naisterahva jalgratas Diamant, 1946.a.
#1

Ratas on toodetud Saksamaal, Nõukogude Liidu okupatsiooni jäänud Saksimaal asuvas Siegmar-Schönau linnas, Diamandi tehases. Tõenäoliselt on tegemist ühe varaseima jalgrattaga, mis on Saksamaalt reparatsiooni ehk sõjakahjude hüvitamise käigus N.Liitu toodud.

Ratta raaminumber on 1343081, mis Tilmani tabeli järgi (http://www.tilman-wagenknecht.de/nummern/diamant.pdf) peaks jääma 1946. aasta päris algusesse. Samal ajal ratta Torpedo-tüüpi vabajooks kannab veel aastaarvu 1945 (väga õrn kiri, fotolt peaaegu näha pole).

1940ndate aastate teise poole Diamantidele tüüpiliselt on raam kahe sirge toruga, peal on Burgsattel'i sadul ja väga palju detaile on värvitud, mitte kroomitud. Võrreldes hilisemate Diamantidega (vt nt minu 1950.a. uhiuus isend) on tema juures kasutatud veel Saksa sõjaväerataste astmelisi mattmusti velgi, mis tõenäoliselt olid varuosadena kusagil ladudes olemas. Samas on selle jalgratta rattad komplekteeritud siiski sõja järel, sest rummud on juba kroomitud.

Ma tean Viljandimaan üht samasugust Diamanti, mille Torpedo-vabajooksul on ka aastaarv 1945, kuid sellel on kasutatud veel ka mattmusta rummu. Minu omal on rumm juba kroomitud.

Ratas on säilitanud suure osa oma algset välimust, sh kroomkatet, värvi ja värvikaunistusi. Tõsi küll, nii kroom, värv kui ka kaunistused on saanud pisikesi kahjustusi. Rattal on all 1970ndate aasta nõukogude rehvid/lohvid ning saama ajastu leistangiotsad ning kell. Kõik muu on algne, sh riistakott koos tööriistadega, sadul, pump, kett, ketikaitse jms.

Küsitavusi tekitab dünamo ning esi- ja tagatule puudumine, sest 1950.a. Diamandil olid need ratta põhivarustuses. Äkki 1946 veel ei olnud või ei ole need lihtsalt säilinud. Kes teab?

Ratas on allolevatel fotodel selline, nagu ma ta sain, korrastamata, puhastamata, valed detaild küljes jne. Plaanis on ratas korrastada, asendada valed detailid, teha värviparandusi, panna kinni mõned alanud roosteprotsessid jms.

Vabandan piltide halva kvaliteedi pärast - viimastel nädalatel on väljas olnud selline vihmane koerailm, et pole tekkinud ühtegi momenti pildistamiseks. Täna leidsin lühikese aja, kus vihm asendus udutamisega ja sellises olukorras sai tehtud siis pildid. Nagunii pildistan ta korrastatuna uuesti üle.

[Pilt: diam46_1.jpg]

[Pilt: diam46_2.jpg]

[Pilt: diam46_3.jpg]

[Pilt: diam46_4.jpg]

[Pilt: diam46_5.jpg]

[Pilt: diam46_6.jpg]

[Pilt: diam46_7.jpg]

[Pilt: diam46_8.jpg]


P.S. Arno, äkki annad teada, millist raaminumbrit kannab Heino samasugune Diamant (kui Sul sinnakanti asja on) - see peaks olema sutsu vanem...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Jah, päris kena ratta oled saanud jälle, heade inimeste kaasabilToungue!
Kuna viimase lause järgi on arvata, et oled tõsine huviline Smile, siis panen veel ühe Diamandi viite, seda ratast oled ka näinud, vb isegi katsunud, aga ikkagi.
Ratas onseal dateeritud 1950, tegelikult tsipa vanem kui Sinu Diamant, tagaratas vale ja tunnistan, et see 1950 on minu viga. Ei viitsi praegu hakata mingist tabelist näpuga järge ajama, vaim on väsinud ja ihu nõrk.
http://jalgrattad.wordpress.com/category/diamant/
Ja sadul on ka su rattal "väga mehelik"!Rolleyes
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne