11-11-2015, 20:39 PM
Tere, komistasin metsas ühe petrooleummootori juppide otsa. Asi ilmselt pätsuaegne püstise silindriga, ühe hoorattaga, mille küljes on suur rihmaratas. Silinder on valatud ühes tükis karteriga. karteril kahel pool suured kaaned millest jookseb läbi väntvõll. Ühel pool siis hooratas, teiselpool siis ruum kus asub nukkvõll ja ilmselt kinnitub sinna ka magneeto ja mingi vasest pump (jahutus ?), see ruum siis lõppeb omakorda otsakaanega. Kinnituseks ilmselt puitraamile on karteri külgedel keskel kaks laia kõrva ja tagumise otsakaane küljes samuti kõrv. Kogu aparaat on osandatud, olulisest pole veel leidnud magneetot, kolbi ja kepsu, ja tõukurvardaid nukkvõllist silindripea otsas istuvate nookuriteni. Silinder on karteri küljest murdunud ja karter ise ka kahes osas, võimalik et keps on läbi karteri välja lennanud ja seetõttu pole ka kolbi ja kepsu. Jutt sai pikk ja segane aga äkki on siiski võimalik umbkaudselt tuvastada mootori võimalikku marki , tootjamaad ja ajastut. Pilte kahjuks ei ole. Kuna asjad rasked vedasin metsast hetkel ära kollektori, mis kinnitub silindri ülaossa ja koos on kõrvuti nii sisselase kui väljalase, seal küljes on Schebleri Type D vasest karburaator, väljalaskest tuleb alla pikk toru ,mille küljest on ära murdunud terasest paks summutipütt, mis on samuti metsas. Samuti tõin ära ka selle vasest (jahutuse?) pumba, nukkvõlli, tagumise otsakaane, ühe väntvõlli raskuse ja nookurid. Nendest asjadest võin ka pilte klõpsida . Kas Schebleri karburaator viitab Ameerikale või on ka muid variante ? Olen paar õhtut netist nende mootorite pilte lappand aga analoogset ega ligilähedastki pole veel leidnud. Originaalvärv silindril tundus olevat tumeroheline, hooratas oli nelja sirge kodaraga nelja ilmakaarde, kodarate külge kinnitus nelja poldiga rihmaratas nii 20 cm lai. Äkki meenutab kellelegi midagi, tänud ette.