Husqvarna kaubaveojalgratas 1939.a. - nüüdseks komplekteeritud
#1

Raam ja kahvel sai soetatud paar aastat tagasi ühe tuntud Lõuna-Eesti vanatehnikahuvilise käest. Ülejäänud detailid on kahjuks kadunud.

Rattal oli tolleaegsetele kaherattalistele kaubaveojalgratastele omane kahe horisontaalpulgaga raam, taga 26" ratas ning ees 20" ratas. Esimese ratta kohal asetses suur torudest kokkukeevitatud kaubaveopakiraam, mis kinnitus poltidega kahest kohast jalgrattaraami külge. Kaubaveopakiraami alaosas oli veel allakäiv tugi, mille peale sai jalgratta seisma panna.

Ratta raaminumber 571251 viitab üheselt 1939. aastale. Säilinud on jäänused algsest sinisest värvist koos mõnede kauinistuste fragmentidega.

Esiratas ei kuulu selle jalgratta komplektsusesse, kuid on algsega identne, saadud on see ühelt kaasfoorumlaselt.

Kui puuduvatest detailidest jätta kõrvale esimene suur pakiraam, siis ülejäänud detailid on tal identsed 1930ndate aastate tavaliste Husqvarna jalgratastega ja ma usun, et mul neid oma ladudes ehk ühe jalgratta jagu ka leidub. Aga esimest suurt pakiraami mul kahjuks pole ning vaid äärmisel võimalusel hakkan seda ise torudest painutama-keevitama (nüüdseks on see juba leitud - 2013.a. kevade lisamärkus).

Vast on liigne mainida, et ma soovin isendi kunagi restaureerida.

Nüüd ka pildid - esimesed neli minu jäänustest, viimane aga repro 1940.a. tehasekataloogist, mis näitab kujukalt, milline ratas tervest peast välja nägi. (Viimane pilt on "laenatud" veebilehelt http://mo-ped.se/bike/b_hq4.htm.)

[Pilt: kha_1.jpg]

[Pilt: kha_2.jpg]

[Pilt: kha_3.jpg]

[Pilt: kha_4.jpg]

[Pilt: kha_5.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Kas sellel kahe ristiasetseva toru vahel oleval plekil on ka mingi otstarve(tehasefotol)?
Vasta
#3

Võibolla mõistsin Sind valesti, kuid nende kahe toru vahel asetsev pole teps mitte plekk, vaid minu teada kastusel kui panipaiga/tööriista kotina.

Kevin.

Kõigile, kellele meeldivad/omavad vanu jalgrattaid või sääreväristajaid!

www.vanaisavokk.forumotion.com
Vasta
#4

Minuteada käib seal ratta omanikäri reklaamtahvel.
Vasta
#5

(30-06-2009, 23:17 PM)Kevin68 Kirjutas:  Võibolla mõistsin Sind valesti, kuid nende kahe toru vahel asetsev pole teps mitte plekk, vaid minu teada kastusel kui panipaiga/tööriista kotina.

Kindlasti mitte, ikka reklaamtahvel.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#6

http://www.emwfeller.de/xtcweb/product_i...Jahre.html

Siin on samuti selle jalgratta jäänused, mis on müügis ning millel on ka olemas kaubeveopakiraam mis tundub natukene teistsugusem.

Kõigile, kellele meeldivad/omavad vanu jalgrattaid või sääreväristajaid!

www.vanaisavokk.forumotion.com
Vasta
#7

(03-07-2009, 08:40 AM)Kevin68 Kirjutas:  http://www.emwfeller.de/xtcweb/product_i...Jahre.html

Siin on samuti selle jalgratta jäänused, mis on müügis ning millel on ka olemas kaubeveopakiraam mis tundub natukene teistsugusem.

Tänan ilusa viite eest!

Jah, Saksamaal on neid asju ja jäänuseid aeg-ajalt müügis. Samas, kui ma juuni keskpaiku Friisimaal Bockhorni vanatehnikalaadal käisin, siis seal selliseid asju ma ei kohanud. Oleksin kohanud, oleksin ka ära toonud.

Lisaks kardan, et kui leian mingi sellise pakiraami Saksamaal pakutavana, siis ta pakendamine ja kulleri/postiga Eestisse saatmine võib minna kallimakski kui ese ise (kuigi see oleks jätkuvalt odavam, kui ise talle sinnamaale järele sõita).

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#8

Kas minu viidatud lingil olev kaubaveopakiraam on siis enda aretis, kuskilt mujalt pärit või tehti neid erineva kujudega? Sest Sinu esimeses postituses oleval viimasel pildil on see ju teistsugusem?

Kevin.

Kõigile, kellele meeldivad/omavad vanu jalgrattaid või sääreväristajaid!

www.vanaisavokk.forumotion.com
Vasta
#9

(03-07-2009, 21:27 PM)Kevin68 Kirjutas:  Kas minu viidatud lingil olev kaubaveopakiraam on siis enda aretis, kuskilt mujalt pärit või tehti neid erineva kujudega? Sest Sinu esimeses postituses oleval viimasel pildil on see ju teistsugusem?

Sarnase raamikujuga kaubaveorattaid tegid 1910-50ndatel mitmed tootjad. Sh ka Saksamaal (Sinu viidatud pakkumine) ja Rootsis (minu Husqvarna ratas). Loomulikult oli levinud mitmeid pakiraamikujusid erinevate tootjate poolt toodetuna. Tõenäoliselt sellel rattal oli see siis selline, Rootsi toodangul ei ole ma sellist pakiraami kohanud.

Ma ei usu, et sellisesse arenenud tööstusriiki nagu Saksamaa oleks sisse imporditud Husqvarnasid Rootsist - pigem ikka Saksa toodang... Jah, raamid olid neil kõigil üsna sarnase kujuga.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#10

http://www.emwfeller.de/xtcweb/product_i...-1910.html Analoogsele raamile mootor peale ehitatuRolleyes
Vasta
#11

Nüüdseks on kaubaveojalgratas hädapäraselt komplekteeritud.

Ratas seisis aastaid seetõttu, et mul olnud esipakiraami - ei tahtnud seda keerulist asja hakata replikana tegema, aga varuosana seda pikka aega ei suutnud leida. Kui 2012 sügisel selle pakiraami sain, siis oli peamine takistus ratta restaureerimisel ületatud.

Lisaks pakiraami külgekruvimisele (millele eelnes muuseas pakiraami usin keevitamine, sest selle kinnituskohad olid kõik kõverad ja katki) tuli rattale külge panna ka muud puuduvad osad, sest mul ju selle aasta kevadeni peale raami, kahvli ja esiratta (vt esimese postituse pildid) jalgrattast midagi muud ei olnud. Õnneks olid selle ratta muud detailid identsed Husqvarna teiste mudelitega, mistõttu oli mul neid varuosadena võtta.

26" tagaratas on identne 1940.-50. aastate Husqvarna sõjaväeratastega (õigemini - sõjaväerataste valmistamise alguses hakatigi kasutama kaubaveorattaga identset tagaratast). Tagaporilauaga on lood samad - ka see on ajastu sõjaväeratastega identne. Sadul, leistang, pedaalid, ketiratas, ketikaitse, tööriistakott, tagahelkur - kõik olid identsed 1930. aastate lõpu tavalise meesterahva-Husqvarnaga. Need varuosad olid mul ka olemas. Esisildiga sama lugu.

Veidi vaeva kulus esiporilauaga - selleks sai üht tugevalt purunenud 28" Saksa esiporilauda lühemaks tehtud (loe - läbiroostetanud otsad maha lõigatud), misjärel sai teda paljukordselt sikemasina erinevate rullide vahelt läbi lastu, et selle algset painet ja profiili muuta selliseks, nagu ta oli kaubaveo-Husqvarnal. Kui tulemusele kunagi peale määrida veidi pahtlit (mida vast ei pea tegema üle 1 mm paksuselt), siis ei ole ta vast eriti eristatav tehasevalmistatud 20" porilauast.

Restaureerimiseks ma seda tööd veel ei nimetaks, sest algne välimus jäi rattale seekord andmata. Kõik algselt värvitud roostes kohad said selga mattmusta ajutise katte ning kroomosad ajutise alumiiniumvärvikatte. Eks kunagi saab taastatud ka algne värv, värvikaunistused ja galvaanika, misjärel peaks ratas juba üsna selline välja nägema, nagu tehasest väljumisel. Senini kannatab seda aga veidi kaugemalt natuke juba vaadata, st ta on välimuses üsna algse ratta moodi Smile

Veidi jääb kripeldama muidugi paar nüanssi, kui võrrelda seda vana tehasekataloogi joonisega (vt esimene postitus). Esiteks võiks tal olla tagapakiraam (noh, vast selle ka leiab), teiseks võiks kahe horisontaaltoru vahele paigutada pleki. Kolmandaks on esipakiraami üks torupõlv veidi teise paindega - äkki olidki eri partiide omad erinevad? Eks enne "päris" restaureerimist paistab, kas ma hakkan neid detaile asendama - tõenäoliselt konsulteerin enne ka Rootsi vanarattahuvilistega. Võib-olla oligi mitmeid variante?

[Pilt: hq_kauba_1a.jpg]

[Pilt: hq_kauba_2a.jpg]

[Pilt: hq_kauba_3a.jpg]

[Pilt: hq_kauba_4a.jpg]

[Pilt: hq_kauba_5a.jpg]

[Pilt: hq_kauba_6a.jpg]

[Pilt: hq_kauba_7a.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#12

Ilus sünnipäevakink. Mulle meeldivad sellised "kiiksuga" rattad.

Minu poolt ka õnnitlused tagantjärele!
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne