meestejalgratas XB3 Progress, 1950.a.
#1

Ratas on toodetud 1950. aastal Harkovi rattatehases Ukrainas sõjajärgse esimese tüüpmudeli B-110 järgi, mille paralleelnimetuseks oli "Progress".

Rattal on värvitud veljed-porilauad, mida ehib punane-valge kaksiktriip. Porilaudade-velgede profiili osas on eeskuju võetud sõjajärgsetest reparatsiooni-Diamantidest. Ka raami esiosa kiirekujulised kaunistused on arvatavasti maha viksitud Diamandilt, kuigi ka paljudel 1930ndate lõpu Saksa ratastel on nad sarnased (ja nt ka Eesti Saare tehase toodangul).

Tagaratta vabajooks on sõjajärgsele ajale tüüpiliselt Torpedo replika vastava Harkovi embleemiga. Sadul on varajastele Harkovi Progressidele omaselt tagant topeltvedrudega, kroomitud vedrude, kuid musta raamiga. Sadula tagaosa ehib silt "Harkov".

Ratta ketiratas kinnitub vändale viie kruvi abil - 1930ndate aastate Saksa ratastel oli see tüüpiline võte, kuid sõjajärgsetel nõukogude ratastel oli see kasutusel väga harva ja vaid varajastel isenditel. Harkovi tehase Progressidele on iseloomulik ka väga "kurvilise" leistangi kasutamine.

Raaminumber on sisse stantsitud tagakahvli vasakpoolsele harule, numbrist allpool asub aastaarv ("50g", st slaavi g).

Ratas on säilinud peaaegu algsena ja oma vanuse kohta väga heas seisus kroomosade ja värvkattega. Ka kell ja tööriistakott on algsed. Ratta hädapärasel korrastamisel on piirdutud vaid puhastamisega, värviparandusi ei ole tehtud. Korrastamisel on asendatud algsete vastu rehvid ning tagasi monteeritud Harkovi tehase esiembleem, mis vahepeal oli eest kadunud.

Ratta pildiseeria on poolik (mitmed pisiosad ja sõlmed jäid jäädvustamata). Pildistamise katkestas vihm, mis jäi sadama kogu päevaks (ning järgmiseks päevakski). Siiski õnnestus üldvaated ja mitu olulisemat detaili fotodele jäädvustada:

[Pilt: xbprog_01.jpg]

[Pilt: xbprog_02.jpg]

[Pilt: xbprog_03.jpg]

[Pilt: xbprog_04.jpg]

[Pilt: xbprog_05.jpg]

[Pilt: xbprog_06.jpg]

[Pilt: xbprog_07.jpg]

[Pilt: xbprog_08.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne