meesterahva jalgratta Anker projekt 1935/36
#1

Õnnestus hiljuti soetada projekt meesterahvarattast Anker. Olemas ja heas korras - raam, sirpkahvel, ketiratas, üks pedaal (teine vale), sadul (ideaalsäilivuses nahale sissepressitud Ankeri logo, seega algne) ning esiembleem. Puudu on porilauad/rattad ja pisidetaile.
[/align]
Raam on Ankerile tüüpiliselt sisemuhvidega. Raaminumber on 266389, mis Tilmani baasi kohaselt tähendab valmistamisajaks 1935.a. lõppu või 1936.a. algust.

[Pilt: anker_01.jpg]

[Pilt: anker_02.jpg]

[Pilt: anker_03.jpg]

[Pilt: anker_04.jpg]

[Pilt: anker_05.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Põnev leid, õnnitlen!
Mertins on oma Ankerite ajaloos välja rehkendanud, et 1935. aasta lõppetati numbriga 257916, nii et tõenäoliselt 1936. aasta ratas.
Huvitav, et jälle naiste sadulaga. Mul tekkis oma sadula suhtes juba kahtlus, et kas ikka on algne. Nii vähe kui pilte leida on, ei ole meeste ratastel selliseid sadulaid silma jäänud. Samas seisab ühes 1934. aasta tehase protokollis, et odavama klassi sadul sattus luksuslikuma ratta peale, kuna teist ei olnud võtta, nii et kõrvalekaldeid esines. Kui ei ole palju palutud, võiksite vahest sadulast pilte lisada ja ühtlasi ka õlinipli üles pildistada, kui ratas juba ladustatud ei ole. Sadula kohta veel selline küsimus, et kas esimene vedru ei tundu asendatud olevat? Oma tagasihoidliku kogemusega olen märganud, et sarnastel sadulatel on just esimene vedru purunenud.
Ja veel värvi kohta. Kas algne värv ja kaunistused on aimatavad?

andke mulle ratas ja ma veeren minema
Vasta
#3

Esimene sadulavedru on asendatud aga sadul ise võib ju ka meeste oma olla, lihtsalt meestesadula esivedru puudu. On omal ka mingi meeste ankeri sadulanahk, võiks võrrelda.
Vasta
#4

Paistab siiski naisteka sadul olevat. Seni olen näinud sellist varianti, et sadulanaha eesotsas on veel kitsuke riba, mis sinna alla painutatakse, ainult naisteka sadulail. Ja kui esimene külili teljega spiraalvedru meesteka sadulal katki läheb, siis sellist vene sadula püstise teljega vedru ei ole lihtne sinna niimoodi panna.
Vasta
#5

(28-11-2009, 00:34 AM)Soobel Kirjutas:  Paistab siiski naisteka sadul olevat.

Ma arvan ka, aga oletan, et see sadul on talle pandud siiski tehases.

Miks pole pandud meesterattasadulat - ei tea.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#6

Võib veel ühe hüpoteesi õhku visata: sadul oli kulumaterjal, neid läks katki ja neid armastati varastada. Üks, kes sellist juttu rääkis, oli mu vanaisa, kes võttis oma LBC pealt originaalsadula maha ja pani miski vene pastla asemele, et kui ära tõmmatakse, poleks kahju. Ja ka vanadest ajalehtedest olne lugenud krimiuudiseid, kus küll oli kellegi kuuri sisse murtud, sealt rattasadul, õlilamp ja kirves ära viidud, siis jälle saadud keegi kätte, kelle juurest leitud kolm sadulat, rattapump, varastatud supitaldrikud vms.
Vasta
#7

(28-11-2009, 00:34 AM)Soobel Kirjutas:  Paistab siiski naisteka sadul olevat. Seni olen näinud sellist varianti, et sadulanaha eesotsas on veel kitsuke riba, mis sinna alla painutatakse, ainult naisteka sadulail. Ja kui esimene külili teljega spiraalvedru meesteka sadulal katki läheb, siis sellist vene sadula püstise teljega vedru ei ole lihtne sinna niimoodi panna.

Olen sunnitud Soobliga nõustuma, paistab naiste sadul tõesti olema.
Aga veidi joriseks ikka vastu. On ka vahel harva meestesadula naha eesotsas see kitsuke nahariba (nagu naistasadulatel), tõesti väga harva ja üksikutel tootjatel, nimesid ei oska välja tuua, aga näit. mingid prantsusekeelse kallakuga ...
Naiste 3-vedruga sadulatel läks tõesti suhteliselt kergesti esivedru katki, nagu ka valdo ratta sadulal.
Osadel meestesadulatel oleks ka võimalik vähema vaevaga esivedruks tavalist spiraalvedru kasutada, oleneb nahapingutussüsteemist.
Osadel naistesadulatel oli esivedru üks ots nn. "küljeaasaga", mis jällegi ei võimalda vene tavalise spiraalse sadulavedru kasutamist lihtviisil, pealegi uuema tüübi vene tagavedrud liiga pikad vanale naistesadulale ette.

Ankerist mõned pildilingid, peaks Valdo teemasse otsapidi sobima

http://www.leezenlust.de/4/2/1/index.html
http://www.waffenrad.at/anker_sichelrad_1.htm
http://www.rembetis1.de/index.php?id=14
http://www.fahrradsammler.de/nummern/anker.pdf
http://www.fahrradsammler.de/index.php?article_id=76

Ise tean Eestis 4 sirpkahvliga Ankerit, neist pooled ühe mehe käes, pooled naiste, pooled meeste, peale selle veel 2 ird-sirpkahvlit ja 2 tavakahvliga meeste Ankeri jäänust, nii et neid on ikka siin olnud omal ajal. Võiks veel vaadata, palju on Ankereid olemasolevates 2-s varastatud/rekvireeritud rataste nimekirjas....
Vasta
#8

(29-11-2009, 13:44 PM)kass Kirjutas:  On ka vahel harva meestesadula naha eesotsas see kitsuke nahariba (nagu naistasadulatel), tõesti väga harva ja üksikutel tootjatel, nimesid ei oska välja tuua, aga näit. mingid prantsusekeelse kallakuga ...

Kas äkki ka see Anker? Oskad Sa oma silmaga vaadates midagi tuvastada täpsemalt? Ma usun, et see sadul on tal tehasest peal, ei tahaks nagu oletada, et meeste Ankeri sadul vahetati naiste Ankeri sadula vastu...

(29-11-2009, 13:44 PM)kass Kirjutas:  Naiste 3-vedruga sadulatel läks tõesti suhteliselt kergesti esivedru katki, nagu ka valdo ratta sadulal.

Ka meesteratastel läks see "teistpidi" keerdudega vedru väga sageli katki. Oman lademes katkisi isendeid nii sõjaeelsest kui ka -järgsest ajast. Vaid nn "topeltaas" ei purunenud nii tihti.

(29-11-2009, 13:44 PM)kass Kirjutas:  Ise tean Eestis 4 sirpkahvliga Ankerit, neist pooled ühe mehe käes, pooled naiste, pooled meeste, peale selle veel 2 ird-sirpkahvlit ja 2 tavakahvliga meeste Ankeri jäänust, nii et neid on ikka siin olnud omal ajal. Võiks veel vaadata, palju on Ankereid olemasolevates 2-s varastatud/rekvireeritud rataste nimekirjas....

Kas Sa minu naisterahva-Ankeri lugesid ka sisse? Ka jäänused, umbes sarnases komplektuses (st ilma ratasteta, aga märgiga, sirpkahvliga ja ketirattaga), aga meesteratta jänustest erinevana ilma sadulata.

Muide, 1990ndate lõpul vuras üks sirpkahvliga Anker kollaseks ja pruuniks võõbatuna ja ümberehitatuna Paide vahel ringi. Sai seda korduvalt seal kohatud. Huvitav, mis sest saanud on?

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#9

Paide Ankerist ei tea, Türi vanarauast on ühe vene raami küljest sirpkahvel tulnud.
Valdo naiste Ankeri lugesin nende 4 sisse.
Sadulanahku saame võrrelda, aga Sinu (Valdo) sadul ikkagi ilmselt naisteratta oma.
Vasta
#10

Tähelepanu väärib minu meelest veel asjaolu, et sadulapulgad kipuvad sarnastel ratastel erinevad olema. Oma roostes raami ja sadula vahelt tuli välja selline. Paistab, et on nurgaga olnud, purunenud ja siis on keegi seda natuke kohendanud, veider igaljuhul.

andke mulle ratas ja ma veeren minema
Vasta
#11

(29-11-2009, 23:52 PM)holz Kirjutas:  Tähelepanu väärib minu meelest veel asjaolu, et sadulapulgad kipuvad sarnastel ratastel erinevad olema. Oma roostes raami ja sadula vahelt tuli välja selline. Paistab, et on nurgaga olnud, purunenud ja siis on keegi seda natuke kohendanud, veider igaljuhul.

Pea kõikidel 1930ndate ratastel oli sadulatoru L-kujuline. Väga üksikute eranditega. Usun, et minu Ankeril ei ole see algne mingil põhjusel.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#12

(29-11-2009, 14:17 PM)valdo Kirjutas:  Muide, 1990ndate lõpul vuras üks sirpkahvliga Anker kollaseks ja pruuniks võõbatuna ja ümberehitatuna Paide vahel ringi. Sai seda korduvalt seal kohatud. Huvitav, mis sest saanud on?


4-5 aastat tagasi sõitis Tallinnas miski turvaonu suht kirevates värvides sirpkahvliga Ankeriga. Minu arust oli see miski kollase-rohelise-punasekirju nagu Leedu lipp. Nägin seda meest mõni kord liiklust reguleerimas, korra kuskil säästumarketis valvamas jne. Praegu pole enam paar aastat kohanud.
Vasta
#13

(30-11-2009, 13:55 PM)Soobel Kirjutas:  4-5 aastat tagasi sõitis Tallinnas miski turvaonu suht kirevates värvides sirpkahvliga Ankeriga. Minu arust oli see miski kollase-rohelise-punasekirju nagu Leedu lipp.

Ja pilt rattast Rolleyes Ankerilt kahjuks ainult kahvel.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   

andke mulle ratas ja ma veeren minema
Vasta
#14

Sellele teemale mõeldes fotografeerisin algset värvilahendust kandvat Ankerit:

[Pilt: normal_Fahrradmuseum-055.jpg]

[Pilt: normal_Fahrradmuseum-056.jpg]

[Pilt: normal_Fahrradmuseum-057.jpg]

Kas marmoreering meeldib või mitte, on muidugi maitseküsimus.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne