallas-ketikaitse asemel GEWE ning kangidega esipiduri asemel juba trossiga esipidur (olen ca 25 aastat tagasi uurinud põhjalikult 1938.a. isendit raaminumbriga 4336 ja mäletan selle detaile).

Isend on restaureerimata, olen ainult maha monteerinud mõned väga valed sildid ja seadmed, mis tal soetamisel küljes olid. Ja stiili mõttes pannud külge 1940.a. numbrimärgi. Loodan kunagi isendi korralikult ära restaureerida, toormaterjali selleks on siin ülipalju.

Probleemiks on ainult puuduv silt, mille ehk kelleltki saan, kellel on silt, aga pole ratast. Muide, minu Saare meesteratta raamil on silt ees, aga kunagi tahaks ka selle kokku panna, seega ei taha vähemalt esialgu sealt võtta.

Nüüd siis ka pilte:

[Pilt: saar_1.jpg]

[Pilt: saar_2.jpg]

[Pilt: saar_3.jpg]

[Pilt: saar_4.jpg]

[Pilt: saar_5.jpg]

[Pilt: saar_6.jpg]

[Pilt: saar_7.jpg]

[Pilt: saar_8.jpg]

[Pilt: saar_9.jpg]

[Pilt: saar_a.jpg]

[Pilt: saar_b.jpg]

[Pilt: saar_c.jpg]

[Pilt: saar_d.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Mul ka Saare nimeline meeste jalgratas kes neid tootis ja mis aastal.
Kahjuks pole see originaal aga soviks teha kui kuskilt jubinaid saaks.
Vasta
#3

(14-05-2009, 17:14 PM)renee Kirjutas:  Mul ka Saare nimeline meeste jalgratas kes neid tootis ja mis aastal.

Tallinnas, aadressil Kopli 11 asunud Kr Saar & Ko (varem - Otto Saare) jalgrattatöökoda (jalgrattatehas) tootis jalgrattaid aastail 1934-40. Kui lugeda ka natsionaliseerimisjärgset aega (1940-41), mil tööstus oli ümber nimetatud jalgrattatööstuseks "Säde", siis valmistati kokku seal vähemalt 8000 või veidi enamgi jalgratast.

Kui Sa näitad oma ratta pilte (detailide eripärad, raaminumber jms), siis võin täpsemalt öelda, millise väljalaskeaasta ja millise konkreetse mudeliga tegemist on.

Vt - http://www.hot.ee/galerii/amf/1939uudisl...tosaar.jpg ja http://www.eag.unicweb.ee/ewrattad.html

(14-05-2009, 17:14 PM)renee Kirjutas:  Kahjuks pole see originaal aga soviks teha kui kuskilt jubinaid saaks.

Kui näitad pilte, siis võin anda nõu, millised osad on valed/puudu ning millised nad seal käisid. Vähemalt loodetavasti tuntuimate mudelite korral.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

Üritan pilte hakata tegema. Loodetavasti saan järgmise nädala alguseks üles riputada
Vasta
#5

Tundub ilus ja komplektne jalgratas olema. Ära seekord siis töökäigust pilte teha unusta! Smile

Kevin.

Kõigile, kellele meeldivad/omavad vanu jalgrattaid või sääreväristajaid!

www.vanaisavokk.forumotion.com
Vasta
#6

(14-05-2009, 19:22 PM)Kevin68 Kirjutas:  Tundub ilus ja komplektne jalgratas olema. Ära seekord siis töökäigust pilte teha unusta! Smile

Ma arvan, et selle ratta juures ma totaalrestaureerimist (galvaanika asendus, uus värv jms) ette ehk vast ei võtagi - liialt palju on algset värvi (sh värvikaunistusi) peal ja säilinud.

Kindlasti asendan puuduvad/valed osad (pms algse sadula, helkuri ja märgi) ning ehk parandan-konserveerin värvkatet, säilitades võimalusel kõik allesolevad laigud. On ju suur osa kaunistusi säilinud. Võib-olla siiski uuendan mõnede osade galvaanikat. Nii säilib koos komplektsuse taastamisega ka ratta ajalooline "hõng".

Mul on selliseid rattaid ju küll ja küll, kus nagunii peab minema algse välimuse 100% asendamise teed (värv ja galvaanika), sest kõik või peaaegu kõik on lihtsalt maas...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#7

http://img132.imageshack.us/gal.php?g=saar1.jpg
Sain nüüd pildid tehtud palju sellest originaali on pole teada. Märk kukkus eest ära sellest ka eraldi pilt.
Vasta
#8

(20-05-2009, 23:42 PM)renee Kirjutas:  http://img132.imageshack.us/gal.php?g=saar1.jpg
Sain nüüd pildid tehtud palju sellest originaali on pole teada. Märk kukkus eest ära sellest ka eraldi pilt.

Saarest pole küll midagi peale sildi. Ja see silt on väga huvitav! Tegemist jällegi ühega paljudest saksa Brennabori tehase sildimodifikatsioonidest. Seni teadsin eesti brennabori siltidest ainult TEMÜ varianti. Ju see Saar ikka meie Saar on, oleks Kr. Saar, siis poleks kahtlust või on Otto ajast. Igatahes huvitav silt. Kuluks korralik pilt sellest. Ka lätlastel oma brennabori sildid ja kindlasti mujalgi. Selline kaubanduslik-turunduslik sildistamine.
Ka Brennaborist tundub vähe alles olevat, kas peale raami üldse midagi originaali on ?

Lgp. Manic kirjutas:

Ma olen leidnud veel kaks Eesti äride erikaubamärki - Tormoleni Toko (28-33, ka nimetatud saksa rattaks) ja Tallinna Eesti Majandusühisuse Brennabor-TEMÜ (37-39, valmistaja Brennabor).
[/quote]

see TEMÜ tuli kusagilt tuttav ette, ise mõtlesin omal ajal, et mida asja too võid tähendada, äkki Türgiga seotud midagiBig Grin

http://a.imagehost.org/0069/PR_001.jpg
Vasta
#9

(21-05-2009, 08:56 AM)kass Kirjutas:  Saarest pole küll midagi peale sildi.

See silt, jah, kuulub vast rattale, mille Brennabor on Saare jaoks tootnud. Tõenäoliselt enne aega, mil Saar ise tegi rattaid enda osadest.

Valdav enamik ratta osi on Riia päritolu. Ketiratas on Riga-20lt, pedaalid ja arvatavasti ka leistang ka. Raam näib olevat Riga-10lt nagu ka pakiraam. Seega kardan, et raam ja silt ei lähe kokku. Kahjuks on pildid nigelad ja udused ja ei võimalda detailide nüansse korralikult hinnata.

Kuna raaminumbri koha pildistamiseks ei olnud viitsitud kaameral makrofunktsiooni sisse lülitada (tegelikult PEAKS!!!), siis teravustas kaamera oma objektiivi kaugemale ja pildid on hägusad, st number mitteloetav. Siis on näha, et raaminumber on suur, mis oli omane nii Riiale kui Brennaborile.

Vanem asi näib olevat tagaratta pikkmutter. Äkki on vana ka tagaratta sisu, millelt leiab vähemalt aastaarvu? Tüüpiline oli, et kui nõuka-ajal pandi rattale uusi tükke külge, püüti Torpedo vabajooksu sisu jätta vana.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#10

Valdole vastuvaieldes - raam ikkagi ilmselt Brennabor (vt. lenksu pöördepiduri mutrit), kahvel Riga. Ja kes neid rattaidki teab, pildi järgi ei oska kosta.
Arvan, et asi võib olla ka hilisem, needsamad 30-ndate lõpuaastad kui oli TEMÜ - teema. Nagu teada, müüs Saare äri ka teiste tootjate jalgrattaid koos oma toodanguga. Peaks vaatama Saare reklaame, kas ja millal ta Brennabori müüs, vb ka mingi selline teema, et oli peaesindaja Eestid ja teised tellisid oma märgi all kõrvalt (kuigi vaevalt).
Vasta
#11

(21-05-2009, 10:04 AM)kass Kirjutas:  Valdole vastuvaieldes - raam ikkagi ilmselt Brennabor (vt. lenksu pöördepiduri mutrit), kahvel Riga. Ja kes neid rattaidki teab, pildi järgi ei oska kosta.
Arvan, et asi võib olla ka hilisem, needsamad 30-ndate lõpuaastad kui oli TEMÜ - teema. Nagu teada, müüs Saare äri ka teiste tootjate jalgrattaid koos oma toodanguga. Peaks vaatama Saare reklaame, kas ja millal ta Brennabori müüs, vb ka mingi selline teema, et oli peaesindaja Eestid ja teised tellisid oma märgi all kõrvalt (kuigi vaevalt).


Sorry, ei näinud udustelt piltidelt leistangipiduri nuppu. Sõjajrgsetel Riiadel seda polnud, nii et vast tõesti sõjaeelne raam?

Muide - kas tõesti olid Brennabori 1930ndate teise poole raamide esiosa välismuhvidel sellised poolkaarsed sisselõiked, nagu hiljem Riia raamidel? Mul on mõned selle ajastu Brennabori kontserni raamid (nt kaks Borat), aga need on hetkel kolihunnikute all ja ma ei saa praegu vaadata...

Kui see raam on Brennabor, siis ju saab raaminumbri põhjal aastaarvu üheselt kindlaks määrata. Ja kui tagarummu detailidel (juhul, kui need on algsed) on sama arv, on rummu sisu tõenäoliselt selle ratta algne. Nii et soovitan ratta omanikul vaadata tagarummu sisedetaile.

Niipalju veel, et minu andmetel kasutas Brennabor kuni üsna hiliste 1930ndateni tagaratta pikkmutrit. Ega Kr Saargi selle pikkmutri asja sealt vast "päris", sest temagi kasutas seda 1940-41. aastani.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#12

Valdo kirjutas :

Muide - kas tõesti olid Brennabori 1930ndate teise poole raamide esiosa välismuhvidel sellised poolkaarsed sisselõiked, nagu hiljem Riia raamidel? Mul on mõned selle ajastu Brennabori kontserni raamid (nt kaks Borat), aga need on hetkel kolihunnikute all ja ma ei saa praegu vaadata...

Üks tume pilt TEMÜ raami kaelast/märgist, alumine muhv on veidi näha ka.
http://jalgrattad.wordpress.com/2008/06/.../img_7965/
On ka üks "kiirtega" raam, mis on ka foorumist läbi käinud, pean seda ka Brennaboriks, kuigi pole kirjalikku ega muud viidet sellisele Brennabori raamile leidnud. Kaelamuhvid samasugused eestvaates, ka 38-nda aasta kataloog, seal sama. Mingi 35-nda? aasta raamil kaelamuhvide horisontaalpinnad sirged, ilma sisselõigeteta.
Üks udupilt ka selle kiirtega raami kahvliputkestSmile
http://b.imagehost.org/0033/PRIIT_018.jpg
Vasta
#13

No nüüd sildist parem pilt. Rummud ja rattad kuuluvad vist kure marki kandvale firmale. Raami number on 1888560.
http://img132.imageshack.us/img132/3676/saar.jpg
Vasta
#14

(21-05-2009, 18:38 PM)renee Kirjutas:  Rummud ja rattad kuuluvad vist kure marki kandvale firmale.

Kas Sinu väitest võib järeldada, et rataste rummudel on välisküljel kotkakujutised? Tagarummul olev kotkakututis viitab väga üheselt Torpedo tüüpi vabajooksule ja välisrumm kannab sel juhul kindlalt ka aastaarvu (vähemalt aastail 1920-40 kõik Torpedo mudelid kandsid).

Äkki teed siiski huvitavamatest detailidest (raaminumber, rummud jms) fotod, et neid saaks täpsemalt identifitseerida? Aga... KINDLASTI pane pildistamise tarbeks kaamera makrofunktsioon sisse, mis võimaldab objektiivil teravustada lähedal asuvatele objektidele. Sinu senised lähipildid olid teravustatud mitme meetri peale, mis tingis selle. et lähemal asuvad objektid olid hägused. (Lähiobjektidele teravustatud piltide näitena vt nt minu Kr Saare ratta detailipilte, mis ON teravustatud jäädvustatavatele detailidele.)

(21-05-2009, 18:38 PM)renee Kirjutas:  Raami number on 1888560.

Kui see raam on Brennabori töö, siis number 1888560 viitab üheselt 1938. aastale.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#15

Kristjan Saare kataloogist nr 10 (aasta teadmata, ilmselt 30-ndate esimene pool) võib leida lisaks grammafonide, trükimasinate, õmblusmasinate jms ka mõned viited jalgratastele.
"Meie jalgrattad ja nende osad on valmistatud......." Samas oma jalgratastest kataloogis juttu pole, on hulk rattaosi nagu tavaks sellistes kataloogides.
Selles kataloogis on esindatud markidest
Naumann
National
Primus
Suhl
Esperanto
jt ?

Brennaborist tollal juttu polnud ja nagu selle ratta nr näitas, aasta oli siis 1938, sama periood kui TEMÜ-l. Ilmselt ikkagi midagi impordi tollimaksuga vms?
Vasta
#16

(22-05-2009, 09:30 AM)kass Kirjutas:  Brennaborist tollal juttu polnud ja nagu selle ratta nr näitas, aasta oli siis 1938, sama periood kui TEMÜ-l. Ilmselt ikkagi midagi impordi tollimaksuga vms?

Jah, niipalju kui ma kuulnud olen, oli rataste peale tollimaks palju suurem kui osade pealt.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#17

(21-05-2009, 18:38 PM)renee Kirjutas:  No nüüd sildist parem pilt. Rummud ja rattad kuuluvad vist kure marki kandvale firmale. Raami number on 1888560.
http://img132.imageshack.us/img132/3676/saar.jpg

Minu TEMÜ Brennabori nr. 1845425.
Valdole selgituseks pakuks, et kurg ja kotkas on ainult kaudselt sugulased, firmad olid neil ikka erinevadToungue, loodan, et Renee pidas silmas MMVZ tehase kurge ?
Vasta
#18

Need vist minski rattad selle kurega.
Saare restaureeimine jääb vist ära kuna seal originaali suht vähe.
Vasta
#19

(22-05-2009, 19:07 PM)renee Kirjutas:  Need vist minski rattad selle kurega.
Saare restaureeimine jääb vist ära kuna seal originaali suht vähe.

Aga tee fotod ja näita mulle, siis ma saan Sulle ehk öelda, millega tegemist on.

Niisama oletuste ja väikeste juttude põhjal ma tavaliselt ei arva midagi.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#20

Tundub, et sattusin sama raami otsa

https://www.dropbox.com/s/dh3ayoq9gl6qbbt/IMAG0549.jpg

Samast hunnikust tuli välja veel GEWE kirjaga ketikaitse (vist identne valdo omaga), paar sadulakatet, raami juurde kuuluv esihark, mõned jooksud ja ketirattad. Proovin hiljem muust nännist ka pildid lisada.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne