Dnepr MT-9, 1972, mereroheline
#1
Tervitused, kaasfoorumlased.

Kuna projekti on lõpusirgel, mõtlesin, et võiks siia ka üles panna, äkki on tulevikus kellelegi abiks.

2008. a sügisel sai muretsetud üks Dnepr, väljalaskeaastaks 1972. Mootor tuli kaasa komplektsena, kui uuema mudelilt (10-36, '86.a). Kuna ratas oli lahti võetud, jäi alguses mulje, et kõik vajalikud jubinad on olemas. Kuid nagu alati, lõpuks tuli välja et palju asju siiski puudu ning paljud valed. Eesmärgiks sai võetud ratas koostada nii originaalilähedane, kui mul olemasolevate vahenditega saavutada võimalik (v.a mootor ning sumbutid, mille plaanin tulevikus õigete vastu vahetada).
Selline oli ratas ostmise hetkel:
[Pilt: large_20636179_Nic6.jpg]

Talve jooksul sai kõik viimse pulgani lahti võetud, puhtaks pestud. Mootoril vahetatud kolvid/rõngad, silindrid, kõik tihendid. Pildike mootorist:
[Pilt: large_20636187_i6RU.jpg]
Samuti said vahetud käigukasti tihendid ning laagrid, kardaanirist, kõigil ratastel laagrid ning kaelustihendid, amortidel simmerid ning õlid.

Suurt vaeva sai näha paagiga, mis oli külgedelet, kõrvade tagant lihtsalt auklikuks roostetanud:
[Pilt: orig_20636227_pNra.jpg]
Peale liivapritsi sai muretsetud tinapahtelduseks vajalikud vahendid ning roostekahjustused kinni joodetud:
[Pilt: orig_20636241_bvZc.jpg]

Kevadeks sain ratta esmakordselt kokku ning käima, osa juppe(nt tagaporikas) on siin veel valed:
[Pilt: orig_20636325_qFKr.jpg]

Peale seda ratas uuesti pulkadeks ning värvimisse, millele eelnes külka põhja keevitamine ning lugematu arvu üleliigsete aukude kinnikeevitamine. Sellisena läks värvimisse:
[Pilt: orig_20636513_6PqP.jpg]

Ning külgvanker:
[Pilt: orig_20636515_GVrP.jpg]

Lahti sai võetud ka pöiad/rummud ning kõik vajalikud jupid (karteripõhi, geneka kate, siduri/käiguhoovad, spetspoldid/mutrid/seibid, külka ühendamise detailid, kodarad jne) Võrru tsinkimisse viidud. Värvitooni tahtsin samuti võimalikult originaalilähedast, õnneks oli tagavararattahoidja alune eelmise omaniku poolt n+1 korda värvimata jäänud, sealt sai õige tooni kätte.

Nüüd siis asi niikaugel, et suurem osa asju värvimisest käes ning õhtuti käib kodarate kokkuladumine (ilge peavalu). Selle töö käigus olen avastanud, et mu roppsõnade leksikon on päris lai.

Sellised on mõned värvitud detailidest nüüd, valgus on värvitooni muutnud, tegelikult on sinakam:
Paak:
[Pilt: large_20636635_LIwZ.jpg]

Külka:
[Pilt: large_20636639_DS12.jpg]

Sumpad, kahjuks Uralilt. Kui keegi soovib neid MT9 omade vastu vahetada siis andke teada. Üks poleeritud ja teine veel mitte:
[Pilt: large_20636857_OtYu.jpg]

Pöiad, samuti üks juba kenama välimuse saanud, teine veel mitte:
[Pilt: orig_20636979_F1Xg.jpg]

Lisan töö käigus pilte hiljem veel. Niikaua aga üks küsimus inimestele, kes on "Emmide" rattaid rihtinud: kui sirgeks neid õieti saab/saama peab? Mul jääb pöia otste ühenduskoht igatpidi hüppama (u 1mm veritkaalis, 2mm horisontaalis), selline tunne, et see lihtsalt ongi viltu keevitatud?
Vasta
#2
Pöidade viskamise kohta ütleme, et vene värk ja ega paremat ei saa. Paremad saate, kui hakkate BMW või mõnda inglise ratast restaureerima.
Ratta koostamise- kodaratepaneku puhul tuli meelde analoogne juhtum väikemehest, keda ema tuppa kutsus, poiss aga ei tahtnud minna: " ema- ema, ma tahan veel KUULATA, kuidas issi autorattale kummi ( nüüdsel ajal rehvi) peale paneb".

Terv. Veteran.
Vasta
#3
2 ratast nüüdseks koostatud. Siiamaani on kõik kasutatud kodarad vanad, uusi veel lisanud pole, v.a paar niplit. Viimasest rattast jääb paarkümmend küll puudu, need pean uued panema. Igatahes, võrreldes oma baigi ratastega jäävad need rattad küll kõveraks, kui kuldi kusi..

[Pilt: orig_20654515_2FfL.jpg]

Lähemalt:
[Pilt: orig_20654517_D60q.jpg]
Vasta
#4
Ega see rataste rihtimine kerge pole. Sõber rihtis nädal aega ühte ratast ja lõpuks ei old tulemus ikkagi perfektne. Aga muidu ilus ratas tundub tulevad.
Roheline Dnepr MT9 (L)
Vasta
#5
Nädalavahetusel sai alustatud ratta kokkuladumisega.

Rattad all:
[Pilt: orig_20712681_Tqac.jpg]

Kõik valmis mootori pealetõstmiseks. Raami kaitsmiseks teipisin ehituspaberit ümber:
[Pilt: orig_20712689_FlZU.jpg]

Moto peal, käigukast veel mitte:
[Pilt: orig_20712683_Nywb.jpg]

Paak peale proovitud:
[Pilt: orig_20712685_homd.jpg]

Aga nagu ikka, ei saa asjad lihtsalt laabuda. Olin kogemata saatnud tsinkimisse ka esiamortide tihendeid kinni hoidvad mutrid. Kahjuks olid need alumiiniumist või muust sarnasest sulamist, ning happevann sõi neid korrralikult. Ehk siis keere tuksis nüüd ning tihendeid koos ei hoia. Sellega seoses üleskutse, ega kellegil ei ole pakkuda neid mutreid, oleksin ääretult tänulik. Lisan pildi ka, põhimõttelislelt need mutrid, mis selle amordikatte alt välja ulatuvad värvitud osa otsa käivad.
http://static2.album.ee/files/828/50/ori...3_s1fn.jpg

Teine jama ka: mina ei mõista kuidasmoodi pidurivarras pidurihoova külge käib. Selline tunne, nagu oleks midagi puudu, aga aru ei saa mis. Ostes oli sama pidurihoob ning kiige küljes, seega nad võiksid õiged olla, oskab keegi öelda mis mul valesti/puudu on? Kui kellegil samasugune ratas Tartu kandis olemas, ma tuleks hea meelega uuriks seda.
[Pilt: large_20712677_pmMW.jpg]
Vasta
#6
Sai vahepeal ühte hübriidemmi uuritud, millel raam+kiige 90% tõenäosusega MT-9 oma. Pidurihoob on sama, kuid tollel on kiige küljes veel kinnitus vahevõlli tarvis. See siis ühest otsas käib pedaali külge ning teises otsas pidurvarda külge. Mul aga pole mingit kinnitust kiige küljes. Kas neid hoovastiku variante oli mitu ning kas mõni on ka ilma kiige kinnituseta? Niipalju kui mäletan, siis mingit jälge et see oleks ära murdunud või ära lõigatud, polnud.
Vasta
#7
Ehk on sellest abi?
[Pilt: a40pic24.gif]
Vasta
#8
See pilt viitaks nagu ka sellele, et kiige küljes peaks käima vahevõll. Samas, leidsin ühe K750-e skeemi, see paistab et ei kinnitu kiige külge. K750-e mehed äkki kommenteerivad?
[Pilt: orig_20716673_dsZv.jpg]
Vasta
#9
minu dnepr mt-9'l on see vahevõll olemas kuid k-750'l puudub.
Vasta
#10
Tundub, et sul mõlemad rattad olemas, kas K pedaal Dneprile sobiks? Ei taha kohe mitte uut kiiget hakata otsima ja uuesti värvima...

(04-08-2009, 19:23 PM)oneway1992 Kirjutas: minu dnepr mt-9'l on see vahevõll olemas kuid k-750'l puudub.
Vasta
#11
kahjuks ei sobi.
1)esimene vahevõll kuhu käib pedaal on dnepril pikem kui k-750'l.
2)esimese vahevõlli asukoht on dnepril ülevalpool kui k-750'l ja see muudab varda kohalepaneku raskeks.

parandage mind kui eksin.
Vasta
#12
Ilma vahevõllita on vanem mudel,K-750.Uuem on K-750m,K-650.Kuna KMZ-K-650 tuli hiljem ,ei ole ilma vahevõllita asja näinud sellel rattal.Uuem raam tuli kuskil 1963 aastal,sealt maalt ka vahevõll.
Vasta
#13
siis täitsa võimalik mul 61 aasta k-750.
se siis minu ja sellel pole seda vahe oma.[Pilt: 04689929552c0a.jpg]
Vasta
#14
Ei usu hästi,raami küljes olev pedaali kinnitus ja piduritule konna kinnitus uuemat sorti.Oled kindel,et kiige küljes puksi pole olnud.Asub kusagil poole peal ja oli vist all pool.
Vasta
#15
MT-9 raamil selline sisteem: [Pilt: large_20722091_yPYH.jpg] oma K-750M raami pildi saaks õhtul või homme lisada.
Vasta
#16
Tänud kõigile pidurite teemal vastajaile, piduri nüüdseks korras, tuli kiige siiski ära vahetada.

Vahepeal siis olen üle elanud paarinädalase puhkuse, millest pool sai veedetud motikaga ( mitte küll selle teema algataja ) mööda Ida-Lätit kärutades (mille käigus sai külastatud ka vahvat motokollektsiooni, sellest teen kunagi hiljem teises teemas juttu) ning teine pool Dneprit kokku ladudes.
Mõlemad algselt raporteeritud probleemid (tagapiduri hoovastik ning esiamordi tihendi mutrid) õnnelikult lahendatud. Soolost kahjuks pilti ei teinudki, ilma külka vannita nägi välja säärane:
[Pilt: large_21041471_b8TG.jpg]

Teisest küljest (olen ise ka pildile jäänud, hakkasin parajasti karbussi reguleerima)
[Pilt: large_21041473_07IY.jpg]

Ning tagant:
[Pilt: large_21041475_HlMU.jpg]

Ülesvõte vanni paigaldamisest. Nagu mujalgi, kõik detailid mida ei saanud asendada uutega, said kollase tsingi selga:
[Pilt: orig_21041469_IQF1.jpg]

Praeguseks on veel värvijalt kätte saamata külka poritiib, nii et see puudu. Praegu peal vana külka kate, väga räbal. Selle tahaks koos külka istmete nahkade vahetusega uue teha.
[Pilt: large_21041467_rprJ.jpg]

Hetkel suurimateks muredeks tõenäoline ülepinge eletrisüsteemis (pole kindel, sest voltmeetrit polnud käepärast), peale veidi kõrgemate pöörete aretamist põlesid kõik neli lambipirni läbi ning ARKis vormistamine, kuna vanad dokumendid puudu. Küll aga on vana reg. nr ja ostu-müügi leping, millega ennast ka lohutan.

On kellegil kogemusi pingeregulaatori reguleerimisega?
Vasta
#17
korvirattalt paistab puudu olema veel seespool asuv porikaitse plekk. Väga hea töö ikka siiani.
Vasta
#18
Korvirattal on tõesti sisemine osa puudu, ratta ostsin, siis seda polnudki, piduritrummel oli kenasti muda täis. Kas seal käib lihtsal plekist kate? Ise vaatasin silma järgi, et võiks sobida ka esiratta kaan? Eriti arvestades, et see sisemine osa peab ratast väljapoole tooma, et vastu raami ei käiks. Praegu on seal üks tavaline ratta spacer vahel.

Kui nüüd puuduolevatest juppidest juttu juba tuli, siis kui kellegil on signaalinuppu (sellist, mis on eelsüüte hoova korpusesse integreeritud) pakkuda, siis andke tuld Smile
[Pilt: orig_21047009_UyQK.jpg]
Vasta
#19
Laupäeval sai Jõhvi ARKis käidud sooviga ratas arvele võtta. Vanu dokumente pole, küll aga oli müügileping. Pean ütlema, et kõige meeldivamad inimesed seal ei tööta, selle asemel et öelda konkreetselt mida tegema peab ilguti mu kallal tükk aega. Tulemus on siis see, et hakkavad kusagilt keskarhiivist uurima kas müügilepingul olev müüja on ikka päris omanik. Loodetavasti siis ikkagi on mitte ei olnud ratas abikaasa nimel, kes on juba surnud.

Huvitav, kui arhiivist mingeid andmeid ei leita mis siis saab?
Vasta
#20
Siis on 2 võimalust:
1) ostad sobivad dokumendid...
2) lähed Tallinna ARKI ja tõestad neile, et mitte Sina ei ole kolme küüruga kaamel, vaid mererohelise TAASTATUD ratta omanik.

Vinge töö! Loodetavasti saab maanteeloa ilma ajukirurgiata.Cool

Eks ARK-i rahvas pani selle eksemplari samasse patta viieteistaastaste "taastatud" ratastega, kus ainsaks taastud asjaks on kaasirutska emalehmalellepoja emmi küljest...
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne