Päike, tuul ja vesi - need me sõbrad kolmekesi

(15-05-2013, 00:51 AM)karvik Kirjutas:  
(14-05-2013, 23:35 PM)omaenergia Kirjutas:  peaks mingi väikese mooduli vaatama mis välja lülitab laadimise, kui akud täis. Samas sellise väikse võimsuse juures midagi väga ei tohiks juhtuda.

Võimsus väike jah ja ülelaadimise vältimiseks on sellisel juhul lihte panna miski 3,9V zener ja koormstakisti päiksepaneeli otste vahele. Zener hakkab tegelikuses reeglina avanema pisut enne näidatud pinget aga küll mitte täis võimu peal ja nikkel aku laadimiseks u. 1.6-1.8V purgi kohta ei ole ohtlik. Nikkel kannab ka 2.2V purgi kohta ära aga ei ole enam soovitatav.
Elfa müüb 5W 3,9V Zenerit 64senti tk. takisti maksab veelvähem ja ongi valmis. Takisti siis kusagile 15oomi peaks hea küll olema. Hea oleks takisti panna igaksjuhuks vatine. Vatine takk maksab miski 10senti vast.
Jupid on varuga aga kuna hind on pea olematu siis vast parem rohkem kui vähem.

Võimalus on panna igale akule oma zener ja takisti. Eeldusel, et zenerid on enamvähem võrdsed on ka balanseerimine tehtud Big Grin . Selliselt on muidugi juppide parameetrid teised aga tegelikult on see juba tähenärimine.

Ilmselt Zener tulebki, Täna on päikest kah.. Patarei laeb telefoni isegi. Muidugi ainult siis, kui telefon välja lülitatud, aga siiski Big Grin Ajab ikka isutama suuremate paneelide järgi.
Vasta

Vaatasin tänagi hambaid kiristades, kuidas tasuta elekter raisku läheb ja tegin eksperimendi. Keetsin tassitäie teevett kahe 12V keedupulgaga.
Varem olin proovinud ühega ja poolpiduselt akult. Tookordne tulemus - 40 min peaaegu keemiseni ei olnud ilmselgelt vastuvõetav. Seekord kaks pulka(olid juba olemas, ei läinud ekstra ostma), milledel sai pistikud otsast nahui visatud ja otse akupangast tulevate jämedate kaablite külge keeratud. Paberileht kruusile kaaneks peale ja hoplaa!
   
umbes viie minutiga vesi kees! Sealjuures läksid keedupulkade juhtmed pea sama tuliseks kui spiraalid. Hiinlased, saadanad, ju võistlevad, kes paneb tarbijale kõige peenema niidi külge! Ühel pulgal oli vähe jämedam, see oli enamvähem, aga teisel võttis juhtme isolatsiooni peaaegu vedelaks! Big Grin
Peab need juhtmed ka minema viskama ning vähemalt 4mm2 juhtmed otse küttekeha külge pookima. Siis saab asja. Ühtlasi on see jutt hoiatuseks neile, kes kohendamata vabrikuspiraali esimest korda autos kasutavad - sellega võib teoreetiliselt auto põlema saada!
Kruusitäie vee keema ajamiseks kulunud energia oli akus tagasi umbes poole tunniga. Cool
Nii et nüüd võin öelda "ekspertidest" küsijatele "Kas sa teed sellega sooja vett?" "Jah teen küll!!" Big Grin

Füüsika on valus ja matemaatika teeb vaeseks, kui sa nende sõber ei ole.
Vasta

Tekkis mõte panna matkaauto katusele päikesepaneel kuudi akut laadima,aga selles teemas suht tume.Siit küsimusi-kus kohast saab neid,kas on vaja mingit elektroonilist vidinat vahele?Aku on 130Ah.Jahtidel olen näinud kajuti katusel,aga jahile mõeldud asjad on ka jahi hinnaga.
Vasta

Lgp ksf! Korvimees muretses hiljuti endale tarvilikud asjad just selsamal otstarbel. Eks pead vist uurima, kuidas tal läheb. Vast saab toimivat asjagi juba näpuga katsuda.

Füüsika on valus ja matemaatika teeb vaeseks, kui sa nende sõber ei ole.
Vasta

Leidsin siis sellise asja http://www.youtube.com/watch?annotation_...62mZMIMpc0

Esimsese idee siis olla võimalikult vähe märgatav. Teine video lõpupoole on juba vähe rohkem märgatav ja toodab ka muidugi rohkem.

Kui on raha, siis ostan bensiini ja sõidan tsikliga. Kui ei ole, siis sõidan ilma.
Vasta

Elustaks veidi teemat. Tellisin Jebaist inverteri http://www.ebay.com/itm/150726036751?ssP...1439.l2649
Algul proovisin ja kõik oli OK. Kahjuks polnud aega eriti tegeleda ja töötavat asja lahti võtta nagu siin targemad on soovitanud ... ja sain vitsad ka kätte!
Teisel päeval põrandakütte taha ühendades tegi karp korraks kurja häält ja siis käis kärakas! Tagant lõi tuld & suitsu välja. Tulemus - primaarahela 2 transsi pilbasteks, sekundaarahela(kõrgepinge pool) üks transs lühises. Lisaks avastasin vigase ledi ja tinasilla(lühise) ülekuumenemisahelas. Jahutuspastat transside vahel praktiliselt ei olnud. Ehtne hiina töö!
Vahetasin kõik 8 jõutranssi veidi turskemate vastu ja sain karbi uuesti tööle. Juhtahelad jäid õnneks terveks, aga tellisin Jebaist igaks juhuks genekakive varuks.
Kui keegi samasuguse pilliga hätta jääb, võin ehk aidata kui väga pilbasteks ei ole. Üldiselt ei soovitaks mitte-elektroonikul sellist odavat hiinakat osta.
Toote kirjelduses mainitud helialarm tegelikult puudub. Koht on trükkplaadil olemas, aga jupid panemata. Ka jahutusventika juhtahela jupid on puudu ja vent otse toite taha ühendatud. Huugab siis pidevalt täispööretel ja teeb fööni häält. Kuna minul hakkab inverter olema garaažis akude juures, siis lärm mind ei sega. Ülekuumenemiskaitse on olemas ja töötab ka. Kontrollisin jootekolviga ettevaatlikult soojendades.
Tegin katseid ka tühjenduspumba ja põrandaventilaatori toitmisega. Töötasid küll. Ventika mootoris oli siiski kuulda kerge inin, mida seal tavaliselt ei ole. Ei ole see "modifitseeritud siinus" ikka mähistele päris õige asi, kuigi häda korral ajab asja ära. Põrandavendile on märgitud 35W. Inverter neelas 70W ringis. 150W halogeenprožektorit toites aga tarve ainult 162W. Lampe ja küttekehasid toites on efektiivsus niisiis üllatavalt kõrge.
Proovisin ka relakat(750W). No käima tõmbas, kuigi käivitusel hakkas inverteri ülekoormuskaitse tõmblema.
Väga palju praegu katsetada ei saa, kuna päikest on jaopärast ja teistele tarbijatele peab ka midagi jätma.

Füüsika on valus ja matemaatika teeb vaeseks, kui sa nende sõber ei ole.
Vasta

Minu jagu pole tuld sülgama hakanud, tõsi ma pole seda koormanud ka pikemalt. (Oman täpselt samasugust Inverterit )

Aga põrandat kütta jõuab?

Alustatud töö tuleb lõpuni viia.
Vasta

Põrandat pole veel jõudnud kütta, sest lähipäevil pole päikeseelektrit väga üle jäänud. Annan teada kui asi niikaugel. Ühtlasi pean leidma aega väikese paneeli katusele kinnitamiseks ja "sisteemi" ühendamiseks. Nüüd on jälle motivatsiooni rohkem toota kui üks megatarbija juures.
Hetkel toodang 7500 Ah Cool See number oleks võinud ka suurem olla, kui vahepeal poleks "üle ääre ajanud".
Kahjuks jääb väike paneel esialgu jäigalt paika. Ei julge träkkerit üle koormata. Niigi on tormiga hirm nahavahel, kuna träkker esialgu 2x väiksemate paneelide jaoks ehitatud.
Aga ksf! Indrekule soovitan soojalt omagi inverter lahti võtta ja jahutuspastat igale poole vahele panna. Muide, paugu tegemisel tegin võibolla ise ka vea. Ühendasin koormuse taha enne kui inverterile toite peale lasin. Pealegi oli aku vaid poolenisti laetud. Ülekoormuskaitse hakkas "pumpama" ja siis käis kärakas ära. Inverteri peaks alati tühjalt käima laskma ja siis alles koormust andma.

Füüsika on valus ja matemaatika teeb vaeseks, kui sa nende sõber ei ole.
Vasta

Ei teagi kas oleks mõistlikum siia seada või eraldi jutt teha, aga algas kõik sellest kui tuulepuhand otsustas mu postamendi koos 1,8m tiivikuga pikali ajada. Postament oli siis maas katse jalana töötav u. 1.2m kõrge aretis ja labad kukkusid vastu maakivi müüri. Kuna postamendi ümberajamiseks peab jõudu kasutama siis pidi tiivik hea uhaga käima, et piisav puri tekiks.
   

Igaljuhul saag käima ja peab meeldima. Jälle 1,8m kuna kõik muu selle jaoks olemas. Peaaegu.


   
Puujupp on siis 50x150x1000mm. Kuna tiivik 1,8 siis vaja läheb sealt 900mm. See rõõmsalt kuueks ja ongi juba verstapostid olemas.

   
Laba jämedama osa ajasin loodi ja mõõtsin loodi servast vajaliku mõõdu selliselt, et lood toetus siis kaugema serva peale risti üle laba ja kui seda puu ei lubanud siis hööveldasin lauda veidi nii, et kindalalt toetuks lood õigesti. Viimase nurga saab selle järgi, et ühendada ära kuuenda verstaposti märk selle eelmisel pildil näha oleva 45* joonega. Kahjuks jääb ta siin sae taha.
See serv millest mõõta tuleb, jääb ka ühtlasi puutumatuks kuni viimase hetkeni ja on laba esimene serv.

   
Esikülg tuleb siis selles faasis juba võimalukult sile ja siidine seada, sest jääb puutumatuks edaspidistes käikudes.
Uued märgid laba küljel on laba paksus ja mõõdetud valmis saanud servast. Viimane jookseb laba servast mööda saadud joont edasi kuni labast välja jookseb ja saab alguseks vastas küljel oleva diagonaal joonega mis jookseb kokku seal oleva kaare teise otsaga.

   
Laba teine külg siis seline ja paksus on märgitud sellest samast servast mille järgi kogu asi loodi abil alguse sai. Kaar seal jämedamal küljel on tähistamaks "ÄRA NÄPI" ala. Selle kohapeale toetub vineer plaat mis tugevdab kunagi tulevikus tiiviku südamikku. Paksuse märkimisel on 5 kohta ja viiendast edasi läheb otse kokku selle sama "ära näpi" kaare otsaga.

   
Enne peiteldamist.
Relakas seal ei ole niisama. Nimelt on lamell kettaga ülimalt kiire võimalus(tolmab hullu moodi) peitlist saadud tulemus siledaks ajada. Kohati teeb seda isegi liiga kiiresti.


   
Selline on siis olukord enne profiili joonistamist ja voolima hakkamist.


Üldiselt on profiili voolimist raske kirjeldada.


   
30% ja 50% jooned. 30% mõõdetud siis sellest servast mis loodimisel toeks oli.


   
Selliselt tuleks siis tagumine serv maha võtta. Üks osa peaaegu vastas küljeni ja teine osa keskjooneni. Taga serva paksus ei tohiks jääda üle 1mm ja mida õhem on seda parem.


   
U sedasi tuleks siis esimene serv maha võtta. Väga servani ei tasu minna ja 30% joont selles osas ei peaks ka väga jälgima. Kui siis selliselt, et hea on jätta laba juht servast maha võetud osani ja maha võetud osast 30% jooneni enamvähem võrdne laius.
Edasi tuleb hakata teravaid servi järjest tasapisi maha võtma. Juht serva võib jätta väikese serva puutumatta, et saaks hiljem alumise külje veits ümaraks lihvida, samas mitte laba kõõlu pikkust vähendades. See ei tähenda et peab olema meeletu kumerus seal, vaid ta peaks olema kumeram kui noa tera. Minul jäi ta kusagil 1mm.
50% joone võib viimases osas rahulikult minekut lasta aga 30% joon peab jääma lõpuni alles. See jääb tiiva kõige paksem koht ja kui eelnevates käikudes on paksus õigeks seatud, sedasi see ka jääb.


   
Selliselt on ta raamatus kujutatud aga jutus on sees soovitus teha esiserv veits kumeraks eelnevalt kirjeldatud viisil.


   
Minul tuli lõpptulemus selline. Võimas tedlafon suutis osavalt puusüü pildilt välja kärsatada, aga kuju on olemas.




Sedasi veel kaks korda ja ongi valmis.Cool



   
Hea on ta panna esmalt maha sedapidi, et ringi osa jääb üles. Selliselt on sirgeks jäänud servad maas ja labad stabiilsed. Labade keskosa võimalikult kokku suruda ja mõõtmise abil laba otste kauguseda omavahel võimalukult täpseks ajada.


   
Kruve peaks mõni veel olema. Panin ka liimi vahele, et kindlam saaks. Vineeri soovitatakse panna 9mm paksust sellisele tiivikule. Minul seda ei olnud ja panin kaks 6mm plaati üksteise otsa.


   
Selline on siis teine pool. Kruve peaks siingi rohkem olema. Selle mõõdu juures soovitatakse mõlemale küljele 20kruvi ehk siis kokku 40 kruvi ja 30mm pikad.

Edasi tuleb siis valmissaanud tiiviku mõõdetud keskkoht üles otsida ja selle järgi hakata sobitama mõne ringi käiva asja külge. Näiteks auto ratta rumm või midagi seesärast. Mida kergemini ringi käib, seda suurem on tootlikus madala tuulega. Mõõdetud peab olema keskkoht sellepärast, et ei tekiks dünaamilist tasakaalutust.

Kuna pöördpea on mul juba varasemast olemas siis püüan sellest millagi pildid teha ja lihtsalt mõõdud juurde kirjutada. Saba on välja keerav, et kaitsta genekat ülekoormuse eest.

Mõõte ja mõtteid raamatust "A Wind turbine recipe book" autor Hugh Piggott.

Edu!

Järgneb teemas http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=28200&pid=315868#pid315868

Kui on raha, siis ostan bensiini ja sõidan tsikliga. Kui ei ole, siis sõidan ilma.
Vasta

Sisestasin tänagi esimese kuupäeva puhul elektrinäidu EE lehele ja tõdesin üllatusega, et nii väikest kulu pole justkui veel olnudki! 260kWh 30 päeva kohta! Kindlasti on neid kes korteris elades vähemgi kulutavad, aga majapidamise kohta on kulu mõnusalt väike. Muidu oli ikka 400kWh kanti ja talvel külmaga on olnud isegi kuni 600kWh.
Seekordse kokkuhoiu arvan olevat pärit kahest kohast:
1) Kuumalaine tõttu minimaalselt töötanud põrandaküte. Arduino hoiab selle temperatuuril silma peal nagu kull ega küta kübetki rohkem kui tarvis. Ning sedagi ainult hommikul ja õhtul. Päikeseelektriga pole seda veel kütta jõudnudki.
2) Hetkel ainsast päikesekollektori paneelist on välja pigistatud kõik. Kui päikest vähe, soojendab kollektor elektriboileri jaoks vett ette. Kui ilmad palavad, siis tõmban elektriboileril saba üldse seinast välja ja kasutan päikesesooja vett otse.
Ja Basilio pole veel kaugeltki kõiki projekte teoks teinud... Cool
Käsil on ntx teise kollektoripaneeli ehitamine. Vaja veel vahtplasti ja voolikut osta ning siis saab hakata kokku panema.

Füüsika on valus ja matemaatika teeb vaeseks, kui sa nende sõber ei ole.
Vasta

Täna katsetasin põrandakütte läbi inverteri ära. Töötas küll. Inverter läks pikapeale soojaks, aga mitte liiga. Kätt kannatas vabalt peal hoida. Kõik käis nagu kellavärk ning jahutus oli igati OK. Ise kokku pandud asi ikka etem kui hiina vusserite oma. Ka transid said sisse vastupidavamad, mitte piiripealsed.
Ainult akudest jäi väheks. Täislaetud akudest jätkus üheks tunniks ja kümneks minutiks. Nagu kiuste tuli pool tundi peale eksperimendi algust suur tume pilv päikese ette. Muidu oleks ehk täisvõimsusel töötavad paneelid agooniat veits pikendanud, aga arvatavasti mitte üle 10-15min. Siis oli akude pinge kontrolleri andmetel 11,8V ja lõpetasin piinamise. Põrand läks selle ajaga 29*C-lt 32-33*C-ni ja tundus õhemates kohtades tallale juba soe. Korralikuks üleskütmiseks on vaja miinimum 2h ja seda täisvõimsusel. Inverteri väljundpinge aga langeb koos toitepingega. Seda paraku ei kompenseerita. Kui alguses venitas koormuse all ikka 220V ära, siis lõpus oli vähem. Vaatasin rohkem tarbitava võimsuse näitu - alguses 360W(võrgutoitel 440W) lõpus poolsurnud akuga 315W. Näidud saadud digitaalse mõõdikuga, mis pistikupessa vahele käib. Teadmata on kui õigesti see moditud siinusega näitab aga mingi pildi ehk saab.
Nii et pauerit jäi väheks, aga muidu toimib küll. Cool
Kui tahta põrandaküte päikeseelektriga korralikult toimima saada, siis peaks lisama veel 2x100W paneele ja kaks kombaini akut. Siis võiks rahumeeli tuld anda.
Täna keevitasin kokku ja värvisin üle raami väikese (55W) paneeli ülespanekuks. Ega see nüüd kordades võimsust juurde ei too, aga abiks ehk ikka. Raskel ajal on kärbes ka liha! Big Grin

Muide, tänud Vend Karvikule, kes viitsis õpetlikud pildid üles panna! Propelleri laba tegemine nüüd puust ja punaselt ees. Smile

Füüsika on valus ja matemaatika teeb vaeseks, kui sa nende sõber ei ole.
Vasta

Eile kohtasin sellist videot http://www.youtube.com/watch?feature=pla...Qsx7sgshlM Kus on näha et maailmas on veel inimesi kellel on liigapalju aega Big Grin aga asi on lahe.

Kui on raha, siis ostan bensiini ja sõidan tsikliga. Kui ei ole, siis sõidan ilma.
Vasta

Õhkkütte päikesekollektor
http://www.ehitusfoorum.com/viewtopic.ph...41#p226441
Vasta

Nüüd siis päikesekollektoril teine paneel juures. Ühega kippus lahjaks jääma, eriti keskpäevase pilvitusega. Või siis kippusid lapse-põrssad õhtul liiga palju lobistama ja issil tuli ennast külma veega pesta. Rolleyes
                           
Uuendustest on kast sügavam ja vahtplast paksem - 25mm esimese paneeli imeõhukese asemel.
Teiseks uuenduseks on digitaalne temperatuuriandur LM75AD.
   
Selle kinnitamiseks radika tagaküljele sai tehtud "kõrgtehnoloogiline" rats a la Mägiaivar, mis koosneb vatitiku varrest, pooleks läinud kõvaketta magnetist ja EPO liimist. Väga hea ja lihtne oli kinnitada. Iseasi kas see plastvars kuumale vastu peab, võibolla oleks pidanud puutiku panema.
   
Ei ole küll esteetiline, aga see eest odav, kindel ja praktiline! Big Grin
Hetkel jookseb temperatuuri info lihtsalt hobiruumi laua peale LCD-le,
   
aga edaspidi hakkab selliste andurite järgi toimuma kogu juhtimine. Boonusena muutub võimalikuks andmete salvestamine mälukaardile ja üle arvutivõrgu jälgimine.

Füüsika on valus ja matemaatika teeb vaeseks, kui sa nende sõber ei ole.
Vasta

Kahe paneeliga on boiler päris kurjaks läinud. Cool Kui õhtul 4 inimest jutti duši all ära käib, on kraanist tulev vesi jätkuvalt KUUM! Elektroonikaga pole olnud mahti tegeleda, sestap tuleb pump õhtul käsitsi välja lülitada. Muidu jääb boiler ööseks paneeli soojendama. Kasutusel olev termolüliti nimelt ei tagastu üle 40*C temperatuuridel. Praegu on sooja piisanud ka poolpilves ilmaga. Ootan huviga, mis saab sügisel. Talveks on plaan antifriis sisse valada.

Füüsika on valus ja matemaatika teeb vaeseks, kui sa nende sõber ei ole.
Vasta

Järg teemale http://forum.automoto.ee/showthread.php?...#pid314125

   

Offset on siis mõõdetud võlli keskelt pöördpuki keskele. Saba toru on 48mm.
Et toru ei vajuks kaugemale kui 110* siis on saba hinge juurde pandud lisa tükk metalli mis toetab pöördpuki vastu.

Et saba täielikult välja keeratus asendis tiivikusse ei läheks on pandud piiraja selliselt, et saba nurk jääks kusagile 10* juurde. Selliselt ei vaju ka tiiviku pöörded väga alla ja ei jää liiga seisma enne tagasi vajumist.

Saba laba on kinni kahe 8x30x300mm leht metalli küljes. Üks 45* nurga all ülespoole ja teine allapoole.

   

4* pöördpuki ja tuuliku raami vahel on selleks, et tiivik ei saaks vastu masti käima hakata. Tiivik on siis tahapoole kaldus.

Torude läbimõõdud on pöördpukil välimine 60mm ja sisemine selline mis sinna sisse läheb e. 48mm. Samad on nad ka saba hingel. Seesmine toru võib olla muidugi pisu jämedam. Loksub vähem.

Pöördpuki välimine toru on 240mm pikk ja sisemine on umbes täpselt nii pikk, et kui tiivik lõpeb siis seal oleksid esimesed väädid ja selle kohapeal lõpeb ka peenem toru.
Saba hinge sisemise toru pikkus on 200mm ja välimise 100mm. Tegemist tavaliste veetorudega.

Pöördpuki ja saba hinge ülemisse otsa on pandud paraja paksusega(mina panin 10mm) materjal mis toetab sisemisele torule. Hingede sees ei ole midagi peale määrde ja kui kahe toru vahel lõtk väga suureks jääb, siis saab sinna lisada mingid õhukesed võrud mis lõtku vähendavad.

Pöördpuki ülemise tugi plaati on puuritud auk juhtmete jaoks.Kontaktipaari üles ei tule ja juhe hakkab koos tuulikuga keerduma. Väikese tuuliku kogemusel võin öelda, et eelmine aasta ei kruttinud juhtmest keerde välja ja seeaasta seda tegin. Arvan, et mida lihtsam seda vähem on nässuminevaid osi ja seega mõni kord aastas juhtmete vinti kontrollida ei ole vast suur vaev.

Vast sai kõik vajalik peale.




Täna garaaži koristades leidsin sellise asja
   
Tegemist siis VAWT-i laba luukerega. 3,2m pikk ja 0,35m kõõl.
Peaks töötama diameeter 2,2m juures.
TSR kusagil 1,5 kuni 2.

Kui on raha, siis ostan bensiini ja sõidan tsikliga. Kui ei ole, siis sõidan ilma.
Vasta

Millise nurga alla tuleks paneel jätta, kui ta on statsionaarne ja päikest nö ei jälita, mis oleks see üks ja fikseeritud asend, ehk siis kuldne kesktee?
Vasta

Ma nüüd puusalt ei mäleta, kuid ühes TEUKi kogumikus:
http://tek.emu.ee/teuk-konverentsid/teuk-kogumikud/

on Veli Palge artikkel sel teemal.
Vasta

Siin ka sellest juttu. http://www.taastuvenergia.ee/paikesepane...amine.html

Kui on raha, siis ostan bensiini ja sõidan tsikliga. Kui ei ole, siis sõidan ilma.
Vasta

Vähemalt kolm erinevat kallet võiks paneeli rack ikka võimaldada. Päikese keskpäevane kõrgus ei muutu igapäevaselt nii palju, et kallet tihti muutmas peaks käima. Talvel püsti, jaanipäeva paiku võib see 40-45* lääpas olla(täpselt ei tea, pole kunagi mõõtnud, silm on kunn Big Grin) ja kevad-sügiseseks mingi vahepealne asend. Mina teeksin nii. Uuemad paneelid küll väga pirtsakad ei ole ses suhtes, aga natuke ikka võidaks.

Füüsika on valus ja matemaatika teeb vaeseks, kui sa nende sõber ei ole.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 5 külali(st)ne