Saksa sõjaväejalgratas (Truppenrad) Steyr Junior, 1940.a.
#1

Saadud 2001. aastal Nõmmelt, korrastatud vaadatavaks 2005.a.

Saksa sõjaväerattale tüüpiliselt on sellel eemaldatav leistang, traatääristega rehvid "sooneliste" velgedega ning kõik detailid on kaetud mattmustaga. Sadula tagavedrud on kokkupunutud kolmest traadist.
Raaminumber (sadulaalusel raamimuhvil) on H1096, teisele poole on löödud valmistamisaasta (1940).

Rattal on säilinud originaalvärv. Asendatud on rehvid (sh ketiga ventiilid), leistangikäepidemed ja sadulanahk, mis sai korrastamisel asendatud algsega äravahetamiseni sarnastega. Ülejäänud detailid on kõik algsed ja neid on vaid puhastatud.

Puudu on senini mitmed pisidetailid - ketikaitse (oletatav), tööriistakott, pump koos hoidjatega, kell (oletatav), esipidur koos kangidega ning lamp/generaator (oletatavad).

Ratas on alates 2007.a. kevadest deponeeritud Eesti Tehnikamuuseumi näitusele Palmsesse, kus ta on üldsusele vaadatav.

[Pilt: sv_wanderer1.jpg]

[Pilt: sv_wanderer2.jpg]

[Pilt: sv_wanderer3.jpg]

[Pilt: sv_wanderer4.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Tõttan aga jälle asja rikkuma - pakiraam ju ka vale, väga rahuotstarbeline näeb välja.
Huvitav raaminr. Kas see H võiks olla näit. Heer-ist tuletatud? Aga vaevalt, ju nad kasutasid kogu alfabeedi ära, kui 4-kohalisi numbreid kasutasid.
Wandereril oli ka vähemalt 1938 aastal olemas WH mudel tootmises, kataloogis olemas, samuti riigiasutuste jaoks, kena svastika ringi sees esiporilaual, jube!
Ja kast, Valdo, kasti kaaa ei ole! Kast oleks väga vajalik, saaks asju sisse panna, tööriistatasku....?
http://www.wehrmacht.pri.ee/foorum/phpBB...c&start=15

WH foorumis natuke heietatud sel teemal. Internetis on levinud mingi muinasjutt WH jalgrattast M42, mida arvata sellest ? Arvan, et tegu arvuti (interneti)viirusega. Rootslastel oli vist üks armeeratta versioon mudel 42 ?
Ah-soo, jah, et ilus ratas, jah, muidugi!Smile
Vasta
#3

(16-10-2009, 17:56 PM)kass Kirjutas:  Tõttan aga jälle asja rikkuma - pakiraam ju ka vale, väga rahuotstarbeline näeb välja.

Enamikel oli, kõigil ei olnud. Sellel Wandereril nt ei olnud. Pakiraamil on samasugune must värv peal nagu muul rattal, mis viitab üheselt selle algupärasusele. Selle rattaga ei ole peale 1950ndate algust eriti sõidetud, veel vähem ringi tehtud...

Minu ülejäänud sõjaväeratastel on, muide, selline kandiline pakiraam olemas :=)

Võrdluseks - ka pedaalid on sel rattal tavalise tsiviilratta "vassongi", mitte sellised plekist ja helkuritega, nagu tavaliselt Saksa sõjaväeratastel (ja minu teistel sõjaväeratastel). Aga jällegi musta värvi all ja seega algsed...

(16-10-2009, 17:56 PM)kass Kirjutas:  Ja kast, Valdo, kasti kaaa ei ole! Kast oleks väga vajalik, saaks asju sisse panna, tööriistatasku....?

Pole kindel, et kõigil selline kast oli. Eelmine omanik (kes sai selle ratta trofeena 1944) mäletab tavarist riistakotti sellel, mis oli aga ära kadunud...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

Kõigil saksa armee ratastel muidugi ei olnud sellist suurt vitsmetallist pallase? pakiraami , nagu me armastame WH ratastele kohustuslikuks pidada, enne WWII oli neil pakiraam nagu ikka, ainult pikem ja tugevam vähe ning kinnitusrihmagega nodi jaoks. Panen ehk esmaspäeval selle 1938 aasta Wandereri kataloogist sõjaväemudeli pildi siia.
Nahast riistatasku oli kindlasti, selle armsa plekkkastiga , mis tolknes raamivahel, on jah küsimus. WH jalgrattajaos oli ette nähtud kuulipildur MG-ga ja 3 abi. Ilmselt kuulipilduril kasti polnud, kuna MG võttis ruumi ära, aga 3 abil kindlasti nagu oleks võinud kast olla, kuhu MG lindikonteiner sisse käis. Pilti näinud,kui sinna kasti oli topitud 3 granaati. On pilt, kus on jalgratta peal 50 mm miinipilduja ja raamivahel kast. Selge on see, et igasugu moona oli tarvis kaasa vedada ja mitte vähe, ju need kastid ikka paljudel küljes olid, kõigil kindlasti mitte, eks ta oli selline "lisa", tehasest need küljes ilmselt ei olnud? Aga kaunistavad jalgratast kindlasti!
Oleks tarvis lugedakirjandust,aga pole lugeda ja saksa keelt ei mõista ka.
Vasta
#5

Kurat kunagi aastaid tagasi leidsin vist tädi kuuri tagant Wandereri raami aga mitte ei mäleta kuhu see sai.
Vasta
#6

Panen siia Wandereri 1938 (37?) aasta kataloogist 2 pilti, WH armeeratta ja ametiasutuste töötajatele mõeldud jalgratta pildid, kvaliteet niru, pildistasin möödaminnes maha

http://i33.tinypic.com/10riade.jpg
http://i36.tinypic.com/ri6tj6.jpg
Vasta
#7

Nii, teadus ja tehnika on tänaseks arenenud juba nii kaugele, et võib tuima näoga ja ilma emotsioonideta kosta, et Wanderer see ratas küll ei ole ja pole kunagi olnud ega saagi olema.
Vasta
#8

Isand Kassi rõõmustamiseks panen mõne pildi oma 42 aasta Wandererist. Mõni aasta tagasi kinkis selle mulle müstiline Wirtsu Tom, no see kes kõik tuhatoosid täis suitsetab. Puudu on keskjooks, kui kellegil üle võib lahkelt pakkuda. Rattad ja esi porikas peaks algupärased olema. Taga porikas on naisteka oma. Tagarumm on 50 milli juubeli oma, kuigi kannab aastaarvu 42. Et ma ei saa sellest aru. Mul neid musti juubeli rumme 3 tk, üks on küll 1940, nii kui peaks olema ja üks veel 43. See M42 asja, mida Kass ühes selle teema postituses räägib, ei pruugigi nii vale asi olla. 42 aasta mais lihtsalt kehtestati armeerataste tootjatele kindel standard. See sätestas täpselt raamitorude pikkuse, ehk siis raami geomeetria.Küllap selleks, et saaks kinnitada neid igasugu lisasid.Kummide mõõdud, eemaldatav lenks pidi olema. Keelati ka ketikaitsme, lenksu pöördepiiraja ja seisujala kasutamine, ülemine toru pidi peenem olema jne.Oli kunagi üks hea leht internetis, kus need nõudmised tootjatele olid punktuaalselt ära toodud. Saksa keelne küll. Jäi välja printimata kahjuks. Kõik oli kirjas, mis firma ketid, mida peab riistakott sisaldama. Kui pikad, laiad ja paksud peavad pakika rihmad olema.Lai pakikas sai ka siis kohustuslikuks. Sellel rattal küll ülemine toru jäme ja pöördepidur olemas.Küllap siis 42 aasta algupoolelt.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
                   
Vasta
#9

(22-07-2014, 21:11 PM)BALDHUR88 Kirjutas:  Isand Kassi rõõmustamiseks panen mõne pildi oma 42 aasta Wandererist. Mõni aasta tagasi kinkis selle mulle müstiline Wirtsu Tom, no see kes kõik tuhatoosid täis suitsetab. Puudu on keskjooks, kui kellegil üle võib lahkelt pakkuda. Rattad ja esi porikas peaks algupärased olema. Taga porikas on naisteka oma. Tagarumm on 50 milli juubeli oma, kuigi kannab aastaarvu 42. Et ma ei saa sellest aru. Mul neid musti juubeli rumme 3 tk, üks on

Mõned märkused...
Maniakaal-depressiivse psühhoosiga Kassi on pagana raske rõõmustada, seda esiteks!
Teiseks, oleks aeg juba aru saada ja tunnistada, et mingit "Virtsu Tommi" pole olemas, on lihtsalt ilus legend. Mul on selle kohta olemas lausa kirjalik tõestusmaterjal, mida ei hakka siinkohal avaldama, sest Te nagu nii ei oska seda lugeda, kuna on kirjutatud läti keeles Bauska vanaema poolt!
Kolmandaks, Teil on lihtsalt liiga väikesed tuhatoosid. Ostke endale näiteks odav õhukesest plekist ufo-tüüpi kuppelgrill ja ükski "virtsutom" ei jaksa seda ka kolme külastusega täis suitsetada, isegi mitte kuuba sigareid tarvitades. Või meistrimehed nagu olete, nokitsega ise mingi tuhakonteiner bellarussi taha rippesse või saksa šassii kõhu alla.
Neljandaks, miks sel Wandereril esiporikas nii läikiv on, kas on ohvitseri jalgratas? Esitule kronsa ja lenksutoru mutter ka ei ole algsed. Rummuga on nii, et kui oled juba mingi kõva asjaga hakkama saanud, siis oleks ju tore seda igal võimalikul hetkel kõigile nina alla hõõruda (50 miljonit). Mõne mehe loogika järgi peaks see juubelijutt ainult ühel konkreetsel rummul olema või mis?
Vasta
#10

Täiesti nõus, lambi kronsa ja mutter valed, porikas on üle värvitud. Aga Wirtsu Tom on ikkagi olemas.
Vasta
#11

(23-07-2014, 18:22 PM)BALDHUR88 Kirjutas:  Täiesti nõus, lambi kronsa ja mutter valed, porikas on üle värvitud. Aga Wirtsu Tom on ikkagi olemas.

Olgu, olgu, ära erutu! Ilmselt pole mul Jõuluvanast ka mõtet rääkima hakata!
Sad
Lambikronsa ja esiporikas oleks nagu Dürkopi nägu?
Vasta
#12

Olles kuu aega tagasi Ajaloomuuseumi näituse tarbeks restaureerinud ära ühe vägagi komplektse ja esisildiga säilinud Steyr Junior'i 1941/42.a. sõjaväeratta (http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=50566), võin nüüd üsna suure tõenäosusega öelda, et ka see ratas pole mitte Wanderer, vaid Steyr Junior. Raamikuju on identne, samuti šrift ja viis, kuidas sadulaalusele muhvile on numbrid löödud.

On muidugi ka erisusi (pedaalide kuju, pakiraam), aga need vast tulenevad kõik aastakäikude vahest.

Nimetet ratas ripub muuseas juba selle aasta juunist saati Väätsal, Eesti Jalgrattamuuseumi püsiekspositsioonis.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne