sportjalgratas Erenpreis, 1935/36
#1

Ratas on valmistatud 1935. või 1936. aastal Riias Gustav Erenpreis'i jalgrattatehases. Raaminumbriks on 76744, lätlasele iseloomulikult paikneb see ees. Sportrattale iseloomulik on allapoole pööratud leistang, vedrudeta sadul (firmalt Veldro) ning tavalisest rattaga võrreldes mõned kergemad sõlmed (nt esikahvli ülaosa). Tagaratta rumm on Erenpreisi enda toodang - GEO (Gustav Erenpreis Original), Torpedo replika.

Ka ketiratas on nn maantee-Erenpreisiga võrreldes erinev - maantee-Erenpreisil on "lilleke", siin aga lihtne viiene topeltkodar, ka kinnitub ketiratta poolne vänt võllile kiiluga (maantee-Erenpreisil on võll ja värt ühes tükkis).

Ratas on säilinud peaaegu algsel kujul ja komplektsuses, kuigi tuntavalt roostetanuna, õnneks ei ole kusagil läbivat roostet. Rattal on algsed rattad (rantäärisega rehvidega), algne kett, sadul heas korras nahaga, algne kell ja algsed porilauad. Puudu on algne esipidurisüsteem, samuti on vahetatud pedaalid. Märk on kahjuks korrodeerinud, st seal olnud kirjad ei ole loetavad.

Loetavad on ka raamikaunistused, st need saab säilinud fragmentide järgi taastada.

Nüüd ka pildid:

[Pilt: eren_1.jpg]
[Pilt: eren_2.jpg]
[Pilt: eren_3.jpg]
[Pilt: eren_4.jpg]
[Pilt: eren_5.jpg]
[Pilt: eren_6.jpg]
[Pilt: eren_7.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Jaa, lätlased ikka igasugu rattaid valmistasid !
Selle ketiratta jutu peale tuletaksin meelde mõni aasta tagasi aetud juttu, et naiste GEO ratastel oli samasugune ketiratas ja kiiluga vändad.
Kas käsipidur on üldse käinud, kas on mingeid jälgi näha?
Kui GEO tagarumm, siis käsitagapidurit pole ilmselt olnud, esipidurit aga pole piltidelt näinud. Selles Sorge GEO kataloogis on mudelid SMA ja SKA
(kas oled aru saanud, mis neil vahet on?), mõlemi mudeli kohta 2 varianti : 1) ar bremzi ja 2) ar brivrumbu (midagi piduritega ja vabarummuga?). Ilmselt vabarummuga (kuidas oleks õige öelda?) variantidel oli tagarattal käsipidur nagu pildil näha.
On ka läti Omega 1930-nda aasta kataloog praegu minu käes, seal kaks võistlusratast, maantee-võidusõidu (ka kella, koti ja pumbaga, kuid ilma porilaudadeta nagu GEO kataloogiski) - Omega Roadster ja trekisõidu - Omega Path Racer. Mõlemad ilma käsipiduriteta, pikasammuga ketiga 1".
Esimesel kirjutatud - metallveljed, võidusõidu tüüpi või 3 x kleebitud puitveljed alumiiniumtugevtustega.
Ja pumpa ning kotti pole Su rattal kaToungue, ega ikka nii sõita ei saa! Panen siia selle kataloogipildi lingi ka, ise Sa ilmselt ei pidanud seda oluliseks. Vb mõni lätlane tõlgib need paar rida ära, saaks ma ka teada, mis seal kirjas onRolleyes
http://i39.tinypic.com/2en12xe.jpg
Vasta
#3

(26-07-2009, 16:57 PM)kass Kirjutas:  ... naiste GEO ratastel oli samasugune ketiratas ja kiiluga vändad.

Kahjuks on minu erakogus GEO (st Erenpreisi) naisterahvaratastest ainult üks täiesti tühi 1931. aasta raam. Ühtki ketirattaga isendit kahjuks ei oma, et saaksin selle kuju järgi otsustada.

Küll aga oli samasuguse mustriga ketiratas teise Läti tootja Omega 1930ndate aastate naisterahvaratta mudelitel. Neid on mul au omada lausa kaks tükki eri kujuga raamidega - 1937. ja 1939. aasta mudelid.

(26-07-2009, 16:57 PM)kass Kirjutas:  Kas käsipidur on üldse käinud, kas on mingeid jälgi näha?

Tegelikult mingeid jälgi ei ole, nendesamaste piltide järgi oletasin, et ta käis. Võis vabalt ka mitte k'ia.

(26-07-2009, 16:57 PM)kass Kirjutas:  Kui GEO tagarumm, siis käsitagapidurit pole ilmselt olnud, esipidurit aga pole piltidelt näinud.

Milliseid pilte Sa siin silmas pead?

(26-07-2009, 16:57 PM)kass Kirjutas:  Ja pumpa ning kotti pole Su rattal kaToungue, ega ikka nii sõita ei saa! Panen siia selle kataloogipildi lingi ka, ise Sa ilmselt ei pidanud seda oluliseks. Vb mõni lätlane tõlgib need paar rida ära, saaks ma ka teada, mis seal kirjas onRolleyes
http://i39.tinypic.com/2en12xe.jpg

Kui hästi mudru-ladudes kolame, leiame sama ajastu pumba ja ka GEO kirjadega koti. Muide - osundet kataloogi piltidel on pump ja pumbaklambrid püsttoru küljes, minu isendil aga kalddtoru küljes. Isetegevus või eri aastakäikude mudelite eripära?

Ja lõpuks veel pildi ja minu isendi erinevuste teemal - kas tõesti on sellel rattal porilauad lisaseade, mis standardvarustuses polnud?

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

Erenpreisi rattad on ikka kõvast puust, poole sajandi möödudes viimase jalgratta tootmisest käib eksport ikka täie hooga Smile

Rattast endast.. uurisin ´kass´i toodud kataloogi joonist - mine võta kinni, kui palju on neil joonistel reaalsust, kuid mulle tundub, et juba raami kuju on Valdo omal oluliselt erinev. Esimesena torkab silma raami püsttoru ja rehvi vaheline kaugus. Teiseks - sadula juurest tagarummuni viiv toru ei kinnitu poldi alla, vaid paistab olema keevitatud.

Kataloogis toodud erinevused viitavad ilmselt sellele, et käsipiduri olemasolu korral on tagarumm ilma pidurita (nii on ka Saulkrastis asuval GEO sportrattal).
Vasta
#5

Kataloogis on jah joonistatud pildid ja kunstitõde. Ei mäleta, kas sellel GEO kataloogil õnnestus aasta ära määrata, vist aastaarvu polnud, võis olla ka hilisemast ajast kui Valdo ratas, hinnad kõik ära soditud miskipärast, vb rublaaegneToungue.
Piltidest ja piduritest. Pidasin silmas, et kui pole ühtegi pilti näinud, kus läti võidukal esipidur, siis suhtun sellesse umbusuga. ka Omega kataloogi 2-l sportmudelil polnud esipidurit pildil (näit. Dürkoppi võidukatel oli ).
Eks elus olid asjad ka teistmoodi kui kataloogides.
Porilaudade kohalt arvan, et need ei käi võidusõitmise rattaga kokku, nii nagu ka rantmantelveljed. kas on mingi treeningratas või hiljem lisatud porilauad, et mõnusam sõita või keerati võistlusteks porilauad maha ja pandi traatmantli rattad alla. Lihtsalt selline mõte mis ei pruugi tõde olla.
Mainiks veel sadula kohta, enamus vb ei tea, et tegu läti firma Veldro toodanguga, tegid ka riistakotte läti firmage logodega, nahkkotte,- kindaid ja -kiivreid.
Vasta
#6

Vaatasin nagu tavaliselt igal õhtul Valdo jalgrattajutte, kadedusest näost roheline, ja tekkis üks küsimus - kas GEO tootis juba 1935/36 oma tagajookse? Hr. Sereginsi raamatu põhjal võiks nagu aru saada, et need tulid tootmisse 1938 lõpus, kui Erenpreis oma tootmist renoveeris ?

Lisaks veel täpsustuse, et tegu on rohkem turismirattaga, mitte otse sportrattaga (kuigi turism liigitus näiteks nõukogudemaal ka vist spordi alla?). Ilmselt pole Valdo tahtnud oma rohkearvulisi fänne traumeerida selle uudisega.
Väidetavalt toodeti turismirattaid lätis tellimuse peale, tehti neid vähe ja kataloogides ei kajastatud. Seega ei ole eelnev tõeotsimine minu poolt sealt 1939 aasta GEO kataloogist põhjendatud ja Valdo "velocipedas turismas" sportratastega otseselt ei haaku, nad on lihtsalt "sugulased".

Ah-jaa,veelküsimus -kas rumm on nikeldatud (nagu peaksid olema vist ülejäänud detailid) või kroomitud?
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne