naisterahva jalgratas Derby, 1938, arvat. Eestis kokkupandud
#1

Sai hiljuti soetatud enda erakogusse naisterahva jalgratas Derby, väljalaskeaasta 1938, raaminumber 80104.

Ratta teeb huvitavaks asjaolu, et selle kokkupanemisel on kasutatud nii Inglise kui ka Saksa detaile üsna meelevaldselt läbisegi. Kuna Inglise ja Saksa tehased minu andmetel tollal nii ei teinud, siis on mul üsna suur alus arvata, et ratas on kokku pandud (valmistatud) Eestis mingi väikese tootja poolt, kes importisid kõik detailid ja valmistasid ning reklaamisid oma toodangut kui kohapeal kokkupandut "parimatest inglisosadest" vms. Vaadates tollaseid müügikuulutusi, oli niisugune tegevus tavaline.

Ratta raam näib olevat Saksa töö ja küllaltki suur raaminumber (80104) näib olevat juba tootja poolt sisse löödud. Raamil on küljes Inglise keskjooks ja tüüpilised 1930ndate aastate Phillips vändad, kuid tõenäoliselt Saksa pedaalid. Sadul on firmalt Hammock, jällegi Inglise oma. Rattad (vähemalt rummud) Saksa omad, tagumine rumm on tüüpiline Torpedo.

Rattaraamile üsna "väriseva" käega maalitud veidi looklevad triibud (peened sinised ja valged) viitavad nende kohalikule (Eesti) tööle, suurte Inglise ja Saksa tootjate korral pole mina senini midagi sarnast kohanud, nende masstoodangu-triibud on palju filigraansemad.

Kõige huvitavam kooslus ratta juures on esipidur, millesarnast ei ole samuti mina varem näinud. Rattale rakendub "tõmmatav" ehtinglaslik pidur, mille kummiklotsid rakenduvad veljele. See piduriosa on markeeritud kirjadega "Made in England" ja "Phillips" (tootja), teine teisel küljel. Selline pidurisüsteem on aga seotud mitte leistangi küljes asuva keeratava kangiga (nagu "inglastel" tavaks), vaid saksapäraselt tõstetava kangiga, mis on konstruktsiooni iseärasuste tõttu ääretult lühike ja eeldab pidurdamisel käe viimist leistangi keskosale. See omapärane mehhanism on tõenäoliselt väiketootja (ratta kokku panija) enda kombineeritud - alguses arvasin, et seda on hiljem ratta kasutaja poolt ümber tehtud, kuid ükski märk ei viita sellele. Alles ja terve on ka tselluloidist pidurikangi ots, mis ei näi olevat kunagi maas käinud.

Musta ja punasega kaunistatud silt Derby on tüüp-inglaslik, nagu ka lõvi sellel. Samas leistang näib olevat Saksa päritolu nagu ka leistangile monteeritud väikesegabariidiline kell (tüüpiline ristikulehe-embleem nupul, vt kirjad pildilt). Ka tagahelkur on Saksa toode (vt kirjad pildilt).

Kõikide nende nüansside võrdlemisel arvangi, et ratas on Eestis kokku pandud.

Ratas on üllatavalt heas komplektsuses. Algsest komplektusest puuduvad vaid leistangiotsad, ketikaitse (säilinud klambrid), ühe pedaali otsakapsel ning kleidivõrk. Alles ja küljes on, muide, ka kleidivõrgu konksud ja klambrid, puudu on vaid tekstiilvõrk ise.

Ülejäänud detailid on kõik õiged, kuigi välimus mõnevõrra roostest kahjustatud. Mõlemal rattal on peal ka rantäärisega rehvid, esirattal sõjaeelne Põhjala rehv kirjaga "Made in Estonia" (vt ühel fotol), tagarattal Dunlop Cord. Kuna Dunlop rehvil on peal aastaarv 1940, eeldan, et esirehv on selle ratta algne ja tagarehv kaks aastat peale ostmist vahetatud.

Ehk keegi teab (nt Rain alias ksf! manic), kes ja kus võis 1938 kokku panna Derby-nimelisi jalgrattaid?

Ja lõpuks ka pildid sellisel kujul, nagu ma ta sain:

[Pilt: derby_1.jpg]

[Pilt: derby_2.jpg]

[Pilt: derby_3.jpg]

[Pilt: derby_4.jpg]

[Pilt: derby_5.jpg]

[Pilt: derby_6.jpg]

[Pilt: derby_7.jpg]

[Pilt: derby_8.jpg]

[Pilt: derby_9.jpg]

[Pilt: derby_a.jpg]

[Pilt: derby_b.jpg]

[Pilt: derby_c.jpg]

[Pilt: derby_d.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

http://forum.automoto.ee/showthread.php?...823&page=2
Raini juttu Derby kohta, postitus 27.
Vasta
#3

(06-07-2009, 16:52 PM)kass Kirjutas:  http://forum.automoto.ee/showthread.php?...823&page=2
Raini juttu Derby kohta, postitus 27.

Aga mida Sa ise isendist ja selle päritolust arvad? Nüüd on Sul lisaks Raini jutule olemas ju ka ühe säilinud isendi pildiseeria ning minu arvamus liikurist.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

Ega ei arva midagi. Loomupärase pessimistina ja kibestunud vanamehena kipun niikaua igasugu aparaatide isamaise päritolu üle kahtlema, kui pole tõsiseid kinnitusi selle kohta.
Selge on, et tegu on väikese tootjaga, selge on, et Eestis on selle nime all asju turustatud ja ilmselt mitmel ajal ja mitme subjekti poolt. ( Nagu ka näit. I.N.D. lugu, ühe müüja poolt turustatud Tempo, Baltik jne.)
Raami geomeetria on üsna omapärane, vedav ketiratas naistratta kohta suur, esipidur täielik nali (võidi küll ka pärast lisada, lülitushoob võiks olla pikast hoovast tehtud aga lapikul osal paistab ka justkui kroom peal olevat?). Esivelg ilmselt üle värvitud või mis ? ja nagu näha, pole peale värvimist esipidurit kasutatud ka. Esihargil mingid sinised jäljed? bla-bla blaaa.....
Võib muidugi olla ka Eestis kokku sätitud, nime on ekspluateerutd siin omalajal usinalt. Kui saaks ikka sotti, mis teema see patendiametis registreerimisega oli...
Miks mitte ka mingi soome teema. Triipude kohalt omal üks omapärakaline meeste raam, ðveitsi väntadega?, kaunistused ka sini-valgega nagu tihtipeale, triibud ka just mitte eriti filigraansed.
Kahesõnaga - segane värk !
Vasta
#5

(07-07-2009, 09:25 AM)kass Kirjutas:  ... esipidur täielik nali (võidi küll ka pärast lisada, lülitushoob võiks olla pikast hoovast tehtud aga lapikul osal paistab ka justkui kroom peal olevat?).

See lühike kang on olnud igast kandist kroomitud, sh mõlemad otsad. Ja tselluloidkatte all on kroom puhas. Seepärast arvan, et algne.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#6

(06-07-2009, 14:20 PM)valdo Kirjutas:  ...naisterahva jalgratas Derby, väljalaskeaasta 1938, raaminumber 80104.

... on mul üsna suur alus arvata, et ratas on kokku pandud (valmistatud) Eestis mingi väikese tootja poolt, kes importisid kõik detailid...

Ratta raam näib olevat Saksa töö ja küllaltki suur raaminumber (80104) näib olevat juba tootja poolt sisse löödud.

Hiljuti siia foorumisse postitet varastet rataste nimekiri aastatest 1933-36 sisaldab samuti kaht Derbyt, raaminumbritega 110248 ja 111125. Võrreldes neid raaminumbreid/aastaarve minu Derbyga, tõestab see, et Derby kasutas eri aegadel erinevate tootjate raame koos tootjate poolt juba sisselöödud raaminumbritega.
Ja veel Derbyst - huvitav kas Derby'l kui rattamargil on olnud ka mingit seost Derby kui 1920ndate ja 1930ndate alguse odavate grammofoniplaatide tootjaga Saksamaal? Või on lihtsalt nime kokkusattumus.

Vt nt - http://www.youtube.com/watch?v=axYihYJodv0

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#7

Sarnast esipidurit lühikese kangiga, poolele lenksutorule kinnituvat ja veljele mõjuvat on ermi fotokogus näha kolmel fotol, margi- ega värgituvastamist ei suutnud teha.
1951:137 meesratas,aastaarvuks 1910-1920,
2133:5798 ja 2901:497.

ja pelealeselle oli fragment rattast, millel käsipidur toimetab läbi lenksutoru, 2719:70, 24-25 aastast, meesratas.
Vasta
#8

Jälle minu poolt teemast välja, aga siiski...
neid igasuguseid x - y dateeringuid ei saa tihtipeale uskuda. Isegi väikestes muuseumites (vb ka suurtes) on tihtipeale elementaarsete asjade dateerimise-identifitseerimistega pikalt puusse pandud. (mitte et ma ise suur asjatundja oleks kõigi asjade kohalt, aga seda enam on endal üllatav leida mõni jäme viga mis lihtsalt kunagi on tehtud ja hiljem pole keegi vaevunud asja uurima. ) Paar kivi kohaliku maakonna muuseumi varaaita!).

Piduriajami varras käis läbi lenksutoru alla näiteks 20-ndate Brennaboridel, pilti ei hakka panema, keda see ikka huvitab. Aga kui kellelgi on olemas, siis mind huvitab Toungue . Selline ilus naiste-brennabor on olemas ühes tuntud erakogus (ei pea silmas Valdo kogu).
Vasta
#9

üritasin viidata, et pole tegu üksiku välgatusega säärase piduri näol.

pettumust on muuseum minulegi pakkunud. lootsin näiteks saada Mihkel Jõulu ratta pildi, mille K. Jõulu oma kirjatöödele olla lisanud.hoidmistingimused aga fotol ja kirjatükil erinevad ja kus pilt nüüd on, eiteagigigi.

brennabori pilt ongi olemas esitorupiduriga, netist saadud, kui huvi, võib kuhugi panna, aga kuhu sobiks, et oleks siivas ja sünnis? ollakse siin üsna tundlikud piltide ja lisamiste suhtes..
Vasta
#10

(22-01-2010, 13:53 PM)seemu Kirjutas:  Sarnast esipidurit lühikese kangiga, poolele lenksutorule kinnituvat ja veljele mõjuvat on ermi fotokogus näha kolmel fotol, margi- ega värgituvastamist ei suutnud teha.
1951:137 meesratas,aastaarvuks 1910-1920,
2133:5798 ja 2901:497.

Minu vanajalgrataste fotokogus (ca 1300 fotot) on selline lühikangiga pidur peal vähemalt neljal-viiel. Rattaid dateerida kahjuks ei oska, nagu ka fotosid.

Minu ratastest on selline peal vaid Derbyl. Üks ird-isend peaks lisaks olema mingis väga vanas kolikastis.

Ilmar ja Priit (ksfksf! illi123 ja kass) peaks olema enamikke neid pilte näinud Smile

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#11

Valdo jutt piltide kohta jälle sulatõsi! Lisaksin veel, et minu vanarataste fotokogus, kus on 2 pilti (üks Valdo kingitud ja üks ksf! Illi123 suure venna , meie luuraja Sorge poolt) sellise kangiga jalgrattaid üles võetud ei ole! Smile
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne