inglise (?) meesterahvaratta jäänused - millega on tegu?
#1
Oma erakogu laoruume korrastades tõstsin eile sügavusest kaamerasilma ette huvitava meesterahvaratta jäänuse, mis on arvatav inglise töö.

Rattal on olnud peal tüüpilised inglise tüüpi pidurid nii esi- kui ka tagarattal, st kangidega leistangilt üle raami velgedele mõjuvad pidurid. Esipidurisüsteem on täielikult säilinud, tagapidurisüsteemis on säilinud vaid leistangil olev hoob ja paar pöörd-detaili raamil. Esipidurisüsteemi tõus-pöördosa on peidet leistangi sisse, mitte ei asetse väljas, nagu enne Teist Ilmasõda tavaks.

Leistangi kinnitus kahvlile on ehtinglaslik, pitsklambri ja poldiga, mis ühtlasi on kahvlilaagri kontramutriks. Lambiklamri mustris on B-täht, hea fantaasia korral võib sealt koguni välja lugeda LB.

Ratas on olnud kaetud mati või väheläikiva musta värviga, kroomi ega niklit kusagilt ei paista. Praegses olukorras on ratast kunagi üle värvitud, kuid algne värv kumab siit-sealt alt välja. Keskjooks on koonused-keermetega-raamis tüüpi, vändad kinnituvad kiiludega. Ketiratta mustrit näeb pildilt. Alles on ka tagaporilaud (meenutab 1950.a. Diamandi profiili, kuid erineb sellest veidi). Ketikaitse profiil on sarnane.

Tagakahvli ülaosad on sirged (enne sõda oli masslevinud viis, et pealpool ratast läksid nad jõnksiga kokku ja jätkusid paralleelsetena). Raaminumber asetseb sadula püstttoru tagaosas (sic!) kahvlikinnituste vahel, selleks on 1465. Kahvlitoru küljes on ka rattalukk, nn snepper tüüpi (vt pilti).

Huvitav on ka tagakahvli harude osa - kahvlitorud lõpevad nn "lahtistena" (vt fotod).

Kui mina selle ratta sain, oli seda juba nõukogude detailidega ümber ehitatud - peal oli 1960ndate nõukogude tüüpsadul, sama ajastu riistakott, 1960ndate tüüp-pedaalid, esi- ja tagaratas, pakiraam ning esiporilaud. Praeguseks olen valed detailid (v.a. pedaalid) talt eemaldanud.

Kummaline asi. Teades, et nn inglise tüüpi rattaid valmistati (ja valmistatakse praegugi) hoolega Aasias, pakuksin sealset toodangut. Seda versiooni toetaks ka mõned sõjaeelsest uuemad konstruktsioonilahendused (kahvlite ülaosad, rattalukk), samuti odavuse tõttu kroomist loobumine. Aga... ratast oli ümber ehitatud 1960ndate aastate nõukogude osi kasutades, mis nagu eeldaks, et ratas oli siinmail juba aastakümnete eest, mil algsed detailid olid juba väsinud! Või on tegu meremehe poolt 1950-70ndatel tooduga, st ühega vähestest mitte-nõukogude ratastest, mis Raudse Eesriide ajal siia jõudsid? Teine variant on, et tegu on inglise armeerattaga (kroomi puudumine), mis on sõjaajal siiamaile jõudnud.

Ei oska ise ühtki eeltoodud hüpoteesidest eelistada. Mida arvate?

Pildid ka:

[Pilt: b_01.jpg]

[Pilt: b_02.jpg]

[Pilt: b_03.jpg]

[Pilt: b_04.jpg]

[Pilt: b_05.jpg]

[Pilt: b_06.jpg]

[Pilt: b_07.jpg]

[Pilt: b_08.jpg]

[Pilt: b_09.jpg]
Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  üks loojaid ja eestvedajaid
Tutvustame jalgratta ajalugu Eestis, väljas on üle 120 ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, alates 20. maist oleme avatud R,L,P 11-18







Vasta
#2
Peaks vist keegi midagi vastama, et eti tekiks autoril tunnet, et loobib herneid vastu seina (või pärleid sigade ette) ?
Mina ei oska midagi tarka kosta, nagu tavaliselt. Inglise armeeratta idee on huvitav, aga vähetõenäoline. Valmistamistehnoloogia ja teostamise robustsus ning "inglise stiil" viitaks justkui tõesti aasia tootjatele. Ei tundu vana asi olevat (enne WWII) - tagakavli otste "avatudoleku tehnoloogia", snepperlukk....Kas lukku kätte ei oleks võimalik saada, ehk on mingeid kirjasid peal (ilmselt ei üht ega teist küll) ?
Väike nr., kroomi puudumine ja robustne keevitus? ja lihtne tehnoloogia, snepperlukk jalgrattal, mida arvata ?
Lambihoidjal pakuks pigem B kui LB.
Vb sõbraliku India toodangust midagi ? Kas keermed on toll või meeter? Aga mis sellegi teadmisega peale hakata, meeter küll nagu välistaks inglise toodangu, aga mis süsteem seal aasiapool kasutusel oli/on?
Vasta
#3
Kas oli see Pipi või keegi muu müstiline kangelane, kes luges raamatuid tagurpidi ja vägagi edukalt. Mõtlesin, et proovin ka ja alustasin rattafoorumi viimaselt leheküljelt ja enda arvates kah väga edukalt, sest nagu näha on Buratinodest juba ka varem foorumis juttu olnud aga tarkurid pole ühistele arusaamdele jõudnud, et tegu on itaalia Bianchiga. See on vähemalt teine selline ratas Eestimaal 1930ndatest ehk sisi võib järeldada, et mingi väike partii neid siia toodi millalgi.

Raaminumbri juures need harud on sinna ilmselt millalgi ise kinni keevitatud ja ka pildilt paistab, et raaminumber on kindlasti suurem kui 1465, mina näen seal vähemalt 14651 aga ilmselt on tegu hoopis 1114651 sest teine sarnane raam kannab numbrit 1114802
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne