Jalgratas LeFuran - Eesti toode? Mis ajast?
#1

Mind ehmatasid kaasfoorumlase kassi esitletud pildid Eesti jalgrattamärkidest. Nimelt leidsin sealt enda mõistatulikule LeFuranile väga sarnaseid märke:
[Pilt: 3tilka.jpg]
Minu LeFuranil oli ka kirja ümbrus must ja ülejäänud ornamentide vahe pärlmutterpunane.
Rattast endast siis: puudu on mul vaid rattad, ülejäänud koli on kõik alles. Keevitatud ja katkine küll, aga alles.
Lenks on puukäepidemetega, üks puukäepide on kuskil alles ka.
Kahvlilaager - Karpiidilambihoidja on kuskil alles, see on tavaline, märgita.
Kahvlimuhv on ühes tükis. Raam õnnestus kuskile auto otsa sodiks sõita, 20-sentimeetrised kõverad jupid torudest on vahelt välja saetud, vajavad asendamist.
Kahvlimuhv on dekoratiivne, ilma eraldi plekist kroonita
Porilauakinnitus on vanarataste kohta ebatavaline, varras ei käi rattamutri alla.
Porilaua kinnitussõlm on päris omapärane, porilaua timmimiseks olid ekstsentrikud. M3 polt pole õige, originaalis olid plekist ekstsentrikud varte külge needitud. Ekstsentrik on ka kodaratesse vist jooksnud, originalis pole ta vintis.
Porilauavarre murdunud porilauapoolne ots
Porilaud ise meenutab natuke Riga oma.
http://static1.fotoalbum.ee/fotoalbum/19...1e8eb1.jpg
Ketiratast esimese hooga ei leidnud kola hulgast üles, aga Peletise ketiratas on LeFurani omale väga sarnane, LeFuranil ei olnud hammasvöö juures topeltringi, kumerad krutskid olid otse hammasvöö ringi küljes.
Pedaalid on pronksmutrite ja kaussidega, pedaali tüvi pole valtsitud kaussidest ja torust, see jura on ühes tükis treitud, plekist on vaid otste kummikinnituse sõlmed. Pedaalil muidu miskid suva kummid, originaalkumm on selline valge ja viisnurgeline.
Viisnurgaornamenti esineb ka riistakotil.
Vänt meenutab natuke Turisti või StartShosse oma, ent on massiivsem, kantis külgedega ja 45kraadi faasitud servadega.
Sadul on hetkel laiali, meenutab vana Riga punutud vedrudega kolmekordse traatraamiga sadulat, aga on pikem, sihvakam, raamitraadid on peenemad. Sadula firmamärk L'INEXTENSIBLE vihjab jällegi Prantsuse päritolule.
Raamiomapärad - pildil on näha omapärane liide tagahargi toru ja sadulapoldi kinnituspleki vahel, samuti uhke kinnikeevitatud pumbahoidja. Peenelt viimistletud liited on ka tagakrokodillide juures.

Ratta ajaloost - minu kätte langes ta 10 rubla eest 1990. aastal ühe Kose kohaliku viinamaia vanamehe käest, ratta päritolust taat midagi rääkida ei osanud, vahetas teemat, nagu oleks ta selle kuskilt virutand.

Sõitnud olen sellega kõvasti ja tuuninud ka ja kõvasti ära "P#tsinud," nagu üks tuntud vanarattakoguja armastab väljendada - külge on keevitatud turisti trossihoidikuid, keskjooksu on keevitatud Dürkoppi välisrumm, viimati sõitis see Dürkoppi väntadega. Õnneks klapivad Dürkoppi vintidesse selle ratta originaalkausid, ent see konkreetne keskjooksurumm on üsna õnnetu ja väsind ega taha originaalkausse hästi sees pidada.
Kui ratta oma valdusse sain, olid tal veel säilinud raamiornamendid - punased jooned piki torusid ja justkui templiga löödud pronksikarva lillornamendid kahvlimuhvi juures ja raamitorude otstes. Ornamendid meenutasid veidi neid krutskeid, mis on Tehasesildi ülemises ja alumises otsas, ent olid pikemad ja väljavenitatud.

Spetsialistid küsivad nüüd kindlasti raaminumbrit, aga - seda pole olemas, mina pole leidnud!

Küll aga võiks spetsialistid arvata midagi ratta päritolust, valmistamisajastust, mis sorti veljed alla käisid jne. Kui kellelgi on sarnase "arhitektuuri" ja kirjeldatud raamivärvingutega ratast, oleks huvitav teada, ´kuda nad täpselt välja nägid, mina, tark teismeline, ei osanud neid ju 19 aastat tagasi enne raami ülenühkimist neid maha joonistada ega mõõta.
Vasta
#2

Väga spetsiifiliste detailidega ratas ja tundub, et Luxi - Rexiga ei seo seda peale sildisarnasuse miski. Pikk - Toomas on esitanud millalgi hüpoteesi siltide sarnasuse põhjuse kohta, et neid telliti väljast mingi spetsialiseerunud sildimeistri käest, vb ?
Ilmselt ikkagi vähemalt prantsuse juurtega puust kasvanud see ratas. Omal sarnase tegumoega sadulanahk mida millegipärast ka prantslaseks olen pidanud, ei mäleta mis kirjad peal. Ka on olemas sarnane ird ketiratas kusagil.
Huvitav aparaat igatahes.
Selliseid "pealetempeldatud ornamente" kasutasid mitmed tootjad, oli raamidel-kahvlitel tavaline, paljudel lätlastel, ka eesti Lux-il hõbedased ornamendid raamil.
Vasta
#3

Kardan, et LeFuran on siiski Prantsuse ratas. Detailid on erinevad siinlevinuist ja sarnaseid ei ole ma (eriti) näinud. Ja need LUX, REX jms märgid on lihtsalt LeFuranilt ðnitti saanud, kuna nende väljatöötaja ei viitsinud kunstnikku palgata ega midagi uut välja mõelda, vaid kopeeris. On ju selgelt näha, et märkide matriitsid on erinevad, st pisiornamendid ei ole identsed, vaid on üksnes sarnased.

Lisaks - mul on karvane tunne, et olen seda ratast ca 1979-80 Kose vahel sõitmas näinud - üks papi sõitis sellega poodi ja siis edasi. Silt oli mingi "Le..." ja ketiratas selline sigrimigri... Juba siis, poisikesena, vaatasin ma vanu jalgrattaid Smile

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

Paar nüanssi veel: silt oli raami külge kinnitatud ülevalt ja alt poltidega, need poldiaugud on seal ebakorrapäraselt, mitte päris täpselt tsentris. Sildi külgedel ka augukesed, aga sealkandis mingeid kinnituskohti raamil pole. Vale silt?

Esimese poripleki sees auku ei ole, klassikalist vardaga käsipidurit pole seal olnud. Küll aga on porilaua valtsitud kitsendus kahvli vahel ettepoole pikem, nagu saaks panna sinna trossiga kahepoolse veljeltpidurdava piduri, nagu need turistidel jt 80-date ratastel olid.

Ja valmistamisajastu? Pikk Toomas nägi seda kunagi ja pani lenksu käepideme osa ja posti omavahelise liite alusel 1910-dad-1020-dad. Läikivad kulinad olid originaalis kollakad, st nikeldatud - vända peal on see veel aimatav. Kui on nii vana, siis käivad alla kitsamad, vanemad "ilma rennita" kumerad pöiad? Ja Torpedo rummud, kus kotkas ei ole rõnga sees?
(22-05-2009, 13:54 PM)valdo Kirjutas:  On ju selgelt näha, et märkide matriitsid on erinevad, st pisiornamendid ei ole identsed, vaid on üksnes sarnased.

Ja värv! Uurisin siin lähemalt, punast pärlmutrit on ühes kohas veel alles.
Vasta
#5

Järjest huvitavamaks läheb! Tundub tõesti, et silt võib vale olla. Piduritest - need "turisti tüüpi" veljepidurid olid tüüpilised inglise tolleaja esi jatagapidurid, kinnitusid kahvli harude külge, ehk on mingeid jälgi näha. Töötasid mitte velje külgedele vaid alt - üles.
Kui on ikkagi näit. prantsuse või inglise asi, siis ei pruugi Torpedo ja F&S üldse tegemist olla.
Veljed - need nn. kitsamad,vanemad, rennita , kumerad olid vahel tollastes kataloogides kirjas kui "tavalised", aga meile tavalisemad, hilisemad, kui inglise Westwood - tüüpi (kirjapilt?).
Lenks jah vanemat nägu aga kas just 10-20 ei julge kinnitada. Sisemuhve on Valdo ka omistanud just vanemale toodangule.
Panen siia ka lingi Hindrek Kuke Lux-i piltidega, veidi tumedad. Sildil musta värvi all oli justkui punast .
http://jalgrattad.wordpress.com/category...are-tehas/
Valdole lisaks, et Lux ja Rex on ka tehtud erinevate stantsidega, x-id on samad agateised tähed on erinevadToungue
Vasta
#6

Vaatasin brasiillaste rattaid, kahjuks prantsuse toodangut vähe ja uuemapoolsed.
http://www.bicicletasantigas.com.br/arqu...ancesa.htm

Aga esimesel Safety`l olid justkui valged pedaalikummid olnud ja tagaporika tagumine kinnitus oli ka sellise eksentrik-riba kaudu.
Hirondelle vms ta oli ühel pildil on näha samasuguse soonega vänt.
Vasta
#7

Ketirattast veel niipalju, et Andrei Mjatievi muuseumi naiste Rossial (Leutneri tehas, Riia) on analoogse mustriga ketiratas.
Vasta
#8

Le Furan lõpuks ikkagi prantsuse ratas...nagu arvatagi oli.

Ka pidurid on "nagu võidukal" ja raamisilt on külgkinnitustega.

http://forum.tontonvelo.com/viewtopic.php?f=32&t=5936

Herr Soobli ratta juures on midagi kahlaselt modifitseeritud (sildi kinnitus, puuduv raaminumber) kuid muus osas on komponendid väga prantslaslikud.

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne