29-09-2012, 11:37 AM
Vertikaal tuulikutel tekib kohe sisse väga suur vahe tõste ja tõuke masinate vahel.
Tõuke rootori puhul vastassuuna kinni katmine isegi aitab, aga tõste tüübil on täiesti surnud punkt ainult siis kui laba on täpselt vastu tuult. Ülejäänud aja ta teeb tööd küll erineva võimsusega, aga midagi teeb koguaeg.
Tõste tuulikutel on ka pöörete mure väiksem.
Tõuke tuulikul saab kinnikatmisega tõsta kasutegurit, mitte pöördeid. Tõuke tuulik saab liikuda ainult sama kiiresti kui tuul liigub ja ei enam. Kui nüüd kasvõi natukene rootorilt töötegemist nõuda, siis langeb ka koheselt rootori pööre väiksemaks kui tuule kiirus. Kusagilt peab ju töö tulema.
Tõste tüüpi tuulikud (VAWT kui ka HAWT) ei näe tuult nii nagu seda meie näeme. Kui laba hakkab tuules liikuma, siis tema edasi liikumisest tingitud lisa õhu liikumine muudab laba jaoks tuule nurka väga palju. See võimaldab tuulikul liikuda kordades kiiremini kui liigub tuul.
Vabalt labade vahelt läbi lipsanud tuul on efektiivsuse kadu. Rootor peab ideaalis käima täpselt nii kiiresti, et ta suudab maha pidurdada võimalikult palju tuult, aga ei hakka veel töötama seinana kust tuul lihtsalt minema põrkub.
Tõuke rootori puhul vastassuuna kinni katmine isegi aitab, aga tõste tüübil on täiesti surnud punkt ainult siis kui laba on täpselt vastu tuult. Ülejäänud aja ta teeb tööd küll erineva võimsusega, aga midagi teeb koguaeg.
Tõste tuulikutel on ka pöörete mure väiksem.
Tõuke tuulikul saab kinnikatmisega tõsta kasutegurit, mitte pöördeid. Tõuke tuulik saab liikuda ainult sama kiiresti kui tuul liigub ja ei enam. Kui nüüd kasvõi natukene rootorilt töötegemist nõuda, siis langeb ka koheselt rootori pööre väiksemaks kui tuule kiirus. Kusagilt peab ju töö tulema.
Tõste tüüpi tuulikud (VAWT kui ka HAWT) ei näe tuult nii nagu seda meie näeme. Kui laba hakkab tuules liikuma, siis tema edasi liikumisest tingitud lisa õhu liikumine muudab laba jaoks tuule nurka väga palju. See võimaldab tuulikul liikuda kordades kiiremini kui liigub tuul.
Vabalt labade vahelt läbi lipsanud tuul on efektiivsuse kadu. Rootor peab ideaalis käima täpselt nii kiiresti, et ta suudab maha pidurdada võimalikult palju tuult, aga ei hakka veel töötama seinana kust tuul lihtsalt minema põrkub.