1937.a. NSU naisterahva jalgratas
#1

Kuna Türil on üleval praegu NSU näitus (vt http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=27563), siis soovisid korraldajad sinna ka sama margi jalgratast, milliseid kuulus mootorrattatootja samuti valmistas. Seetõttu saiselleks puhuks hädapäraselt ja kiirkorras korrastatud oma erakogus olev 1937. aasta naisterahvaratas NSU Pfeil, raaminumbriga 1292566.

Enne korrastamist oli minu käes vaid selle ratta jäänus - roostest puretud ja tükati säilinud värvkattega raam. Selle küljes algsed (kuid kägaras) porilauad raamiga sarnases seisus ja esiporilauamärk, samuti algne vasak vänt ja pedaal. Rattad ja ka esiembleem puudusid, sadul, leistang ja ketiratas olid aga kunagi asendatud Riga-10 omadega.

Korrastamisel sai:

A. Neutraliseeritud kogu raami/porilaudade rooste ning roostemuundatud kohad hädapäraselt mustaga üle värvitud, säilitades kõik algsed värvilaigud ja fragmendid.

B. Porilaudadel tehtud ka muid hädapäraseid värviparandusi, samuti kägaras porilauad õgvendatud.

C. Asendatud õigetega leistang, sadul ja ketiratas. Õnneks leidus netis 1930ndate teise poole NSU jalgrataste fotosid ja prospekte, mis võimaldasid õigete osade kuju identifitseerida, mille järel sain oma kolaladudest õiged asjad välja valida. Ning seejärel need detailid korrastada (õgvendamine, reguleerimine, rooste neutraliseerimine, riknenud galvaanikakihi imiteerimine alumiiniumvärviga jms).

D. Asendatud raamil puuduv esimärk.

E. Tüüpseid rantvelgi ning NSU rattarumme (tagumine oli mul endal, esimese eest Priidule (kaasfoorumlane kass) aitäh) kasutades monteeritud kokku rattad. Velgede kroom sai kiirkorras imiteeritud alumiiniumvärviga ning hädapäraselt sai tehtud ka velgede keskele lai must triip, mille äärde maalitud ka seal algselt olnud kitsad rohelised triibud.

F. Külge pandud algse profiiliga ketikaitse (tüüpiline 1930ndate teise poole Saksa naisterahvaratastele).

G. Monteeritud külge veel mõned ajastu pisiasjad (rantäärisega rehvid, ketiga ventiilikatted, kell, 1939.a. numbrimärk jms).

H. Kogu ratas sõitma pandud (kett, pedaalide komplekteerimine ja korrastamine, muude laagrite korrastamine jms) ning korrasoleku veendumiseks väike proovisõit tehtud.

Tulemusena sai jäänuste põhjal valmis üsna komplektne ratas, mida võib eemalt vaadata ning mis annab NSU jalgratta algsest välimusest mingigi aimu. Ajapuudusel (kõik tööd sai tehtud vaid nelja pika päeva jooksul) jäi lisamata vaid kangidega esipidur, tööriistakott ja pump, samuti kleidivõrgud.

Ratta eripära on leistangipidur, mis ei asu mitte ülemises, vaid alumises muhvis, samuti püsttorul olevad pumbaklambrid, mis ei asetse mitte ratta pikiteljel, vaid sellega nurgi. Samuti on alumine pumbaklamber raami külge keevitatud. Rattal on ka NSU vabajooks (mis oli levinud ka muudel ratastel, sh Eestis toodetud ETK ja Saare mõningatel mudelitel).

Nüüd ka mõned korrastamisjärgsed pildid, kuigi soovitan soojalt Türil NSU näitusel ratast ennast vaadata:

[Pilt: nsu_1.jpg]

[Pilt: nsu_2.jpg]

[Pilt: nsu_3.jpg]

[Pilt: nsu_4.jpg]

[Pilt: nsu_5.jpg]

[Pilt: nsu_6.jpg]

[Pilt: nsu_7.jpg]

[Pilt: nsu_8.jpg]

[Pilt: nsu_9.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Valdo jutt jumala õigeSmile! Ja siinkohal ka kirjalik tänu talle , et vaatamata napile ajale ta selle ratta näituseks suutis korda seadaCool ! (sai tehtud ka kontroll - proovisõit !)
Omalt poollt lisasime rattale mõned nipsasjad, loodan , et Valdo ei pahanda !
Veel arvan, et on igati kiiduväärt, et pannakse võrku välja materjale rataste kohta, info peab liikuma ja olema kättesaadav (kuigi huvilisi vähe).
Vasta
#3

(15-05-2009, 22:31 PM)kass Kirjutas:  Omalt poollt lisasime rattale mõned nipsasjad, loodan , et Valdo ei pahanda !

Ohei, ilusasti rippus ta seal lae all nende nipsasjakestega Smile

Minu poolt üks pildimeenutus eelmise aasta kevadest, mil see ratas näitusel oli (lappasin oma hiljutisi pildiarhiive):

[Pilt: nsu_naitusel.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne