I: naisterahva jalgratas (ETK Eteka 1940.a.)
#1

Tere, õnnestus täna selline isend päästa vanaraua hunnikust. Raaminumber on 7115 ja tagapiduri hooval pesitseb kiri NSU. Tagumiselt porilaual jookseb üle lai tumeroheline triip, esimese porilaualt on triip maha kulunud. Sooviks teada mis marki ja mis aasta rattaga tegu võib olla?

Paremaid pilte kahjuks ei saanud, ning ei näe võimalust paremaid teha.

[Pilt: 062343829351e1.jpg]

[Pilt: 0623438311e575.jpg]

[Pilt: 062343835a2380.jpg]

[Pilt: 0623438376fc76.jpg]

[Pilt: 06234391998e2c.jpg]

[Pilt: 0623439258ba16.jpg]

[Pilt: 062343927c4be8.jpg]

[Pilt: 062343833d9ee0.jpg]

EDIT: Praegu raaminumbri pilti vaadates, tundub et 7 ette on siiski veel 1 pressitud, raaminumber vist ikkagi 17115

Kõigile, kellele meeldivad/omavad vanu jalgrattaid või sääreväristajaid!

www.vanaisavokk.forumotion.com
Vasta
#2

Pakun, et number ikkagi 7xxx ja ETK toodangust midagi ehk, vt ka Valdo
http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=28596
Kui paremaid pilte ei tule, siis ka häid vastuseid ei saaToungue
Vasta
#3

Täna jõudsin veel natukene ratast uurida, tagumise porilaual on mingisugune kujutis, beeþ ring ning selle sees on midagi mida ma kahjuks enam välja ei lugenud. Samuti on esimese porilaual olemas porilaua märgi jäänused, nimelt on asi ära murdunud ning ots on alles jäänud.

[Pilt: 062366005c007b.jpg]

Kõigile, kellele meeldivad/omavad vanu jalgrattaid või sääreväristajaid!

www.vanaisavokk.forumotion.com
Vasta
#4

ETK "ETEKA", 1940.a. algus.

Tean aastat nii täpselt seetõttu, et minu erakogus on ETK Original, raaminumbriga 7111, tehtud Sinu rattast 4 ratast varem Smile Ja minu Originalil on 1940. aasta Torpedo tagarumm.

Miks ma arvan, et Sinu oma pole Original, vaid Eteka? Aga seepärast, et NSU tagarumm oli ETEKA juures kasutusel, Originalid olid kõik Torpedo rummudega. Ja ETEKA-l oli esikahvlikrooni nikeldatud katte "seelik" palju madalam kui Originalil.

Minu erakogus on olemas üks selline täisoriginaalne ja ülivähe kasutatud ETEKA (sh all on algsed heas korras rehvid ja kasutamata võtmed asuvad rattakotis). Ka 1940. aastast, aga raaminumbri järgi veidi Sinu rattast hilisem. Selle restaureerimisega ma tegin just algust, kevadeks peab kõik valmis olema (hetkel on kõik täiesti algosadeks võetud, sh ka kodarad ratatest välja). Kuigi minu ETEKA on ülivähe kasutatud, on ratas siiski saanud aja jooksul siit-sealt roostest pureda ja selgus, et ca 20% värvkattest/kaunistutest ja ca 20% niklist tuleb siiski uuendada, st seda ei saa jätta sellisena, nagu ta on.

Kunagi panen enda ETEKA pildid siia, siis saad teada, milline üks ETEKA välja peab nägema. Teine umbes samas korras ja sama komplektne naisterahva ETEKA asub Palmses muuseumis.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#5

Jään ootama teemat Sinu ETK'st.

Kas pakiraam on ostetud sellele rattale eraldi? (on nagu kõrvataha jäänud, et 30ndatel naistekatele üldjuhul pakiraame ei paigaldatud) Kuna esihark on "kinnine", siis kuidas käib esiratta eemaldamine, kas tuleb esiharki nii palju painutada, et esiratta saaks vahelt ära tõmmata või mismoodi? Esiratas paistis identne olema 70ndatel kasutatud vene jalgratta veljega, ainuke erinevus paistis olema jooksud ning õlitusniplid, veljeprofiil tundus sama olema, või on seal siiski mingeid erinevusi? Kas Eteka vändakiil erines tavalisest vene jalgratta vändakiilust? Vänt paistis ise olema pisema kiiluauguga, kiilu pole välja jõudnud veel lüüa. Esihargi võtsin täna alt ära, üllatuseks on esihargi laagrid nagu uued. Smile

Terv,
Kevin

Kõigile, kellele meeldivad/omavad vanu jalgrattaid või sääreväristajaid!

www.vanaisavokk.forumotion.com
Vasta
#6

Sellelt aadressilt (mis Sinul kui vanaratta huvilisel peaks peas olema?) saad vaadata Palmse mõisas olevat Eteka mudelit, raami sadulatorul ka ETEKA mudeli logo, sama mis Sinu ratta tagaporilaual peaks käima ja aimata on.
http://www.eag.unicweb.ee/ewrattad.html


Kui esikahvli laagrid on nagu uued, siis järelikult on sõitnud enamuse aega otse mööda sirgeid teid! Mõtle nüüd ise, kus Teil seal Hiiumaal pikad sirged teed on - siis saad ka originaalmarðruudi taastada!Cool
Vasta
#7

Kui esikahvli laagrid on nagu uued, siis järelikult on sõitnud enamuse aega otse mööda sirgeid teid! Mõtle nüüd ise, kus Teil seal Hiiumaal pikad sirged teed on - siis saad ka originaalmarðruudi taastada!Cool
[/quote]
Või see daam lihtsalt ei vingerdanud teel...

Tervitab Veteran.
Vasta
#8

(14-12-2009, 00:19 AM)Kevin68 Kirjutas:  Jään ootama teemat Sinu ETK'st.

Mõne aja pärast saab, kui kiired aastalõpu tööd jonksus (põhitöö + kahe kursuse lugemine kahes kõrgkoolis, hetkel testide koostamine käsil Smile )

(14-12-2009, 00:19 AM)Kevin68 Kirjutas:  Kas pakiraam on ostetud sellele rattale eraldi? (on nagu kõrvataha jäänud, et 30ndatel naistekatele üldjuhul pakiraame ei paigaldatud)

Jah, pakiraam on lisaseade. Minu teada vähemalt ühelegi ETK naisterattale pakiraami tehases ei pandud.

(14-12-2009, 00:19 AM)Kevin68 Kirjutas:  Kuna esihark on "kinnine", siis kuidas käib esiratta eemaldamine, kas tuleb esiharki nii palju painutada, et esiratta saaks vahelt ära tõmmata või mismoodi?

Jah, venitad harud laiali ja siis võll vahelt välja. Selline võte oli 1910-30ndatel mitmetel jalgratastel ülitavaline. Olen kohanud ka varianti, kus ühel pool on auk ja teisel pool pilu, ETK armastas teha aga mõlemale poole augud.

(14-12-2009, 00:19 AM)Kevin68 Kirjutas:  Esiratas paistis identne olema 70ndatel kasutatud vene jalgratta veljega, ainuke erinevus paistis olema jooksud ning õlitusniplid, veljeprofiil tundus sama olema, või on seal siiski mingeid erinevusi?

Esirumm peaks Sul olema algne, vähemalt rummu kuju ja õlitusnippel seda toetavad. Millised kirjad Sa leiad rummult? Oma ETEKA-l ei ole ma seda ära puhastanud (ajanappus!), 40.a. Originalidel on PWB (vt see link, mille eile õhtul lisasin).

Velg peab 100% kindlalt olema rantrehvile ja nn "keskelt vaoga" tüüp. Kui ei ole, on see vahetatud - 1960ndatel aastatel, mil siinmail rantkumme enam kaubandusvõrgus saada polnud, "lapati" paljud rattad niiviisi ringi, kuna eestiaegsed jooksud olid paremad kui nõukaaegsed. Minuteada on ETK rantvelg täpselt nii suure läbimõõduga, et traatäärisega 28" rehvi on talle poolvõimatu peale pingutada (Saare Originalile läheb ta nt hulga lihtsamalt).

Ja veel - ka velgede keskosad on ETK toodangul olnud kaunistatud sellise rohelise triibuga, millede äärtes olid kitsad mustad triibud. Minu ETEKA peal andis mõõtmistulemus laia rohetriibu laiuseks 11,5 mm, millest kahel pool olid 1 mm laiused mustad triibud (pean oma ETEKA tagavelje uuesti nikeldama-triibutama, kuna algsele niklile on igale poole rooste alla roninud ja järab sedasinast veljeterast seal varjatud kohas mõnuga).

(14-12-2009, 00:19 AM)Kevin68 Kirjutas:  Kas Eteka vändakiil erines tavalisest vene jalgratta vändakiilust? Vänt paistis ise olema pisema kiiluauguga, kiilu pole välja jõudnud veel lüüa.

Mutri ja mutrikeerme osas kindlasti. Mutri kantide vahe 11 mm, mutter ja keere ise tollmõõdus (M6st veidi jämedam, peast täpset mõõtu ei tea, pean üle vaatama, mul on igatahes vastavad tollkeerme "pulgad" olemas replikate tegemiseks). Läbimõõdu osas pead ei anna - pole ammu kontrollinud, sest kõikidele sõjaeelsetele uunikumidele on niiehknaa saanud rauatükist uued kiilud vastavalt vajadusele ja mõõtmetele teha.

(14-12-2009, 00:19 AM)Kevin68 Kirjutas:  Esihargi võtsin täna alt ära, üllatuseks on esihargi laagrid nagu uued. Smile

Korralikult määritud ja vähe kasutatud.

Mis Sinu ratast veel puudutab, siis pedaalid on kindlasti valed. Muu näib olevat õige, kuigi paari üldfoto pealt kõike ka ei tuvasta.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#9

Minu ETK Eteka raaminumber on 7344. Pildid (peale soetamist ja enne lahtivõtmist) panen siia lähiajal ja tekitan selle ratta jaoks eraldi teema.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#10

Konkreetsel Etekal on esimene porilaud altpoolt murdunud ja kahest kohast needitud. Kuna hetkel ei võimalda rahaline seis kroomimist, siis arvatavasti keevitan esimese porilaua ning värvin mõlemad porilauad raamiga ühte tooni, hiljem on alati võimalus lasta porilauad kroomida. Uurisin esimest ratast ka, ei leidnud seal ühtegi kirja, peale jooksu pole esirattalt midagi võtta, nagu pildilt näha on veerand esiratast puudu. Big Grin

EDIT: Kui keegi pakub ETK leistangi või sadulat, siis oleksin huvitatud!

Kõigile, kellele meeldivad/omavad vanu jalgrattaid või sääreväristajaid!

www.vanaisavokk.forumotion.com
Vasta
#11

(14-12-2009, 23:29 PM)Kevin68 Kirjutas:  Konkreetsel Etekal on esimene porilaud altpoolt murdunud ja kahest kohast needitud. Kuna hetkel ei võimalda rahaline seis kroomimist...

Ma ei ole kindel, kas ETEKA juures üldse kasutati kroomimist. Pigem on seal siiski nikkel olnud. Vähemalt minu veidi hilisema (nr 7344) ETEKA tagarumm ja pedaalidetailid on küll kõik nikli all - nii kui lihvketast sinna näitasin, lendas sealne kate hetkega olematusse. Kroomi niiviisi mehaaniliselt nii kergelt maha võtta ei saa, niklit aga küll...


(14-12-2009, 23:29 PM)Kevin68 Kirjutas:  Kui keegi pakub ETK leistangi või sadulat, siis oleksin huvitatud!

ETEKA ja Originali leistangid ei ole identsed. Sul on vaja ETEKA leistangi, mitte lihtsalt ETK naisteratta leistangi. Vaataksin oma kolikambrites veidi ringi, aga praegu on ilm selleks liiga jahe... -15 C ja alla...

Ja lõpuks - ma panin oma ETEKA pildid (enne laialivõtmist) ja lühikirjelduse üles - http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=31071 . Saad aimu, milline Sinu valduses olev isend kunagi välja nägi - ma ei usu, et 7115 ja 7344 oleksid üksteisest kuigivõrd oluliselt erinenud.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne